Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av blandingshund = støtting av blandingsavl?


Basse

Recommended Posts

Det er jo ikke greit å avle bevisst på blandinger.. Det ville blitt mye tull. Men jeg har selv to blandinger. Den eldste kjøpte vi for å ha en helt vanlig selvskapshund til hunden vi hadde fra før av. Den jeg har kjøpt meg nå, kjøpte jeg fordi den var utrolig nydelig, hadde en veldig utstråling og var kontaktsøkende. Alle sier jeg har fått meg en fantastisk hund med STOR personlighet.

Jeg tror blandigshunder er "bedre" en renraser for øyeblikket. De har ikke de samme arvelige sykdommene i seg som veldig mange renraser har pga for mye avl. Kommer til å kjøpe meg renraser etterhvert jeg også, men da SKAL der være fra en veldig seriøs oppdretter som vet hva de/dem driver med.

Jeg skal forresten sterilisere min, vil ikke ha "uønskede" blandingsvalper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 237
  • Created
  • Siste svar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor blandigshunder skal være friskere enn rasehunder? Alle hunder får vel arvelige sykdommer fra en eller begge foreldrene, og blandingshunder har vel to foreldre, de som alle andre?

Den største forskjellen er vel av rasehunder blir testet mer og at vi dermed vet mer om hvilke arvelige sykdommer som finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke greit å avle bevisst på blandinger.. Det ville blitt mye tull. Men jeg har selv to blandinger. Den eldste kjøpte vi for å ha en helt vanlig selvskapshund til hunden vi hadde fra før av. Den jeg har kjøpt meg nå, kjøpte jeg fordi den var utrolig nydelig, hadde en veldig utstråling og var kontaktsøkende. Alle sier jeg har fått meg en fantastisk hund med STOR personlighet.

Det er mye tull, for det avles bevisst på blandinshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne annonsen på internet. Pga personvernloven, så har jeg tatt bort info om eier og tlf til eier. Jeg synes det er GALT å drive slik oppdrett av blandingsraser! Uhell kan aksepteres, men hvorfor bruker ikke da eierne av tispen pengene de får fra å selge valpene, til å sterilisere tispen? Dermed unngår de nye kull i framtiden. Disse her valpene er tredje (3) kullet til tispen! Når skal det bli lovpålagt å kastrere/sterilisere blandingshunder? Og det burde bli en lov om at kun oppdrettere registrert i NKK kan selge/gi bort hunder! Argh! Kanskje bare meg som blir ekstra irritert når en nettopp har lest slike annonser:

"Beskrivelse

nå er det kunn en Tispe igjen for salg! og og søskene er leveringsklare 8 feb!Verdens nydeligste bl.valper 3 genrasjon

Tasjha (Bordercollie/labrador)sine nydelioge valper er her igjen!Tasjha har fått sitt tredje kull med valper, og de er akkurat like nydelig som før, Storm (Rottweiler) som igjen er blitt pappa igjen har gitt disse valpene en et like nydelig utseene som sist!

VALPENE LEVERES MED

- Vetrinær attest

- Overgangs mat

- en perm på seg selv

- Vaksinert

- chippet

- matskål

- Halsbånd

- Helse attest

og oppfølging av oppdretter

Tasjha som er mor: er blanding av Border collie og labrador. elsker og være mor og nyter mors rollen helt ut så valpene får med seg masse god lærdom fra sin mor,Tasjha er familie hun på heltid og passer ikke til noe bedre, hun er lydig snill lett lært kosete og flink med unger, en kjæle gris til tusen, hun har det beste alle ser etter i en hund, hun kan være meget aktiv løpe i skog og mark og trene masse med eieren sin om eieren ønsker det, men hvis ikke eieren vil trene og ta fri og bare leve et slakt og lat liv er tasjha den første som sitter i sofaen og koser, hun er mer enn gjerne inne der eierene sine er,og vil knapt ut og lufte seg, så hun kan både være aktiv og en lat soffa gris, og hun er overhode ikke stresset når hun er inne og maser skjelden da er det bare hvis hun må ut og gjøre fra seg!hun har en mkh på 48-50 cm

Storm som igjen er fare til disse valpene, er en ren rottweiler, og er like fredfull som en rottweiler skal være, han lever også som familie hun og passer perfekt til det, Storm er lett lært og meget lærevillig, liten og perfekt til og være rottweiler mkh på 53 cm,han er snill som dagen er lang og gjør ikke en flue fortred, han er em meget menneske kjær hun og pålitelig til tusen!

