Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundekennel


Synne N

Hundekennel  

56 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      17
    • Jeg vurderer det
      11
    • Nei, det kunne aldri falt meg inn
      28


Recommended Posts

Vi har ingen venner eller noen i familien som kan/vil passe Tinka (man kan jo lure på hvorfor), så om hele familien reiser bort og vi ikke har mulighet til å ta henne med, er kennel det eneste alternativet for oss. Og jeg syns det er et kjempebra alternativ!

Tinka har stått på kennel to ganger, tre dager i september 2004 og to uker i fjor sommer. Vi brukte samme kennelen begge gangene. Før vi satte henne på kennel første gangen hørte både mamma og pappa med kolleger av dem som er/var hundeeiere, og det var flere som kunne anbefale kennelen vi bruker. Det var også flere som advarte mot et par kenneler.

Kennelen vi bruker ligger i Klæbu, midt i en skog, langt fra trafikkert vei og naboer er et godt stykke unna. Det er for det meste fuglehunder der (de som har kennelen er fuglehundfolk, og det er vel en del bekjente fra fuglehundmiljøet som bruker dem). Store og flotte hundegårder som hundene står ute i på sommeren, resten av året er det ikke så mange hunder der og de står innendørs. Tinka delte hundegård med en gordon setter (de hundene som ikke går så bra med andre hunder står alene i hundegård, hvis det ikke er noen hunder de går bra sammen med), og det virket som om de hadde hatt det kjempebra sammen.

Det er forresten relativt billig der, 120 kroner per døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig... Ingen av svaralternativene passet for meg, for jeg har aldri vært nødt til å bruke kennel, men må man så må man. Men jeg kan liksom ikke se for meg Pipsemann på kennel! Han kan da umulig trives med å være alene i en luftegård, eller alene inne på et lite rom! Han liker å gå omkring og rusle i hælene på mor eller far, være med på alt som skjer, finne på rampestreker eller ligge på fanget og være kjempehund. Jeg er sikkert alt for pysete, men tanken på å sette Pippin på kennel skjærer meg i hjertet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den gamle hunden min på kennel og det ble ikke noe god erfaring nei. Hunden kom hjem med full diaree spydde og var bare kjempe dårlig! Måtte til dyrelegen og sette 2 sprøyter og ha han på diett for i 3-4 dager :( Men om jeg velger og sette Gizmo på noe kennel vil tiden vise deg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den gamle hunden min på kennel og det ble ikke noe god erfaring nei. Hunden kom hjem med full diaree spydde og var bare kjempe dårlig! Måtte til dyrelegen og sette 2 sprøyter og ha han på diett for i 3-4 dager :( Men om jeg velger og sette Gizmo på noe kennel vil tiden vise deg :o

Det kan jo være han ikke tålte maten som var der, eller det ble ett brått skifte i fòr. Det er lov å ha med eget hvis du vil det. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt Ero på kennel, har ikke hatt behov for det. Jeg ser ikke noe problem at han skal være en helg på kennel, men lengre perioder tror jeg ikke at jeg har taklet(han har sikkert taklet det fint, værre med meg). Kennel er et greit alternativ hvis det ikke finnes andre løsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Hera ville ha taklet det så veldig bra egentlig. Hun er ikke vant med å være alene på fremmede steder, og kan være litt skeptisk til fremmede. Jeg vet ikke om jeg ville ha latt hunden ligge i et rom, eller stå i et inngjerdet område og bare stå der å hyle til hun bli hes.. , uten noe spesiell kontakt med folk. Eneste er vel mating og evnt slippes ut og tas inn og sånn. Og ser ihvertfall ikke for meg henne sammen med en fremmed hund i et rom. Nei, enten får folk passe ho eller ta henne med. hvis ikke blir det ikke noe ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha Balder på kennel i to uker i sommer, samme kennel som omplasseringshunden til moren min kommer fra. Er forresten noen her på sonen som jobber der :( Balder tilbrakte sine første 9 mnd på kennel, så jeg regner med han takler det fint, det er verre med meg :unsure: Da jeg hadde min tidligere hund på kennel en uke hadde jeg noen fæle mareritt, mens hunden hadde mest lyst å være igjen på kennelen.

