Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering

Denise

Recommended Posts

Guest Belgerpia

I ungarn ser man på det som en uting å kastrere dyr generelt (lit annet syn anngående katter..) ingen hester blir kastrert heller og det er et hesteland.

Hadde du drukket mye før du skrev dette?

Du bør kanskje ikke glemme at det finnes folk her på forumet som har holdt på med hest i tillegg til hund i sånn cirka 30 år.......

Måtte bla litt i albumet mitt jeg, og der fant jeg bare i ett av hestealbumene - 11 hester importert fra Ungarn - 9 valakker og to hopper....... hmmm... en vallak - er om du ikke er informert - en kastrert hingst.

En fyr som til stadighet er i Norge med showet sitt har BARE vallaker i sin tropp og han har mange.......... fra Ungarn.

Sendte også nå en mail til en oppdretter av min rase i Ungarn - bare fordi jeg ble litt irritert - ei dame som forøvrig også driver oppdrett av ridehester - og hun svarte så hyggelig på mine spørsmål at når det gjelder hunder, så blir svært få kastrert fordi folk har andre ting å bruke penger på - økonomien er dårlig, men det er ingen tvil om sier hun - at veterinærer anbefaler kastrering av hunder som ikke skal gå i avl - og de som har råd - de kastrere faktisk. Når det gjelder hester svarer hun at i hennes kretser så er det kun spesielt lovende individer som blir beholdt intakt, resten kastreres over en lav sko og den gjengse hannhest er faktisk vallak..

Hesteland eller ikke liksom........

Dette ble veldig off topic - men jeg må bare reagere når folk snakker tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 183
  • Created
  • Siste svar

Nå har jeg hatt hest i 17 år. Kjøpte han som 1 åring og kastrerte han da han var 3 år.

Hvorfor skal man ha en hingst når det bare er vanskligheter både for hesten og eieren? Man får ikke beite fordi det bare er bråk med hingster. vanskelig å få skikkelig luftegård mm..

I tillegg er det ikke noe særlig for hesten å ha evnen til å forplante seg uten å kunne gjøre det. mye bedre å kastrere den. Både for hest og eier.

Kupering av ører på bikkjer, ser jeg som rent idioti. Men derimot haler er greit. Dette skjer jo når hvalpene er bare 2 dager gamle, så de merker ingenting.

Jeg sier ikke at jeg er for kupering. Men jeg er ikke imot det heller. Og begriper ikke hvorfor det er så mye diskusjon fram og tilbake om det.

Har sett nok av hunder som har knekt halen, ved å logre for hardt.(vorstere og dobbermann bl.a) Dette ville ikke skjedd om vi ikke hadde avlet fram raser som vi selv vil ha. Derfor er det vel ikke noe verre å kupere for å forhindre dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen hunder som har slått halen sin til blods ved logring, av vorsteher og pointer. Da synes jeg det er greit å amputere. Men synes ikke det greit å gjøre det bare pga man synes det ser penere ut.

Så jeg er for loven slik den er i dag. At man ikke har lov men kan søke disp dersom hunden er plaget med opprevet hale.

Å kupere ører vet jeg ingenting om, så det vil jeg ikke uttale meg om heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du drukket mye før du skrev dette?

Du bør kanskje ikke glemme at det finnes folk her på forumet som har holdt på med hest i tillegg til hund i sånn cirka 30 år.......

Måtte bla litt i albumet mitt jeg, og der fant jeg bare i ett av hestealbumene - 11 hester importert fra Ungarn - 9 valakker og to hopper....... hmmm... en vallak - er om du ikke er informert - en kastrert hingst.

En fyr som til stadighet er i Norge med showet sitt har BARE vallaker i sin tropp og han har mange.......... fra Ungarn.

