Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å dele opp substantiv

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Kjære snille Sonefolk, hvorfor deler dere opp sammensatte substantiv? Sier dere valpe show, gratulasjons tråd og lydighets trening? Hvis et ord SIES som ett ord skal det også SKRIVES som ett ord! Det heter valpeshow, gratulasjonstråd og lydighetstrening! Dette er da ikke så vanskelig?!

Hilsen Heidi som haaater oppdelte substantiv!

Skrevet

Godt det ikke bare er meg som henger meg opp i sånt. Virker som om dette er et fenomen som tiltar på samme måte som skjøleskap og skjyssesyke. Men nå heter det vel snart skjøle skap og skjysse syke :wub:

Skrevet

Orddelingsfeil kan jeg leve med, men folk som sier skjøleskap og skjyssesyke, som ikke kan uttale kj-lyd tåler jeg ikke å høre på da må jeg rett med en gang(heldigvis er ikke det fenomenet kommet til min vennekrets ennå). Selv om jeg enkelte ganger må sette meg på hendene for å ikke kommentere orddelingsfeil.

Skrevet

Vil nok en gang minne om at det er noe som heter dyseleksi...

Men det verste JEG ser er...

Hvem jakke har du på nå.?

Hvem kommentarer..?

Hvem hunder.?

osv... Skjønner ikke det går ann å ta feil av de ordene...

Skrevet

Dyslektikere skriver feil på en helt annen måte. Jeg blir glad når jeg ser at dyslektikere hiver seg uti det og skriver av hjertens lyst! Way to go! :wub:

Skrevet

uææææ jeg hater når folk sier "hvem side skal vi lese på?"

eller sier sssshylling og ikke kylling *rive seg i håret*

Skrevet

Hva er det dere mener med ord delings feil? :P

Nei, uff.. Det sier kanskje litt om norske skoler i dag? Eller elever? Jeg veit at de fleste i klassen min kobler ut når vi kommer til fredag og vi har norsk.. (Det var mest på grunn av læreren, som nå har sykemeldt seg i bl.a. våre timer.. :icon_redface: )

Orddelingsfeil irriterer meg uansett hvilken grunn man har!

Også irriterer det meg når folk ikke klarer å bruke tegn.. "hei hvordan går det hva har vi i de fire første i mårra"

Skrevet

Fra 1. juli 2005 ble det gjort endringer i bokmålsrettskrivningen

Og jeg begynte å lære Norsk for 16 år siden! jeg klarte ikke alle der nei. Bla faktsik veldig forundret på mye av det, siden jeg har fått feil på dette opp gjennom skoletiden. Nei kanskje vi skal ta alle som gikk på skolen før 2005 og gå et nytt norskurs? Ikke så rart når de endrer så mye.

Skrevet

Må innrømme at det var mye jeg bare tenkte at de har forandra. Ikke helt begeistret for språkrådet alltid.. Kætsjup og sjefer..

Skrevet

Det som irriterer meg mest er når folk skriver NÅR istedet for å skrive DA!

Er det så vanskelig??

F.eks: Når jeg dro til Drammen var det fint vært, el

Når jeg ble født

osv...

Skrevet

Det som irriterer meg mest er når folk skriver NÅR istedet for å skrive DA!

Er det så vanskelig??

F.eks: Når jeg dro til Drammen var det fint vært, el

Når jeg ble født

osv...

Men blir man ikke født hver dag da? :( Blir jo når da..

Nei, du har så rett, så rett, det er utrolig plagsomt!

Skrevet

Hvor dårlig er det å få 73% når man er 16?

Noen som vet? :(

Det er sikkert veldig bra! Du fikk mere :wallbash: enn meg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...