Moren min tar ferie på samme tiden sånn at hundene får reise sammen på kennel, da har de hvertfall hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg (og ask..) har jobbet på den kennelsen vi bruker så setter jeg han gjerne bort der. Jeg kjenner rutinene, og ikke minst omgivelsene og innehaver, jeg vet han får alt det han trenger, og mere til. Kunne gått satt han der om vi var hjemme uten at noe spes skjer også. Når evita kommer får han vel noen ferier fra maset med løpetid der oppe. han har det minst like bra, om ikke bedre på den kennelen enn her hjemme til tider.

Ville ikke satt han ut på en kennel jeg ikke kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt bruk for det, men er helt 110% sikker på at alle mine hadde taklet det helt greit - i alle fall hvis de hadde fått være sammen med en eller annen hund i samme "boks".

Men jeg svarer likevel "Nei, og har aldri vurdert det" i denne poll'en, da det er sant. Hvis jeg ikke finner hundepassere (venner) som har hundene gående rundt seg inne i hjemmemiljø så blir det enten ikke noen reise på meg, eller så får hundene være med.

Heldigvis er man selv ikke så glad i sol og syden-ferier, og på bilferie er det alltid plass til en/to hunder... Men mesteparten av reisingen min foregår jo til/fra utstillinger, så da løser det jo seg selv - alle hunder er med.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være han ikke tålte maten som var der, eller det ble ett brått skifte i fòr. Det er lov å ha med eget hvis du vil det. :angry:

Ja sikkert noe sånnt, går veldig mye bakterier da på en kennel så det kan være at han reagerte på noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine hunder på kennel en del ganger og har bare positive erfaringer med det. Nå er jeg så heldig at begge mine tisper står i samme binge, så de har såklart den tryggheten med at de har hverandre.

Når bruker jeg også en kjempebra kennel og jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet fordi de må være der. Skal levere 2 av hundene der nå på torsdag faktisk, og det kommer til å gå så fint atte :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på skolen jeg har gått på nå i 1,5 år har de kennel...

der er det elever hele dagen som jobber,men de gir en elev ansvaret slik det ikke blir for mye stress... ifjord hadde jeg ansvaret for endel av de hundene som kom dit... eneste sykdommen vi hadde var en hund som ble skikkelig dårli, diaree, oppkast osv... den fikk bo med en elev i leiligeten hennes...

men jeg setter donny på kennel om jeg ikke finner noen til å passe han... før(når jeg bodde i trøndelag) ville jeg satt han på skolen, nå når jeg er komt tilbake til sunnmøre vil jeg bruke oppdrettern til donny og doffen, som har godkjent pensjonat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophus har vært på kennel to ganger, og det blir med det håper jeg.. Han var på samme kennelen begge gangene, hvert opphold varte 1 døgn, så det var jo ikke lange periodene. Men som sagt jeg håper det ikke blir nødvendig igjen. Første gangen var ok nok den, bortsett fra at han var skitten, flokete og stinka bikkje da jeg hentet han, men da var han sammen med bestekompisen og de hadde lekt ute. Kennelmedarbeiderene hadde ikke tørket han eller børset pelsen hans, og han så deretter ut.

Andre gangen han var der hadde han ikke bæsjet fra vi leverte han kl 10 til kl 16 neste dag, og det synes jeg var ille. :angry: Til tross for de hadde fått streng beskjed om at han bare bæsjer i skråninger (bikkja er rar...) Han var helt sprengt når vi kom, og det var ikke noe problem å finne en passende skråning...

Han var også skitten og flokete i pelsen, og virket medtatt.

På denne kennelen trives bestekompis-hunden veldig godt, og kennelen har et godt rykte, men desverre er det mye gjennomtrekk i personalet der så mulig det har hatt noe med saken å gjøre. Jeg kommer uansett ikke til å ha hunden min der igjen, men kommer til å stole på at venner og familie kan stille opp om det trengs. Vi har heldigvis ikke hatt behov for noe pass siden den gangen, og det er flere år siden han var på kennel nå.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt behov for det. Chow chowen til tanta mi var på en kennel en gang og han var helt hes da de fikk han igjen. Han hadde stått å bjeffet hele oppholdet. Han ble permanent hes etter det.

Hvis vi ikke hadde fått hundepass av de vi kjenner her hjemme, så hadde vi nok kjørt tur retur til oppdretteren vår i malmö for pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hunden på kennel en gang i vinter og da i 2 hele uker. Det var egentlig det siste alternativet, men hadde ingen til å passe han.

