Gå til innhold
Hundesonen.no

Bli aldri nedrent av løpske hester!


Lotta

Recommended Posts

Hei,

På mandag kveld hentet jeg min 5 år gamle sønn hos en kamerat etter et vellykket og hyggelig lekebesøk. Vi bor landlig til og det meste av transportetapper foregår derfor med bil, så også denne kvelden. Alt var fryd og gammen da vi kjørte hjemover pent på høyre side av landeveien i 50-sonen.

Plutselig får jeg øye på to løpske hester som kommer dundrende ned en gårdsvei på min venstre side, rett mot oss. Jeg trør på bremsene og bilen står i ro når først den ene, deretter den andre hesten dundrer inn i bilen vår med full kraft.

Som ved et under er både sønnen min og jeg fysisk uskadde, hestene stavrer seg på bena og traver lystig ivei uten andre synlige skader enn noen skrubbsår på bena, og et par rifter under buken. Vitner fra rideskolen som kom stormende til fryktet at vi i bilen var drept, og trodde hestene var lemlestet av crashet, og det er vanskelig å forstå at de slapp så godt fra det hele! Fint for dem, men for meg, som har fått bilen totalramponert, begge dørene på førersiden er slått inn, stolpen mellom førerplass og frontrute bøyd, panseret herpet, bakskjermen ødelagt, frontlykter, frontvindu etc knust, er såga en annen....

Til tross for at jeg sto stille på offentlig vei så er det antagelig jeg som må betale for egne skader - som altså vil beløpe seg til over 35 000,-! Jada, du leser rett - dyr har aldri skyld, og hvis du er ute og kjører bil og en hest sparker inn døra di, ramler over bilen eller kaster rytteren gjennom frontruta så er det ditt problem. Det finnes ingen pålagte krav om ansvarsforsikring på hest, og hverken ansvarslovgivning, vegtrafikklovgivning eller andre paragrafer i de tykke lovbøkene våre tar hensyn til slikt.

Min gamle bil var "strøken", velholdt og uten en rustflekk - men den var gammel, og vi hadde derfor bare delkasko og ansvarsforsikring... Det er mulig - dersom vi klarer å bevise at hesteeierne hadde sluppet ut hestene i ridehuset og latt døra i andre enden stå åpen, at vi kan få kostnadene våre dekket fordi de har vist uaktsomhet - hvis ikke så står jeg ruinert igjen. At hesteeierne har samvittighet til det er for meg en gåte, men det er ikke alt vi skal forstå i verden, at våre lovgivere derimot ikke tar tak i slike horrible, åpenbart feilaktige bestemmelser som strider med all fornuftig rettsans er noe annet.

Kanskje vi skal slutte med bikkjer folkens, (som hundeeiere er vi jo ansvarlige for alt hundene våre måtte finne på å gjøre, ja iblant selv ting de ikke har rukket å ta seg til) - men har du penger nok til hest og vil skjemme bort fjortisen din, så kan du slippe dem avgårde med et stort og sterkt dyr som de ikke kan beherske, og slippe fra ethvert ansvar.

I tillegg til å være blakk, rystet og svært takknemlig over at vi er i live - så er jeg SJOKKERT over norsk rettspraksis. Det går da virkelig ikke an?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå..Så kjipt da...

Om man rir ut i en vei med vilje,så blir det uansett ALLTID sjøferen sin feil.:Kjipt..

Yes - og om du mister kontrollen på hesten din, den sparker bakut og ødelegger bilen, så er det også bilførerens problem. Jeg gremmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt sykt ut. Skjønner knapt hvordan man klarer å "miste" to hester uten å være uaktsom. Syntes de virkelig bør dekke kostnadene dine, de bør ikke ha samvittighet til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er "heldig" (i uhellet) så en eller begge disse hestene travhester (kald eller varmblods) - for ALLE registrerte travhester har faktisk en ansvarsforsikring (Gjensidige) som de har så lenge de er registrerte.

Denne skal gjelde for nettopp slike skader - dvs. på tredjepersons eiendeler. Den gjelder ikke for skader på hest, rytter, eier eller oppasser - men andre personer som er uforskyldt i saken.