Sendte også nå en mail til en oppdretter av min rase i Ungarn - bare fordi jeg ble litt irritert - ei dame som forøvrig også driver oppdrett av ridehester - og hun svarte så hyggelig på mine spørsmål at når det gjelder hunder, så blir svært få kastrert fordi folk har andre ting å bruke penger på - økonomien er dårlig, men det er ingen tvil om sier hun - at veterinærer anbefaler kastrering av hunder som ikke skal gå i avl - og de som har råd - de kastrere faktisk. Når det gjelder hester svarer hun at i hennes kretser så er det kun spesielt lovende individer som blir beholdt intakt, resten kastreres over en lav sko og den gjengse hannhest er faktisk vallak..

Hesteland eller ikke liksom........

Dette ble veldig off topic - men jeg må bare reagere når folk snakker tull.

He he nå vet jeg sannelig ikke hvem du snakket med.... Men jeg har jobbet i den ungarske national stallen i budapest i 2 år faktisk. I de stallene sto det den gangen 150 hester. og jeg hadde en del ansvar for ca 30 av dem 1 av disse var en vallak. Og så gikk jeg over til gallopsporten hvor jeg til tider vintre fortsatt jobber i ungarn på hele gallopbanen står det ca 15 vallaker. Og det er vel rundt 500 hester som står der og rundt omkring. OM det er ønskeliog kan det veldig lett bevises du kan se på løpsresultater og der står det om en er vallak eller ikke som løp så feel free to check :) Jeg har absolutt mest erfaring fra gallopsporten og jeg lever faktisk av den så bitte lit peiling må jeg vel også kunne ha... VIdere til den setningen de som har råd de kastrerer jeg har vert hos veldig mange steinrike mennesker som er eiere av gallophester og jeg har snakket veldig mye med dem og spesielt om deres hester og hunder og har kun opplevd en kastrert hannhund. Det at hesten er importert som vallak betyr bare at den ble kastrert før den kom til norge/utlandet. Det har ingenting å si... MÅ si at jeg reagerte sterkt på innlegget dit og gikk å spurte den eneste mannen som driver med ungarsk post (hvis du lurer på hva det er er det den ungarske ridestilen hvor de for hestene til å sitte ligge stå på mange samtidig osv) Han kom hit for noen uker siden og skall nok opptre i løpet av året. Og han bekreftet at de aldri aldri har kastrerte hester. Han mente at det er mye enklere å jobbe med de når de faktisk ikke er kastrert bare de blir behandlet på riktig måte. Og dette er en gutt som har det i blodet da både faren hans farfaren hans og hele familien har dette som levebrød.

Jeg må bare legge til at jeg ikke vet hva som foregår i ridehest miljøet i ungarn nå for tiden da det ikke intereserer meg en døyt lenger og jeg har mest innsikt i gallopsporten. Men som sagt liker jeg ikke å bli kal hverken dum eller uvitende om noe jeg faktisk har som levebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

He he nå vet jeg sannelig ikke hvem du snakket med.... Men jeg har jobbet i den ungarske national stallen i budapest i 2 år faktisk. I de stallene sto det den gangen 150 hester. og jeg hadde en del ansvar for ca 30 av dem 1 av disse var en vallak. Og så gikk jeg over til gallopsporten hvor jeg til tider vintre fortsatt jobber i ungarn på hele gallopbanen står det ca 15 vallaker. Og det er vel rundt 500 hester som står der og rundt omkring. OM det er ønskeliog kan det veldig lett bevises du kan se på løpsresultater og der står det om en er vallak eller ikke som løp så feel free to check :lol: Jeg har absolutt mest erfaring fra gallopsporten og jeg lever faktisk av den så bitte lit peiling må jeg vel også kunne ha... VIdere til den setningen de som har råd de kastrerer jeg har vert hos veldig mange steinrike mennesker som er eiere av gallophester og jeg har snakket veldig mye med dem og spesielt om deres hester og hunder og har kun opplevd en kastrert hannhund. Det at hesten er importert som vallak betyr bare at den ble kastrert før den kom til norge/utlandet. Det har ingenting å si... MÅ si at jeg reagerte sterkt på innlegget dit og gikk å spurte den eneste mannen som driver med ungarsk post (hvis du lurer på hva det er er det den ungarske ridestilen hvor de for hestene til å sitte ligge stå på mange samtidig osv) Han kom hit for noen uker siden og skall nok opptre i løpet av året. Og han bekreftet at de aldri aldri har kastrerte hester. Han mente at det er mye enklere å jobbe med de når de faktisk ikke er kastrert bare de blir behandlet på riktig måte. Og dette er en gutt som har det i blodet da både faren hans farfaren hans og hele familien har dette som levebrød.

