Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min ble angrepet utafor REMA


Kiefher

Recommended Posts

Ja, man er nøye. Men kontaktvillighet har ikke mye med gjemytt å gjøre. En aggressiv hund kan være glad i kontakt, men likevel ha et meget dårlig språk med barn eller andre dyr. Og om hunden er skuddsikker har heller ikke noe med det :D Men k-test er et godt utgangspunkt i funksjonalitet, men ikke nødvendigvis gjemytt.

Skuddsikkerhet kan ha en sammenheng med gemytt, hvis det er snakk om dårlige nerver.

Tilgjengelighetsprøve:

Hunden skal konfronteres med personer som er fremmed for den, og bør spontant og uten redsel eller aggressivitet søke kontakt med de fremmede personene.

Passiv figurant:

Hunden passerer en helt tildekket figurant. Hvis hunden oppdager denne, skal den kunne undersøke hva som skjuler seg under dekket. Hjelp fra fører til dette er tillatt, og hunden får rimelig tid på seg.

Nervekonstitusjonsprøve:

Hunden utsettes for naturlig "skrammel" - noe som faller ned på en blikkplate. Forstyrrelsen kommer fra siden når hunden passerer. Den skal kunne registrere hvor lyden kommer fra, og innen rimelig tid går frem til skrammelet - med eller uten hjelp fra fører for å undersøke hva som har hendt, uten å være være redd eller oppjaget.

Visuell påvirkning:

Plutselig tilsynekomst av en bevegelig figurant som beveger seg raskt på skrå foran og videre fra hunden. Også her skal hunden innen rimelig tid - med eller uten hjelp fra fører kunne undersøke dette.

Alt dette har med gemytt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

Hehe, det er en veldig lite utsatt situasjon. Hunden konfronteres ikke med barn eller dyr. Hunden må være tøff, og vise nyskjerrighet. Og ja, en k-test er viktig i seg selv. Men den er ikke et godt nok grunnlag på gjemyttet til at hunden er sikret i avel. Og en hund med bestått k-test behøver ikke nødvendigvis å være en hund med godt gjemytt. Spør de gode oppdretterene som legger stor vekt på gjemytt om en k-test beskriver alt. Da snakker jeg om andre oppdrettere enn dem som avler på schæfer og mallenois.

Men ja, en k-test beskriver mye annet som også er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er en veldig lite utsatt situasjon. Hunden konfronteres ikke med barn eller dyr. Hunden må være tøff, og vise nyskjerrighet. Og ja, en k-test er viktig i seg selv. Men den er ikke et godt nok grunnlag på gjemyttet til at hunden er sikret i avel. Og en hund med bestått k-test behøver ikke nødvendigvis å være en hund med godt gjemytt. Spør de gode oppdretterene som legger stor vekt på gjemytt om en k-test beskriver alt. Da snakker jeg om andre oppdrettere enn dem som avler på schæfer og mallenois.

Du snakker imot deg selv.

Jeg har ikke sagt at k-test er alt som betyr noe, heller ikke at en hund med godkjent k-test reagerer slik den burde i alle situasjoner. Men det er et skritt i riktig retning i avlsarbeidet! Det DU sa var at k-test ikke hadde NOE med gemytt å gjøre!

. Og det var schæferfolket som nevnte k-test/mentaltest :D og det har heller ikke med gjemytt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Du snakker imot deg selv.

Jeg har ikke sagt at k-test er alt som betyr noe, heller ikke at en hund med godkjent k-test reagerer slik den burde i alle situasjoner. Men det er et skritt i riktig retning i avlsarbeidet! Det DU sa var at k-test ikke hadde NOE med gemytt å gjøre!

jeg har sagt at det trenger ikke nødvendigvis å ha noe med det å gjøre :D Jeg snakker ikke imot meg selv. Ikke les mellom linjene, men alt jeg skrev. En k-test er viktig, men den beskriver langt ifra nok om gjemyttet! Den trenger ikke engang å ha noe å si engang i tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om å vri og vrenge på alt.... men sånn er det, når man har bestemt seg på forhånd for at "alt" er dumt og bare en 17-åring med aussie har svaret..... <_<

Jeg er ikke "schäferhundfolket" som er "furten", jeg bare kjenner til rasen, vet av erfaring hvordan det er å drive oppdrett av flere raser, og har dessuten tenkt å prøve å bidra til at ikke bare Emilie må stå på barrikadene! Ser at labbis også trår til... over rasegrensene? Bra :D

Schäferhundklubben er en av de klubbene som sammen med rottweilerklubben har strengest avlskrav. At det finnes useriøse oppdrettere som synser i vei om mentaltester like ukyndig som deg, Vicky, det har mindre med saken å gjøre - annet enn at det er et beklagelig faktum.

