Gå til innhold
Hundesonen.no

Kinakål


Kiara06

Recommended Posts

hm, kinakål aner jeg ikke om bikjer ikke skal ha, (bare vet at kaniner ikke skal ha dette (?!)) men kan ikke huske at jeg har lest at dette på noen som helst måte er giftig for hunder. Mulig noen kan reagere på det med diarè eller hard avføring. (som med alt annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, kinakål aner jeg ikke om bikjer ikke skal ha, (bare vet at kaniner ikke skal ha dette (?!)) men kan ikke huske at jeg har lest at dette på noen som helst måte er giftig for hunder. Mulig noen kan reagere på det med diarè eller hard avføring. (som med alt annet).

Vi fôret kaninene med kinakål.. Gikk greit det. Da satser vi på at det trygt for Kiara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, kinakål aner jeg ikke om bikjer ikke skal ha, (bare vet at kaniner ikke skal ha dette (?!)) men kan ikke huske at jeg har lest at dette på noen som helst måte er giftig for hunder. Mulig noen kan reagere på det med diarè eller hard avføring. (som med alt annet).

kaninene kan spise salat og kinakål, men ikke annen kål! :P

tror ikke grønnsaker er farlig for hunder.. min spiser kål, tomat, agurk og eple mm...

lever enda.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er ikke farlig for hunder, har bare hørt at de ikke skal ha løk-vet ikke hvorfor(hvitløk er helt ok!).

løk er for sterkt for magen dem siss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke magen som er mest utsatt ved inntak av løk, men blodet. Løk kan bryte ned de røde blodcellene hos hunder, noe som selvsagt kan bli svært alvorlig.

Hvis du leser engelsk greit, er denne artikkelen fin på å forklare hvasom skjer og hva du skal se etter:

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?.../21/HO63641.DTL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke magen som er mest utsatt ved inntak av løk, men blodet. Løk kan bryte ned de røde blodcellene hos hunder, noe som selvsagt kan bli svært alvorlig.

Hvis du leser engelsk greit, er denne artikkelen fin på å forklare hvasom skjer og hva du skal se etter:

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?.../21/HO63641.DTL

Men spør igjen. HVORFOR kan di få hvitløk men ikke vanlig løk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de få ren hvitløk?? trodde ikke det... til hester f.eks. gir man hvitløkspulver i fôret... dette må da også gå an til hund... men ikke rå hvitløk??? Det blir vel aaaaltfor sterkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de få ren hvitløk?? trodde ikke det... til hester f.eks. gir man hvitløkspulver i fôret... dette må da også gå an til hund... men ikke rå hvitløk??? Det blir vel aaaaltfor sterkt!

I godbiter jeg har laget til rex skal man ha i hvitløk eller hvitløkspulver. Og jeg har alltid brukt rå hvitløk.

Husker at venninna mi la hvitløksfedd i maten til hesten sin før...Men mån gir jo også hvitløkspulver, det er jo lettere. Og det samme får man til hunder også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spør igjen. HVORFOR kan di få hvitløk men ikke vanlig løk?

Du spurte vel strengt tatt ikke om det i forrige innlegg, så jeg svarte ikke på det.

Det har med to ting å gjøre: giftighet og mengder. Løk ser ut til å være mer giftig for hunder enn hvitløk. Hunder tåler litt hvitløk, og det blir brukt for å gjøre hunden mindre attraktiv for lopper og flått. Men mister du en boks hvitløkspulver på gulvet som hunden slikker i seg, eller hunden din jafser i seg en knoll eller to, da spørs det om den er like pigg etterpå.

Hunder kan også spise litt løk uten at de blir dødssyke, men siden det ikke har noen helseeffekt (og løk gir gass i magen...), hvorfor ta sjansen? Jeg mener også å ha lest at om du gir hunden litt løk hver dag så vil det være like skadelig som om du gir hunden ett stort løk-måltid.

Men alt dette hadde fint lite med kinakål å gjøre... Beklager Kiara06. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at vi la løkringer på toppen av maten til den forrige hunden vår.

Vi gjorde det bare en gang da, for han slukte maten nesten før vi hadde satt den¨på gulvet, og ved å legge løkringer på toppen, skvatt han skikkelig og ble mer forsiktig med spisingen...

Er jo ikke bra med løk, men ikke sunt å sluke maten heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...