Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min ble angrepet utafor REMA


Kiefher

Recommended Posts

er jeg ute å går tur å må i butikken så er det ikke værre enn at jeg tar han under armen.. men dere med litt større hunder syns jeg kan ta den butikkturen når dere har hunden hjemme eller har noen med som kan passe på hunden! Det er jo helt ansvarsløst og binde hunden utenfor en butikk!

Hadde jeg jobbet i en matvarebutikk og noen hadde kommet inn med hunden på armen så måtte de pent ha pellet seg ut igjen, det finnes grunner til at det er forbudt(uansett størrelse på hunden).

Hadde en butikk tillat dette og mattilsynet tilfeldighvis hadde kommet på innspeksjon(noe de fint kan gjøre uten å gi beskjed på forrhånd) mens det var en i butikken å handlet med en hund på armen uten at betjeningen hadde brydd seg så stakkers butikkeier da altså.

Så har du hund med inn i butikken så er det minst like ulovlig som å binden hunden ved inngangsdøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Jeg har for lenge siden skjønt at mitt hundehold aldri vil bli perfekt. Bl.a. hender det at hunden er med på butikken. Da binder jeg henne under trappa til blomsterbutikken (den er stengt når vi er der), så hun ikke synes fra veien, eller inngangen til butikken. Der ligger hun musestille til jeg kommer ut igjen. Dette er en hund som hang i båndet og hylte i tilsvarende situasjoner for, tja, snart et år siden. Da var det et styr med at vi alltid måtte være to. En sto utenfor med bikkjene, mens en var inne.

Nå kan Fibi vente pent og da gjør hun det når det passer sånn. Det er to butikker her i bygda. De ligger like langt fra der vi bor i hver sin retning. Begge er i enden på en passe lang luftetur. Går vi den andre turen, så binder jeg henne i et gjerde langt unna parkeringsplass og inngang. Der ligger hun pent og ser etter meg til jeg kommer tilbake. Selvfølgelig løper jeg fort inn og henter bæsjeposer og brød, eller dopapir og skynder meg ut igjen.

Prøver å unngå handling med hund på tur, men det hender. Det gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg hadde ALDRI bundet hunden min utenfor butikken uten en som passer på.... tenk hvis noen sparker til hunden f.eks. eller noen smeller noe utenfor, så kan man risikere å få en skuddredd hund i tillegg.... nei, bind aldri hunden utenfor butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en god grunn til å aldri binde hunden utenfor butikken eller andre steder.... :P

Men jeg hadde gjella schäferen jeg og... :P

Ja, gjelle på schäferen i noen sekunder(eller min) :P ,

og eieren om jeg hadde funnet h*n! Og det kunne godt vært i noen timer! :P

Jeg kan bli så irritert på mennesker som har en hund løs uten å ha kontroll! :P Er jo til syvende å sist eieren som har skylda! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

nå syns jeg faktisk ikke syndt på deg, bare hunden din som måtte utsettes for denne opplevelsen! du kan jo egentlig bare takke deg selv.. tiden da det var greit å binde hunden aleine rett utenfor en butikk er over, det er faktisk ikke lov en gang, hvis du ikke har fått det med deg? men da bør du kanskje ta en nærmere titt på hundeloven eller? men du får gå å denge løs på schæferen da vettu... modent skrevet av deg det... for det er vel kanskje ikke bedre å ta dette opp med eieren, som ikke hadde kontroll på hunden sin? men på den annen side så har du jo ikke så mye du skulle sagt, brøyt jo like mye loven du så.... nei, neste gang du går i butikken bør du kanskje la hunden bli hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese den loven litt bedre tror jeg :wub:

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Altså det er lov å binde hunden utenfor butikker og slikt så lenge det ikke er rett utenfor inngangen.

