Gå til innhold
Hundesonen.no

En effektiv forsterker


Heidihj

Recommended Posts

Jeg driver da og trener lydighet med Elwira, men hun synes ikke ball, draleke eller noen annen leke av noe slag er morsomt. Men hun liker godbiter, men selv om hun er golden er hun ikke veldig iverig. Jeg har prøvd masse rart, men ikke noe er godt nok. Er det noen som har noen tips til kjempe gode godbiter. Hvordag godbiter bruker dere og hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tinka bruker jeg vanligvis doko-godbiter, smart godbiter formet som små kjøttbein eller Schmackos. Om jeg har det, så syns jeg også at fiskekaker, ostepølser, grillpølser, koteletter, fryst oksekjøtt/vom (oksekjøttet kan du ta opp, dele i små bite rog steike i ovnen så blir de ikke fullt så ufyselige), biff, pasta, ost, leverpostei på tube, kaviar på tube, baconost på tube og leverpostei i matskål (avstandsbelønning) er effektive forsterkere. Rosiner har jeg også brukt en del, men det er visstnok farlig for hunder (selv om Tinka lever i beste velgående fremdeles). Om hunden din er vant til å bruke avstandsbelønning, eller egentlig uansett, så kan du jo dele opp griseører i små biter og gi som godbiter. Det kan ta lang tid å måtte gi det hver gang, men som jackpot eller variasjon fungerer vel det også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Skal brøve masse forskjellig nå ;) Problemet er at hun blir så fort lei det hun får, og jeg varierer veldig mye. Jeg har prøvd pipedyr, de er hun bare redd :) Til og med lever kan hun bli lei av etter noen få repitisjoner. Jeg har alltid med en pose med masse rart på trening, for å variere hva hun får, men det er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne det Cita syns er aller best i verden (men bruker det selvsagt kun som jackpot);

Legg en liten biff/pølse etc i en sokk og dypp sokken i blod. Og så lar du hunden jage sokken, dra i den osv og prøve å komme seg inn til kjøttet som er inni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet du skal trene på ettermiddag, ikke gi henne frokost (hvis du gir henne en gang om dagen, ikke gi henne mat dagen før), slik at hun er god og sulten.

La helt være med å gi henne noe som helst utenom treningen. Hvis du f.eks har for vane å slenge til henne en skinkebit nå og da, eller en skalk, eller noen tørrforkuler på plenen.. Slutt helt med det.

Hvis du tilfeldigvis har noe frostskadet kylling i fryseren, kok den og skjær den opp i biter.

Forsøk forskjellige tuber. Makrell i tomat, leverpostei, sånn ostegreier, eller det som er å få tak i.

Prøv kylling/kalkunpølser.

Kalkunkarbonader (lukter mye)

Ostebiter

Hjemmelagde leverfirkanter

Hvis du vil gire henne opp på leker, ta bort alt som eventuelt måtte ligge på gulvet hjemme så hun ikke har tilgang til det hele tiden. Finn fram lekene når du kommer hjem etter å ha vært borte fra henne (fordi hun muligens er mer gira da).

Lek med henne hjemme først, og få henne virkelig interessert der.

Min hund ville bare leke med meg når vi var hjemme til å begynne med, og når vi trente borte, skulle hun kun ha godbiter, ikke noe annet.

Hvis du skal trene mye en periode, gi mye mindre mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver da og trener lydighet med Elwira, men hun synes ikke ball, draleke eller noen annen leke av noe slag er morsomt. Men hun liker godbiter, men selv om hun er golden er hun ikke veldig iverig. Jeg har prøvd masse rart, men ikke noe er godt nok. Er det noen som har noen tips til kjempe gode godbiter. Hvordag godbiter bruker dere og hvordan fungerer det?

Det hele bunner egentlig i motivasjon. Det heter at "sûlten er den beste kokken" og dette kan du spille litt på også. Det betyr selvfølgelig bare at du ikke skal belønne med godbit, når hunden ikke er så veldig sulten. Det blir dårlig effekt av det. Hunden kan lære seg forsterkeren. Etter noen ganger med sulten hund, vil senere lukten av godbiten vekke appetitten for å si det sånn. Andre må lære hunden sin å leke.

uansett liksom så ender vi opp med læring på en eller annen måte. Hmm rart det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...