Gå til innhold
Hundesonen.no

Vann er best når det ikke er fra vannskåla!

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Har dere lagt merke til at alt vann er bedre enn det som er i drikkeskåla? Det gjelder både katter og hunder. Regnvann, sølepytter, myrvann, hva som helst foretrekkes framfor springvann. Tror dere det kan komme av at springvannet er tilsatt klor? Kanskje dyr kjenner klorsmaken bedre enn oss? Hvis det er sånn skal jeg sannelig begynne å samle regnvann til Pipsen.

Skrevet

Pusen til mamma og pappa er litt snål på det. Han skal ikke drikke vannet i skålen, han skal ha det rett fra springen, i vasken... :rolleyes:

Kan til nød drikke fra en sølepytt, men da bare hvis livet avhenger av det nesten...

Det er serriøst ei katte men egne meninger.

Skrevet

Det har jeg aldri opplevd. Min hund kan gå forbi masse sølepytter, myrhull, vann, elver ol uten at han drikker, med 5 minutt senere når vi kommer hjem så stuper han i vannskåla

Skrevet

Tispen min er slik. Hun tar kun vannet som er i vannskølen hvis det er tørke ute :) Hun gjør alt for å unngå det. Sølevann er mye bedre.

Hannhunden min drikker alle plasser :rolleyes:

Skrevet

Har dere lagt merke til at alt vann er bedre enn det som er i drikkeskåla? Det gjelder både katter og hunder. Regnvann, sølepytter, myrvann, hva som helst foretrekkes framfor springvann. Tror dere det kan komme av at springvannet er tilsatt klor? Kanskje dyr kjenner klorsmaken bedre enn oss? Hvis det er sånn skal jeg sannelig begynne å samle regnvann til Pipsen.

Tviler på om de bryr seg så mye om evt klorsmak. Eller kanskje det er verre enn en tuch av bensin, eller stllestående myrvann med mystisk farge og lukt? Hunder gjør mye rart. Fibi drikker av alle typer vann, hun. Også Imsdal med solbær. (Den er vond!)

Skrevet

Vida vil ikke drikke av skål på jobben. Hun har sine faste vanningspauser der hu drikker fra en vask, og der drikker man. Vida på jobb Kan til nød drikke fra vannkanna når jeg heller vannet i, men ikke fra skåla. Men er hu tørst nok, så gjør hu sikkert det.

Bogar derimot er litt mer kvalitetsbevisst, og synes imsdal på flaske er toppers. Da drikker han opp en halv liter om jeg ikke passer på (og så gulper han opp det meste igjen rett etterpå...).

Skrevet

Vet ikke om det er smaken på selve kranvannet som gjør det. Kanskje det heller er mangelen på smak? En sommer hadde jeg laget en liten dam på balkongen. Å kalle det "dam" er kanskje å overdrive, men det var et stort fat med fine steiner på bunnen og noe siv som jeg hadde stukket nedimellom steinene. Gjett om det ble populært som drikkevann av de firbeinte her! Steinene hadde jeg plukket ved en innsjø og sivet kom fra elva her, men vannet tok jeg rett fra springen. Måtte stadig fylle på nytt vann fordi hundene drakk opp. De begynte t.o.m å skrape på balkongdøra for å få drikke på balkongen når de var tørste, i stedet for å drikke vannet de hadde inne. Kanskje det var steinene og sivet, og sikkert også alger, som gav vannet litt mer aroma?

Skrevet

Pusen til mamma og pappa er litt snål på det. Han skal ikke drikke vannet i skålen, han skal ha det rett fra springen, i vasken... :rolleyes:

Kan til nød drikke fra en sølepytt, men da bare hvis livet avhenger av det nesten...

Det er serriøst ei katte men egne meninger.

Katten min (som vi måtte avlive for en mnd siden) drakk også KUN fra springen. Ville ikke ha vann ute, og drakk ikke av skåla inne. skikkelig snål. rex drikker vann overalt egentlig. men foretrekker også rett fra springen. Ferskt vann i skåla er også en fordel for han. Men kan godt drikke av sølepytter og alt det å. Også fra balja ute (med vann fra hageslangen)

Skrevet

Haha Havana. Jeg har også en bitteliten dam i hagen, eller snarere et fuglebad. Hunder og katter står nærmest i kø for å drikke der! Pussig fenomen!

Skrevet

Ja, jeg sitter vel her med en liten raring jeg da, som nekter å drikke av vannskåla, men som ELSKER å drikke av do.. :) Hvis dolokket er nede, stikker ho snuta under og 'hiver' dolokket opp sånn at det smeller ned igjen, og da er det bare for oss å komme og lukke opp for ho.. ..og siden vi allikevel er der, så tenker vel ho at vi likesågodt kan dra opp da, sånn at ho kan drikke nyfriskt vann, så ho stiller seg opp med schäferøynene sine og nærmest forlanger at vi skal dra opp for ho! :(

...Pus derimot, nekter å drikke av sin egen vannskål, men drikker gjerne av Joy sin.. :D

Jeg hadde forresten gått en lang tur med Joy for ikke så lenge sida, og da vi kom hjem, fylte jeg friskt vann i vannskåla hennes, og henta et glass vann og en mugge med vann til meg selv.. *tørst* :(

Så kom dyret og lukta på skåla si, før ho heiv seg over mugga med vann som så fint var plassert ved siden av stolen min, og tok ikke opp snuta igjen før den var god og gjennomvåt! :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...