I skrivende stund finnes det ingen rettspraksis som bestemmer hvor langt "rett ved inngangen til en bygning" er i lovens forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk tør å binde de utenfor butikken eller noe jeg.. Jeg har gjort det engang, utenfor Esso men da sto jeg i døra å spurte om jeg hun dama kunne hente brusen og om jeg kunne betale her :icon_redface:

Man bør la være å binde hundene sine utenfor butikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

En kamerat bandt bikkja si utenfor butikken for rundt 4 år siden. Det var det siste han så til den hunden. Den var stjålet da han kom ut, og siden det har ingen sett den...

Stakars hund, og eier for den saksskyld :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivende stund finnes det ingen rettspraksis som bestemmer hvor langt "rett ved inngangen til en bygning" er i lovens forstand.

Ja det har du veldig rett i og rett ved inngengen ser jeg som på rett ved inngangen så om du binder hunden ti meter fra inngangen så er den ikke rett ved inngangen men ti meter fra.

Men så pleier ikke jeg å ha med hunden på butikken heller og skulle det hende at jeg går til og fra butikken(en times tur for min del) og har hunde(ne) med så står de på baksiden av butikken delvis inn i en skog(altså ikke rett ved inngangen), men det skjer veldig sjelden at jeg gjør det siden det er bedre at hundene ligger hjemme når jeg er på butikken og skjer det så er det som regel bare jeg som skal sende noe på posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje like ulovlig ja men MYE sikkrere! Heller hunden hjemme enn utenfor/i en butikk :D

Sikrere for deg, sikrere for hunden - men veldig lite sikkert for de ansatte der, som faktisk samtlige risikerer å miste jobben om mattilsynet kommer når du er der..... Egoistisk tenkt av deg i mine øyne.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha tatt sjansen på å binde hunden utenfor butikken. I alle fall ikke andre steder enn på nærbutikken min hvor "alle kjenner alle".

Å ta bikkjer med inn på butikken uansett hvor små de er hører ingensteds hjemme. Det har med hygiene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta bikkjer med inn på butikken uansett hvor små de er hører ingensteds hjemme. Det har med hygiene å gjøre.

Helt OT; Ja, for som alle vet så kommer vi til å falle døde om av alskens farlige bakterier, virus, parasitter og paranoiaer om en hund går forbi melkeskapet på Rema... Bare tull, selvsagt - var nylig på ferie i et sørlig land (Danmark) og frydet meg over å se en annen gjest ta med hunden sin i spisesalen på hotellet.

Såvidt jeg vet er hverken sykelighet eller dødelighet pga dårlig hygiene målbart høyere i Danmark enn hos oss likevel...

Norge er av de land i verden med mest allergi- og astmadiagnoser blant barn og unge - og åpenbart helt i verdenstoppen når det gjelder "renhet", hygiene og frisk luft. Skulle forundre meg mye om ikke de har rett de som mener at vi vasker oss til døde her hjemme...

TT: Etter å ha sett en hjelpeløs hund bli sparket og mishandlet av en tilfeldig forbipasserende da den var fastbundet utenfor et kjøpesenter ville det aldri falt meg inn å etterlate en hund på et slikt sted, selv om det ikke finnes rettspraksis som sier hvor mange meter loven måtte indikere. Det er tross alt ikke forbudt å bruke hodet, selv om det virker slikt iblant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at man legger seg ned og dauer av allskens baskelusker?? Som hygienesykepleier har jeg sikkert like god greie på det som deg ;)

Bakterier er en del av vår daglige hverdag og er viktige for helsa vår - som du så riktig påpeker så har vi det muligens for rent i heimen nå til dags slik at unger utvikler allergier - men det er ikke dermed sagt at det er like greit å dra pelsdyr innpå steder hvor mat ligger åpent framme.

Folk kladder i vei på maten - og hendene våre er vår fremste smittespreder. Og vi er veldig dårlige på håndhygiene i dette landet. Dere skulle bare visst hvor mye tarmbakterier det er på hendene til folk rundtomkring :) Folk som ikke gidder å vaske seg etter dobesøk osv. og som i neste omgang klemmer på maten.

