Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig så tisset han?!


Vala

Recommended Posts

Å hei for en start på morgenen! Sofus fikk komme opp i sengen før vi skulle stå opp. Han var ikke spesielt sutrete på noen måte, ikke noe til at det "hastet" å komme seg ut eller noen ting. Og plutselig så tisset i han i sengen. Og det var ikke noen moderat mengde heller. Jeg kan vel sammenligne det som hvis vannet går på en som er gravid! Det var akkurat som om det gikk hull på en ballong eller noe??! Ikke gjorde han seg "klar" til å tisse heller. Han lå på magen, og plutselig sa det bare "svosj!".

Er dette sånn som kan skje???! Eller kan dette bety noe annet??? Jeg har tilfeldigvis time til ham hos vet på mandagen, så dermed kan jeg spørre henne også. Men uansett, HALLO, det burde jo ikke skje da. Han har vært tørr inne i mange måneder nå, han er over 1. år, og det er vel iaf over et halvt år siden han kunne ha uhell. Men det var jo ingenting i forhold til dette??!

Jeg hadde forstått det hvis han hadde sutret veldig, eller hvis han hadde bevisst gjort seg klar til å tisse, men dette??! Buhuu, stakkars sengen min, det var virkelig mengder som kom ut av ham.

Må innrømme at jeg sjekket at pungen hans fremdeles var der, ballong assosiasjonen vet dere... :D Han er uansett like frisk og tidig, så det er ingenting å si på allmenntilstand eller noe...

hmmmmm, pokker til start på 17. mai da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd to ganger med min eldste hund Simba på litt over to år også.

Han bare lå i senga å så gikk han ned igjen da så jeg at det var tiss der.

For tre mnd siden så lå han på magen da skjedde det samme igjen.

Jeg ringte dyrlegen bare for å spørre lixsom da sa de at det er sånn som kan skje. Han kan ha vært tissa treng osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin har tissa i senga et par ganger da han var litt yngre, og en gang på sengetøy som jeg hadde tatt av senga og som lå på gulvet. Kan det være noe med lukta på sengetøyet som plutselig får dem til å tro at det er greit å tise der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin har tissa i senga et par ganger da han var litt yngre, og en gang på sengetøy som jeg hadde tatt av senga og som lå på gulvet. Kan det være noe med lukta på sengetøyet som plutselig får dem til å tro at det er greit å tise der?

Ja, altså, jeg har hørt rykter om at katter særdeles kan tenke dette. D.v.s. ryktene går i at de "markerer" for å sette sin lukt på sengen,kanskje hunder kan tenke dette også. Greit nok, og jeg kunne ha tenkt tanken selv vedr. Sofus (han vil bestemme litt for tiden), men jeg så når det hendte, og det var absolutt ingen bevisst handling fra hans side. Han skvatt veldig til selv da det skjedde. Så han ble super overrasket. Hadde dette skjedd med "vilje" (altså, ikke helt den : nå tisser jeg i senga til matmor.. men nå må jeg tisse...), så er jeg rimelig sikker på at jeg hadde sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...høre merkelig ut!

Kan jeg benytte anledningen til å høre om det er normalt for en hannhund å lekke litt?

Kite er jo oppi senga mi noen ganger, og når han har sovet på et teppe i fotenden så har jeg funnet små lekkasje flekker etter han morgenen etterpå, hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier "mengder", og at han så overrasket ut, betyr det at han ikke klarte å stoppe det?

Kan være urinveisinfeksjon eller noe annet som medfører tap av blærekontroll.

Hvis blæra hans var veldig full (fullere enn den pleier å være), og han tisset og drakk som normalt dagen før, kan han ha væskeopphopning i kroppen, noe som heller ikke er bra.

Ville uansett vurdert en tur til veterinær med en hund som plutselig tisser på seg (altså helt uventet, og uten kontroll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...høre merkelig ut!

Kan jeg benytte anledningen til å høre om det er normalt for en hannhund å lekke litt?

Kite er jo oppi senga mi noen ganger, og når han har sovet på et teppe i fotenden så har jeg funnet små lekkasje flekker etter han morgenen etterpå, hva kan dette være?

Det behøver ikke å være forhudskatarr som heidi/pippin nevner under eh, over her ;-) Det kan også være utflod pga stimuli (prøvde å si det så pent jeg bare kunne jeg nå, slitsomt det ;-)). Sofus har det også i perioder, spess når løpetiden er utenfor huset, da kan det kommer litt sånn i hytt og pine fra ham.

Når du sier "mengder", og at han så overrasket ut, betyr det at han ikke klarte å stoppe det?

Kan være urinveisinfeksjon eller noe annet som medfører tap av blærekontroll.

Hvis blæra hans var veldig full (fullere enn den pleier å være), og han tisset og drakk som normalt dagen før, kan han ha væskeopphopning i kroppen, noe som heller ikke er bra.

Ville uansett vurdert en tur til veterinær med en hund som plutselig tisser på seg (altså helt uventet, og uten kontroll).

