Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å dele opp substantiv

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Kjære snille Sonefolk, hvorfor deler dere opp sammensatte substantiv? Sier dere valpe show, gratulasjons tråd og lydighets trening? Hvis et ord SIES som ett ord skal det også SKRIVES som ett ord! Det heter valpeshow, gratulasjonstråd og lydighetstrening! Dette er da ikke så vanskelig?!

Hilsen Heidi som haaater oppdelte substantiv!

Skrevet

Godt det ikke bare er meg som henger meg opp i sånt. Virker som om dette er et fenomen som tiltar på samme måte som skjøleskap og skjyssesyke. Men nå heter det vel snart skjøle skap og skjysse syke :wub:

Skrevet

Orddelingsfeil kan jeg leve med, men folk som sier skjøleskap og skjyssesyke, som ikke kan uttale kj-lyd tåler jeg ikke å høre på da må jeg rett med en gang(heldigvis er ikke det fenomenet kommet til min vennekrets ennå). Selv om jeg enkelte ganger må sette meg på hendene for å ikke kommentere orddelingsfeil.

Skrevet

Vil nok en gang minne om at det er noe som heter dyseleksi...

Men det verste JEG ser er...

Hvem jakke har du på nå.?

Hvem kommentarer..?

Hvem hunder.?

osv... Skjønner ikke det går ann å ta feil av de ordene...

Skrevet

Dyslektikere skriver feil på en helt annen måte. Jeg blir glad når jeg ser at dyslektikere hiver seg uti det og skriver av hjertens lyst! Way to go! :wub:

Skrevet

uææææ jeg hater når folk sier "hvem side skal vi lese på?"

eller sier sssshylling og ikke kylling *rive seg i håret*

Skrevet

Hva er det dere mener med ord delings feil? :P

Nei, uff.. Det sier kanskje litt om norske skoler i dag? Eller elever? Jeg veit at de fleste i klassen min kobler ut når vi kommer til fredag og vi har norsk.. (Det var mest på grunn av læreren, som nå har sykemeldt seg i bl.a. våre timer.. :icon_redface: )

Orddelingsfeil irriterer meg uansett hvilken grunn man har!

Også irriterer det meg når folk ikke klarer å bruke tegn.. "hei hvordan går det hva har vi i de fire første i mårra"

Skrevet

Fra 1. juli 2005 ble det gjort endringer i bokmålsrettskrivningen

Og jeg begynte å lære Norsk for 16 år siden! jeg klarte ikke alle der nei. Bla faktsik veldig forundret på mye av det, siden jeg har fått feil på dette opp gjennom skoletiden. Nei kanskje vi skal ta alle som gikk på skolen før 2005 og gå et nytt norskurs? Ikke så rart når de endrer så mye.

Skrevet

Må innrømme at det var mye jeg bare tenkte at de har forandra. Ikke helt begeistret for språkrådet alltid.. Kætsjup og sjefer..

Skrevet

Det som irriterer meg mest er når folk skriver NÅR istedet for å skrive DA!

Er det så vanskelig??

F.eks: Når jeg dro til Drammen var det fint vært, el

Når jeg ble født

osv...

Skrevet

Det som irriterer meg mest er når folk skriver NÅR istedet for å skrive DA!

Er det så vanskelig??

F.eks: Når jeg dro til Drammen var det fint vært, el

Når jeg ble født

osv...

Men blir man ikke født hver dag da? :( Blir jo når da..

Nei, du har så rett, så rett, det er utrolig plagsomt!

Skrevet

Hvor dårlig er det å få 73% når man er 16?

Noen som vet? :(

Det er sikkert veldig bra! Du fikk mere :wallbash: enn meg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...