Har du ei bikkja på armen og bærer den med nevene under buken - og deretter synes det er greit å klemme på tomatene som andre skal kjøpe - om du synes det er appetittelig så vær så god for meg. Det er en grunn til at det finnes hygieneforskrifter.

En annen sak er folk som er allergiske for pelsdyr. Man skal ta hensyn til dem, ikke sant?

Danmark er vel heller ikke det landet jeg vil sammenligne meg mest i forhold til mathygiene all den tid salmonellaeggene deres er dagligdags kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at man legger seg ned og dauer av allskens baskelusker?? Som hygienesykepleier har jeg sikkert like god greie på det som deg ;)

Bakterier er en del av vår daglige hverdag og er viktige for helsa vår - som du så riktig påpeker så har vi det muligens for rent i heimen nå til dags slik at unger utvikler allergier - men det er ikke dermed sagt at det er like greit å dra pelsdyr innpå steder hvor mat ligger åpent framme.

Folk kladder i vei på maten - og hendene våre er vår fremste smittespreder. Og vi er veldig dårlige på håndhygiene i dette landet. Dere skulle bare visst hvor mye tarmbakterier det er på hendene til folk rundtomkring :) Folk som ikke gidder å vaske seg etter dobesøk osv. og som i neste omgang klemmer på maten.

Har du ei bikkja på armen og bærer den med nevene under buken - og deretter synes det er greit å klemme på tomatene som andre skal kjøpe - om du synes det er appetittelig så vær så god for meg. Det er en grunn til at det finnes hygieneforskrifter.

En annen sak er folk som er allergiske for pelsdyr. Man skal ta hensyn til dem, ikke sant?

Danmark er vel heller ikke det landet jeg vil sammenligne meg mest i forhold til mathygiene all den tid salmonellaeggene deres er dagligdags kost.

Sorry - dette synes jeg er et herlig sammensurium at dårlige argumenter... (Og sorry to say, pelsdyrallergikerne får breie seg nok som det er... - de springer gudhjelpemeg etter en stakkars hundeeier på tur med bikkja i bånd for å fortelle hvor fælt de har det ;) )

Som notorisk overhåndvasker så har jeg et vemmelig klart bilde av at "folk flest" er fryktelig slurvete med håndhygienen (har lagt med barn på isolat på sykehus og sett at selv spesialsykepleiere sliter med slikt, forresten ;) )... Når det er sagt så blir hverken jeg eller barna mine mer eller mindre syke av at det går en hund forbi brøddisken i bakeriet - når varene allerede er kontaminert av møkkete hender i hyllene...

Og du - eggene i Danmark er salmonellainfisert LEEEEEEEENGE før de kommer i disken - til tross for EUs mange rigide og latterlige hygienekrav (men det vet du, egentlig, regner jeg med ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar nå med meg hunden min inn på Statoil, jeg. (Hei Hilde). Hun har gått fra å være halvt hysterisk og idiot, til å gå fot og sitte pent mens mamma betaler. Hun lar seg hilse på av de andre kundene og ikke minst de ansatte, og hun har blitt riktig så imøtekommende! Hun har hittil ikke hatt snuta bortpå noe spiselig, eller blitt løftet under buken (hæ?), men nå er det ikke så nusselig med tjue kilo toller på armen, kanskje?

Nå kommer jeg vel kanskje inn under kategorien egoistisk hundeeier, men Statoil er en fin miljøtreningsarena for oss og så lenge vi er velkommen, fortsetter vi med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du - eggene i Danmark er salmonellainfisert LEEEEEEEENGE før de kommer i disken - til tross for EUs mange rigide og latterlige hygienekrav (men det vet du, egentlig, regner jeg med :) )

Ja - trodde du jeg mente at eggene ble smittet i butikken eller? Jeg mener at Danmark ikke er et foregangsland å se til når det gjelder mathygiene. Hvorfor har ikke vårt land dette problemet tror du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare svare på begge disse innleggene, selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for å sette meg på hendene...

