Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av blandingshund = støtting av blandingsavl?


Basse

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Ok man MÅ jo ikke støtte blandingsavl fordi at man kjøper en blanding. Jeg hadde ikke noe spesielt syn på dette før, men nå etter denne tråden, så er jeg blitt litt i mot det, selv om jeg har blandingshund selv. Det blir nok min første og siste, men jeg ser overhodet ikke ned på blandinger, og jeg synes de er flotte hunder!

Det er jo ikke det det handler om heller da - hvorvidt man ser ned på blaningshunder som mindre verdt eller ikke - de fleste er vel enige om at en blanding er hund god som noen - poenget er at det er for stor usikkerhet knyttet til kjøp av blandingshunder i form av helse, gemytt osv. - og at planlagt blandingsavl i de aller fleste tilfeller er svært lite gjennomtenkt og at man da ved å kjøpe en blandingshund støtter opp om denne type avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 237
  • Created
  • Siste svar

Jeg mener at det er litt forskjellig. Hvis du kjøper en blandings hund fra oppdretter så: ja, da støtter du blaningsavl.

Hvis du derimot kjøper en hund som er blanding av et eller annet, som omplasseringshund eller lignende, da blir ikke dette å støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

det kommer ann på åssen raser de blandingshunda er.

selvfølgelig så støtter man blandingsavl viss en blander en chiuhauha og en pomerian,

men støtter man blandingsavl viss en kjøper alaskan huskey da?

De er jo raser som er blandet med bevisst.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj denne tråden har jeg savnet! Vil bare legge til her at det ikke skal så mye til for å bli veterinærassistent. Alle tror at man må ha 2 års utdannelse for å jobbe på klinikk, men det må man ikke så sant man er opptatt av å kunne kalle seg dyrepleier. Uten utdannelsen heter man bare veterinærassistent, men man gjør jevnt over akkurat den samme jobben. Dvs vaske undersøkelsesbordet med desinfiserende middel ca 90 ganger i løpet av dagen, klargjøre og evt. barbere dyr til operasjon, hente de frem fra burene til vetten, sette de tilbake igjen, vaske burene dems, følge med oppvåkningen, hjelpe til med å holde hunden når vetten tar røntgen (hunden er jo dopa, men man må holde bena helt synkront/rett), ta i mot betaling fra eier, selge med ekstra fôr, dytte avlivde dyr inn i pose og legge i fryseskap, levere ut frosne dyrelik til de som skal kremere, and the list goes on and on. Tror de færreste romantiske jenter hadde trives med denne jobben.

Når det gjelder blandingsavl så synes jeg det er flott at mange tar til seg forlatte blandingshunder (og rasehunder for den saks skyld) på diverse omplasseringshjem. Noen må jo ta seg av de! Men å kjøpe hund fra planlangt blandingskull forkastelig, like forkastelig som å sette slike kull til verden. Enkelte mennesker tror de er så mye flinkere enn andre til å avle hunder og innbiller seg at man er seriøs så lenge man har nok kjøpere til valpene :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange prosent av registrerte renrasede valper i norge har foreldre som er mentaltestet?

Når det kommer til brukshunder, og da spesielt vakt/vokterhunder og potensielle tjenestehund-raser så er det et avlskriterie. Personlig mener jeg at det burde vært et krav til alle avlsdyr.

Jeg er bunn i grunn litt enig med deg der, men så er det det at jeg mener min oppdretter er seriøs. Ok, jeg kan innrømme at det med "la oss se hva dette blir for en slags kombinasjon" er litt feil grunnlag for å gjøre det, men nå velger jeg altså å se bort i fra disse to kullene! Hun har hatt mange kull som er renraset, og da har hun vært en eksemplarisk oppdretter.

Jeg vet ikke med faren, men moren er det, og faren virket ganske så snill og "stabil".

Så hvis jeg er flink å følger "reglene" 2 av 3 ganger, så er det greit? ehhh...

