Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hannhunden "låser" seg ved en tisseflekk..


MarieR

Recommended Posts

jeg kan ikke drive å rive ham med meg, bikkja kommer jo til å få nakkeproblemer jo! Har prøvd alt fra lokking, være streng osv, men det eneste som hjelper er å regelrett dra han bort! Han stritter jo i mot med hele kroppen, og det kan da umulig være bra for skjelettet hans og bli utsatt for det der ti ganger eller mer på hver tur?

Hva gjør dere når hunden låser seg slik? Venter til den er ferdig med å snuse. Det gjør jeg jo av og til, men er ikke alltid tålmodigheten eller tiden er der for at han kan gjøre det..

EDIT hehe, den delen av overskriften dere ser inne på forumet kan vel bety to ting den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier "kom så" en gang, hører han ikke da så dra jeg han med meg..For ordens skyld:jeg bruker sele så han får ikke noe nakkeproblemer av det :) Tror jeg hadde dratt han med meg uansett da..han får ikke stå der og se mongo ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommert han om du lokker med godbit da? Vi hadde en Am.St.Terrier med en grusom kjønnsdrift. Var klin umulig å lokke, være streng, dra han bort med båndet. Det eneste som hjalp var å dytte han bortover til han ville gå. Det så nok skikkelig smart ut, men det eneste som hjalp -og hunden fikk ikke vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næi, om det så er pølse eller fersk biff jeg vifter foran snuta hansm han står bom stille. Var veldig lurt å brke selen, skal jo egentlig konvertere til å bruke kun sele på tur, og halsbånd/strup på trening, (bruker aldri strup på tur da..) så jeg får vell bare ta meg i nakkeskinnet og begynne å huske på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å rett og slett løfte han opp og sette han ned noen meter lenger bort om du overhodet ikke får han med deg videre?

Selv drar jeg henne bare med meg, om hun har limt seg fast... Men det er kanskje forskjell på hvordan en hannhund og en tispe limer seg fast til luktflekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til dét fenomenet, ja! Jeg pleier ikke å la han bli stående fordi han blir helt dopa av det. Jo mer han snuser inn jo værre blir han på neste flekk, og neste flekk, og til slutt må han slepes på tur. Bruker sele på han så jeg kan hale han med meg uten å skade han. Ellers er han jo ikke større enn at jeg kan løfte han opp. Det hender jeg ber ham om å komme, og hvis han ikke gidder å høre eller er så hinsides dopa på tispelukt at han ikke enser meg, så tar jeg han under armen og går. Godbiter har ingen effekt i det hele tatt. Noen ganger blir han så "bortreist" at jeg kunne stått der med megafon, biff og fyrverkeri uten å få kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt med dette med lydighet, da... at noen ganger så holder ikke godbit, dersom hunden ikke vet at du mener det - og har tenkt å gjøre noe. Deilige damelukter overgår en godbit som eier lokker med. Sånn er det bare. Liker man ikke den tenkingen, ja, så får man bli stående da. Kan ta sin tid det :)

Hos oss betyr kom at "du SKAL komme", og så er det godis eventuelt etterpå - men ikke som "lokkemat", som gulroten foran nesa på eselet eller hvordan historien gikk.

Er det fælt og slemt? Nei, antagelig ikke. Det blir som med hannhunders egen markeringstrang. De MÅ ikke, de VIL. Gamlehunden min nektet unge jyplinger å tisse med løftet bein hvis de gikk på tur sammen med ham, han stirret hardt på dem... og da forble bakbeinet nede.

