Gå til innhold
Hundesonen.no

Å utdanne seg som dommer


Caroline

Recommended Posts

Regner med de fleste forstår at det er eksteriør det dreier seg om her.

Det jeg lurer på er:

-Hvordan går man fram? Har forstått at man må være skriver, ringsekretær osv., men ikke hvor mange ganger o.l.

-Hvor lang tid vil det ta? Jeg har jo god tid, ettersom jeg (utifra hva jeg har forstått) er for ung, men hvor lang tid må man regne med at det tar, og hvor ofte må man stille opp som ringsekretær osv.? Er det noen spesielle regler på dette, evt. maxtid man kan bruke?

-Raser/grupper? Er det noen spesielle grupper man kan/må kombinere, noe tall på hvor mange raser man må kunne?

-Pris? De fleste utdannelser koster jo noe?

-Egne erfaringer? Noen som kjenner noen som holder på å utdanne seg eller gjør det selv?

Har prøvd å lese meg fram til noe, men synes ikke det gir så konkrete svar, ihvertfall ikke for meg.

Vet at dommerutdannelsen er hard i Norge, men det frister nå allikevel da. Til syvende og sist er jeg bare nødt til å ha en eller annen utdannelse som har med dyr å gjøre, det er alt som frister meg.

Kjempetakknemlig for svar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utdanne seg som dommer er ingen formell utdannelse, og det å være dommer er heller ingen jobb.

Kostnadene består i reisingen du må gjøre for å få avlagt nødvendige arbeider både som ringsekretærelev/aspirant og dommerelev/aspirant. Vet en som brukte mellom 30 - 40 000 bare for å bli autorisert dommer på den FØRSTE rasen sin. Og da var vedkommende ringsekretær fra før.... Og på det året h*n brukte på å bli dommer, fikk h*n ikke tid til å stille egne hunder.

For å bli en etterspurt dommer må man også dømme en del raser, så det ligger MYE arbeid i dette!

Opptak som dommerelev:

* Medlem i NKK

* Kunnskap i avl og oppdrett over flere år med dokumenterbare gode resultater.

* Være autorisert ringsekretær og ha fungert minst 2 ganger for minimum 100 hunder.

(For å bli ringsekretær må du gå kurs, bestå eksamen, utføre arbeid som skriver på 2 utstillinger, da blir du ELEV og må utføre min 3 arbeider, derav en for raser med spesielle krav og for minst 2 dommere. Består du her blir du ASPIRANT og må utføre min 2 arbeider for min 100 hunder, min 3 raser for hver funksjon, et arbeid på raser med spesielle krav, for skandinavisk dommer. Så søker du om godkjenning fra NKK)

* Lang erfaring fa utstillings og prøve virksomhet

* Teoretisk kunnskap, gjennomført NKKs kynologikurs

* Søknad omom opptak som dommerelev sendes direkte til Norsk Kennel Klub. Søknaden forelegges først Norsk Kennel Klubs Hovedstyre. Hovedstyret vedtar da å eventuelt oversende den til "din" raseklubb for uttalelse eller den avslås etter en helhetsvurdering, hvor man finner at du på søknadstidspunktet ikke tas opp. Slike avslag begrunnes ikke. Etter at raseklubben har uttalt seg, går søknaden til Dommerutdanningskomiteen (DUK), og dersom raseklubbens innstilling/uttalelse er positiv kalles du inn til opptaksintervju.

* Opptaksintervju holdes etter behov. Etter opptaksintervjuet, hvor man går mye inn på dine kunnskaper og egnethet som dommer. Ved positiv innstilling fra DUK innkalles du så til weekend kurs. Kurset går over to helger (normalt holdes første kurs i januar og det andre i mars/april). Første helg er ren "skole"/utdannelse og den andre er påbygging, repetisjon og eksamen.

* Etter bestått weekend kurs tas du så opp som dommerelev. Elevtjenesten utføres ved offisielle utstillinger og du fungerer under en for rasen allerede autorisert dommer. Dennes oppgave er å formidle kunnskaper til deg om rase og bedømming, men også kontrollere at du forstår og tilegner deg kunnskaper. Krav til funksjon som elev er gitt i reglene og varierer fra rase til rase og selve elevtjenesten foretas sammen med en allerede autorisert dommer, og vedkommende avgir etterpå en uttalelse om din funksjon.

* Etter fullført elevtjeneste fortsetter du som aspirant. Aspiranttjenesten er på mange måter lik elevtjenesten, men nå utfører du en selvstendig bedømmelse, skriver kritikk og blir vurdert opp imot hva den dommeren du gikk aspirant for, har gjort.

* Etter fullført aspirant tjeneste legges ditt arbeide frem for Godkjennelses og Eksamanskomittenen (GK) for deretter å bli behandlet i kommisjon. Deretter blir du eventuelt innstilt til autorisasjon. Autorisasjon gis av Hovedstyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omfattende ja, men tusen takk for flott svar!

I og med at jeg trenger masse erfaring og tid uansett, så vil det naturlig nok ta en stund å komme i gang, men jeg kan jo alltids vurdere å være skriver og senere ringsekretær da, og de om det virker ålreit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...