Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av blandingshund = støtting av blandingsavl?


Basse

Recommended Posts

Kunne godt fått svar på denne eg Lockheed.

Du som skriver at det er så himmla dyrt med en renraset hund og forsvarer prisen på slike hunder.

Men blir det ikkje nesten like dyrt for meg da, visst eg vil ha kvalper på Akita?

Du slipper registreringsavgift på valpene, siden du ikke får registrert de. Du trenger ikke helseundersøkelser, for det er heller ikke noe krav på blandingshundavl. Du trenger ikke å merritere Akita, da hun uansett aldri vil være godkjent for avl i flg NKK uanset hvor mye hu vinner eller ikke. Parringsavgiften trenger jo ikke å bli så høy. Er jo bare å tusle en tur i parken med henne og finne en hannhund på vift, så da kommer jo ikke reise og opphold i tillegg også.... Så det blir jo fort mye billigere totalt sett med valper på Akita da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 237
  • Created
  • Siste svar
Hvorfor er et blandingsavl et problem? jo fordi det gir konkurranse til de som avler på renrasede. Jeg skal være enig i at å avle i hytt og pine uten å ane hvilke linjer man avler på, er helt bak mål.

1. Lavere pris = lettere å anskaffe = lettere å kvitte seg med. Vi ser jo alle hvilke hunder som blir omplassert.

2. Nedbygging av rasekompetanse. Det kan være greit for en eier av en rase å kunne oppsøke ett fagmiljø. Adferd blir lettere å tolke fordi man har ett bedre erfaringsgrunnlag.

3. Over tid vil man ikke ane hvilke linjer man avler på og derfor vanskelig å forutsi hvilke egenskaper hunden får. Andelen av hunder med farlige kombinasjoner vil øke. Det vil også bli flere eiere som opplever å få f.eks malle i goldenklær.

4. Det blir vanskeligere å kjøpe hunder til spesifikke bruksoppgaver

5. Økt avl. Langt flere avle på hundene sine med økt aksept for blandingsavl og vi får enda flere valper. Snart er det som kattunger, "søte valper gis bort". Det fødes nok hunder i dag og selv om hundemiljøet er råttent så har jeg generelt større tillit til raseoppdretterne.

Sålenge blandingsavl kun eksisterer i begrenset omfang er skadeeffekten liten. Jo mer akseptert blandingsavl blir og jo større blir skadevirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper registreringsavgift på valpene, siden du ikke får registrert de. Du trenger ikke helseundersøkelser, for det er heller ikke noe krav på blandingshundavl. Du trenger ikke å merritere Akita, da hun uansett aldri vil være godkjent for avl i flg NKK uanset hvor mye hu vinner eller ikke. Parringsavgiften trenger jo ikke å bli så høy. Er jo bare å tusle en tur i parken med henne og finne en hannhund på vift, så da kommer jo ikke reise og opphold i tillegg også.... Så det blir jo fort mye billigere totalt sett med valper på Akita da...

Helseundersøkelse ville eg tatt. og ville heller ikkje bare funnet meg en hannhund i en park heller.

men så er vel kanskje eg en av de seriøse då, som ville gjort en innsatts visst Akita skulle bli mor.

skulle Akita en dag i fremtiden bli parra, så skulle det ha gått skikkelig forr seg. ikkje bare et knull og litt tørking av bæsj og tiss og så bare funnet den første nye eier til valpene.

uaktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helseundersøkelse ville eg tatt. og ville heller ikkje bare funnet meg en hannhund i en park heller.

men så er vel kanskje eg en av de seriøse då, som ville gjort en innsatts visst Akita skulle bli mor.

skulle Akita en dag i fremtiden bli parra, så skulle det ha gått skikkelig forr seg. ikkje bare et knull og litt tørking av bæsj og tiss og så bare funnet den første nye eier til valpene.

uaktuelt for meg.

Og hvilke egenskaper er det du ønsker å videreføre hos Akita da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke egenskaper er det du ønsker å videreføre hos Akita da?