Valpene er hel sorte med noen hvite tegninger på, de er født den 7/12-07og erleverings klare fra og med en 8/2-08! de er oppvokste i familie hus med andre dyr og barn! så jeg vil helst at de blir familie hunder med eller uten barn da det er det detidligere valpene lever som, og detgår meget bra, en er blitt redningshund, en driver aktivt med agility og de andre lever bare som kose hunder!og barn og voksne og de klarer dette kjempe fint!har bilder av de eldre valpene til tasjha og storm og dere kan få referanse om ønskelig! send mail og spør om bilde hvis dere vil se valpene fra de andre kullene, alle valpene lever som familie hunder i dag og de som har de gjør ikke annet enn og skryte av de, så jeg er meget fornøyd med denne blandimgen, og har ikke fått annet enn positiv tilbakemeldinger på de! ta kontakt for spørsmål eller noen som helst annet!"

Det som er positivt her, er nå at det er seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest igjennom hele denne tråden, det ble for mye, men jeg skjønner bare ikke problemet me å avle blandingshunder overhode.

At hunden skal være frisk og sterk med godt lynne og uten arvelige defekter er jo en selvfølge :icon_redface:

Det er dyrt å kjøpe rasehunder, ingen tvil om det.

Hvis man bare vil ha en venn, en sofagris eller turkamerat så trenger man strengt tatt ike å ha en rasehund, gjør man vel?

Om man så avler blandingshunder så er jo dette opp til oppdretter å passe på at han/hun får solgt de til gode hjem.

Jeg personlig ville ikke ha avlet blandingshund da jeg tror en rasehund er enklere å selge, + at man da har muligheter til mer enn bare turkamerat.

Jeg driver med kanin, og der ser vi større og større tendenser til at folk vil ha rasedyr, og regner da med at denne innstillingen er veldig stor i hundemiljøet.

Jeg har blandingshund, men ikke fordi jeg bevisst søkte etter dette.

Jeg vurderte en Samojed (herlig rase) og skulle få betale i flere avdrag da jeg ikke er så rik at jeg kan betale hele summen på en gang. Men så fikk jeg telefon og tilbud om en omplasseringshund, og denne hunden er så nydelig og så snill at jeg ikke angrer overhode, og ikke er lei meg for at jeg ikke kan stille den eller avle på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest igjennom hele denne tråden, det ble for mye, men jeg skjønner bare ikke problemet me å avle blandingshunder overhode.

Vel, det er faktisk ikke helt problemfritt å ukritisk spy ut ulike blandinger, populære eller sjeldne. Hvis du ikke ser noen som helst ulempe ved å bedrive blandingsavl, så synes jeg du kanskje burde tenke deg om en gang eller to.

At hunden skal være frisk og sterk med godt lynne og uten arvelige defekter er jo en selvfølge :icon_redface:

Er det en selvfølge egentlig? Det er faktisk ikke alle som tar hensyn til helse eller mentalitet, enten fordi de driter i det eller rett og slett fordi de ikke vet bedre. Klart man trenger ikke å avle på blandingshunder for å gå på trynet, men avler man på blandinger er det ingen etiske normer man trenger å forholde seg til i det hele tatt tilknyttet en raseklubb eller NKK. Virker hunden frisk og grei i "familiehund-sammenheng", er det ingenting i veien for å avle på den, eller?

Det er dyrt å kjøpe rasehunder, ingen tvil om det.

