Gå til innhold
Hundesonen.no

Parring


Iren

Recommended Posts

Spør på vegne av min søster. Hun sliter litt med at hunden hennes på 1 år parrer på alt og alle. Står til og med i løse lufte og parrer.

Noen som har et tips om hvordan man håndterer dette? Vi har prøvd med nei.. avledet han.. tatt bort fra hva han enn måtte parre på... ingenting ser ut til å nytte.. han er på`n igjen nesten så fort vi har snudd oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på vegne av min søster. Hun sliter litt med at hunden hennes på 1 år parrer på alt og alle. Står til og med i løse lufte og parrer.

Noen som har et tips om hvordan man håndterer dette? Vi har prøvd med nei.. avledet han.. tatt bort fra hva han enn måtte parre på... ingenting ser ut til å nytte.. han er på`n igjen nesten så fort vi har snudd oss..

Det kan også være at han vil rangsjere dere i flokken sin som han er leder over. Han prøver å rangsjere dere under han.

Men jeg kan jo også ta feil! Kanskje det er mye løpetid rundt dere. husk at han hunder har løpetid hele året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know;) Har en hannhund selv.. men har aldri hatt det problemet... gudskjelov;)

kan helt sikkert komme av rangering.. tviler jeg ikke på.... eller at det er løpetid ute.. men alikvel.. så må det vel være en måte å få han til å skjønne at det ikke er "lov"....?

Hvordan får du det til å kopiere mitt spørsål inne på ditt svar? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know;) Har en hannhund selv.. men har aldri hatt det problemet... gudskjelov;)

kan helt sikkert komme av rangering.. tviler jeg ikke på.... eller at det er løpetid ute.. men alikvel.. så må det vel være en måte å få han til å skjønne at det ikke er "lov"....?

Hvordan får du det til å kopiere mitt spørsål inne på ditt svar? ;)

Trykker på quote åppe i gjørnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på vegne av min søster. Hun sliter litt med at hunden hennes på 1 år parrer på alt og alle. Står til og med i løse lufte og parrer.

Noen som har et tips om hvordan man håndterer dette? Vi har prøvd med nei.. avledet han.. tatt bort fra hva han enn måtte parre på... ingenting ser ut til å nytte.. han er på`n igjen nesten så fort vi har snudd oss..

Å parre på ting er jo en dominant handling, så det handler sansynligvis om dominering. Hvis han bare gjør det på ting, tror jeg ikke det er så farlig (bortsett fra litt irriterende for dere kanskje), men når han gjør det på folk er det nok et tegn på at han ikke har respekt for dere. Når hunder rir på hverandre er det for å vise at de er dominante, og for å ydmyke den andre part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jo jeg at dominans og det der er tull, så mitt svar blir nok litt motstridene av de andre svarene du har fått, men du kan jo se hva du synes om det?

"Parring" kommer av stress. Stress kan komme av mange årsaker, men blant annet for lite aktivisering, for mye aktivisering, varme, for lite vann/mat, endring av miljø (flytting osv). Det kan også komme av at tisper i nabolaget har løpetid. Jeg ville derfor sett litt på situasjonen hunden lever i, og om noe har forandret seg for hunden den siste tiden. Deretter er det bare å prøve seg fram litt til man finner den riktige årsaken. Anbefaler å låne/kjøpe boka "På talefot med hunden" - her står det mer om stressårsaker og -symptomer, og dempende signaler. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å parre på ting er jo en dominant handling, så det handler sansynligvis om dominering. Hvis han bare gjør det på ting, tror jeg ikke det er så farlig (bortsett fra litt irriterende for dere kanskje), men når han gjør det på folk er det nok et tegn på at han ikke har respekt for dere. Når hunder rir på hverandre er det for å vise at de er dominante, og for å ydmyke den andre part.

Han gjør det både på gjenstander, andre hunder.. og oss mennesker.. spesiellt eieren sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jo jeg at dominans og det der er tull, så mitt svar blir nok litt motstridene av de andre svarene du har fått, men du kan jo se hva du synes om det?

"Parring" kommer av stress. Stress kan komme av mange årsaker, men blant annet for lite aktivisering, for mye aktivisering, varme, for lite vann/mat, endring av miljø (flytting osv). Det kan også komme av at tisper i nabolaget har løpetid. Jeg ville derfor sett litt på situasjonen hunden lever i, og om noe har forandret seg for hunden den siste tiden. Deretter er det bare å prøve seg fram litt til man finner den riktige årsaken. Anbefaler å låne/kjøpe boka "På talefot med hunden" - her står det mer om stressårsaker og -symptomer, og dempende signaler. :wink:

Tusen takk for innlegget ditt;) Tror også mere på dette.. hørt at parring kommer av stress. Kan nok tenke meg.. eller jeg vet at han blir for lite aktivisert. Ingen av de andre tingene du nevner tror jeg kan være årsaken... Men har tro på at det har med at han kanskje kjeder seg.. stresser.. Men synes det med stress er litt rart.. nå har jeg lest den boken.. men lenge siden.. men min hund også har stressymptomer.. uten at jeg ikke helt kan skjønne hvorfor.. kanskje jeg må lese den boken godt omigjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

lederskap er løsningen :) hunden prøver å dominere over dere, det har ikke noe med sex i det hele tatt... bare dominering. helt normalt. jeg hadde tatt hunden for domineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

et kraftig nei holder som regel, hvis ikke hadde jeg tatt den litt i øret og sagt tydelig ifra at den ikke er sjefen. Det du må huske på når du skal ta hunden er at du må ta den fort, også må du konsekvent rose etterpå. Har du sett hundemor ta valpene sine? hun tar dem skikkelig, sånn at man nesten blir redd hun skal skade dem. Deretter slikker hun den forsiktig i ansiktet for å si "nå er det greit vennen". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...