Akita er nå bare 14 mnd så er nok ikkje ferdig slik sett. og det ville vært uakuelt å parra ho på ei god stund.

er jo ikkje det debatten går på egentlig. men skulle eg ha parret ho så ville eg først ha fått noen som kan hund til å se på ho.

eg er førstegangs hunde eier og har hatt ho i et år nå. så alt dette med parring og slikt er eg langt fra noe ekspret på. men ville gjort mitt ytterst for at det hadde går riktig for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita er nå bare 14 mnd så er nok ikkje ferdig slik sett. og det ville vært uakuelt å parra ho på ei god stund.

er jo ikkje det debatten går på egentlig. men skulle eg ha parret ho så ville eg først ha fått noen som kan hund til å se på ho.

eg er førstegangs hunde eier og har hatt ho i et år nå. så alt dette med parring og slikt er eg langt fra noe ekspret på. men ville gjort mitt ytterst for at det hadde går riktig for seg.

Hva skulle disse som KAN HUND se etter da mener du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal Akita ha valper? :heart:

Jeg er imot bevisst blandingsavl, men uhell kan skje den beste. Men uhell skjer bare en gang! Aysha var etter et uhell hos en golden oppdretter, som hadde en labbis tispe. De hadde vært alene hjemme, og hannen hadde greid å åpne døren.

Aysha er nettopp ferdig med løpetid, og rundt oss bor det hele 7 hannhunder som går mer eller mindre løs langs gaten eller i hagen (som de kommer seg ut av.) Her om dagen var det på nippet at jeg fikk en dalmis hanne av Aysha. Hun var ute i hagen og han hadde hoppet over gjerde, og løpt opp hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette blitt veldig populært eller bare virker det sånn !?

Så på Finn.no nå at noen søkte etter "Mann" til son BC-blandingstispe de ville ha valper på, hva feiler det disse wannabe-oppdretterene ? Fins det ikke NOK blandsningshunder ute å går.

SKal man drive med avl så er jo ihvertfall MINSTE kravet at man har en renraset hund :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle disse som KAN HUND se etter da mener du ?

Er tester som går ann å ta. slik som eg ser Akita nå så er ho trygg rundt unger og lar de hjere på slik som de vil. Akita har en tolmodighet som er helt ekstrem. Er jo mange positive ting eg ser i Akita utenom det også.

Men disse "proffe" ville eg hatt til å tester på ho, siden ho er en blanding. korleis ho e gemyttet i forhold til andre reinrasa og kallar hannhund som ville passet til Akita.

men dette blir jo bare bla bla bla egentlig. ville i bunn og grunn bare forsvare det som ble sagt tideligere i tråden ( en side før eller noe om at det var så ekstremt dyrt å ha kvalper på reinrasa, men blandinger, som etter det eg leste var det ikkje så nøye med. eg ville liksom vite kor eg sto henne i forhold til det å avle reinrasa i forhold til et uhell. kor mye skulle eg solgt mine kvalper for, siden eg ville gjot en innsats visst Akita ble smelt på tjukken, eller med vilje.

Skal Akita ha valper? :heart:

Jeg er imot bevisst blandingsavl, men uhell kan skje den beste. Men uhell skjer bare en gang! Aysha var etter et uhell hos en golden oppdretter, som hadde en labbis tispe. De hadde vært alene hjemme, og hannen hadde greid å åpne døren.

Aysha er nettopp ferdig med løpetid, og rundt oss bor det hele 7 hannhunder som går mer eller mindre løs langs gaten eller i hagen (som de kommer seg ut av.) Her om dagen var det på nippet at jeg fikk en dalmis hanne av Aysha. Hun var ute i hagen og han hadde hoppet over gjerde, og løpt opp hit.