Det kan fort bli dyrt å kjøpe blandingshund også, siden svært mange "oppdrettere" selger valpene til tilnærmet samme pris som en renraset hund med papirer. På en annen side igjen, hvorfor skal blandingshunder være så himla billige? Ok, jeg mener ikke at det er rimelig å ta seg grovt betalt heller, tross alt, man har jo noe begrensede muligheter med en uregistrert-/blandingshund. Men er hundene overdrevent rimelige er det lettere og mer fristende å anskaffe seg en valp man strengt talt IKKE hadde tid, plass eller kompentanse til å eie i utgangspunktet.

Hvis man bare vil ha en venn, en sofagris eller turkamerat så trenger man strengt tatt ike å ha en rasehund, gjør man vel?

Så det er blandingshund man kjøper seg om man er ute etter en sofagris? Kanskje det er derfor det omplasseres/avlives et utall malplasserte border collieblandinger hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, har blitt advart mot sterke meninger på dette forumet, men dette var da ikke ventet.

Det er ingen selvfølge at man avler med friske hunder o.l. bare fordi man har rasehund, det er bare naivt å tro.

Skal man først avle så skal man passe på at hundene er friske og fri for sykdommer uansett om det er blandinger eller ikke, å si at man avler bra med renraset og dårlig med blandinger er jo ikke sant.

Dessuten, har du noen gang tenkt på at de aller fleste rasene vi har i dag opprinnelig er blandinger?

Vi har avlet på mutasjoner som har oppstått, altså feil i genene (med feil mener jeg da ting som ikke var ment skulle skje, selv om det kan utvikle seg til å være noe bra). I mange arter avler man også inn andre raser for å forbedre en egenskap.

En blandingshund trenger ikke være så billig, men det er en kjennsgjerning at de er billigere, og dermed er det flere familier som velger en blandinguhnd framfor en rasehund.

At det avlives mange hunder kommer jo an på eierne da, ikke at de er blandinger.

Om man avliver hunder bare fordi de er blandinger er det noe galt med disse personene!

Og nei, jeg sa ikke at man ska avle ukritisk overhode. Avl er noe man skal tenke veldig godt igjennom uansett art. Man skal ikke avle for å avle, det er jeg helt imot! Så der tok du grundig feil.

Men hvorfor synes du det er så galt å avle blandinger? Er de mindre verdt bare fordi de ikke er renraset og kan løpe rundt i en ring?

For man kan faktisk passe godt på hunden sin selv om den er en blandingshund, man kan passe på at den ikke har arvelige feil og alt man ellers jør med en rasehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt ikke man bevist skal avle blandingshunder!

Kanskje for at nabofamilien skal få seg en hund for å slippe alt maset til ungene og så kjøper de en billig blandingshund på finn for 100 kr. Men, så blir ungen allergisk og så annonseres hunden på finn.no igjen..

Nesten sånn jeg oppfatter blandingshunder. For det er LANGT flere voksne omplasseringsblandinger enn renrasede som annonseres der..

Er ikke så fryktelig flink til å formulere meg på sånne forum, menmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen selvfølge at man avler med friske hunder o.l. bare fordi man har rasehund, det er bare naivt å tro.

Jeg tror ikke det.

Dessuten, har du noen gang tenkt på at de aller fleste rasene vi har i dag opprinnelig er blandinger?

Vi har avlet på mutasjoner som har oppstått, altså feil i genene (med feil mener jeg da ting som ikke var ment skulle skje, selv om det kan utvikle seg til å være noe bra). I mange arter avler man også inn andre raser for å forbedre en egenskap.

Ja, hva har det med saken å gjøre?

En blandingshund trenger ikke være så billig, men det er en kjennsgjerning at de er billigere, og dermed er det flere familier som velger en blandinguhnd framfor en rasehund.

Og det er ofte disse "familiehundene" som får gjennomgå når det viser seg at de begynner å oppføre seg som hunder, og ikke som grønnsaker.

At det avlives mange hunder kommer jo an på eierne da, ikke at de er blandinger.

