Gå til innhold
Hundesonen.no

"Din" hesterase

Synne

Recommended Posts

Eg valgte tinkeren for det er en nydelig heste rase og et kjemmpe godt lynne på de :) Og for at vi har hatt en tinker(bilde av den nederst)

Tinkeren

Tinkerhesten er en veldig gammel rase/type hest.DEt var sigøynene/"reise folk" som avlet de frem.Avlen har pågått slik at de for å få fram den type hest de ønsket, krysset inn flotte hingster av raser som Clydesdale, Shire, Fell, Dales, Connemara og Irish draught. Også andre raser ble brukt, men dette var nok de vanligste. For sigøynerne var styrke, farge og lynne det viktigste. Senere i årene oppdaget folk tinkerhesten.I dag er det ca 300 tinkerhester i Norge. :)

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->app10.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

Rasebeskrivelse

Tinkeren er en kort og kompakt kaldblods hest...Den finnes i ulike størrelser og tyngde.Tinkerene er vanlig vis snille mot dyr og mennesker..

Øyne kan være både blå og brune...

Farge:

Tinkeren er mest vanlig i flekkete, men også ensfargede er vanlige

Alle farger utenat Albino er tillat..

Høyde:

Tinkeren har forkjelige høyder..De kan bli 128 cm og de kan bli 170 cm..

Bruksområde

Tinkeren ble avlet fram til å være en trygg og sterk kjørehest

DE tyngste Tinkerene blir kalt vanner..

De lette typene blir kalt grai og cob

I dag brukes tinkeren verden over som en familie- allroundhest..

Den er en utmerket turhest, kløvhest, westernhest, super kjørehest, og gjør seg også bra på dressurbanen og lette sprangbaner. Den er også mye brukt i terapiridning.

Tinkeren i resten av verden.

Det er mange land som har fått øye på denne fantastiske rasen

sånn som Tyskland,Sverige,Dannmark osv.

I Holland er Tinkeren i mest aktivitet....

I USA er prisen mye høyere enn her i norge den kan ligge på ca 100 000 Nkr..

Kjøper du hest fra en sigøyner-oppdretter må du regne med å betale over 100 000,- nkr for Tinkeren. :)

Kopiavi89105199_39709_2.jpg

Håper dere lærte noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar

varmblods og halvblods samt haflinger er raser jeg liker veldig godt, grunnet bruksegenskapene, de er som buhunden, gode allroundere noe som tydeligvis er viktig for meg når det kommer til hunder og hester :). Er et hav av hesteraser jeg skulle gitt mye for å eie, frieser, fjording og sportsponni er også raser jeg liker.

sportsponnien er egentlig bare et fellesnavn på diverse mellomstore hesteraser som er blandet. En sportsponni kan brukes til alt, og er veldig populær som familie, og ridehest for barn og ungdommer. størrelsen gjør at den også er å finne på de aller fleste rideskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Altså..Norsk Varmblods er helt klart favoritt...

Men helt ærlig talt tenker jeg ikke så mye på hester mer...

*Etter de utallige jeg har mistet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme måte med hester som med hunder, ser sjarmen i alle raser. Men "min" rase, ihvertfall akkurat nå, er lustianer.

De er tyngre enn lippizanerne, og kommer fra portugal, som er ett mer "hestevennlig" land enn spania, ihvertfall med horsemanship metoder, og avl.

Det er fornuftige og arbeidsvillige hester, der hingster er oftest brukt til ridning. Lusitaneroppdrettere setter bare sitt bumerke på hester av ypperste kvalitet, de resterende blir gjerne solgt uten papirer som kosehest. Det blir sett på som en dødssynd å kastrere en merket lusitanerhingst, da har du ikke jobbet godt nok.

Lusitanerne kommer i motsetning til lippizanerne i mange farger, men felles for alle er at det skal være en klar, og helst heldekkende farge. De kan brukes i både sprang og dressur, men utmerker seg i samlende øvelser og er en perfekt hest til barokkridning. Det finnes få lusitanere i norge, men når jeg blir rik vil bestanden bli minst to dyr rikere.