Nei ingen planer om det. ville bare påpeke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nå endog slik at oppdrettere som avler på renrasede hunder bruker langt mere penger på dette enn det som brukes på blandingshundavl normalt. En oppdretter på rasehund bruker for det første mye penger på innkjøp av hund. For det er ikke slik at alle hunder en oppdretter kjøper egner seg for avl. Deretter brukes det ganske mye på utstilling (påmeldingsgebyr, evt overnatting, reise mm). Bare disse to postene drar avgårde med mye penger som eier av blandingshund ikke trenger å tenke på. Oppdretteren her er kanksje 40 000,- i minus før kull i det hele tatt kan påtenkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Jan Vimme, du har mye erfaring med hva det koster med oppdrett av rasehunder skjønner jeg :heart:

Jepp,

Innkjøp av avlshund koster ingenting, det gjør heller ikke for til hundene, valpene, de utallige timene du bruker her dag for å vaske vekk dritt fra gulvet etter hundene, eller chipping, ultralyd og annen røngting av valper og mor. Og det koster ingenting om det kommer komplikasjoner med tipsa, evt. at du må ta deg fri fra jobben i 8 uker fordi tispa nekter å ta vare på valpene! :D Vaksiner er også gratis.

Var vel helst denne eg reagerte på... og ønsket bare å påpeke at visst eg skulle bli bestemor, så ville eg gjort det samme for mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm.... men du hopper elegant over den første delen om innkjøp av hund.

Eg ville brukt tid på å finne en bra frier til mi ja. men er jo noe helt annet med en rein rasa som satser skikkelig.

ser den. men forsvarer det den store forskjellen på pengesummen på blanding og reinrasa?

er det grunn nok i at eg skal selge mine kvalper for en tusen lapp?

visst eg må være hjemme i 8 uker då? korleis blir det då? skal eg bare kakke kvalpene då, siden eg ikkje vil få den store summen for de uanstt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nå endog slik at oppdrettere som avler på renrasede hunder bruker langt mere penger på dette enn det som brukes på blandingshundavl normalt. En oppdretter på rasehund bruker for det første mye penger på innkjøp av hund. For det er ikke slik at alle hunder en oppdretter kjøper egner seg for avl. Deretter brukes det ganske mye på utstilling (påmeldingsgebyr, evt overnatting, reise mm). Bare disse to postene drar avgårde med mye penger som eier av blandingshund ikke trenger å tenke på. Oppdretteren her er kanksje 40 000,- i minus før kull i det hele tatt kan påtenkes.

En god hund må man ha, men utstillingen er uvesentlig og kun noe oppdretter gjør for egen forlystelse. For avlens del er utstilling uvesentlig. Det er også noen oppdrettere som pådrar seg tåpelige kostnader ved å prakke på kjøperne gigantiske "valpepakker". Her kunne flere med fordel begrenset seg.

Men ja, det koster opplagt litt mer med raseoppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så eg skal bare kakke de i hode visst eg må være hjemme i 8 uker?

det kan jo for bli dyrt for meg.

Du kan kakke deg selv i hue egentlig, fordi du ikke da har planlagt kullet nøye nok, tatt ut evt ferie eller fått hjelp av venner og bekjente. Noe en seriøs oppdretter ville ha gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,

Innkjøp av avlshund koster ingenting, det gjør heller ikke for til hundene, valpene, de utallige timene du bruker her dag for å vaske vekk dritt fra gulvet etter hundene, eller chipping, ultralyd og annen røngting av valper og mor. Og det koster ingenting om det kommer komplikasjoner med tipsa, evt. at du må ta deg fri fra jobben i 8 uker fordi tispa nekter å ta vare på valpene! :heart: Vaksiner er også gratis.

No tar eg utgangspunkt i dette utsagne.

Du kan kakke deg selv i hue egentlig, fordi du ikke da har planlagt kullet nøye nok, tatt ut evt ferie eller fått hjelp av venner og bekjente. Noe en seriøs oppdretter ville ha gjort...

