Gå til innhold
Hundesonen.no

Må de spise gress?


Recommended Posts

Jeg vet at hunder spiser gress for å rense magen, men:

- de få lov til å spise gress, og er det galt å hindre dem i det, hvis de føler behov for det?

- Er det noen hunder som spiser gress bare fordi de liker det og ikke fordi de egentlig må?

- Kan det, i noen tilfeller, være skadelig med for mye gress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg veit ikke om man MÅ la de spise gress hvis de selv vil det, men selv ser jeg ikke noe galt i at Joy spiser gress hvis ho føler ho trenger det. Ingen som nekter meg å ta en hodepinetablett hvis jeg har vondt i hodet (dårlig eksempel, men jeg tror jeg får fram poenget)..

- Det er nok helt sikkert noen hunder som tar seg en salat fordi de syns det er godt, bare tenk på hvor mange som kanskje har gått der og lagt igjen forskjellige smaker.. Æsj.. Men ihvertfall.. ikke akkurat noe jeg tenker mye på, men det er nok noen som spiser det fordi de liker det..

- Det kan hende det kan være skadelig for hunder å spise FOR mye gress, de er jo kjøttetere og har nok ikke samme evnen til å bryte ned cellulose som planteetere har. Men på den annen side, så er det vel ikke en nødvendighet å bryte det ned heller, kanskje(?) . Vi spiser jo f.eks. mais, og så vidt jeg vet, så er det ikke mye næring å ta til seg der..

Men nå er jeg ferdig med min dårlige formulering, og enda verre sammenligninger, så da håper jeg noen kloke hoder kan komme og klarne opp i gress-mysteriet på ordentlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår bedlington Bimbo som døde mett av dage 13 år gammel, spiste gress som ei geit i perioder. Det kom ut den ene eller andre veien uten problemer. Tror du skal ta det med ro, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår bedlington Bimbo som døde mett av dage 13 år gammel, spiste gress som ei geit i perioder. Det kom ut den ene eller andre veien uten problemer. Tror du skal ta det med ro, jeg.

Jeg er egentlig ikke så bekymret. Har to stk som også spiser som geiter, særlig om morgenen. Her går det inn og ut samme vei. Men det er så utrolig kjeeedelig å stå der og vente. Hvis jeg skal la dem holde på til de er ferdig, kan jeg like gjerne ta med klappstol og bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin er litt av en ku nå om våren. Det rare er at jeg tror han får diaré av alt gresset. Han har aldri diaré om vinteren, så det kan ikke være sånn at han spiser gress FORDI han har dårlig mage.

Dette har jeg lurt på også, om faktisk gresset fører til dårlig mage...?? Min hund er helt i ekstase om dagen, da gresset er grønt og fristende igjen.

Han spiser utvalgte gresstrå, men kan stå i evigheter hvis han får lov. Det eneste positive er at han ikke lenger er særlig interessert i hestemøkk. Kan dette ha noen sammenheng? Han er veldig opptatt av hestepærene hele vinteren, men nå er det helt uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiwa og Tinka er sauer på beite hele sommeren når de er i hagen mens Småen bare spiser gress når hun skal renske opp i magen sin.

Så spiser Småen gress så kan jeg garantere at det ikke er lenge til hun spyr mens de to andre virker det som om de spiser gress bare forde at det er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hunder spiser gress for å rense magen, men:

- de få lov til å spise gress, og er det galt å hindre dem i det, hvis de føler behov for det?

Jeg stopper Rocky fra å spise for mye gress.

Tror ikke han må spise det for å holde magen i orden, det skal vel foret hans sørge for eller?

Dessuten blir han faktisk dårligere i magen av det syns jeg, og diare på en hvit Bichon Havanais er jo ikke det morsomste i verden (som du sikkert vet..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten blir han faktisk dårligere i magen av det syns jeg, og diare på en hvit Bichon Havanais er jo ikke det morsomste i verden...

Nei, uff det kan jeg tenke meg! :P:) Sikkert ikke noe gøy!

Flere hunder jeg vet om kaster opp når de spiser gress. Er det riktig?

Katter spiser masse gress, men det er anbefalt for at de skal få opp hårballer som de slikker i seg. (De gjør jo ikke annet enn å vaske seg :) ) Regner med at det er litt annerledes med hunder(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om hunder og gress: De spiser det fordi de liker det, ikke fordi de trenger det, fordi de må eller av noen andre grunner som ikke i det hele tatt er dokumentert. Jeg tenker meg derimot at hunder er dokumentert omnivorer (som bjørnen) og ikke carnivorer (som katten), og dermed var det en gang (for mange tusen år siden) naturlig og riktig av de å spise planteføde. Nå som de har utviklet seg litt, så har de egentlig ikke bruk for gress, og tåler det egentlig ikke så bra heller, siden de stort sett kaster det opp igjen, men det er tydeligvis fortsatt snacks!

