Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min ble angrepet utafor REMA


Kiefher

Recommended Posts

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Det er mye bra i rasen, og mye dårlig. Akkurat som alle andre raser. Men det har noe med hvem som treffer på disse hundene også. Noen tar alt som et tegn på at hunden er unormal, selv et lite bjeff. Og så har man vel en tendens til å legge merke til hundene man går forbi som ikke oppfører seg pent, men har helt glemt at man passerte 10 andre på turen som gikk pent og pyntelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med schäfere?? Har enda ikke møtt èn som klarer å oppføre seg, og jeg har møtt en del.

Ja hva er det med schäferne? Enkelt og greit denne hunderasen er en renavlet drapsmaskin, hundeverdenens rabiate psykopat. Absolutt alle rasens individer er noen lunefulle galninger som alltid angriper andre hunder og små barn uprovosert bakfra. Schäferhunden er en plage for alle de andre snille hundene som bor her i landet. Forby alle schäfere, det er det vi skulle gjort, det hadde løst både våre og alle verdens problemer. Det finnes jo ingen gode schäferhunder uansett!

(Samtidig kan vi forby rottweiler, akita, cocker spaniel og chihuahua, som JEG personlig, aldri har møtt noen "gode" individer av :huh: !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva er det med schäferne? Enkelt og greit denne hunderasen er en renavlet drapsmaskin, hundeverdenens rabiate psykopat. Absolutt alle rasens individer er noen lunefulle galninger som alltid angriper andre hunder og små barn uprovosert bakfra. Schäferhunden er en plage for alle de andre snille hundene som bor her i landet. Forby alle schäfere, det er det vi skulle gjort, det hadde løst både våre og alle verdens problemer. Det finnes jo ingen gode schäferhunder uansett!

(Samtidig kan vi forby rottweiler, akita, cocker spaniel og chihuahua, som JEG personlig, aldri har møtt noen "gode" individer av :huh: !)

jaa, og ikke minst alle retrievere, spaniels, alle mynder, alle hunder over 50 kg, alle hunder under 10 kg og så resten.... ;) drapsmaskiner hele gjengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaa, og ikke minst alle retrievere, spaniels, alle mynder, alle hunder over 50 kg, alle hunder under 10 kg og så resten.... :P drapsmaskiner hele gjengen

Oi da, det kom kanskje litt feil ut! :D

Nå mente jeg de jeg har møtt på, og som mormor og morfar har eid (omplasseringshunder), ikke hele rasen, tror ikke hele rasen er fæl, det tror jeg ikke om noen raser selvfølgelig ;)

Bare de JEG har møtt, har sett mange schäfere på avstand som har virket veldig fine, men de som jeg har møtt på nært hold kommer automatisk i full krig med min hund. Og dette gjelder bare schäfere. Nå kan det godt hende at hunden min hater schäfere og reiser bust eller noe, men det er alltid schäferen som setter i gang bjeffingen først. Ikke vet jeg hvorfor, prøver nå isåfall å unngå schäfere, og det er ikke lett, mange av de :P

Mormor og morfar sin schäfer, det er en skrue det. Hun er gammel, 10 år ca. Hun kommer logrende mot deg, glad og fornøyd, setter seg foran deg og ser opp så søtt... Man må jo bare klappe henne da...

Så klapper man da, og plutselig klikker det oppi hodet hennes, og hun glefser til hånden din så du merker det skikkelig, i lang tid etterpå. Dette gjør hun med alle, barn og voksne, samme hver gang. Nå advares alle mot å klappe hunden, og bes ignorere den. Bare morfar kan klappe henne uten å bli skambitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje sier det mer om mormor og morfar din, om hvorfor de tillater en hund som enten må ha hatt noen for jævlige opplevelser med folk, få fortsette å være sånn - uten å prøve å sjekke det ut, eller at de holder den unna folk? Istedet lar de den altså få komme bort til folk, og prøve å glefse etter dem?

Den hunden har det neppe bra, og jeg har lest lignende hunder beskrevet - de har gjerne blitt mishandlet av forrige eier, og forbinder så mye ****** med menneskers hender at de ikke tør annet enn å bite, samtidig vil de ha kontakt også - og så kommer de i et krysspress som gjør dette.