EDIT: fikset skriveleifer, prøvde å sette inn bilde. Søk på lusitano.dk og gå inn på for sale, så finner du mange pene. Mine favoritter er den 24 år gamle avlshingsten, og den røde i brasil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittrasen min må være frieser. Flotte hester med et herlig vesen og gemytt :)

Frieser:

Frieserhesten er den eneste renavlede hesten fra Nederland, og er en av verdens eldste rene raser. Romerne verdsatte frieseren som arbeidshest, men i deres øyne var den stygg. Den skal alltid være sort, men en liten hvit stjerne tillates. Frieseren har en imponerende overlinje, som bli fremhevet av den kraftige halsen. Kroppen skal være kompakt, sterk og dyp og robust bygget. Skuldrene skal og være kraftige, lemmene skal være korte og sterke med god beinstamme. Krysset er lavt og hellende, og selv om det er sterkt er det ikke like massivt slik som hos de andre typiske trekkhest rasene. Frieseren skal ha kraftig hovskjegg, og er kjent for sin lange flotte hale og man. Høyden ligger på rundt 160-168.

På grunn av sin utmerkelse foran vogn, som ridehest og gårdshest ble frieseren brukt for å foredle en del andre raser. F.eks Oldenburgeren, Englands dalesponni og fellponni. Den har også påvirket shirehesten og den norske dølahesten.

Frieseren skal være rolig, følsom og samarbeidsvillig. Det er sjelden bråk og mas med denne rasen, men heller en slags stille verdighet over den. Den egner seg godt som ridehest, men det er foran en vogn den virkelig kommer til sin rett. Den har et nydelig trav, med høye benløft og bevegelsene er utrolig flotte. Den har i tillegg en formidabel balanse og energiske bevegelser.

Mange flotte friesere foran vogn.

Flotte bevegelser

Dressurfrieser

En nyyydelig hingst. Litt lang mane, men ellers utrolig flott.

Anton 343

Her ser dere fellponnien, og det er tydelig at frieseren har vært med i utviklingen av den:

Fellponny foran vogn

Fellponny traver

Det samme med dalesponnien og egentlig:

Dalesponny

Kunne absolutt tenkt meg både fellponny og frieser. Av de to så tror jeg nok det blir fellponny siden jeg ikke rager så høyt over bakken :) . Dalesponnien kjenner jeg ikke så mye til så vet ikke om jeg kunne tenkt meg en. Men pen er den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Frieser og Andalusier veldig veldig godt, og kunne gjerne tenkt meg det hvis jeg ikke hadde vært hekta på trav :)

Men må vel være partisk og svare Varmblodstraveren, siden det er rasen jeg alltid har hatt, og har nå :)

Loth Lorien er mitt første eget oppdrettede TALENT :) , og startklar til høsten får man tro... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja. jeg har ridd 100 vis av forskjellige hester. Alt fra shettiser, fjordinger, fullblodser, arabere, tungdøler, ja you name it. Og ingenting slår islandshesten! Har du først ridd på en skikkelig god islending, kan ingenting sammenlignes :)

Bare synd de er så sabla dyre <_< ( å det sa den frieserfrelste :) ) . Men islandshester er flotte hester, og skikkelig behagelige å ri langturer på. Kunne helt klart tenkt meg en. De er jo i rette størrelsen og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandshest!

Skriver under her ja! Ingen over, ingen ved siden :icon_redface:

Bilder av de jeg har hatt:

Lukka frá Stokkseyri f. 1990

i49947162_34399_2.jpg

Eldbikar frá Ødegaarden f. 2002

i49943162_65737_2.jpg

Bleikur frá Skavhaugen f. 1993

i48924895_46593_2.jpg

i49950162_85228_2.jpg

Ganti frá Bekkevika f. 1999

i9864946_15196_2.jpg

Og min venninnes Jörd frá Narfastödum f. 1996 (og hun får bebis hvert øyeblikk!)

i49268821_25878_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si FJORDINGEN. Men liker ikke den tunge typen, heller den edle og lette :P

Men den grå blakke/ullsblakke er sjarmerende :P

Rødblakke jeg hadde på fòr var bare herlig :wub:

Må si at ikke alle fjordinger er late :P For denne var det virkelig fart i :P

Se fjordingbildene på denne siden HER

Også den gamle yndlingshesten min da

Midterste raden HER

ARABERE er også nydelige:

Se bilde nr 9,10 og 11 på denne siden HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...