Og den konklusjonen dro du sånn helt ut av lufta, eller vet du dette om foreldrene? Svaret du fikk fra Rambo er at h*n ikke vet om faren er mentaltestet, men at moren er det. Rambo er ikke oppdretter, og sitter neppe med alle svarene om kullene til den omtalte oppdretteren. Det er fastslått at moren er det, og at vi ikke vet om faren er det - og da konkluderer du automatisk med at begge individene IKKE er mentaltestet. *mumle noe om "som fanden leser bibelen"* Og igjen prøver jeg, hvor mange prosent av renrasede hunder er mentaltestet - og har papirer på det?

mvh

HeliX

Igjen, alt for få dyr som er brukt i avl er det desverre. For min del så er det et absolutt kriterie. Både foreldre og gjerne bakover i linjene også. I tillegg forventer jeg at "hele" kull blir oppfordret til å mental-teste for å se at avlen er i hennhold. Men det er desverre alt for få. Men jeg tør påstå at i all hovedsak, så er blandinshunder i mindretall mht til mentaltester. Eller har du annet på papiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har en bl.hund har fått den GRATIS. Og de aller fleste har vært et uhell.

Men når det kommer til AVL på bl.hunder syns jeg ikke noe om det.

Ei dame her i byen har hatt to kull på under ett år. Det er miniatyrer, og selges for 7-9.000 !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj denne tråden har jeg savnet! Vil bare legge til her at det ikke skal så mye til for å bli veterinærassistent. Alle tror at man må ha 2 års utdannelse for å jobbe på klinikk, men det må man ikke så sant man er opptatt av å kunne kalle seg dyrepleier. Uten utdannelsen heter man bare veterinærassistent, men man gjør jevnt over akkurat den samme jobben. Dvs vaske undersøkelsesbordet med desinfiserende middel ca 90 ganger i løpet av dagen, klargjøre og evt. barbere dyr til operasjon, hente de frem fra burene til vetten, sette de tilbake igjen, vaske burene dems, følge med oppvåkningen, hjelpe til med å holde hunden når vetten tar røntgen (hunden er jo dopa, men man må holde bena helt synkront/rett), ta i mot betaling fra eier, selge med ekstra fôr, dytte avlivde dyr inn i pose og legge i fryseskap, levere ut frosne dyrelik til de som skal kremere, and the list goes on and on. Tror de færreste romantiske jenter hadde trives med denne jobben.

Når det gjelder blandingsavl så synes jeg det er flott at mange tar til seg forlatte blandingshunder (og rasehunder for den saks skyld) på diverse omplasseringshjem. Noen må jo ta seg av de! Men å kjøpe hund fra planlangt blandingskull forkastelig, like forkastelig som å sette slike kull til verden. Enkelte mennesker tror de er så mye flinkere enn andre til å avle hunder og innbiller seg at man er seriøs så lenge man har nok kjøpere til valpene :innocent:

Det er ofte sådan, at hvis man ønsker sig en stor hund ala bullmastiff størrelse, så er det faktisk lavet undersøgelser af det i Danmark, at store blandingshunde er helbredsmæssigt meget bedre end renrasede, da de genetisk er mere raske, da de netop er blanding, og mindre indavlsprocent.

Derfor har mange hundejere inclusiv dyrlæger den holdning at man bør kastrere, medmindre de skal bruges til udstilling og avl, netop for at man slipper for, for mange uheld og uønskede kuld.

Jeg selv har blandingshund og renraset blanding, jeg mener ikke at man skal tilstræbe sig for at lave blandinger, men der sker uheld, fordi de er uheld bør de stadig have et hjem.

Ingen af mine er forhåndsbestilt, men den ene er fundet fra annonce, og min renraset, er uden stamtavle, men forældredyr er testet, kommer fra noget af det bedste jagtcocker linjer i området hvor jeg boede før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så viss det er noen som har lyst på en alaska huskey, så er det dyreplageri da? fordi noen har lyst til å begynne med sledekjøring o.l. ? for det er jo blandingshunder det å, som det er fullt av spesielt i hundekjørermiljøet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så viss det er noen som har lyst på en alaska huskey, så er det dyreplageri da? fordi noen har lyst til å begynne med sledekjøring o.l. ? for det er jo blandingshunder det å, som det er fullt av spesielt i hundekjørermiljøet..

Jeg føler kanskje at alaska husky som er avlet frem mot et bestemt formål, stiller seg litt anderledes enn en blanding av chihuahua og papillon som er laget fordi det skal tjenes penger? Skjønner ikke vitsen med å sette blandingskull på tispen fordi "det er så gøy med valper" eller at "valper er så søte", men det er da neppe det oppdretterne av alaska husky gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det jeg ville ha svar på..

det med chihuhahua og pomeranian og andre miniatyr hunder var et eksempel..

og ja alaskan huskey er "avlet" fram til et formål, å det er sledekjøring, enten om det er sprint mellom og langdistanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som kjøper blandingshunder til 500,- bare fordi de vil ha en hund, og

som syns "det er bedre å gi 500,- enn ingenting"

(De gidder ikke betale mange tusen for en hund..)