Jeg må bare legge til at jeg ikke vet hva som foregår i ridehest miljøet i ungarn nå for tiden da det ikke intereserer meg en døyt lenger og jeg har mest innsikt i gallopsporten. Men som sagt liker jeg ikke å bli kal hverken dum eller uvitende om noe jeg faktisk har som levebrød.

Dette blir veldig off topic men...

Jeg har selv jobbet med galopphester - bare så det er sagt, og jeg har tidligere skrevet litt om det i en annen off topic setting. At løpshester i utgangspunktet blir beholdt inntakte er ett faktum jeg ikke vil benekte, men nå er ikke løpshester det det er aller mest av - ei heller i Ungarn, når det gjelder galoppsport så går jeg ut ifra at statistikken i Ungarn ikke er noe annerledes enn her, det er flest hingster i 2-3 års klassene og etterhvert blir de færre jo eldre de blir. Sånn er det i alle fall i Norge, Sverige og England - og det får meg til å tro at det også er sånn andre steder.

Eneste mannen som driver med Ungarsk post?

Og nei, Ungarsk Post handler ikke om å få hestene til å sitte og ligge osv. - Når "handler" jobber med å få hestene til å sitte, ligge osv. så driver de med noe som heter Csikós. Ungarsk Post er når "handler" står oppreist på to eller flere hester fortrinnsvis i galopp.........

Jeg har ikke kalt deg hverken dum eller uvitende forøvrig.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig off topic men...

Jeg har selv jobbet med galopphester - bare så det er sagt, og jeg har tidligere skrevet litt om det i en annen off topic setting. At løpshester i utgangspunktet blir beholdt inntakte er ett faktum jeg ikke vil benekte, men nå er ikke løpshester det det er aller mest av - ei heller i Ungarn, når det gjelder galoppsport så går jeg ut ifra at statistikken i Ungarn ikke er noe annerledes enn her, det er flest hingster i 2-3 års klassene og etterhvert blir de færre jo eldre de blir. Sånn er det i alle fall i Norge, Sverige og England - og det får meg til å tro at det også er sånn andre steder.

Eneste mannen som driver med Ungarsk post?

Og nei, Ungarsk Post handler ikke om å få hestene til å sitte og ligge osv. - Når "handler" jobber med å få hestene til å sitte, ligge osv. så driver de med noe som heter Csikós. Ungarsk Post er når "handler" står oppreist på to eller flere hester fortrinnsvis i galopp.........

Jeg har ikke kalt deg hverken dum eller uvitende forøvrig.............

Jeg kallte det ungarsk post da det er det folk forstår her i norge. Per dags dato er han den eneste csikós i norge. Bare for de du sikkert er klar over det men jeg skriver det alikevel chikós betyr egentlig gjeter av hest. bare så det er avklart så derfor valgte jeg å kalle det ungarsk post da de brukte disse metodene til gjeting av hest. OG alt dette har praktisk opprinnelse. Du belgerpia jobber du på en hundebutikk? Mener jeg snakket med deg for lit siden... men det kan hende det ikke var deg ikke vet jeg...

