Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksiner


Velvet86

Recommended Posts

Hvordan er dette med valp og vaksine? Er passe forvirret etter å ha hørt forskjellige meninger.. Noen sier at en åtte uker gammel valp (som har fått 8-ukers vaksinen) kan selvfølgelig møte andre hunder med en gang.. De kan også tas med på utstilling.. Men da min valp var åtte uker, ble jeg frarådet dette! Man burde vente til to uker etter at tolv ukers vaksinen var satt! Det gjorde jeg også, men dette gjelder min søsters valp! Hvordan er det?? Er litt forvirra her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk Frodo hørte vi at han ikke skulle være sammen med så mange andre dyr før han hadde tatt 12 ukers vaksinen. Men på han jeg kanksje skal ha nå, får en vaksine når han er 12 uker og den varer i 3 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke lov å ta med valpen inn på hundeutstillinger for den har tatt 12-ukers vaksinen. Selv lot vi Gizmo få treffe hunder (som vi viste var vaksinert) fra han var 8 uker. Det ville jo vært forferdelig synd om valpen ikke skulle fått treffe andre hunder på fire uker. Den trenger jo så mye sosialisering/miljøtrening som mulig fra dag en! Tror nok de fleste også er flink til å vaksinere hundene sine, så jeg har egentlig aldri sett på det som et mulig problem :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk Frodo hørte vi at han ikke skulle være sammen med så mange andre dyr før han hadde tatt 12 ukers vaksinen. Men på han jeg kanksje skal ha nå, får en vaksine når han er 12 uker og den varer i 3 år..

En vaksine som varer i 3 år? :icon_redface: Det kan vel ikke stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På hjemmesiden til NKK kan man lese om de nye vaksinereglene og produsentenes anbefalinger (under Avl, Oppdrett og Helse).

Men kort fortalt - det anbefales å vaksinere første gang når valpen er 12 uker, så skal den vaksineres når den er ett år gammel (max 12 mndr etter forrige vaksine) - og etter det holder det med hvert 3 år.

Ved første gangs vaksine må det gå minst 2 uker før valpen kan tas inn på en utstilling.

Noen oppdrettere vaksinerer fremdeles valpene før levering, men for å kunne stille dem ut må de uansett vaksineres i 12 ukers alder også. Hvis hunden skal på steder hvor det er mye smittefare vil veterinærere anbefale vaksine av kennelhoste oftere enn hvert tredje år, men de andre sykdommene skal det være OK å ha så lange intervaller imellom sprøytene.

Også er det selvsagt forskjell på HVA man vaksinerer imot. Mange av disse oppdretterne vaksinerer småvalpene kun mot parvovirus - og da har den ikke fått mot alt det andre, selvsagt - så da får den alle de andre når den er 12 uker.

Personlig tror jeg ikke man behøver være så hysterisk redd for små valper kontra det å møte andre hunder. Valper få antistoffer mot disse sykdommene gjennom morsmelken, og undersøkelser har visstnok vist at valper har like mye antistoffer hvis MOR er rel. nylig vaksinert - som om de selv har fått vaksinen..

Les også Nobivac (produsentens) garanti for sine vaksiner, som det står om nederst i innlegget på NKK-siden. SÅ sikre er de på vaksinene sine og programmet de har satt opp - at de gir igjen opp til 27.000,- hvis hunden dør av noe de er vaksinert mot..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les også Nobivac (produsentens) garanti for sine vaksiner, som det står om nederst i innlegget på NKK-siden. SÅ sikre er de på vaksinene sine og programmet de har satt opp - at de gir igjen opp til 27.000,- hvis hunden dør av noe de er vaksinert mot..