Og jeg vet om ett par som hadde blandingshunder de parret og solgte valper fra,

for 2000,- stk. De har reist herfra nå, og ingen vet hvor de er. Sverige sier noen..

Men jeg syns det er synd at det bevisst avles på blandinger, når så mange voksne trenger ett nytt hjem.

men det er vel mer morsomt med en valp, "de er jo så søte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har en bl.hund har fått den GRATIS. Og de aller fleste har vært et uhell.

Men når det kommer til AVL på bl.hunder syns jeg ikke noe om det.

Ei dame her i byen har hatt to kull på under ett år. Det er miniatyrer, og selges for 7-9.000 !

Nå ble jeg litt usikker på hva du mente med å si at noen har fått hundene gratis. Eller, om du mente noe med det i det hele tatt.

Hvis en blandingsvalp først skal "overdras" til en ny eier, så foretrekker jeg mer at "oppdretter" tar 2000-3000 for den ENN at den blir gitt bort. Hvorfor? Vel, er det ikke en gang slik at alt man må betale for, tenker man litt bedre igjennom FØR man betaler? Hvis man møter en mann på veien med verdens "nuffeligste" lille blandingsvalp og han gir den til deg, så er det nok større sjanse for at man utvikler "allergi" sånn ca. 10 mnd fremover i tid :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg må si at du må se det ann på selve saken om du støtter blandingsavl. Sant, for vist det er et uhell der eiere virkelig bryr seg om hundehold osv, da synes jeg folk kan kjøpe om de har lyst. her i bygda har det vært tisper som får valper hver eneste løpetid. Grunnen er at eiere ikke tar godt nok vare på hundene. Og dem som vil kan bare gå å ta valper fra disse folka. Gjør ingenting om valpene ikke er leveringsklare. neida, bare at dem får dem bort. For bort skal dem uansett. De fleste valpene blir slått i hel da. Sånn synes jeg er veldig synd. Jeg ville ikke anbefalt å kjøpt av dem. Valpene er sannsynnligvis flotte individ osv. Men ja... Det er veldig synd for valpene da.

Det er liksom nok av hunder her i verden. Jeg støtter at folk kjøper hunder fra omplasseringshjem, slik at hunden kan få et bra liv.

Mitt intrykk av folk som avler på blandingser, er at dem kanskje bryr seg om valpene. Men vist de absolutt sgo avle bevist, så synes jeg at man skal legge mere jobb i det. Hvorfor kan man ikke bare avle på renrasete hunder i stede? Vet om en dårlig kennel her i området som avler på tibber. Kan godt være at dem planlegger kull, men den eneste grunnen til at dem avler, er for pengenes skyld. det blir så feil. Virker som at det er utseende det går i der. Valpene blir sikkert flotte og snille dem. Men det er måten dem gjør det på. Hundene står i hundegården døgnet rundt. Så og si aldri på tur.

Derfor vil jeg finne en oppdretter som trener hundene sine. Gir dem alt de trenger osv. Virkelig holder et bra hundehold. Det er i grunnen for avlsdyrene sin del. Slik at det ikke kommer dårlige oppdrettere.

Og visst du absolutt skal avle på blandinger for å lage en ny rase, så bør du ha skikkelige gode argument for det. For du kan finne alt det i en renraset hund. Og som andre sier, så vet du mer hva du får. Blandinger er mer eller mindre en forundringspakke og hva som helst kan dykke opp. Vi har jo tross alt over 400 raser å velge mellom, og visst du ikke finner en drømmehund i alle de rasene der. Så skal det mye til at du ikke finner den i det hele.

Men har du ikke planer om noen ting, du øsker bare en flott familihund osv. Så ser jeg ingenting i veien for at du skal skaffe deg blandinger. Men da synes jeg at du skal kjøpe fra "uhell", der eiere virkelig bryr seg, og gjør alt for at slike uhell ikke skal skje igjen. Og du skal også ha et innblikk i hva slags hund du passer til. For eksempel, så trenger du bare en mellomstor turhund kanskje, da kjøper du liksom ikke valper fra en st.bernads blanding. Slike ting må du også tenke over. Og når du først har så mye å tenke over, så kan du jo likesågodt bare kjøpe en renrasa hund?