Faktisk så er statistikken i ungarn ikke slik som i norge der blir de kun kastrert om det er noe galt med hesten, som kan skyldes på at de er hingster. Slik som vridde baller og lignende. Faktisk synes jeg det er veldig foruroligende trend her i norsk gallopsport hvor det blir færre og færre hester som forblir hingster. Norge har mistet mange gode avlshingster som hadde fremmet utviklingen av norsk fullblods. Men jeg må også legge til at den absolutt snilleste hesten vi har på stallen er faktisk hingst. Mange mente at jeg skulle kastrere hesten min da han hadde sin "ungdoms" periode men jeg valgte å ikke gjøre det og nå er han snill som et lam men hingst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har greyhound- en rase som også har en lang tynn hale. Og problemet som blir nevnt her med at dobermann som ikke er kupert sliter med haler som stadig blir blodpølser fordi de slår den i alt mulig burde da i aller høyeste grad også gjelde min villmann og andre av denne rasen.

Det er slett ikke tilfelle.

At overivrige hunder som logrer hele tiden under f.eks jakt og slår den da kan jeg se at kan ha det bedre av å ikke ha halen sin muligens, men ikke at det skal kunne brukes som ett argument for at kupering tjener hundene eller rasene generellt.

Ser også- i min hund- hvor stor betydning halen har for balansen og raske svinger når han legger ut i 190km i heia!

Tror han hadde hatt enorme problemer uten halen sin!

Ikke at grehounds er eller har vært en kuperingsrase.. jeg tenkte bare jeg ville dele mine tanker rundt dette siden jeg er vant med disse lange "piskehalene" jeg også.

At kuperte hunder kan være stilige kan så være, men det er ingen tvil om det er unødvendig for hundens funksjon for meg hvertfall.

Og unødvendige lidelser for hundene våre burde vel være noe alle hunde eiere og elskere ønsker å unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm her var det mye rart.Jeg har selv en dobber,men den har både halen og ørene i behold.

Ser at mangen skriver her at man bør tenke mer på det mentale hoss hundene i stedet for å importere kuperte hunder.

Det finnes selfølgeligt en del useriøse oppdrettere her til lands som avler både på det ene og det andre.

Men så er det så mangen flinke oppdrettere som har fått inn nytt blod,som er kuperte hunder,og disse har hatt en utrolig mentalitet.Dette har resultert i det at dobberen har blitt veldig god mentalt sett her i norge.

Så jeg tror det er mangen her som skulle ha funnet litt mer ut om rasen før og nå.

Jeg ville aldri ha impotert en kupert hund selv,men har ikke noe imot de som gjør det.Vi trenger nye hunder inn,og har full forståelse for de som gjør det.

Ville bare legge dette til.

Og for dere som mener at familier ikke bør ha rotwailer eller doberemann,hvorfor ikke?Bedre familiehunder får man ikke.Dessuten så er de lette å trene.Det er når de kommer i feil hender og får feil opplæring det smeller for dem.Men det hadde det gjort for oss også.Vold avler vold..........

Dobberen er etter flere års jobbing fra seriøse oppdrettere blitt en kjempe flott hunderase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Kupering er kun for menneskers eget ego. For å få det utseendet vi selv liker. Jeg selv har ikke noe imot kupering, for syns det er pent selv. Men klart det er helt unødvendig å gjøre det! Hunder er født slik som de er. Og kirurgi på friske dyr er egentlig bare dumt. Men har sett mange flott kuperte hunder. (så lenge de er kupert fint, og ikke ser ut som hjemmelaget med brødkniv) Men jeg er ikke såå desperat at jeg betaler dyre dommer for å få tak i en hund uten hale og med ståører. Nei, min rase er fin som den er. Er jo samme rase uansett.

Enig med deg.. Det er kun for å få det utseende vi selv liker, men jeg må innrømme at enkelte raser er finere med kuperte ører.. Slik som amstaff, der er det mange som kuperer ørene.. Men d kan gjøres på en smartere måte også.. Du kan bare teipe de.. Det er smertefritt.. Det gjorde venninna mi på sin Amstaff slik at ho fikk stående ører..

Men kuperte haler er ikke noe fint, uansett hvilke hunderasre det er på..

Jeg har ikke hatt noe imot om at kupering ble forbudt i alle land.. For når det kommer ned til syvende og sist er det bare for menneskers eget EGO...:P

Tenkte jeg skulle legge ved et bilde av Staffen som jeg fortalte litt om oppiher..