Da må man enten gjøre noe med hunden, eller ta ansvar - så den ikke risikerer å bite, og slipper å måtte ta stilling til andre mennesker hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da, det kom kanskje litt feil ut! :D

Nå mente jeg de jeg har møtt på, og som mormor og morfar har eid (omplasseringshunder), ikke hele rasen, tror ikke hele rasen er fæl, det tror jeg ikke om noen raser selvfølgelig ;)

Bare de JEG har møtt, har sett mange schäfere på avstand som har virket veldig fine, men de som jeg har møtt på nært hold kommer automatisk i full krig med min hund. Og dette gjelder bare schäfere. Nå kan det godt hende at hunden min hater schäfere og reiser bust eller noe, men det er alltid schäferen som setter i gang bjeffingen først. Ikke vet jeg hvorfor, prøver nå isåfall å unngå schäfere, og det er ikke lett, mange av de :P

Mormor og morfar sin schäfer, det er en skrue det. Hun er gammel, 10 år ca. Hun kommer logrende mot deg, glad og fornøyd, setter seg foran deg og ser opp så søtt... Man må jo bare klappe henne da...

Så klapper man da, og plutselig klikker det oppi hodet hennes, og hun glefser til hånden din så du merker det skikkelig, i lang tid etterpå. Dette gjør hun med alle, barn og voksne, samme hver gang. Nå advares alle mot å klappe hunden, og bes ignorere den. Bare morfar kan klappe henne uten å bli skambitt.

Er det rart at rasen får et negativt rykte på seg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Er det rart at rasen får et negativt rykte på seg...?

det jeg syns er rart er at rasemiljøet ikke gjør noe! Det hjelper hvertfall ikke å være furt og fornekte alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg syns er rart er at rasemiljøet ikke gjør noe! Det hjelper hvertfall ikke å være furt og fornekte alt.

Her er det vel ikke snakk om hverken å furte eller fornekte... Men ikke engang raseklubben til sch. kan gå inn i til privatpersoner uten videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Selvfølgelig kan de ikke det! De må da se å ordne opp i rotet, og bevise ting for folk istedenfor å furte og belære sånn som mange schæferfolk ofte gjør med en gang noen er engstelige for deres rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan de ikke det! De må da se å ordne opp i rotet, og bevise ting for folk istedenfor å furte og belære sånn som mange schæferfolk ofte gjør med en gang noen er engstelige for deres rase.

Nå har jeg virkelig gjort mitt aller beste for at min rase skal få et bedre rykte, men folk holder på sitt uansett hva jeg eller andre gjør, virker det som <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når kan en raseklubb gå inn og "gjøre noe" med folk som ikke burde hatt hund, eller som ikke ser at de har en farlig problemhund?

Men altså... Schäferhundklubben kjører nå visse krav om det mentale, at de må være avlskåret, og der finnes det to grader - begge krever at hunden skal ha bestått karaktertest, eventuelt godkjent funksjonsanalyse eller ferdselsprøve. Det står om avls¨kåringen at "Hunden skal under hele kåringen vise den selvsikkerhet og mentalitet som standarden beskriver".

Kanskje kan man ønske at alle avlshunder burde godkjennes i klasse 1, der man også ønsker brukshundmeritter, men samtidig ser man jo at rottweilerklubben får kritikk av egne oppdrettere for å være "for strenge", der de holder på... så det er ikke lett.

Men man HAR iallfall krav om godkjenning, noe mange andre raser ikke har.

Og da er det opp til oppdretterne - og valpekjøperne - hva de vil legge vekt på. Man kan kanskje ønske seg strengere styring, men hvem skal EGENTLIG bestemme? Si det endelige ja eller nei? Det er ganske sterkt å begynne med sterkere sentralstyring.... har hørt om det i gamle østblokkland, der du måtte søke om lov til å parre rasehunden din!

Jeg tror det blir opptil kjøperne å regulere markedet, jeg - å KREVE gode hunder, kreve god dokumentasjon. For hvorfor er det ofte de mest seriøse oppdretterne som får problemer med avsetning, eller som går lei når de møter på nok tullinger som kjøper seg "feil" rase og med helt gale forventninger? En gammel oppdretter, av en helt annen rase, sa en gang til meg at det er de useriøse som gidder å holde på i lengden - det er kanskje pessimistisk, men sånn apropos det Alucinor skriver i en annen tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Unnskyld meg, men nå må jeg le av deg Vicky... Hva tror du det er vi som er seriøse eiere av rasen prøver på hele tiden?

hva er prøve da? hvorfor lager dere ikke parader, schæferens dag hvor barn og alle kan hillse og stelle med schæfere. Hvorfor ikke lage litt åpenhet? Så kanskje alle de "sære uvitende" menneskene også syns det samme som dere.

-Og Akela: en karaktertest er ikke noen garanti på at hunden er bra mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og Akela: en karaktertest er ikke noen garanti på at hunden er bra mentalt.