Om man avliver hunder bare fordi de er blandinger er det noe galt med disse personene!

Og hvem har sagt man avliver hundene bare fordi de er blaninger?

Og nei, jeg sa ikke at man ska avle ukritisk overhode. Avl er noe man skal tenke veldig godt igjennom uansett art. Man skal ikke avle for å avle, det er jeg helt imot! Så der tok du grundig feil.

Hvor tok jeg feil egentlig? Jeg bare påpeker at naivitet er der man slutter å se noen som helst problematikk forbundet med blandingsavl, noe du skrev i ditt forrige innlegg.

Men hvorfor synes du det er så galt å avle blandinger? Er de mindre verdt bare fordi de ikke er renraset og kan løpe rundt i en ring?

Jeg kan ikke huske å ha skrevet at jeg er i mot blandingsavl en gang jeg. Det er forresten mer som begrenses enn utstilling om man kjøper en blandingsvalp.

For man kan faktisk passe godt på hunden sin selv om den er en blandingshund, man kan passe på at den ikke har arvelige feil og alt man ellers jør med en rasehund.

Det er vel ingen tvil om at man kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, du får mene ditt men jeg holder fast på mitt uansett hvor mye du vrir og vender på det.

:rolleyes:

Edit: Jeg har en blandingshund, men tok denne istede for en reraset og NKK registrert samojed fordi denne hunden var blitt neglisjert og virkelig trengte et nytt hjem. Det vil da si at jeg støtter omplassering, ikke kjøp av blandingshunder.

(For jeg selv ville ikke ha avlet blandinger, jeg mener bare at folk skal få gjøre hva de vil så lenge de evt hva de gjør og har kunnskaper, + at dyra SKAL være friske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor blandigshunder skal være friskere enn rasehunder? Alle hunder får vel arvelige sykdommer fra en eller begge foreldrene, og blandingshunder har vel to foreldre, de som alle andre?

Den største forskjellen er vel av rasehunder blir testet mer og at vi dermed vet mer om hvilke arvelige sykdommer som finnes?

Selvfølgelig har blandinger to foreldre de også. Men sier bare det at det er oftere påvist arvelige sykdommer hos rasehunder. Støtter absolutt IKKE bevisst avl på blandingshunder. Synes det er trist at folk avler på blandigshunder for å tjene penger på dem. For 10 år siden fikk vår engelsk setter tispe uønskede blandingsvalper. Vi skulle gjerne bare gitt dem bort, men for å dekke vaksiner og andre veterinær utgifter solgte vi dem for 500 kr. Det er en lusen pris for et levende dyr, men men.. Vi gjorde det for å dekke utgifter og for å sørge for at de kom til et godt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Selvfølgelig har blandinger to foreldre de også. Men sier bare det at det er oftere påvist arvelige sykdommer hos rasehunder.

Dette stemmer ikke i forhold til en undersøkelse foretatt ved NVH (Norges Veterinærhøgskole) for noen år tilbake. Har desverre ingen link til saken, men det sto bl a en artikkel i Hundesport om dette. Konklusjonen NVH trakk etter å ha sammenlignet helsetilstanden mellom renrasede hunder og blandings hunder var at det var ingen vesentlig forskjell i sunnhet til blandingshundenes fordel. Hvis ikke min hukommelse spiller meg ett puss, så mener jeg å huske at det faktisk var en liten overvekt av "friskere" individer blandt de renrasede hundene. Så det er nok bare en gammel myte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke igjennom hele tråden , men kaster inn min mening likevel jeg :lol:

Jeg ville ha kjøpt blandingshund igjen om det var rette blandingen. Og jeg har heller ingen problemer med å kjøpe blandingsraser. Alle blandingsrasene jeg har kjent har vært herlige hunder :lol: Peneste blanding jeg har sett er jo Collie/Schæfer som var et planlagt kull. Samme blanding igjen? Ja, takk veldig gjerne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg STØTTER blandingsavl.... men igjen.... kommer det hvalper så kommer det hvalper, og da har de livets rett mener nå jeg. Sitter her med en blandings selv, som jeg kjørte 100 mil totalt for å hente.... Han var bare for nydelig, og av en blanding jeg og mannen hadde kranglet om.... jeg ville ha rottis, han labrador. Og der var det en blandings til 1500 kroner, som for vår del ble et kjærkomment kompromiss. Utstilling har jeg ikke sansen for, men som kosete sofagris inne, og fantastisk arbeidsvillig ute, fikk jeg akkurat det jeg ønsket meg. Hund nummer to.. en renraset omplassering......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer at jeg ikke har lest hele tråden!

Har hatt hund i 30 år nå!

Det har aldrig vært meningen at jeg skulle ha hund!

Har bare hatt MIX, har aldrig betalt for de, da de alle skulle ha vært avlivet ellers!

Men jeg vil ikke og har ikke avlet på de, jeg syns ikke det er riktig!

Men det er og har vært flotte hunder jeg har hatt, og jeg har aldrig fortrudt at jeg tok i mot de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,

Innkjøp av avlshund koster ingenting, det gjør heller ikke for til hundene, valpene, de utallige timene du bruker her dag for å vaske vekk dritt fra gulvet etter hundene, eller chipping, ultralyd og annen røngting av valper og mor. Og det koster ingenting om det kommer komplikasjoner med tipsa, evt. at du må ta deg fri fra jobben i 8 uker fordi tispa nekter å ta vare på valpene! :lol: Vaksiner er også gratis.

Visst Akita (som er blanding) skulle få unger en dag, så vil eg se på det som helt naturlig å gjøre nett det samme som står over. (med unntak av avlshund då)

Men eg må gi bort eller selge de for en tusen lapp eller to? bare fordi ho er blanding.

Skal eg først bli bestemor så skal det skje på skikkelig vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT; Ser det skrives litt forskjellig om resultat og avlesning av HD - bilder. Var hos en oppdretter i forgje uke, som kunne fremvise bildene og resultatene fra HD - undersøkelse på sin tispe på 5 år. Tispen var undersøkt 3 ganger, pga foholdsvis vekslende resultater.

Første undersøkelse viste HD -grad D. Andre undersøkelse viste HD - grad D på den ene hoften, og C på den andre.

Siste undersøkelsen viste HD- grad C på ene hoften, og B på den andre hoften. Avlesningen ble foretatt av den samme personen, som etter siste undersøkelse nektet å tro at det var samme hunden.Men det var det tydeligvis.

Nå mener jeg personlig at å avle på HD - grad C ikke er helt i tråd med de etiske rettningslinjene en oppdretter burde følge, men det er vell betydelig verre ting en kan avle videre på. Men det er ikke første gang jeg hører eller leser om tilsvarende saker, så noen ganger kan det være verdt pengene om en har en avlshund med særdeles bra eksteriør og temperament tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har kjøpt en valp som er blanding av chi, papillon og yorkie. Den koster NI tusen !!

Foreldrene i kullet har hatt fem kull til sammen, og tispa skal takk gud pensjoneres. FEM kull.

Det er å avle på blandinger det, og selge de for ti tusen.

Sorry, men jeg blir kvalm av slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten brannfakkel?

For det første: Ved å kjøpe blandingshund støtter du blandingsavl.

Såklart. Hvis etterspørselen var lik 0 ville ingen bevisst gidde å avle, uhell ville bli skjeldnere om enn bare marginalt (LITT mer påpasselighet hos enkelte, og flere kastrerte tisper hos eiere som ikke ser segselv som "besteforeldre" - jfr katter: mange flere steriliserte katter ikkesant.)

Det er ikke noe poeng i å si noe annet.

Så, til noe som er litt OT, egentlig: Hvorfor er det så ille å bevisst avle på blandingshunder?

Jeg synes ikke det, hvis man krever like mye av "oppdretter" som vi ideelt sett ønsker av raseoppdrettere.