Det er synd for dem valpene det går ut over (når det gjelder avl). Men det er nok av hunder å velge å vrake i. Derfor bør du finne et individ som fungerer for deg selv i grunnen.

---

Min hund er et blandingsresultat. Vet ikke hva han er. men vet i alle fall at den ene broren hans er drept, for han var altfor dum, og passet ikke inn i eierenes kriterier. Den valpen havnet først hos noen tvillinger som ble lei hele hunden. Så havnet han hos en sauebonde som endte opp med å skyte den, fordi den var vistnok altfor dum for hans bruk. Han mannen er skikkelig grei og har bare blandingshunder. Han har to stykker nå. En blanding som er over 13 år kanskje og som han har hatt siden valpestadiet. Derfor er jeg i mot blandingsavl. Du vet ikke hva du får. Det er et sjangsespill. Såklart er det slik med renrasete hunder også. Men føler det er større sjangs å få en bra hund, dersom du kjenner til rasen og leter etter en bra oppdretter. Sjangsespill blir det uansett.

Dette ble veldig rotete, men håper noen forstår tankegangen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot blandingshunder.

Men for ikke å støtte blandingsavl, burde kanskje blandingshunder kastreres eller steriliseres.

Eller er dette "rasistisk" for å si det sånn?

Blandingshunden vår er kastrert, men det er for mange grunner. Blandt annet for å unngå uønsket parring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ser at det er nevnt forholdene i Sverige i denne tråden, og vil gjerne kommentere det litt.

Det er riktig at SKK ekskluderer oppdrettere som bevist avler på blandingshunder. Et uhell kan alle ha, da må det "søkes om nåde" hos SKK . Men gjentar det seg, er det rett ut. Oppdrettere i SKK kan heller ikke ha mer enn 2 eller 3 kull uten kennelnavn.

Men blandingsavl er er stort "problem" i Sverige. Hvem som helst kan avle på hva som helst. (de er ikke medlem i SKK)

En "oppdretter" spurte meg om hun kunne få bruke min rottweiler på sin tispe. Han har svak grad av AA, svarte jeg. Det gjør ingenting, sa hun. Nå viste det seg at tispen hennes var 75 % rottweiler (eget oppdrett), ikke røntget og 14 mnd gammel. Hun fikk ikke bruke min hund, men hun fant en annen. Hun solgte valpene for 5000,- og hadde ingen problemer med å få solgt dem.

Jeg kjenner flere som driver med blandingsavl, alle for å tjene penger. Et argument for å bruke blandinger eller uregistrerte rasehunder, er at de da slipper utgiftene med å registrere valpene og selvfølgelig utgifter med å stille og undersøke foreldrene (mange av dem har både mor og far til valpene selv). De må til veterinæren med valpene, det koster kr 400,- pr valp. Alle hunder må ha helseattest som er under 1 uke gammel når de selges /bytter eier, uansett hvor gammel hunden er. (og det er så "innarbeidet" at det gjelder blandingshunder også.)

Det finnes et eget register for blandingshunder, og en egen klubb. Denne klubben arrangerer utstillinger og prøver for blandingshunder også. :-)

En "rase" som er ganske populær, er Pyrotte. Blanding av Pyreneerhund og Rottweiler. De har også egen klubb.

De fleste blandingshunder koster mellom 4 - og 7000. Og jeg har ikke hørt om noen som har problemer med å selge valpene, eller som har kontakt med valpekjøperne i ettertid.

SKK har gått ut og advart mot denne blandingsavlen, for etterhvert dukker sykdommene opp. Og det er jo klart, siden foreldrene ikke blir undersøkt.

Jeg håper at slike tilstander ikke kommer til Norge. Og at folk tenker litt på konsekvensene av det de gjør.

Og ja, ved å kjøpe en blandingshund, så støtter du blandingshundavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe blandingshund støtter jeg fullt ut,visst man vet at det er det man får.Renrasede hunder er etter min mening altfor dyre idag.Prisen ligger skyhøyt for at oppdretter skal sko seg godt på avl. Å si at det e dyrt å avle hund e tøv,utstillinger hit å dit e ikkje vits i å reise på. Ta utstillingene som er i nærheten av hjemmet(f.eks innen 25-30 mil) og en hovedutstilling i ny å ne bare. Visst man absolutt skal på alle så blir det dyrt ja,men ikkje prøv å forsvar dette me å sette opp prisen på en valp til svimlende 10-15000kr. Selg dem for 5-6,mere enn nok. Materialismen,egoet og det at min hund e bedre nn din hund har tatt helt over her..