Jepp, det finnes også hunder som stryker på en enkel k-test - som enhver hund, uansett rase, burde klare å hanke seg gjennom. Jeg ser du glatt velger å hoppe over at det er MINIMUMSkravet også... men du kjenner kanskje verken FA eller ferdselsprøve godt nok til å kunne kritisere dem? ;)

For å prøve å gjøre det litt enkelt for deg:

a) Det holder ikke, som mange eiere gjør, å hevde at "min hund er snill og har sååå godt gemytt". Ikke når det skal avles på.

B ) Derfor har man mentalitetstester, som skal prøve å gi en objektiv bedømming av hunden.

c) Raseklubben bestemmer seg for hva man skal kreve, i de fleste tilfeller null - annet enn en oppfordring. Alt annet, altså krav om BESTÅTT, ikke bare gjennomført (som tilfellet er med aussie) er et stykke på vei.

d) Oppdretterne kan velge å gå utenom kravene, fordi de likevel får registrert valper, noe som ikke er den enkelte raseklubbs skyld, men der ligger ansvaret på NKK. Nå viser det seg at folk uansett like gjerne kjøper dyre, papirløse hunder.

e) Mange valpekjøpere er ikke kritiske nok, og selv etter flere titalls år med oppfordringer i hundeblader og aviser med "kjøp bare valper som er anbefalt av avlsrådet" så kjøpes det av gud og hvermann som tilfeldigvis har ledig valp den ukedagen de har satt av til hundeshopping.

f) Vi bor i et demokrati, der sentralstyring av dyreavl alltid har vært dårlig tatt imot, jevnfør opprøret som tildels har vært mot NRF-kura. Slik sentralstyring var derimot vanlig i Sovjet-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sagt at det trenger ikke nødvendigvis å ha noe med det å gjøre :D Jeg snakker ikke imot meg selv. Ikke les mellom linjene, men alt jeg skrev. En k-test er viktig, men den beskriver langt ifra nok om gjemyttet! Den trenger ikke engang å ha noe å si engang i tilfeller.

En bestått k-test sier kanskje ikke så mye om hunden, men en styk på k-test, sier litt mer.. Og det er vel uansett ikke FEIL å ha beståtte mentaltester som krav for avlshunder, Vicky?

Hvordan er avlskravene for aussie, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er avlskravene for aussie, forresten?

B)

Kravene for godkjent parring:

Alle individer som skal brukes i avl

• Skal være sunde og ha godt gemytt

• HD - u.a. / A eller B (eller tilsvarende etter tidligere system). Røntgen skal være foretatt etter at hunden er fylt 1 år og før paring

• AD: Fri. Røntgen skal være foretatt etter at hunden er fylt 1 år og før paring

• Være fri for arvelige øyensykdommer og kunne fremvise en øyenlysningsattest ikke eldre enn 1 år

• Ha 2AK ved offisiell utstilling (eller tilsvarende. Eks: ”eksteriørbeskriven”)

• Være fylt 2 år ved første paring

• Kunne vise til gjennomført karaktertest, funksjonsanalyse, mental unghundstest (MH) eller tilsvarende

• Bør ikke ha mer enn 5 % av samtlige registrerte hunder siste 5 år.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

En bestått k-test sier kanskje ikke så mye om hunden, men en styk på k-test, sier litt mer.. Og det er vel uansett ikke FEIL å ha beståtte mentaltester som krav for avlshunder, Vicky?