Verdt å sjekke opp i hvertfall!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å miste hele to hester blir vell nesten det samme som om jeg skulle bare ha sluppet Småen ut løs i skoletiden her hjemme for jeg vet at hun da ikke har noe problem som helst å løpe ned til barneskolen og bare si hvis noen ringer at jeg har mistet hunden.

Får vell ta med at den eneste hunden her som stikker av er Småen de to andre holder seg med huset, problemet er vell at Småen da løper ned mot barneskolen hvis hun stikker av og det er jo ikke så greit om det er folk på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok desverre rett som trådstarter skriver ja... Hvis hestene i tillegg hadde hatt behov for nødslakt kunne hesteeierne krevd henne for disse utgiftene også ;) Hvis hestene i tillegg ikke er forsikret på noe slags vis, kan hesteeierne komme i ettertid (når veterinær regningene kommer og er SVÆRE) og kreve bileier for erstatning! (eller forsikringsselskapet kommer med krav)

Vi er som bilsjåfører i slike situasjoner prisgitt at hesteeieren har noe som helst folkeskikk og samvittighet.

Selv har jeg kun vært i en situasjon der hesten min har påført skade på bil. (helt motsatt av din da) Der var det derimot bilfører som var uaktsom, og absolutt skulle kjøre forbi i en meeeeget trang situasjon. I stedet for å vente et halvt minutt, så durte han fram og pressa seg forbi en hest som helt tydelig er engstelig og danser sidelengs. Jeg holder opp handa som tegn at han skal vente, og han hytter med neven tilbake.

Det hele ender jo med at han tar borti hasen på hesten (kjører på oss) og får lykta, støtfangeren og døra si spent inn. Han var så klart rasende, men kom ingen vei med kravene om dekning. Det Norske travselskap har ansvarsforsikring på alle hester som er travregistrert, og deres forsikring slår da inn og dekker det som blir bestemt. (i mitt tilfelle fikk han ikke dekket noe som helst, men måtte betale vet. regninga istedet) Kanskje rideskolen har noe lignende? (som tidligere foreslått)

vel, tar jo av med skrivinga mi da :) Men altså: sjekke om hestene er travere, snakk med eierne evt foreldre, de må jo ha litt selvrespekt/samvittighet! I allefall være ydmyke nok til å beklage og prøve å finne en løsning.

Jeg husker det var en sak på TV2 hjelper deg for lenge siden, der en kar med hest kjørte på ei bil fordi han ikke så den. Bileieren kom ingen vei... Utrolig men sant! Håper det er noenlunde oppegående hestefolk du har med å gjøre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...det er litt psykt..men sant :S Jeg har selv vært i den andre "enden".Hesten jeg red bulket en bil.Men her var det bilførers feil..Han lekte rally og tutet når han var rett bak hesten noe som gjorde at hun langet ut og traff bakdøra.I tillegg hadde han ballettskjørt på seg (han var fra et utdrikkingslag) og skremte vettet av meg når han kom rasende ut av bilen og skulle ha meg, da 13år, til å erstatte skadene :) .Han kom ingen vei selvfølgelig.

Men i en slik situasjon som din så henger det ikke på greip at du skal måtte betale for det der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ganger har jeg som rytter opplevd at hesten har gjort skade på biler, begge gangene var det en parkert bil. Selvsagt hadde vi hobbyhest-forsikring, og den dekket skadene i første tilfelle. Vi så ingen eier, men la igjen lapp med telefonnummer på bilen. Den andre gangen var bileier mer opptatt av om hesten var skadet. Da vi svarte benektende på det, sa han at da spilte det ingen rolle, vi slapp erstatningskrav, og var ganske letta!

Mange har forsikring på sin hest, så prøv å finne rette eiere, og snakk med dem, så håper jeg at det ordner seg. Evt. hvis det er en rideskole har de kanskje en ansvarsforsikring som dekker slike tilfeller. HAr de ikke forsikring, kan det nok hende at du ligger tynt an, men er hestene forsikret burde det gå an å ordne dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være sikker på at jeg ikke har misforstått tok jeg kontakt med en advokat som nok allerede har fakturert noen timers jobb bare for å sette seg inn i problemstillingen, som hun sier er ytterst kompleks.