STØTTE MED GLEDE BLANDINGSAVL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Jan Vimme, du har mye erfaring med hva det koster med oppdrett av rasehunder skjønner jeg :ahappy:

Jepp,

Innkjøp av avlshund koster ingenting, det gjør heller ikke for til hundene, valpene, de utallige timene du bruker her dag for å vaske vekk dritt fra gulvet etter hundene, eller chipping, ultralyd og annen røngting av valper og mor. Og det koster ingenting om det kommer komplikasjoner med tipsa, evt. at du må ta deg fri fra jobben i 8 uker fordi tispa nekter å ta vare på valpene! :D Vaksiner er også gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne annonsen på internet. Pga personvernloven, så har jeg tatt bort info om eier og tlf til eier. Jeg synes det er GALT å drive slik oppdrett av blandingsraser! Uhell kan aksepteres, men hvorfor bruker ikke da eierne av tispen pengene de får fra å selge valpene, til å sterilisere tispen? Dermed unngår de nye kull i framtiden. Disse her valpene er tredje (3) kullet til tispen! Når skal det bli lovpålagt å kastrere/sterilisere blandingshunder? Og det burde bli en lov om at kun oppdrettere registrert i NKK kan selge/gi bort hunder! Argh! Kanskje bare meg som blir ekstra irritert når en nettopp har lest slike annonser:

"Beskrivelse

nå er det kunn en Tispe igjen for salg! og og søskene er leveringsklare 8 feb!Verdens nydeligste bl.valper 3 genrasjon

Tasjha (Bordercollie/labrador)sine nydelioge valper er her igjen!Tasjha har fått sitt tredje kull med valper, og de er akkurat like nydelig som før, Storm (Rottweiler) som igjen er blitt pappa igjen har gitt disse valpene en et like nydelig utseene som sist!

VALPENE LEVERES MED

- Vetrinær attest

- Overgangs mat

- en perm på seg selv

- Vaksinert

- chippet

- matskål

- Halsbånd

- Helse attest

og oppfølging av oppdretter

Tasjha som er mor: er blanding av Border collie og labrador. elsker og være mor og nyter mors rollen helt ut så valpene får med seg masse god lærdom fra sin mor,Tasjha er familie hun på heltid og passer ikke til noe bedre, hun er lydig snill lett lært kosete og flink med unger, en kjæle gris til tusen, hun har det beste alle ser etter i en hund, hun kan være meget aktiv løpe i skog og mark og trene masse med eieren sin om eieren ønsker det, men hvis ikke eieren vil trene og ta fri og bare leve et slakt og lat liv er tasjha den første som sitter i sofaen og koser, hun er mer enn gjerne inne der eierene sine er,og vil knapt ut og lufte seg, så hun kan både være aktiv og en lat soffa gris, og hun er overhode ikke stresset når hun er inne og maser skjelden da er det bare hvis hun må ut og gjøre fra seg!hun har en mkh på 48-50 cm

Storm som igjen er fare til disse valpene, er en ren rottweiler, og er like fredfull som en rottweiler skal være, han lever også som familie hun og passer perfekt til det, Storm er lett lært og meget lærevillig, liten og perfekt til og være rottweiler mkh på 53 cm,han er snill som dagen er lang og gjør ikke en flue fortred, han er em meget menneske kjær hun og pålitelig til tusen!

Valpene er hel sorte med noen hvite tegninger på, de er født den 7/12-07og erleverings klare fra og med en 8/2-08! de er oppvokste i familie hus med andre dyr og barn! så jeg vil helst at de blir familie hunder med eller uten barn da det er det detidligere valpene lever som, og detgår meget bra, en er blitt redningshund, en driver aktivt med agility og de andre lever bare som kose hunder!og barn og voksne og de klarer dette kjempe fint!har bilder av de eldre valpene til tasjha og storm og dere kan få referanse om ønskelig! send mail og spør om bilde hvis dere vil se valpene fra de andre kullene, alle valpene lever som familie hunder i dag og de som har de gjør ikke annet enn og skryte av de, så jeg er meget fornøyd med denne blandimgen, og har ikke fått annet enn positiv tilbakemeldinger på de! ta kontakt for spørsmål eller noen som helst annet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...