De kan få fine ører også uten kupering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.. Det er kun for å få det utseende vi selv liker, men jeg må innrømme at enkelte raser er finere med kuperte ører.. Slik som amstaff, der er det mange som kuperer ørene.. Men d kan gjøres på en smartere måte også.. Du kan bare teipe de.. Det er smertefritt.. Det gjorde venninna mi på sin Amstaff slik at ho fikk stående ører..

Men kuperte haler er ikke noe fint, uansett hvilke hunderasre det er på..

Jeg har ikke hatt noe imot om at kupering ble forbudt i alle land.. For når det kommer ned til syvende og sist er det bare for menneskers eget EGO...;)

Tenkte jeg skulle legge ved et bilde av Staffen som jeg fortalte litt om oppiher..

De kan få fine ører også uten kupering..

Hvis vi ser bort fra ubehaget (kløe, smerte og irritasjon) det medfører for en hund å gå med hue tulla inn i teip i uker og måneder) - hvordan ser du for deg, rent praktisk, at man skal kunne teipe øra på en grand dinosaurus godt nok til å gi den ståører?

Venter spent på svar,

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen hunder som har slått halen sin til blods ved logring, av vorsteher og pointer. Da synes jeg det er greit å amputere. Men synes ikke det greit å gjøre det bare pga man synes det ser penere ut.

Så jeg er for loven slik den er i dag. At man ikke har lov men kan søke disp dersom hunden er plaget med opprevet hale.

Å kupere ører vet jeg ingenting om, så det vil jeg ikke uttale meg om heller.

Jeg er helt enig.

Kjenner flere, bla vorsteher som har fått ampuert deler/hele halen pga skader.

Det er fort gjort for en jakthund å slå halen sin på jakt, de "piskehalene" får gjennomgå i tett terreng. Selv en del andre raser ( Setterne, breton etc ) kan få skader på halen under jakta.

Har selv en rase med stump hale ( Breton ).

Selv så liker jeg varianten med hale best og vil nok ved valpekjøp foretrekke hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker att det är tråkigt att NKK inte tillåter kuperade hundar att starta på jaktprov - oavsett anledning till kuperingen. När det gäller spaniel, utestänger det många av de bästa hundarna. Antingen för att de är importer från England, eller för att de har vuxenkuperats eftersom svansarna slås sönder under jakten. Som tur är, klarar man sig med de svenska jaktproven, men det blir svårt att etablera en jaktprovstradition i Norge med de reglerna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker att det är tråkigt att NKK inte tillåter kuperade hundar att starta på jaktprov - oavsett anledning till kuperingen. När det gäller spaniel, utestänger det många av de bästa hundarna. Antingen för att de är importer från England, eller för att de har vuxenkuperats eftersom svansarna slås sönder under jakten. Som tur är, klarar man sig med de svenska jaktproven, men det blir svårt att etablera en jaktprovstradition i Norge med de reglerna...

Jeg synes det er supert at NKK ikke tillater kuperte hunder å delta på offisielle prøver eller utstillinger. Det er bare på slikt sett man kommer ondet til livs.

Er det ikke merkelig at noen jakthunder, som settere, f eks - klarer seg helt ypperlig med intakte haler, mens man synes å tro at spaniels må kupere halen for å klare seg i terrenget... Bare tull, selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er supert at NKK ikke tillater kuperte hunder å delta på offisielle prøver eller utstillinger. Det er bare på slikt sett man kommer ondet til livs.

Er det ikke merkelig at noen jakthunder, som settere, f eks - klarer seg helt ypperlig med intakte haler, mens man synes å tro at spaniels må kupere halen for å klare seg i terrenget... Bare tull, selvsagt...