Hva jeg syns? Greit, han hadde gått ned noen kilo og var tynnere, men det virket som han hadde hatt det bra. Vi fikk noen bekjente til å sjekke tilstanden hans der, mens vi var borte :wub: Sånn for å være sikker.. :angry:

Forresten et godt tips til de som må ha hunden sin der: Ta med et teppe e.l. som hunden kjenner. Sikkert litt tryggere der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hunden på kennel en gang i vinter og da i 2 hele uker. Det var egentlig det siste alternativet, men hadde ingen til å passe han.

Hva jeg syns? Greit, han hadde gått ned noen kilo og var tynnere, men det virket som han hadde hatt det bra. Vi fikk noen bekjente til å sjekke tilstanden hans der, mens vi var borte :P Sånn for å være sikker.. :P

Forresten et godt tips til de som må ha hunden sin der: Ta med et teppe e.l. som hunden kjenner. Sikkert litt tryggere der da.

Hm, dere spurte ikke oss om å passe Nico... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri trengt å sette hunder på kennel jeg. Tar hundene med meg når jeg skal noen steder, og kan jeg ikke det så har jeg folk til å passe de!

Men for all del, tror Oscar ville ha klart seg utmerket på kennel jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at noen hunder kan ha det greit på kennel, hvis de har et avslappet forhold til fremmede hunder og mennesker, og hvis kennelpersonalet er flinke folk. Men jeg synes det må være så vanskelig å vite hvordan ting er når man ikke er der selv, en kennel er tross alt bisniss, ikke en hundeelskers hobby. Selv om kenneleier startet kennelen pga at h*n elsker å være sammen hunder, så er dette tross alt en arbeidsplass med tidvis stress og slitne folk, problemhunder som krever mye på bekostning av de andre hundene etc. Jeg ville ha gått rundt og tenkt på om de lar frustrerte hunder stå og bjeffe, stenger de rastløse hunder inne på et lite rom, lar de romkamerater stresse opp hunder som ellers ville ha ligget og slappet av etc. De kan jo ikke kose eller gå tur med alle hundene hele tiden! Situasjonen må jo føles veldig uforståelig og rar for hundene, det er ikke rart om de blir usikre og nervøse og lurer på hvor mor og far er...

Kanskje VIL folk gjerne tro at hundene har det fint på kennel, hvordan skal man ellers slappe av og nyte ferien? Når jeg hører om hunder som bjeffer seg hese og går ned i vekt, så får jeg bare en kald følelse rundt hjertet, hunder skal ha det trivelig og føle seg trygge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig negativ til dette og skulle aldri ha Morgan på kennel. Men en jobb-reise til USA på 3 uker gjorde alternativene få og vi tok en tur ut til Byens Kennel på grensa mellom Oslo & Enebakk for å kikke på greiene. Her fikk vi med en gang en god følelse og Morgan ble kjørt ut dagen før reisen til USA. Jeg må innrømme at det var grusomt å kjøre fra han. Jeg ringte kennelen flere ganger under oppholdet og de fortalte at han spiste godt og hadde fått seg noen kompiser i et par kongepudler. Når vi kom for å hente Morgan så vi at han hadde hatt det godt. Vi har ingen betenkigheter med å plassere han der seinere også hvis det skulle bli behov for det. Jeg tror det viktigste er å stole på følelsene sine når man drar på befaring for å sjekke forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen av mine hunder på kennel, det har vel mest med at jeg er litt hønemor å gjøre! :P Men nå står jo folk i kø for å passe Tequila da, så med henne er det ikke noe problem! :P

Lita er det litt anderledes med! Hun er liksom så veldig masse hund, så det er ikke alle som helt hadde taklet henne, men jeg har jo alikevel endel venner som kan ha henne! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle hunden kan jeg jo trekke inn her :P

Kan jo ikke si han var på kennel, (men på en måte). Satt han bort engang, og det var til oppdrettern. Og ho hadde han en bare noen dager. Men han var vel for knytta til oss, og ville ikke være der, eller hos noen andre. Så de fleste ferier så var han med. Og engang kom folk(familie og venner han kjente) hjem til han mens han var hjemme. Og gikk turer og holdt han med selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...