Ok, må bare kommentere dette; nei, det er ingen garanti, men et steg i riktig retning. Og ett hakk foran svært mange andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ok, må bare kommentere dette; nei, det er ingen garanti, men et steg i riktig retning. Og ett hakk foran svært mange andre raser.

på arbeidsegenskapene ja. Men alle er vel enige i at gjemytt og helse kommer langt før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg trodde temaet var om gemytt, så ikke begynn å blande inn helse...

fælt så krass da! Jeg sa de to viktige punktene som kommer FØR eventuellt mentaltester og k-test. Da er det disse: 1.helse og 2. Gjemytt. Deretter kommer 3 .Arbeidsegenskaper. også deretter kommer 4.eksteriør :D Dette er relevante temaer. Og det var schæferfolket som nevnte k-test/mentaltest ;) og det har heller ikke med gjemytt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fælt så krass da! Jeg sa de to viktige punktene som kommer FØR eventuellt mentaltester og k-test. Da er det disse: 1.helse og 2. Gjemytt. Deretter kommer 3 .Arbeidsegenskaper. også deretter kommer 4.eksteriør :D Dette er relevante temaer. Og det var schæferfolket som nevnte k-test/mentaltest ;) og det har heller ikke med gjemytt å gjøre.

Hehe, neivel så K-test/mentaltester har ingenting med mentalitet og gemytt å gjøre. Du vet det du Vicky...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg skjønner ikke, Astrid. Karaktertest har jo med gemytt å gjøre? Formålet med testen er å teste hundens tilgjengelighet, nervekonstitusjon samt skuddfasthet

den skal ha det, men om den har det er en annen sak. Det er faktisk selskapshunder som har blitt testet, både i mentaltest og k-test, men er dette hunder som noen ville vurdere å bruke i avel? No way. Nettopp fordi de ofte går mer på drifter enn på gjemytt i en k-test.

edit: men jeg sier ikke at en k-test er dårlig å ta! Men jeg sier at det er flere nyanser av saken, og en god hund på k-test kan være en ustabil hund også mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skal ha det, men om den har det er en annen sak. Det er faktisk selskapshunder som har blitt testet, både i mentaltest og k-test, men er dette hunder som noen ville vurdere å bruke i avel? No way. Nettopp fordi de ofte går mer på drifter enn på gjemytt i en k-test.

Selvsagt er det selskapshunder som blir testet, selv om de ikke skal brukes i avl. Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre. Er det kun avlsdyr som skal få ta karaktertest?

Man er faktisk veldig nøye med disse testene. I karaktertesten ser man på: Kontaktvillighet, reaksjonsevner, avreaksjonsevner, lydfølsomhet, skuddfølsomhet, hvordan hunden reagerer på passiv og bev. figurant... Hvordan kan man legge vekt på drifter når man tester kontaktvillighet?

edit: men jeg sier ikke at en k-test er dårlig å ta! Men jeg sier at det er flere nyanser av saken, og en god hund på k-test kan være en ustabil hund også mentalt.

Det er jo nettopp det det er snakk om. Krav om godkjenning er jo en vei mot det riktige målet, men det er vanskelig for raseklubben å øke kravene mer, av grunner som allerede er nevnt tidligere.

*Endret av mod Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Selvsagt er det selskapshunder som blir testet, selv om de ikke skal brukes i avl. Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre. Er det kun avlsdyr som skal få ta karaktertest?

Det handler jo litt om avl, når det kommer til schæferens gjemytt. Det handler MYE om genetikk, men også om fører selvsagt.

Man er faktisk veldig nøye med disse testene. I karaktertesten ser man på: Kontaktvillighet, reaksjonsevner, avreaksjonsevner, lydfølsomhet, skuddfølsomhet, hvordan hunden reagerer på passiv og bev. figurant... Hvordan kan man legge vekt på drifter når man tester kontaktvillighet?

Ja, man er nøye. Men kontaktvillighet har ikke mye med gjemytt å gjøre. En aggressiv hund kan være glad i kontakt, men likevel ha et meget dårlig språk med barn eller andre dyr. Og om hunden er skuddsikker har heller ikke noe med det :D Men k-test er et godt utgangspunkt i funksjonalitet, men ikke nødvendigvis gjemytt.

o.t: Nå skal jeg ut med dyrene.

Det er jo nettopp det det er snakk om. Krav om godkjenning er jo en vei mot det riktige målet, men det er vanskelig for raseklubben å øke kravene mer, av grunner som allerede er nevnt tidligere.

Nei, men kjære deg. Det må gjøres gradvis. Også må de ikke bare være opphengt i k-testen, men også det hvordan hundens språk med andre dyr og barn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...