Hvordan er avlskravene for aussie, forresten?

nettopp :D helt korrekt. Men en k-test er ikke HELE svaret på om en hund er god! Og det har jeg fått høre også fra flere sakkyndige hundefolk. Så det er ikke noe jeg bare står på alene ;)

Og jeg vrenger ikke og vrir ikke på ting. Jeg står fast ved akkurat det jeg sa. Jeg er en av dem som er veldig for mentaltesting, MEN jeg stiller også andre krav! Det er faktisk flere faktorer som spiller inn enn den k-testen. Og hvis schæferfolka skal ha til at BARE den testen er nok, da tar de meget feil. Det er mange mange flere faktorer som spiller inn. Må nesten ha skuddsikker vest når man sier noe til dere her på forumet B)

OG jeg sier ikke jeg vet alt, men jeg er selsikker! Det er hva jeg er. Og ja, jeg vet man kan ta feil men selvsikkerheten den klarer ikke noen chattende forumfugler å knekke for å si det sånn. Og bli så furt dere vil. Jeg er bare 17 år, men jeg tar meg ikke like nær av ting som dere gjør. Det får vi se på svaret.

Og hva sa jeg feil forresten? som er til å være uenig i? eller er det labbis som ble litt heit bare?

Forventer normal folkeskikk.

Kunne vise til gjennomført karaktertest, funksjonsanalyse, mental unghundstest (MH) eller tilsvarende

og DET er en av feilene ved det. Den skal være GJENNOMGÅTT: Ikke nødvendigvis bestått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Du sa at k-testen nesten bare så på drifter, og ikke gemytt.

når sa jeg det? jeg sa at en hund med dårlig gjemytt kan godt bestå testen! Ikke at det har null med gjemytt. Men om en hund er snill med andre dyr eller barn, det sier ikke testen noe om nødvendigvis.Men ja, det handler ofte mye mer om drifter på enkelte raser. Ikke les mellom linjene labbis. Les alt jeg skrev istedenfor å kun trekke ut det du syns er feil. Gjelder å se nyansene i en hver sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når sa jeg det? jeg sa at en hund med dårlig gjemytt kan godt bestå testen! Ikke at det har null med gjemytt. Men om en hund er snill med andre dyr eller barn, det sier ikke testen noe om nødvendigvis.Men ja, det handler ofte mye mer om drifter på enkelte raser. Ikke les mellom linjene labbis. Les alt jeg skrev istedenfor å kun trekke ut det du syns er feil. Gjelder å se nyansene i en hver sak.

Jeg leser og leser, jeg, og kommenterer bare det du skriver. Du skrev:

den skal ha det, men om den har det er en annen sak. Det er faktisk selskapshunder som har blitt testet, både i mentaltest og k-test, men er dette hunder som noen ville vurdere å bruke i avel? No way. Nettopp fordi de ofte går mer på drifter enn på gjemytt i en k-test.

Derfor begynte jeg å liste opp alt de ser på i en k-test, for å bevise at det faktisk er umulig å unngå å se på gemyttet i en slik test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Derfor begynte jeg å liste opp alt de ser på i en k-test, for å bevise at det faktisk er umulig å unngå å se på gemyttet i en slik test.

ok, var litt utydelig. skal skrive litt tydeligere for deg jeg vettu :D

Det er ikke det letteste, men en hund kan faktisk skjule mye også i en k-test. En hunds liv er fyllt med mange mange flere situasjoner enn akkurat det på k-testen eller mentaltesten. Har sett på mentaltesting i Sverige på to golden retrievere. En gammel bruksvariant, og en av den lyse utstillingsvarianten. En stund mellom hver gang, men jeg vet hva de ser etter. Det er som regel gode hunder som består testen, men en hund som er grei med mennesker men som HATER andre hunder kan gjerne bestå testen med glans. Så det gir kanskje et spekter over noe av hundens egenskaper og funksjonalitet, men langt ifra alt. Hyggelig av deg å ta deg tid til å liste opp alt mulig ;) Det er kjempeflott. Orker aldri sånt selv...

edit: ikke kanskje, men det GIR et stort spekter over hunden, men ikke på langt nær med alt. Håper dere skjønte det. Og si ifra hvis noe ble missforstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, var litt utydelig. skal skrive litt tydeligere for deg jeg vettu :D