Noen hunder er kanskje mer utsatte enn andre hunder? Jeg vet ikke - jeg spør. Jeg synes godt en kupert jakthund kunne fått stille på prøve hvis man hadde en attest på at halen er kupert av 'riktige årsaker'. Jeg har aldri hørt om settere som har slått i stykker halen, men har derimot hørt om mange vorstehere som nesten alltid kommer hjem med opprevne haler etter jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uppenbarligen ingen aning om skillnaden mellan jakt över setter och jakt över spaniel. Det är ingen som "tror" att man måste kupera svansen för att hunden ska klara sig i terrängen! Det är ren och skär fakta! Över hälften av alla spaniels som jag känner och som jagar aktivt, har fått kupera svansen i vuxen ålder, på grund av smärtsamma och återkommande skador. Jag kan inte se varför de hundarna ska utestängas från prov (jaktprov)! Stäng gärna ut dem från utställningar, men inte jaktprov. Ska de bästa jakthundarna aldrig få provas officiellt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uppenbarligen ingen aning om skillnaden mellan jakt över setter och jakt över spaniel. Det är ingen som "tror" att man måste kupera svansen för att hunden ska klara sig i terrängen! Det är ren och skär fakta! Över hälften av alla spaniels som jag känner och som jagar aktivt, har fått kupera svansen i vuxen ålder, på grund av smärtsamma och återkommande skador. Jag kan inte se varför de hundarna ska utestängas från prov (jaktprov)! Stäng gärna ut dem från utställningar, men inte jaktprov. Ska de bästa jakthundarna aldrig få provas officiellt?

Nei, jeg er bare en glad amatør som ikke kjøper påstanden om at en vannapporterende hund skulle ha større risk for å skade halen enn en støtende fuglehund som raser rundt i kupert terreng har for å gjøre det... Og hvorfor jaktspaniels og ikke retrivere, f eks?

Og hvorfor ikke greyhounds, som virkelig får tatt seg ut i terrenget?

De beste jakthundene må så gjerne få prøve seg i offisielle prøver - men da får de beholde halen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er bare en glad amatør som ikke kjøper påstanden om at en vannapporterende hund skulle ha større risk for å skade halen enn en støtende fuglehund som raser rundt i kupert terreng har for å gjøre det... Og hvorfor jaktspaniels og ikke retrivere, f eks?

Og hvorfor ikke greyhounds, som virkelig får tatt seg ut i terrenget?

De beste jakthundene må så gjerne få prøve seg i offisielle prøver - men da får de beholde halen på.

Spanieln är ingte främst en vattenapportör. Den ska kunna apportera i vatten, men den är främst en stötande fågelhund (medan settern är en stående... för övrigt.). Spanieln jobbar i den tuffaste och mest snåriga terrängen av alla fågelhundarna. Ris, buskar, snår... Spanieln använder sin svans enormt intensivt när den jagar. Den viftar och slår hela tiden. Enormt många jagande spaniels skadar svansarna och får smärtsamma och blodiga sår. Till slut finns det inget annat att göra än att amputera svansen. Något annat hade varit totalt djurskyddsvidrigt! De här hundarna kan inte både jaga och behålla svansen i många fall. Varför ska de hundar som används till praktisk jakt inte få provas på officiella prov? Retriever och greyhound jagar på helt andra sätt än vad spanieln gör, så det är svårt att jämföra. Jag har aldrig hört talas om en retriever som har slagit sönder svansen under jakt. Mängden spaniels som har gjort det är jättestor. Men om du inte ens vet vad spanieln är för slags jakthund, så är det ju inte så konstigt att du inte är insatt i frågan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I min tid på NKK (når forbudet kom) så hørte jeg aldri om spaniels som hadde problem med dette. Men settere og vorstehhunder derimot hadde enorme problemer. Og ja, det er ingen tvil om at kupering av en voksen hund er et langt større ingrep enn på en nyfødt valp.

Nå vet jeg ikke så mye om jaktprøver, men jeg har alltid synes det er rart at vorstehhunder hadde mere problemer enn pointere (som ikke har vært kupert), men, men..

Setterfolket "skryter" i alle fall ikke på seg sår for å få kupere hunder i voksen alder (de har jo aldri skulle vært kupert). Dessverre var det mange som gjorde dette med både vortstehhunder, dobermann, rottweiler i begynnelsen. Derfor ble det innskjerpet med aktivitetsforbud for kuperte hunder.