Susanne

Jeg pratet med en som jobber på ett Vet kontor og hun sa at det var kun hvis hunden kom inn til årlig helse kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke lov å ta med valpen inn på hundeutstillinger for den har tatt 12-ukers vaksinen. Selv lot vi Gizmo få treffe hunder (som vi viste var vaksinert) fra han var 8 uker. Det ville jo vært forferdelig synd om valpen ikke skulle fått treffe andre hunder på fire uker. Den trenger jo så mye sosialisering/miljøtrening som mulig fra dag en! Tror nok de fleste også er flink til å vaksinere hundene sine, så jeg har egentlig aldri sett på det som et mulig problem :icon_redface:

Da har jeg og mange med meg brutt en regel her... har aldri hørt at man ikke får ta med seg valp på utstilling før den er fylt 12 uker. Hvordan kan det ha seg at oppdrettere tar med seg hele kull da? Det ser jeg nesten på hver utstilling vi er på.

Og ang. vaksine, jeg vaksinerer valp etter fylte 12 uker, og da er det en "karantene" tid på 2 uker fordi det er en "levende" vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vaksinerte Taiko på onsdagen som var. Og spurte litt. han sa at de fortsatt burde ha vaksine en gang i året. Fordi vaksinen mot den sykdommen det var lettest å få, bare varer i ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Vaksinerte Taiko på onsdagen som var. Og spurte litt. han sa at de fortsatt burde ha vaksine en gang i året. Fordi vaksinen mot den sykdommen det var lettest å få, bare varer i ett år.

Det gjelder om hunden skal være fullt beskyttet mot kennelhoste. De andre sykdommene gjelder hvert 2-3 år. (som nevnt i en post tidligere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På hjemmesiden til NKK kan man lese om de nye vaksinereglene og produsentenes anbefalinger (under Avl, Oppdrett og Helse).

Men kort fortalt - det anbefales å vaksinere første gang når valpen er 12 uker, så skal den vaksineres når den er ett år gammel (max 12 mndr etter forrige vaksine) - og etter det holder det med hvert 3 år.

Ved første gangs vaksine må det gå minst 2 uker før valpen kan tas inn på en utstilling.

Noen oppdrettere vaksinerer fremdeles valpene før levering, men for å kunne stille dem ut må de uansett vaksineres i 12 ukers alder også. Hvis hunden skal på steder hvor det er mye smittefare vil veterinærere anbefale vaksine av kennelhoste oftere enn hvert tredje år, men de andre sykdommene skal det være OK å ha så lange intervaller imellom sprøytene.

Også er det selvsagt forskjell på HVA man vaksinerer imot. Mange av disse oppdretterne vaksinerer småvalpene kun mot parvovirus - og da har den ikke fått mot alt det andre, selvsagt - så da får den alle de andre når den er 12 uker.

*klippet*

Susanne

Jeg vaksinerte som du sier: Han fikk første vaksine ved 12 uker, og fikk ny om ett år. Men jeg liker å være på den sikre siden :P (jaja, der har du meg), så jeg vaksinerer hvert år. Da får han en liten sjekk hos veterinæren i året samtidig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke hatt valpekull på snart 7 år, så jeg er ikke helt sikker på hva jeg gjør når (hvis) jeg får det igjen.. Men med den siste hunden jeg kjøpte så ga jeg denne fulle vaksinen i 12 ukers alder, og så ble hun revaksinert i 1 års alder.

Etter dette vil hun (som de andre) få annet hvert år med en full vaksine (mot alt), og annethvert år med kun kennelhoste.

Man kan vente 3 år, men jeg er ikke villig til å ta risikoen at man plutselig står på en eller annen utst. i utlandet og har vaksiner som har "utgått på dato". Men 2 år mellom denne store vaksinen har jeg hørt skal funke overalt i hvertfall.

Det er dog parvo og kennelhoste som man har en risiko for å få på hunden sin her i Norge. Valpesyke har vel ikke blitt påvist her på mange 10-år og hepatitt er vel ikke så vanlig det heller?

Parvo og kennelhoste går dog regelmessig rundt i hundepopulasjonene. Men heldigvis er vi hundeeiere her i Norge generelt flinke med å vaksinere - så de få som beveger seg rundt uten vaksiner likevel kan føle seg relativt trygge.