Det er faktisk slik å forstå at en hest kan "tillate seg" hva det skal være i trafikken, uten at eieren kan holdes ansvarlig (i så fall må man kunne bevise at eier/hestepasser har vært uaktsom...).

Det betyr i praksis at om du står med bilen din og venter på grønt lys i et lyskryss, og en hest med en 10-åring på ryggen sparker ut og ødelegger den, vel - så er det ditt problem...

Rekkevidden av det som skjedde har omsider sunket inn - jeg kan ikke fatte hvor heldige vi var, tenk sønnen min er hel og frisk, uten en skramme - og jeg unngikk å få en hest gjennom frontruta...

Hva om det var en mopedist som kom på veien, og ikke meg? Eller en mor med barnevogn på trilletur?

Flere vitner har meldt seg og forteller at døra til ridehallen sto åpen, den ene hesteeieren bekrefter det samme (hun som ikke har forsikring, men likevel er villig til å ta sitt moralske ansvar!) - mens eieren av den store hesten (med forsikring) nekter fortsatt, og er åpenbart ikke klar til å gjøre opp for seg.

Er det bare jeg som lurer på hvordan man kan se seg i speilet om morgenen og gjøre noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var engang å ridde tur i oslo på en unghest. Hesten var ferdig innridd, så nå var det bare å få den til å bli vant til trafikk også. Dette gikk veldig fint for seg (litt stress bare), og for å la henne roe seg litt, tok vi turen gjennom ett nabolag for å korte ned på turen, så vi var hjemme fortere.. Der var det masse unggutter på moped som kom å kjørte forbi oss i en forbannet stor og uforsvalig fart. Hesten brydde seg ikke så mye, bare kasta på hodet og "trav/skritta" eller trava superkorte steg da:)

Det var når de kom tilbake og drev å kjørte att og fram at hesten virkelig begynte å reagere, så da han ene kastet en snøball, klikka det for henne.. hun steila, kom i ubalanse slik at hun nesten satt seg med rompa ned på panseret, og sparka skikkelig bakut, når hun var på alle fire.

Ikke så alvorlig som det hørtes ut, men ille nok.

Hesten kom uskadet fra det hele, men bilen derimot...

(husker ikke om noen har nevnt det før her, men selv om bilen står iro, uten folk, og ikke er startet engang på egen eiendom, å en hest ødelegger den, må fortsatt DE betale utgiftene uansett.. Det er helt SYKT!! Hvordan kan eieren vite at en hest bare ville ødelegge den litt, og skadene blir store og DYRE, så må DE betale???? :) Norge og de forbannede reglene allså)

Eieren var en gammel mann, som var helt fortvilt. Men han kjefta slettes ikke. Og jeg kunne bare ridd derifra og latt han ta seg av alt som het utgifter på skadene..

Men når jeg har ødelagt noe, ERSTATTER jeg det BESTANDIG!

Og hadde slettes ikke samvittighet til å bare la han ta seg av alt, når det faktisk var jeg som på en måte var skyld i det.

Skadene kom på en egentlig ganske så sjokkerende lav pris (nåja, høy nok, men mye lavere enn forventet), men jeg betalte det fra egen lomme. Iallefall halvparten (tante tok resten da det var hennes hest)

Kan ikke fatte hvordan ryttere i det hele tatt ikke kan få dårlig samvittighet når de vet at det er deres ansvar og kanskje skyld..

Jeg klarer ikke å la være å betale tilbake det det nå enn koster om jeg ødelegger noe. Har slettes ikke samvittighet for det. Så klart, hadde bilen kjørt inn i meg med vilje, hadde jeg ikke betalt ett flatt øre, men allså..

nei, de som har vitnet å sagt at dørene var åpen, bør hjelpe deg litt her.

Å prat mere med eierene.. Hvor gamle er de? sånn ca?

Er de under 18 er det foreldrenes ansvar og ordne opp i det. Iallefall kan dere prøve å li enige om å betale halvparten hver, selv om det også er altfor mye når det slettes ikke var din skyld..

huff, nei, folk som ikke kan ta ansvar for egen handling gjør meg kvalm noen ganger allså

Lykketil! håper alt ordner seg.

Skriv og si hva som skjedde tilslutt når alt er over da..

-Hege og dyrene-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...