Sele er alltid en god ide, iallfall hvis man har hunder som man klarer fysisk å holde. Greia blir jo å trene inn et "nei, kom" på de ikke SÅ spennende luktene, så hunden faktisk lærer at også i denne situasjonen må jeg lystre (og da blir det ros), og så begynne å praktisere det på de MER spennende luktene (som du i mellomtiden bare får ignorere at han står og snuser på, og bare dra ham videre uten å si noe, så du ikke surrer til kommandoene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en slik hund, hadde jeg ikke stoppet, men gått idere. Har opplevd det noen ganger med min hund at hun låser seg ved en flekk (en sjelden gang) Og da går jeg bare videre. Klart, skjønner jo at det kan bli litt vanskelig med en diger st. bernard som stritter imot. hehe. Men mindre hunder er det vel ikke noe problem å bare gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to kommandoer som brukes på tur, det ene er ganske enkelt "kom", det andre er "KOM NÅ!" Når vi finner fram stemmen som hører til den siste kommandoen, så kommer han! Kanskje han er litt for ung til å bli helt gal av løpetispetisseflekker ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to kommandoer som brukes på tur, det ene er ganske enkelt "kom", det andre er "KOM NÅ!" Når vi finner fram stemmen som hører til den siste kommandoen, så kommer han! Kanskje han er litt for ung til å bli helt gal av løpetispetisseflekker ennå?

Pippin er vel i typisk unghundalder, hvis jeg ikke husker feil? Det er ofte da det er værst. Hvis han ikke er så ille nå, så blir han det kanskje ikke heller? I såfall er du heldig :)

Det er også stor forskjell på hannhunder. Jeg har en som definitivt er interessert i flekkene, men som det går greit å få med seg, og så har jeg en som blir som bolta fast i bakken, som står og skjelver og klaprer med tenna. Med han er det ekstra viktig å få han bort fra flekken før alt låser seg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gå bak han å si 'gå nu' å da går han som oftest. men det har hendt et par ganger at jeg har dratt han med meg, men prøver å ikke gjøre det så ofte siden han som oftest har halsbånd på seg. Selen han har nå er litt ekkel å bruke på en vanlig tur, å så holder den på å bli for liten (endelig så legger han på seg på de riktige stedene :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme problemet med Morgan. Han får én sjanse på "kom" og hvis ikke det går, går jeg bort å gir han et lite klyp i siden. Dette var noe jeg lærte på siste kurset jeg var på, siden han er veldig utagerende til tider. Samme gjør jeg hvis han utagerer mot andre hunder og ikke kommer inn til foten igjen. Jeg er av den oppfatningen av at båndet ikke skal være stramt og på denne måten slipper jeg det. Sikkert like mange meninger om hva som er best å gjøre som det er hunder i landet. Uansett, det ser ut til å funke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar kan også finne på å gjøre sånn og det jeg har begynt å gjøre nå er rett og slett å gå med langt bånd i begynnelsen, da får han lov til å tisse litt og å lukte, men når han ikke skal det så tar jeg kort bånd på han og lar han rett og slett ikke få lov til å komme bort i grøfta. Låser han seg allikevel så drar jeg han med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar kan også finne på å gjøre sånn og det jeg har begynt å gjøre nå er rett og slett å gå med langt bånd i begynnelsen, da får han lov til å tisse litt og å lukte, men når han ikke skal det så tar jeg kort bånd på han og lar han rett og slett ikke få lov til å komme bort i grøfta. Låser han seg allikevel så drar jeg han med meg...

Det du gjør har jeg hørt skal fungere bra. Jeg bruker forskjellige måter å gå på. Dvs. rusler jeg bare bortover uten mål og mening skjønner han at han kan tusle i grøfta å snuse på alle godsakene. Går jeg derimot litt målrettet og raskere går han ved foten. Dette fungerer NESTEN helt perfekt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin er også flink til å lese hva slags type tur vi er på. På rusleturer kan han kose seg litt med "lokalavisa", mens hvis jeg går målrettet så går han fint ved siden av meg. (Vel, nesten alltid da, eller skal vi si ....ofte). :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

....og av og til venter jeg til han er ferdig.......... JIIIIHAAAAAAA

og for hver gang han vinner frem så må du jobbe 10 ganger så mye på å få det bort...