På utstillinger får man ikke ta inn valper som er uvaksineret (mot valpesyke - all annen vaksine er frivillig). Hunder under 1 års alder må være vaksinert etter 12 ukers alder, og så igjen rundt 1 års alder (maks 12 mndr etter forrige) - og SÅ gjelder vaksinen i 3 år av gangen.

Etter den første vaksinen (ved minimum 12 ukers alder) får hunden ikke komme inn på utstillingen før det har gått 14 dager.

Så valpekull (under 14 uker) har uansett ikke lov til å komme inn på en utstilling, og personlig synes jeg det er helt forkastelig av en oppdretter å gjøre det også. Det er ikke bare evt. vaksiner som kan bli et problem for småttiser som er med på store utstillinger..

Vet ikke hvor "Ricco" er på utstillinger, men jeg har kun et par ganger sett hele kull med på utstillinger - og et par av disse har vært på spesialutstillinger, og jeg har da vært på "noen" i løpet av årene.

Utst.ledelsen bør selvsagt utvise slike valper fra stedet - og hvis "unnskyldningen" er at det er for kaldt/varmt å sette de i bilen, så synes jeg slike "oppdrettere" kan reise hjem, selge valpene sine og finne en annen hobby å drive med.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Personlig tror jeg ikke man behøver være så hysterisk redd for små valper kontra det å møte andre hunder. Valper få antistoffer mot disse sykdommene gjennom morsmelken, og undersøkelser har visstnok vist at valper har like mye antistoffer hvis MOR er rel. nylig vaksinert - som om de selv har fått vaksinen..

Når bør man vaksinere tispen i svangerskape for at det skal ha noen effekt? Vaksinerer man "full pakke" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På hjemmesiden til NKK kan man lese om de nye vaksinereglene og produsentenes anbefalinger (under Avl, Oppdrett og Helse).

Men kort fortalt - det anbefales å vaksinere første gang når valpen er 12 uker, så skal den vaksineres når den er ett år gammel (max 12 mndr etter forrige vaksine) - og etter det holder det med hvert 3 år.

Ved første gangs vaksine må det gå minst 2 uker før valpen kan tas inn på en utstilling.

Noen oppdrettere vaksinerer fremdeles valpene før levering, men for å kunne stille dem ut må de uansett vaksineres i 12 ukers alder også. Hvis hunden skal på steder hvor det er mye smittefare vil veterinærere anbefale vaksine av kennelhoste oftere enn hvert tredje år, men de andre sykdommene skal det være OK å ha så lange intervaller imellom sprøytene.

Også er det selvsagt forskjell på HVA man vaksinerer imot. Mange av disse oppdretterne vaksinerer småvalpene kun mot parvovirus - og da har den ikke fått mot alt det andre, selvsagt - så da får den alle de andre når den er 12 uker.

Personlig tror jeg ikke man behøver være så hysterisk redd for små valper kontra det å møte andre hunder. Valper få antistoffer mot disse sykdommene gjennom morsmelken, og undersøkelser har visstnok vist at valper har like mye antistoffer hvis MOR er rel. nylig vaksinert - som om de selv har fått vaksinen..

Les også Nobivac (produsentens) garanti for sine vaksiner, som det står om nederst i innlegget på NKK-siden. SÅ sikre er de på vaksinene sine og programmet de har satt opp - at de gir igjen opp til 27.000,- hvis hunden dør av noe de er vaksinert mot..

Susanne

De antistoffene de får fra moren får de da mest av hvis moren ble vaksinert(i kort tid før) like før parring så hvis moren ble parret ett år etter at hun selv fikk vaksinen så hadde ikke jeg stolt mye på akkurat det.

Når bør man vaksinere tispen i svangerskape for at det skal ha noen effekt? Vaksinerer man "full pakke" da?

Jeg har fått beskjed om ikke å vaksinere under drektighet men ta det heller like før planlagt parring :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har fått beskjed om ikke å vaksinere under drektighet men ta det heller like før planlagt parring :icon_redface:

Takk for svar. Jeg har bare hørt fra flere oppdrettere at dem gjør det under drektigheten, men hun i en viss periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...