Det er ikke det letteste, men en hund kan faktisk skjule mye også i en k-test. En hunds liv er fyllt med mange mange flere situasjoner enn akkurat det på k-testen eller mentaltesten. Har sett på mentaltesting i Sverige på to golden retrievere. En gammel bruksvariant, og en av den lyse utstillingsvarianten. En stund mellom hver gang, men jeg vet hva de ser etter. Det er som regel gode hunder som består testen, men en hund som er grei med mennesker men som HATER andre hunder kan gjerne bestå testen med glans. Så det gir kanskje et spekter over noe av hundens egenskaper og funksjonalitet, men langt ifra alt. Hyggelig av deg å ta deg tid til å liste opp alt mulig ;) Det er kjempeflott.

Det er jeg klar over. Men man vil klare å loke ut noen dårlige individer ved å innføre krav om godkjent k-test. Selvsagt kan hunden reagere negativt i andre situasjoner som k-testen ikke avslører, men som sagt: innføring av krav om godkjent k-test er et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er en veldig lite utsatt situasjon. Hunden konfronteres ikke med barn eller dyr.

Men Vicky da, mener du virkelig at man skal bruke barn og dyr i en mentaltest. Det har jo med sikkerhet og gjøre også da, og ikke minst sosialisering. Hva om hunden ikke er sosialisert med barn eller andre dyr? Sett hvordan hunden reagerte på en katt (oioioi, det vil jeg ikke tenke på en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp :D helt korrekt. Men en k-test er ikke HELE svaret på om en hund er god! Og det har jeg fått høre også fra flere sakkyndige hundefolk. Så det er ikke noe jeg bare står på alene ;)

Og jeg vrenger ikke og vrir ikke på ting. Jeg står fast ved akkurat det jeg sa. Jeg er en av dem som er veldig for mentaltesting, MEN jeg stiller også andre krav! Det er faktisk flere faktorer som spiller inn enn den k-testen. Og hvis schæferfolka skal ha til at BARE den testen er nok, da tar de meget feil. Det er mange mange flere faktorer som spiller inn. Må nesten ha skuddsikker vest når man sier noe til dere her på forumet B)

OG jeg sier ikke jeg vet alt, men jeg er selsikker! Det er hva jeg er. Og ja, jeg vet man kan ta feil men selvsikkerheten den klarer ikke noen chattende forumfugler å knekke for å si det sånn. Og bli så furt dere vil. Jeg er bare 17 år, men jeg tar meg ikke like nær av ting som dere gjør. Det får vi se på svaret.

Og hva sa jeg feil forresten? som er til å være uenig i? eller er det labbis som ble litt heit bare?

Forventer normal folkeskikk.

og DET er en av feilene ved det. Den skal være GJENNOMGÅTT: Ikke nødvendigvis bestått.

De seriøse schäferoppdrettere og -eiere har flere krav enn som så de og, Vicky, men jeg syns det er bedre enn både din og min raseklubb har å vise til, avlskravene i schäferklubben. Da skal man kanskje ikke sitte å kalle DEN klubben useriøs, når ens egen klubb ikke er bedre, eller som i mitt tilfelle, er verre (der har de vel knapt nok krav, de har anbefalinger, om jeg ikke husker helt feil?)

Men du er sånn i enhver diskusjon hvor schäfer blir nevnt, det ER ikke ****** hunder, selv om du tilsynelatende opplever de sånn.. Jeg skjønner ikke at du orker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men Vicky da, mener du virkelig at man skal bruke barn og dyr i en mentaltest. Det har jo med sikkerhet og gjøre også da, og ikke minst sosialisering. Hva om hunden ikke er sosialisert med barn eller andre dyr? Sett hvordan hunden reagerte på en katt (oioioi, det vil jeg ikke tenke på en gang).

dette er siste innlegget jeg skriver nå. Er veldig trøtt. Har hatt mye å gjøre. Men jeg mener at det burde være oppdretters ansvar å sosialisere sine schæfere godt med barn og dyr. Og det burde være et avlskrav. At hunden er snill med barn og dyr, og opptrer godt med andre individer. :D Kanskje en test hos adferds-spesialist hadde vært en god ide?