Altså: Hunder liker gress. Hverken mer eller mindre! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om hunder og gress: De spiser det fordi de liker det, ikke fordi de trenger det, fordi de må eller av noen andre grunner som ikke i det hele tatt er dokumentert. Jeg tenker meg derimot at hunder er dokumentert omnivorer (som bjørnen) og ikke carnivorer (som katten), og dermed var det en gang (for mange tusen år siden) naturlig og riktig av de å spise planteføde. Nå som de har utviklet seg litt, så har de egentlig ikke bruk for gress, og tåler det egentlig ikke så bra heller, siden de stort sett kaster det opp igjen, men det er tydeligvis fortsatt snacks!

Altså: Hunder liker gress. Hverken mer eller mindre! :(

Hunden min elsker gress. Med en gang det blir vår og grønt gress så er det ut og spise. Hun kaster det aldri opp, men det kan være litt brysomt når det kommer ut igjen, likevel går det også stort sett greit :(

Kattene, som er notoriske kjøttetere, kaster jo alltid opp gresset slik jeg har forstått det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trur kanskje at dere oppfatter som hundene har vondt i magen, men gresset rensker jo tarmene og da kan de jo få diare.. da må alt ut liksom. noen spiser gress og spyr, fordi det er noe i magen som irriterer. skjønner?

kenny spiste mye gress i perioder. det var fordi han hadde vondt i magen! noen ganger måtte vi ut om natta, men han skulle bare spise gress... men vi stoppa han ikke! han fikk litt diare og så var det over.

men det er nok noe annet når de spiser gress bare for tidsfordriv eller noe. men jeg stopper ikke en hund i å spise gress selv om det ikke blir så gøy etterpå... den spiser nok gress for en eller annen grunn..

mener ikke at det er slik, men jeg har oppfattet det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida spiser kun de gresstråene som er mørkegrønne og flate (de man kan blåse lyd med). Hun spiser store mengder,når hun finner den perfekte tue, og kaster det opp etterpå. Ser ikke ut som om det går igjennom systemet hennes.

Tussie har ikke spist gress, men hun elsker mose. Litt usikker påom hun bare fillerister og tygger det eller om hun faktisk spiser det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hunder spiser gress for å rense magen, men:

- de få lov til å spise gress, og er det galt å hindre dem i det, hvis de føler behov for det?

Jeg hindrer aldri Chicka i å spise gress, men om hun spiser masse så trekker jeg hun bort fra det så hun ikke kaster det opp igjen.

- Er det noen hunder som spiser gress bare fordi de liker det og ikke fordi de egentlig må?

Vet ikke?? tror nok det er ett eller annet de trenger siden de spiser det

- Kan det, i noen tilfeller, være skadelig med for mye gress?

Dersom Chicka har spist for mye gress så kaster hun opp det som er for mye virker det som, resten er igjen i magen

Hilse gutta dine fra meg, og kos på magen til Theo. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla spiser gress og mose. Og hun er så lat at nå når gresset har blitt klippet her, spiser hun det som kom ut av gressklipperen, bare for å slippe å nappe opp gress selv. Jeg har hørt at slikt gress ikke er så bra, så da prøver jeg å begrense det (dra henne vekk fra det, evt plukke ut av munnen hennes). Vanlig gress får hun spise av, men jeg gidder slett ikke stå i timesvis for at hun skal få spise seg mett. Hun har til nå ikke spydd det opp, og det har kommet fint ut bak. Forrige hunden spiste også gress (og bær). Han kunne spy det opp, og noen ganger satte det seg fast bak, og da var det et svare leven med å få det ut igjen. Jeg fikk ikke lov å dra ting ut av hans rompe i alle fall..! :D Har hørt at retrivere spiser mer gress enn andre, og han var blanding av bla det. Har også hørt at hunder spiser gress når det kommer regn, eller når det har vært regn. Men det er jo hele tiden, så det var den logikken.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver nå å begrense "hobby-gressingen", men lar dem få lov når det ser ut til å være mer presserende.

OT:

Hilse gutta dine fra meg, og kos på magen til Theo. :D

Hilsen er overbrakt og Theo's mage er herved kost med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...