Det eg prøver å si er at: visst Akita skulle bli smelt på tjukken, så ville eg gjort alt som står i min makt for at både mor og barn får det bra. og prøver å si at eg vil gjør det seriøst visst noe skulle skje.

Er det då greit at eg må selge for en tusen lapp elller to? eller er min eneste løsning å kakke de i hode fordi eg vil komme i minus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvesentlig og uvesentlig fru blom. Om en selv synes at hunden er perfekt så trenger den ikke å være det, så da kan det være greit med men ekstern bedømmelse. De fleste raseklubber har også krav om premiering for at kull skal bli godkjent i forhold til deres kriterier.

Om man ikke klarer å bedømme hunden selv så kan man da rådføre seg med ett par andre i nærheten. Har man så spesiell rase at det ikke finnes noen i nærheten med kompetanse på rasen og man ikke selv er i stand til å bedømme hunden, vel da bør man nok legge oppdrettsplanene på hylla en stund å lære litt mer først.

Og har de fleste raseklubber *krav* om utstillingspremiering? Det tror jeg ikke, men det finnes sikkert endel mindre og useriøse klubber. I så tilfelle har man en tøffere oppgave forann seg. Alltid vanskelig når feil personer sitter med makta.

Dette fokuset på disse missekonkurransene er en trist del av hundemiljøet, men denne delen er en melkeku med stor tilhengerskare. Å stoppe pengemakta er alltid vanskelig. Men det er opplagt trist, for utstillinger får alt for mye fokus og vi ser at hunder har like usunt skjønnhetsideal som vi mennesker. Dette fører ikke bare til at man heller avler på hunder som totalt sett er dårligere fordi langt viktigere egenskaper neglisjeres, men gjeldende standard dreies stadig i en rettning som i all hovedsak er negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg prøver å si er at: visst Akita skulle bli smelt på tjukken, så ville eg gjort alt som står i min makt for at både mor og barn får det bra. og prøver å si at eg vil gjør det seriøst visst noe skulle skje.

Er det då greit at eg må selge for en tusen lapp elller to? eller er min eneste løsning å kakke de i hode fordi eg vil komme i minus?

Nå kan man også ta abort på hunder da, men det er ikke noe galt i å selge blandinger for noen tusenlapper. Det har flere hensikter, blandt annet å sikre mer gjennomtenkte kjøp. Får man blandingsvalper så synes jeg definitivt man skal følge rasefolket med de helsetiltak de gjør med valpene. Arbeidet i valpekassa må ikke glemmes og det er fordel om man prøver å finne ut hvilke raser som er i blandingen.

Men er man litt oppegående så skal sjansen for uhell være ganske liten. Jeg tør påstå at det i de fleste tilfellene der eier sier at det var ett "uhell" at blandingsbikkja ble gravid så snakker vi mer om uaktsomhet (og tildels likegyldighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg prøver å si er at: visst Akita skulle bli smelt på tjukken, så ville eg gjort alt som står i min makt for at både mor og barn får det bra. og prøver å si at eg vil gjør det seriøst visst noe skulle skje.

Er det då greit at eg må selge for en tusen lapp elller to? eller er min eneste løsning å kakke de i hode fordi eg vil komme i minus?

I mitt hodet kommer du aldri til å klare å gjøre det seriøst om du planlegger et valpekull på den hunden. Flere BC blandinger har vi ikke bruk for i dette landet rett og slett, det er mange nok som blir til ved uhell.... Og alt for mange ute til omplassering.

Hvorfor skal noen gidde å betale 5000 eks for dine valper, når de kan legge på en tusenlapp eller to og få en renrasa border collie? Der hunden er helsesjekka i et offentlig register? Og i tillegg merritert?

Nå har jo småhundmoten tatt av da, og man får ganske mye for de blandingsvalpene der. Men så sant det ikke skjer med BCblandinger, så er det stor sannsynelighet for at du kan bli sittende med mange valper om du tar for mye for de. Det er nok av renrasede, billige BCer man får tak i, og billigere BC blandinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...