Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser


Kristina

Recommended Posts

Slik de avler nå:Engelsk Bulldog , Pekingneser, Fransk Bulldog, Mops,hunder med abnormt lange rygger, feks Dachs.Hunder med masse hudfolder som skaper sår etc..i det hele tatt burde det vært strengt forbudt å avle på defekter som kan plage hunden.Det samme gjelder schæferrumpa.Avlsmålet innen alle raser burde være å få rasen så frisk og funksjonell som mulig.De kan gjerne se litt odde ut, men altså ikke hvis det kan komme til å plage hunden.Jeg klarer ikke under noen omstendigheter å forstå hvorfor folk vil avle på eller kjøpe seg hunder som kan komme til å lide et helt liv bare for å tilfredstille menneskers perverse syn på skjønnhet. I min drømme verden kan alle valper leke uten å hive etter luft, ingen må gå å vakle på ustøe ben frem til de er halvvoksne og alle valper får sove om natten istedet for å måtte ligge å klø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder med abnormt lange rygger, feks Dachs.Hunder med masse hudfolder som skaper sår etc..

En Dachs lider da ikke.

De hadde jo ikke blitt brukt til Jakt hvis det var tilfellet, men selvsagt så er de jo mer utsatt pga den lange ryggen.

Men de med masse hudfolder, du sikter til Shar pei og Basset Hound?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg veldig enig med Annette her altså.. Kanskje ikke dachs, som fremdeles ofte fungerer fint som jakthunder (selv om ryggene deres godt kunne vært kortet ned med noen cm uten at det hadde gjort så mye), men pekingeser, shar pei, til en viss grad basset hound, bulldog og mops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napolitansk mastiff synes jeg virkelig synd på.. Helt grusomt at så store hunder med så mye hud blir avlet på. Hele bikkja er et berg av hud og fett. Jeg så en på utstilling en gang, som hadde sår over alt på huden.

Se bare her:

NMrn02.jpg

Bildet tilhører: http://www.mastiff.org.au/images/NMrn02.jpg

neapolitan-mastiff.jpg

Bildet hører til: http://www.uncrate.com/men/images/neapolitan-mastiff.jpg

Denne er ikke SÅ ille, men ille nok... Dette var den slankeste jeg fant.

neapolitan_mastiff_03a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke raser generelt som "lider" av feilavl men enkel individer?

man kan finne en syk storpuddel for den saks skyld så jeg syns ikke at noen raser skulle vært forbudt å avle på, men heller en regel om kunnskap for dem som skal avle på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke raser generelt som "lider" av feilavl men enkel individer?

man kan finne en syk storpuddel for den saks skyld så jeg syns ikke at noen raser skulle vært forbudt å avle på, men heller en regel om kunnskap for dem som skal avle på det.

kunnskap endrer ikke utsende på rasen. Alle napolitanere feks, har masse hud. Dermed blir det rasene det går ut over. enig i at forbudt og avle på blir litt drøyt, men man burde avle vekk og frem enkelte ting på feks de rasene som er nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeampi: det har jo egentlig ikke noe med sykdom å gjøre- det har noe med et raseideal som er til hinder og unødvendige plager, til og med smerte, for hunden. Å slutte å avle på rasen er da virkelig ikke løsningen, men å avle mopsen med et par centimeter lengre snute, eller shar peien med litt strammere hud og litt mindre rynker vil føre til sunnere og mer etisk hundehold for mange. HVorfor ha et skjønnhetsideal som er ubehagelig og direkte smertefullt for hunden, hvorfor ikke avle på friske, funksjonelle hunderaser så langt vi kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shar peien med litt strammere hud og litt mindre rynker vil føre til sunnere og mer etisk hundehold for mange. HVorfor ha et skjønnhetsideal som er ubehagelig og direkte smertefullt for hunden, hvorfor ikke avle på friske, funksjonelle hunderaser så langt vi kan?

Nå hadde jo hudfoldene til Shar Pei en mening før i tiden, men det er jo før tiden.

Nå har det jo blitt ett skjønnhetsideal.

Og ofte må Shar Pei valper opereres pga hudfoldene ved øynene.

Men en voksen Shar pei har egentligt ikke så mangen hudfolder, det er når de er valper de eventuelt må lide av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanese chin har jo ganske sammentrykket ansikt da...

Se bare her: http://search.kvasir.no/query?what=images&...n&partnerid=sol

Tror nok ikke den er helt uten pusteproblemer...

Eng.Bulldog, mops, pekingeser, napolitansk mastiff, sher pei, og også cocker spaniel (m.fl.) mener jeg blir feilavlet på, og oppdrettere av dem bør tenke på nytt, hva som egentlig er det beste for hunden, og avle på rasen slik at den kan bli sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanese chin har jo ganske sammentrykket ansikt da...

Se bare her: http://search.kvasir.no/query?what=images&...n&partnerid=sol

Tror nok ikke den er helt uten pusteproblemer...

Eng.Bulldog, mops, pekingeser, napolitansk mastiff, sher pei, og også cocker spaniel (m.fl.) mener jeg blir feilavlet på, og oppdrettere av dem bør tenke på nytt, hva som egentlig er det beste for hunden, og avle på rasen slik at den kan bli sunnere.

Japanese chin var blant de hundene jeg ønsket meg når jeg så på hund og undersøkte mye om den. Jeg kom ikke frem til noen pusteproblemer så også flere indiveider hos oppdretter og hørte ikke noe der heller. De har ikke mere sammen trukkede ansikter en en tibetansk spaniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Dachs lider da ikke.

De hadde jo ikke blitt brukt til Jakt hvis det var tilfellet, men selvsagt så er de jo mer utsatt pga den lange ryggen.

