Gå til innhold
Hundesonen.no

Parring

Iren

Recommended Posts

Spør på vegne av min søster. Hun sliter litt med at hunden hennes på 1 år parrer på alt og alle. Står til og med i løse lufte og parrer.

Noen som har et tips om hvordan man håndterer dette? Vi har prøvd med nei.. avledet han.. tatt bort fra hva han enn måtte parre på... ingenting ser ut til å nytte.. han er på`n igjen nesten så fort vi har snudd oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på vegne av min søster. Hun sliter litt med at hunden hennes på 1 år parrer på alt og alle. Står til og med i løse lufte og parrer.

Noen som har et tips om hvordan man håndterer dette? Vi har prøvd med nei.. avledet han.. tatt bort fra hva han enn måtte parre på... ingenting ser ut til å nytte.. han er på`n igjen nesten så fort vi har snudd oss..

Det kan også være at han vil rangsjere dere i flokken sin som han er leder over. Han prøver å rangsjere dere under han.

Men jeg kan jo også ta feil! Kanskje det er mye løpetid rundt dere. husk at han hunder har løpetid hele året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know;) Har en hannhund selv.. men har aldri hatt det problemet... gudskjelov;)

kan helt sikkert komme av rangering.. tviler jeg ikke på.... eller at det er løpetid ute.. men alikvel.. så må det vel være en måte å få han til å skjønne at det ikke er "lov"....?

Hvordan får du det til å kopiere mitt spørsål inne på ditt svar? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know;) Har en hannhund selv.. men har aldri hatt det problemet... gudskjelov;)

kan helt sikkert komme av rangering.. tviler jeg ikke på.... eller at det er løpetid ute.. men alikvel.. så må det vel være en måte å få han til å skjønne at det ikke er "lov"....?

Hvordan får du det til å kopiere mitt spørsål inne på ditt svar? ;)

Trykker på quote åppe i gjørnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å parre på ting er jo en dominant handling, så det handler sansynligvis om dominering. Hvis han bare gjør det på ting, tror jeg ikke det er så farlig (bortsett fra litt irriterende for dere kanskje), men når han gjør det på folk er det nok et tegn på at han ikke har respekt for dere. Når hunder rir på hverandre er det for å vise at de er dominante, og for å ydmyke den andre part.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jo jeg at dominans og det der er tull, så mitt svar blir nok litt motstridene av de andre svarene du har fått, men du kan jo se hva du synes om det?

"Parring" kommer av stress. Stress kan komme av mange årsaker, men blant annet for lite aktivisering, for mye aktivisering, varme, for lite vann/mat, endring av miljø (flytting osv). Det kan også komme av at tisper i nabolaget har løpetid. Jeg ville derfor sett litt på situasjonen hunden lever i, og om noe har forandret seg for hunden den siste tiden. Deretter er det bare å prøve seg fram litt til man finner den riktige årsaken. Anbefaler å låne/kjøpe boka "På talefot med hunden" - her står det mer om stressårsaker og -symptomer, og dempende signaler. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å parre på ting er jo en dominant handling, så det handler sansynligvis om dominering. Hvis han bare gjør det på ting, tror jeg ikke det er så farlig (bortsett fra litt irriterende for dere kanskje), men når han gjør det på folk er det nok et tegn på at han ikke har respekt for dere. Når hunder rir på hverandre er det for å vise at de er dominante, og for å ydmyke den andre part.

Han gjør det både på gjenstander, andre hunder.. og oss mennesker.. spesiellt eieren sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jo jeg at dominans og det der er tull, så mitt svar blir nok litt motstridene av de andre svarene du har fått, men du kan jo se hva du synes om det?

"Parring" kommer av stress. Stress kan komme av mange årsaker, men blant annet for lite aktivisering, for mye aktivisering, varme, for lite vann/mat, endring av miljø (flytting osv). Det kan også komme av at tisper i nabolaget har løpetid. Jeg ville derfor sett litt på situasjonen hunden lever i, og om noe har forandret seg for hunden den siste tiden. Deretter er det bare å prøve seg fram litt til man finner den riktige årsaken. Anbefaler å låne/kjøpe boka "På talefot med hunden" - her står det mer om stressårsaker og -symptomer, og dempende signaler. :wink:

Tusen takk for innlegget ditt;) Tror også mere på dette.. hørt at parring kommer av stress. Kan nok tenke meg.. eller jeg vet at han blir for lite aktivisert. Ingen av de andre tingene du nevner tror jeg kan være årsaken... Men har tro på at det har med at han kanskje kjeder seg.. stresser.. Men synes det med stress er litt rart.. nå har jeg lest den boken.. men lenge siden.. men min hund også har stressymptomer.. uten at jeg ikke helt kan skjønne hvorfor.. kanskje jeg må lese den boken godt omigjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

lederskap er løsningen :) hunden prøver å dominere over dere, det har ikke noe med sex i det hele tatt... bare dominering. helt normalt. jeg hadde tatt hunden for domineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

et kraftig nei holder som regel, hvis ikke hadde jeg tatt den litt i øret og sagt tydelig ifra at den ikke er sjefen. Det du må huske på når du skal ta hunden er at du må ta den fort, også må du konsekvent rose etterpå. Har du sett hundemor ta valpene sine? hun tar dem skikkelig, sånn at man nesten blir redd hun skal skade dem. Deretter slikker hun den forsiktig i ansiktet for å si "nå er det greit vennen". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Vi har en valp på 9 1/2 uker som er veldig selvstendig på dagtid. Finner roen alene i senga si eller buret. På nattestid er det verre. Vi har sovet på madrass i valpegården, han har et bur som står åpent og lå fint i buret sitt de første fire nettene uten problemer. Men de siste nettene vil han ikke sove i buret og kommer å legger seg på madrassen sammen med oss. Vi har prøvd å legge oss på utsiden av valpebingen, men da bare hyler han og valpehjertet klarer ikke å høre på hylingen mer enn 15min. Han roer seg ikke hvis vi putter hånda inn eller noe. Vi har prøvd å gå inn når han er rolig og han sovner. Men med engang vi går ut våkner han og hylekoret er igang igjen. Tips og triks for å få han til å sove alene uten og ligge oppå oss?
    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...