Men du er sånn i enhver diskusjon hvor schäfer blir nevnt, det ER ikke ****** hunder, selv om du tilsynelatende opplever de sånn.. Jeg skjønner ikke at du orker jeg?

Vel, det kan man lure på. Jeg har kanskje en effektiv forsterker ;)

God natt alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er siste innlegget jeg skriver nå. Er veldig trøtt. Har hatt mye å gjøre. Men jeg mener at det burde være oppdretters ansvar å sosialisere sine schæfere godt med barn og dyr. Og det burde være et avlskrav. At hunden er snill med barn og dyr, og opptrer godt med andre individer. :D Kanskje en test hos adferds-spesialist hadde vært en god ide?

Vel, det kan man lure på. Jeg har kanskje en effektiv forsterker ;)

God natt alle sammen!

Nei men Vicky da! Du kan jo ikke legge alt på oppdretter! De har tross alt hunden til den er 8-10 uker, det er jo eiers jobb å sosialisere den med barn og andre hunder.

og å forslå adferds spesialist??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)Men jeg mener at det burde være oppdretters ansvar å sosialisere sine schæfere godt med barn og dyr. Og det burde være et avlskrav. At hunden er snill med barn og dyr, og opptrer godt med andre individer. :)

Så alle avlshunder bør fungere sammen med alle slags dyr? Litt av noen krav du stiller. Greit at hunder skal sosialiseres tilstrekkelig med mennesker og andre hunder (og i noen tilfeller andre dyr), men man kan ikke forvente at oppdretter skal invitere en hel bondegård hjem til seg mens h*n har valpene hos seg. Og du kan jo ikke legge hovedansvaret for sosialisering hos oppdretter heller. Godt gemytt er ikke noe en hund automatisk får bare fordi den er sosialisert med andre dyr og barn. Og hva har forresten sosial trenig med arvelig atferd å gjøre?

Kanskje en test hos adferds-spesialist hadde vært en god ide?

Hehe, det er ikke vanskelig å kalle seg selv atferdsspesialist/-konsulent, og tro meg, det finnes mange ulike typer "atferdsspesialister" med veldig forskjellige meninger. Noen mer kompetente enn andre. Det som kan se ut som en god hund for den ene kan se ut som en dårlig for en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du lærte leksen av å ikke binde vofsen utenfor butikken da. Selv har eg gjort det selv men da har eg stått utenfor og sett inn at det ikke var kunder og løpt inn og hentet kjap det eg skulle ha under minuttet men gjør det ikke lenger av frykt for at han skal bli stjålet.

Synd det gikk som det gjorde og muligens hadde angrepet skjedd selvom du sto utenfor med hunden din og schæferen var løs.

støtter denne jeg... B)

får holde meg til topicen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bor i et fredlig tettsted (har jeg intrykk av). Her har jeg alltid følt meg trygg ved å binder 1 eller flere hunder - eller hester for den sakens skyld - utenfor butikken. Når Amira var valp satte jeg henne alltid sammen med Marko (den stoooore schäferen min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje sier det mer om mormor og morfar din, om hvorfor de tillater en hund som enten må ha hatt noen for jævlige opplevelser med folk, få fortsette å være sånn - uten å prøve å sjekke det ut, eller at de holder den unna folk? Istedet lar de den altså få komme bort til folk, og prøve å glefse etter dem?

Den hunden har det neppe bra, og jeg har lest lignende hunder beskrevet - de har gjerne blitt mishandlet av forrige eier, og forbinder så mye ****** med menneskers hender at de ikke tør annet enn å bite, samtidig vil de ha kontakt også - og så kommer de i et krysspress som gjør dette.

Da må man enten gjøre noe med hunden, eller ta ansvar - så den ikke risikerer å bite, og slipper å måtte ta stilling til andre mennesker hele tiden.

Mener også de burde gjøre noe med den hunden, men den blir bare dullet vekk, og de unnskylder alt den gjør. "Heldigvis" er dyret gammelt, så jeg håper de får seg et dyr som fungerer bedre etter at denne er vekk. De er virkelig snillest i verden med hunden, men det hjelper ikke når forrige eier har ødelagt den desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...