Men de med masse hudfolder, du sikter til Shar pei og Basset Hound?

Nei, alle dachser lider ikke, men det er en kjennsgjærning at mange av de gjør det pga den lange ryggen.Mange av de sliter med ryggproblemer og forkalkninger, men absolutt ikke alle.Akkurat som ikke alle Engelske Bulldoger må ta keisersnitt.Det finnes ingen praktisk grunn til at kroppen behøver å være såååå lang i forhold til beina, det er bare vi mennesker som liker å overdrive det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Japanese chin var blant de hundene jeg ønsket meg når jeg så på hund og undersøkte mye om den. Jeg kom ikke frem til noen pusteproblemer så også flere indiveider hos oppdretter og hørte ikke noe der heller. De har ikke mere sammen trukkede ansikter en en tibetansk spaniel.

Nå vet jeg ikke hva slags individer av Tibber du har sett, men dem har lengre nese enn Chin. Når jeg trente i Miniatyrhund miljøet så var det to oppdrettere me Chin der. Dem hadde kortere nese (mer som pekineser).

Du kan jo sammenligne linken av Chin opp mot en av mine tidligere hunder:

shanihode%20copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dachser kan jo ha et fint og sykdomsfritt liv, så lenge de holder veksten i hvert fall. Men naboen har en dachshund som nesten ikke kan gå fordi den er litt overvektig, ser ut som den sliter veldig. Får helt vondt av den. En ting er jo den lange ryggen, men bena er jo ekstremt korte i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags individer av Tibber du har sett, men dem har lengre nese enn Chin. Når jeg trente i Miniatyrhund miljøet så var det to oppdrettere me Chin der. Dem hadde kortere nese (mer som pekineser).

Du kan jo sammenligne linken av Chin opp mot en av mine tidligere hunder:

shanihode%20copy.jpg

Hei

Jer ikke 100% uenig i det du skriver men de individene jeg har sett hadde ikke noe puste problemer. Jeg tror egentlig ikke at snuten er så mye lenger hos tibben det ser bare sånn ut fordi skallen er veldig rund og buet fremover nesten over snuten og da virker den kortere. Håper noen skjønte hva jeg mente nå. :D

Men jeg betviler ikke at det er en del fødevansker blant den rasen da skallen er så utrolig stor sammenlignet med kroppen så det blir nesten det samme effekten som hos chihuahua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hei

Jer ikke 100% uenig i det du skriver men de individene jeg har sett hadde ikke noe puste problemer. Jeg tror egentlig ikke at snuten er så mye lenger hos tibben det ser bare sånn ut fordi skallen er veldig rund og buet fremover nesten over snuten og da virker den kortere. Håper noen skjønte hva jeg mente nå. :D

Men jeg betviler ikke at det er en del fødevansker blant den rasen da skallen er så utrolig stor sammenlignet med kroppen så det blir nesten det samme effekten som hos chihuahua

Puste problemer hadde bare en av dem jeg trente med, men den var også gammle. Men dem har kortere nese enn Tibbene. Vi trente utstillings trening og jeg sto ofte med borde for å være "dommer" dem har mer "flattrykt" ansikt enn Tibbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik de avler nå:Engelsk Bulldog , Pekingneser, Fransk Bulldog, Mops,hunder med abnormt lange rygger, feks Dachs.Hunder med masse hudfolder som skaper sår etc..i det hele tatt burde det vært strengt forbudt å avle på defekter som kan plage hunden.Det samme gjelder schæferrumpa.Avlsmålet innen alle raser burde være å få rasen så frisk og funksjonell som mulig.De kan gjerne se litt odde ut, men altså ikke hvis det kan komme til å plage hunden.Jeg klarer ikke under noen omstendigheter å forstå hvorfor folk vil avle på eller kjøpe seg hunder som kan komme til å lide et helt liv bare for å tilfredstille menneskers perverse syn på skjønnhet. I min drømme verden kan alle valper leke uten å hive etter luft, ingen må gå å vakle på ustøe ben frem til de er halvvoksne og alle valper får sove om natten istedet for å måtte ligge å klø.

Er veldig enig i det du skriver her, men vil bare poengtere at det er veldig avgjørende at det finnes seriøse oppdrettere som tar helse og sunnhet på alvor! Min oppdretter setter dette aller høyest, og hverken min franske bulldog eller noen av kullsøskena har noen som helst form for pusteproblem! For all del, jeg sier ikke at det ikke er noen franske som sliter med pusten, for det er det.. Men at de skal slutte og avles på er da ikke løsningen! De er noen fantastiske vesener! Og jeg synes ikke at jeg har et perverst syn på skjønnhet heller.. Jeg mener at min hund har et optimalt liv.. Hun kan leke og springe hun sånn som alle andre valper..

Så mitt poeng er at den franske bulldogen har ikke nedsatt livskvalitet sålenge det er seriøs avl, som satser på friske og sunne individer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Dachs lider da ikke.

De hadde jo ikke blitt brukt til Jakt hvis det var tilfellet, men selvsagt så er de jo mer utsatt pga den lange ryggen.

Men de med masse hudfolder, du sikter til Shar pei og Basset Hound?

Dachsen lider ikke nei.. men er mange dachser som får problemer med ryggen når de blir gamle pga "feil" hundehold... man må f.eks. være veldig påpasselig at hunden ikke hopper fra høye steder å sånt...

Titti hun er på jakt hvert eneste år, og er med på lange skogturer resten av året... må huske på at dachsen er en liten, men "kraftig" hund, og blir dermed lett med kraftig benbygning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...