At det er sterke meninger ute og går er sikkert!

Og så, HELT OT; Hva med raseoppdrett da? Ved å kjøpe rasehund, hva støtter du da ??? For at det er mye rart der også er ihvertfall ikke jeg i tvil om :)

Så til alle som skal ha hund: Vær bevisst ditt valg, se an - over tid - de du kjøper av, deres motiver, mål og etikk, så går det nok bra, om det er blanding eller ikke!

(Og tilsist: hvis også blandingshunder fikk f.eks en mentaltest/gradering/e..og uttalelse fra ekspert i forhold til avl, kunne ikke gode egenskaper bli ført videre av gode eksemplarer om enn uten den fantastiske eksteriør-biten?? Når det gjelder "hva hunden er til" er det irrelevant da ekstremt få hunder i dag blir "brukt til" det de engang ble avlet frem mot.

Jeg vet litt om genetikk, bare litt, men er klar over at opptil 50 % av genmaterialet kan være skjult/latent og dermed der det vanskelig å forholde seg til hunder uten stamtavle...men altså...det hender jo vi får en renraset spinvill gærning og?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er et blandingsavl et problem? jo fordi det gir konkurranse til de som avler på renrasede. Jeg skal være enig i at å avle i hytt og pine uten å ane hvilke linjer man avler på, er helt bak mål. Men jeg ser ingenting galt i å avle på friske hunder, som er godt undersøkt. Sikret mot sykdommer er man aldri. Bastard, eller renraset. Dessuten er det jo ikke alle som har lyst på en grisedyr rasehund, men som heller har lyst på en trofast venn uten å måtte leve på vann og brød i en måned.

Hundemiljøet er virkelig noe piss. Jeg har sett så mye dritt i dette miljøet i det siste at det er sykt. Oppdrettere som går ut for å være seriøse oppdrettere som avler på aggressive individer, og som har en slik bruk og kast mentalitet som er helt bak mål. Det er jo bare pengene som gjelder nå for tida. sykt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladings hunder tror jeg det aldri blir stopp på..

Jeg vet ikke helt om jeg er imot eller for bevist avl..

Jeg synes en blandings hun ikke skal koste like mye som en rase hund.. jeg etter min mening synes rase hunder er litt vel for dyre uansett jeg da.. men sånn er de jo bare..

Det er ikke alle familie som har rå til å kjøpe seg en rase hund til 9 tusen og oppover.. da er jo blandings hunder idielt..

I såfall de som selges til grei pris..

Noen sier da.. da kan du jo bare gå finne en hund som er til omplassering.. Der er forståelsen både ja og nei...

Det som er dumt i mange tilfeller er at noen omplasserings hunder kjenner de ikke hele historien på.. Hva som kan ha kjedd med den tidliger i livet som kan komme tilbake senere... I mange tilfeller problem hunder som kanskje ikke einer seg til alle slags hunde eiere...

Foreldene mine hadde ALDRI hatt rå til å gå å kjøpe seg en rase hund valp. Det betyr jo ikke at de ikke er gode hunde eiere..

Og mange ønsker deg valp for da kan de forme hunden litt selv fra starten av ...

men på en annen måte å så er jo blandings hund slik at er jo ikke alltid du hvet hva hunden er blanding av .. Noe som kan føre til at du ender opp med en hund du ikke takler fordi den har en rase i seg som ikke passer til akuratt deg som hunde eier..

Det er mye både for og mot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst Akita (som er blanding) skulle få unger en dag, så vil eg se på det som helt naturlig å gjøre nett det samme som står over. (med unntak av avlshund då)

Men eg må gi bort eller selge de for en tusen lapp eller to? bare fordi ho er blanding.

Skal eg først bli bestemor så skal det skje på skikkelig vis!

Kunne godt fått svar på denne eg Lockheed.

Du som skriver at det er så himmla dyrt med en renraset hund og forsvarer prisen på slike hunder.

Men blir det ikkje nesten like dyrt for meg da, visst eg vil ha kvalper på Akita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...