Jepp, jeg vet jeg høres blærete ut - men dette handler ene og alene om lydighet. Og jeg fremstår vel egentlig mer og mer som hundeeieren fra ******* - nå er ikke problemet egne hunder, de har lært dette på den hyggelige måten - nemlig at de aldri har fått lov til å gjøre det, ergo er ikke sånn flekker noe tema for dem - selv når de går løs holder det med ett rolig "sluttopp" MEN, vi har ett par kjekke karer i pensjon og de har vært her i perioder nå siden i fjor høst og selv om eldstemann der er oppvokst her og i utgangspunktet er like grei på tur som husets gutter - ja, så er det behørlig avlært av ny eier og å ta de med på tur langs veien her var ett mareritt. Jeg bruker ikke sele og jeg bruker strupehalsbånd, og jeg hverken bærer, klyper, dytter eller på noen annen måte spør pent om det passer herremennene å bli med videre.... På første tur fikk de begge en heftig melding om at det der kan dere d.... i og ferdig med det. Beskjeden var tydeligvis tydelig nok for nå går begge gutta på tur som om de aldri skulle bodd noe annet sted enn her........

Jeg skjønner at det kan bli nakkeskader om du må taue dyret bort 10 ganger pr. tur - men hva med å gi han en grei melding på at det der er nei?

Jeg mener, ved det minste tegn til at han går i snusemodus så bør du være på han som en hauk.

Det er ikke sånn at hannhunder "er sånn" - de er sånn fordi de får lov til å være sånn ......

Mitt råd, enten så går du inn for å gjøre det forbudt å snuse seg fast en gang for alle, eller så får du være konsekvent å stå å vente til han er ferdig HVER gang, det nytter ikke å tillate det av og til for så å være irritert en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst forstår jeg at hunder må oppdras, og jeg er ikke noen kosetante, jeg sier fra når jeg mener bisniss, og gir meg ikke når jeg har bestemt at noe skal læres. Selvfølgelig blir hundeholdet mest vellykka for alle parter hvis hunden er lydig.

Men at... det er jo hyggelig for Pippin å lukte på tisseflekker jo... Når det gjelder hunder og lydighet så er jeg sikkert et gudsord fra landet, men jeg forstår liksom ikke det der med at disiplin er en verdi i seg selv, (og da snakker jeg ikke om lydighetstrening som hobby, det kan jeg forstå). Pippin og jeg vil bare gå fine turer vi, noen ganger rusler vi avsted, ser på naturen, plystrer litt, lukter på flekken etter gamle Fido i nr. 14, småsnakker litt og koser oss. Andre ganger skal vi langt avsted og må få opp farta litt hvis vi ikke skal bruke fjorten dager på søndagsturen. Da forstår Pippin at sniffing og snusing og skvetting må vente. Pippin er grei å ha med å gjøre, det er liksom ikke noe pes det hele. Er det så galt å tenke sånn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj, blir spø av alt det pratet om å vinne å tape, som om hundehold er en slags maktkamp. ;) Noen ser kanskje på det som det, men ikke jeg.

joda, jeg kan være på han som en hauk, men fy så utrolig kjipe de turene fram til han forstår at dette ikke er lov blir. Da trur jeg heller jeg regelrett løfter dyret bort :P Er så lei av turer som blir fullstendig ødelagt grunnet kjefting og smelling og korreksjoner og you name it...

om jeg da er på han som en hauk hele tiden, risikerer jeg ikke da en hund som plutselig trur at det å snuse i det hele tatt er fy fy? jeg vil ikke ha en hund som går ved foten hele turen. På tur er vi på tr, da er det greit med snusing. problemet er jo at han stritter mot med hele seg når han finner tispetiss. går utifra at det er det mesteparten av gangene hvertfall :P ikke det at han snuser. det er kun under trening det ikke er lov..

kunne jo sprutet noe på flekken, men da må jeg jo gå rundt med jiff.flaske på tur, og i lengden blir det litt tungvint..og rart :P men godt forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...