Men dette aktivitetsforbudet for kuperte hunder gjelder vel kun raser som tidligere ble kupert? Altså en kupert setter kan vel få være med på utstillinger, stevner, prøver om den så vil - men ikke en kupert cocker spaniel - hvis jeg har forstått det rett...

(Men mulig det har blitt endret - har ikke fulgt med så nøye i denne problematikken)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader på halen med påfølgende voksenkupering er ikke uvanlig både på stående hunder (pointer, vorsteher) og støtende hunder (jaktcocker og jaktspringer). Dette medfører mye større lidelse for hundene enn kupering som valper, med risiko for å måtte gjenta operajonen, sår som ikke gror etc.

Kupering for "skjønnhetens skyld" på utstillingshunder tar jeg avstand ifra, men i dette tilfellet handler det om dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I min tid på NKK (når forbudet kom) så hørte jeg aldri om spaniels som hadde problem med dette. Men settere og vorstehhunder derimot hadde enorme problemer. Og ja, det er ingen tvil om at kupering av en voksen hund er et langt større ingrep enn på en nyfødt valp.

Det beror på att klassisk spanieljakt aldrig har varit speciellt stort i Norge. Jag skulle tro att det egentligen bara är de sista 5-7 åren som det faktiskt har börjat komma jaktspaniels till Norge. De flesta av de hundarna startas på prov i Sverige, men jag tycker att det är tråkigt att kuperingsreglerna gör det svårt att få igång en jaktprovstradition för spaniel i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader på halen med påfølgende voksenkupering er ikke uvanlig både på stående hunder (pointer, vorsteher) og støtende hunder (jaktcocker og jaktspringer). Dette medfører mye større lidelse for hundene enn kupering som valper, med risiko for å måtte gjenta operajonen, sår som ikke gror etc.

Kupering for "skjønnhetens skyld" på utstillingshunder tar jeg avstand ifra, men i dette tilfellet handler det om dyrevelferd.

Hvis man er så opptatt av dyrenes velferd så fikk man kanskje la være å bruke dem til ting som skadet dem?

Forøvrig så er vel poenget nettopp det Susanne beskriver kjempegodt - at av en eller annen merkelig grunn så er aldri omfattende haleskader noe stort problem på hunderaser som ikke tidligere var kupert (ref vorsteh/pointer) - mens det er uoverstigelige på kuperingsraser som "spaniels"...

Forøvrig synes jeg Fanny har en usedvanlig sjarmerende debattstil som jeg bare må gi meg ende over for, makan til solstråle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og det har ikke slått ihuga raseentusiaster at det kanskje kunne gått an å avle fram haler som IKKE er så stive at de blir slått sund i busk og kratt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så opptatt av dyrenes velferd så fikk man kanskje la være å bruke dem til ting som skadet dem?

Forøvrig så er vel poenget nettopp det Susanne beskriver kjempegodt - at av en eller annen merkelig grunn så er aldri omfattende haleskader noe stort problem på hunderaser som ikke tidligere var kupert (ref vorsteh/pointer) - mens det er uoverstigelige på kuperingsraser som "spaniels"...

Forøvrig synes jeg Fanny har en usedvanlig sjarmerende debattstil som jeg bare må gi meg ende over for, makan til solstråle!

Det virker ikke som du har så mye peiling på dette Lotta, og jeg mener ikke at jeg er noen ekspert selv heller - men jeg forsøker iallefall å ikke uttale meg om ting jeg ikke vet noe om. Først sier du at en setter er en støtende fuglehund.. Og Vorsteher var vel veldig vanlig å kupere før såvidt jeg vet? Dessuten er det ingenting som heter Vorsteh... enten heter det VorstehER eller VorstehHUND..

Og jeg synes Fanny er en av de få som akkurat nå holder seg til tema uten å angripe personer, og som ser ut til å ha litt peil på hva hun snakker (skriver) om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...