Helt OT; Ja, for som alle vet så kommer vi til å falle døde om av alskens farlige bakterier, virus, parasitter og paranoiaer om en hund går forbi melkeskapet på Rema... Bare tull, selvsagt - var nylig på ferie i et sørlig land (Danmark) og frydet meg over å se en annen gjest ta med hunden sin i spisesalen på hotellet.

Såvidt jeg vet er hverken sykelighet eller dødelighet pga dårlig hygiene målbart høyere i Danmark enn hos oss likevel...

Jeg tar nå med meg hunden min inn på Statoil, jeg. (Hei Hilde). Hun har gått fra å være halvt hysterisk og idiot, til å gå fot og sitte pent mens mamma betaler. Hun lar seg hilse på av de andre kundene og ikke minst de ansatte, og hun har blitt riktig så imøtekommende! Hun har hittil ikke hatt snuta bortpå noe spiselig, eller blitt løftet under buken (hæ?), men nå er det ikke så nusselig med tjue kilo toller på armen, kanskje?

Til både Lotta og Ida:

Det er da ikke bare snakk om bakterier, det er snakk om lover og regler. Om mattilsynet kommer på uventa besøk akkurat når man er inne på en butikk eller bensinstasjon med bikkja - enten under armen eller ved fot - så risikerer man at de stenger hele sjappa. Ville dere likt å vite at dere kosta de ansatte jobben fordi de var snille med dere og lot dere ta med hunden på handletur?

Jeg er ikke for å sette hunden utenfor - så la bikkja være hjemme om man handler alene og ikke har noen med som kan ta vare på hunden mens man selv er i butikken eller på bensinstasjonen..

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare svare på begge disse innleggene, selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for å sette meg på hendene...

Til både Lotta og Ida:

Det er da ikke bare snakk om bakterier, det er snakk om lover og regler. Om mattilsynet kommer på uventa besøk akkurat når man er inne på en butikk eller bensinstasjon med bikkja - enten under armen eller ved fot - så risikerer man at de stenger hele sjappa. Ville dere likt å vite at dere kosta de ansatte jobben fordi de var snille med dere og lot dere ta med hunden på handletur?

mvh

HeliX

Bare sett deg tilbake på hendene dine du:)

Jeg ytret meg på rent prinsippielt grunnlag - fordi jeg mener vi i Norge har et bakterihysteri, allergikerdiktatur tatt helt ut i parodien...

(Men, siden du nevner det - jeg har veldig vanskelig for å se at det er større sjanse for at kassapersonalet på Europris skal miste jobben selv om en kunde har en chipahua under armen, enn at den Colorline-ansatte gjør det som skjenker mindreårige så drita at de detter på sjøen og drukner... - I Norske restaurantkjøkken er det et yrende dyreliv, og de færreste blir stengt likevel. :) Heia Norge!)

Ja - trodde du jeg mente at eggene ble smittet i butikken eller? Jeg mener at Danmark ikke er et foregangsland å se til når det gjelder mathygiene. Hvorfor har ikke vårt land dette problemet tror du.

Danmark har vært nødt for å importere disse problemene som medlemmer av EU, de kommer hit også, fordi det er så mange nordmenn som vil ha billigere mat, åpne grenser og følgelig "driter i" (bokstavelig talt) hvordan maten er blitt produsert, fra "fødsel" til kotelett. (Som Mattilsynet ganske riktig påpekte senest idag, Ecoli vil vi få mer og mer av, f eks) - ikke pga de møkkete dyra og ditto kundene de tillater i butikken, men pga måten de produserer mat på - en av de mest tungtveiende av et UTALL grunner for å si nei til EU, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med schäfere?? Har enda ikke møtt èn som klarer å oppføre seg, og jeg har møtt en del.

Du må gjerne møte tispa mi da. Så får du endelig sett en normal schäferhund, siden de som bor i dine trakter er tydeligvis ikke kan oppføre seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...