Altså, jeg merket ikke noe anderledes med ham kvelden før. MEN, det var to "nye" elementer som ble presentert. Røkt, stekt kjøttpølse på agility treningen, og bading i brakk vann. Sistnevnte tror jeg har lite med det å gjøre da han eh, brakk seg etter å ha fått litt inn i munnen. MEN, tenkte kanskje at saltet i pølsen kan ha støtt ut masse urin eller noe, og at mengden dermed var mer enn vanlig? Er dette helt far fetched?

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg merket ikke noe anderledes med ham kvelden før. MEN, det var to "nye" elementer som ble presentert. Røkt, stekt kjøttpølse på agility treningen, og bading i brakk vann. Sistnevnte tror jeg har lite med det å gjøre da han eh, brakk seg etter å ha fått litt inn i munnen. MEN, tenkte kanskje at saltet i pølsen kan ha støtt ut masse urin eller noe, og at mengden dermed var mer enn vanlig? Er dette helt far fetched?

Nøyaktig hvor sannsynlig det er, har ihvertfall ikke jeg kompetanse til å vurdere, men om hunden er følsom mot salt, ikke er vant til det, og fikk mer enn en liten bit, høres det jo ikke _umulig_ ut. Det du sier om "støtt ut masse urin" var forøvrig det jeg mente med væskeopphopning (feil ord kanskje?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvor sannsynlig det er, har ihvertfall ikke jeg kompetanse til å vurdere, men om hunden er følsom mot salt, ikke er vant til det, og fikk mer enn en liten bit, høres det jo ikke _umulig_ ut. Det du sier om "støtt ut masse urin" var forøvrig det jeg mente med væskeopphopning (feil ord kanskje?).

Hehe, neppe feil ord, bare jeg som er utrolig opphengt i at det var så mye urin... Det var rett og slett overveldende. Nå har jeg uansett time til mandag hos vet'en, så jeg tar det med dem da. Med mindre noe mer skulle skje i mellomtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, neppe feil ord, bare jeg som er utrolig opphengt i at det var så mye urin... Det var rett og slett overveldende. Nå har jeg uansett time til mandag hos vet'en, så jeg tar det med dem da. Med mindre noe mer skulle skje i mellomtiden!

Jeg mente at "væskeopphopning" kanskje ikke er helt riktig, sannsynligvis er det jo ikke det på fagspråket. Retensjon, kanskje. Spiller ingen rolle. :D

Får håpe det ikke er noe farlig da, lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros :

Å sånn sett, hehe.. jeg er virkelig opphengt her jeg! Huff, ikke kan jeg sove i sengen idag heller. Imorgen må jeg finne noen som kan vaske en overmadrass til en dobbeltseng... noen ideer??? Kan ikke skjønne at det skal la seg gjøre uten å koste skjorta av meg! Hm, kanskje jeg skal legge inn det spørsmålet på "alt mulig" forumet! Jepp, gjør det i samme slengen, alt for å spare peng ;-)

Uansett, takk for all tilbakemelding, om du ikke kommer med de korrekte termene eller ei, så setter jeg stooor pris på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke farlig. Det kan vel være på tryggeste siden å få sjekka han for urinveisinfeksjon eller lignende, men jeg tror du kan slappe av. Det var vel omtrent på samme alder Alex hadde en sånn "periode". Han kunne ligge på magen på gulvet, og plutselig reiste han seg, helt sjokka, og da hadde han tissa på seg. Uten forhåndstegn for at han måtte ut. Det skjedde flere ganger, også i senga ja, og det var slitende en stund. Det gikk over, han gjenfant blærekontroll, og det var ikke tegn til urinveisinfeksjon.

Det ble vel sagt at det kunne hende han var tissetrengt, og at når han sovna kanskje slappet litt for godt av, og derfor ikke klarte å holde det. Noen foreslo at han drømte at han var ute å tissa, og derfor tissa på seg. :angry: Aner ikke hva det var, men det gikk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det har skjedd med Rambo nei. Men har da andre problemer, for en uke siden begynte han å markere inne, oppdretter sier det er normalt..

Du får spørre vet på mandag ja :icon_redface:

Oi, du er i verre "shit" enn hva jeg er.. Hva mener du at oppdretter sa at det var normalt? At det kan forekomme ja, men for all del, lær ham av med det ;-)

Uansett, søt gutt du hadde forresten! Har aldri sett den blandingen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

fått svar fra vetten hva han tror det kan være vala?

Hehe, bra noen passer på meg ;-) Hadde helt glemt å skrive hva de sa, hihi.. sorry.. hodet sitter ikke helt fast for tiden, måtte lete det frem før jeg kunne huske det...

Altså, de mente at det bare var maks uhell. Altså, at en kombinasjon med at han fikk godis på ag treningen kvelden før som var (for) salt for ham og at det dermed over natten kom mengder som ville ut. Og at han kanskje rett og slett ikke var våken nok til å kjenne det...

Iaf, så lenge det ikke ble en vane, så skulle jeg ikke bekymre meg ;-)

Men takk for at du lurte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...