Gå til innhold
Hundesonen.no

Katt


Kristina

Recommended Posts

Nå skal vi få katt, eller, om 3 uker da.

En pitteliten kattejente fra en stall her i nærheten. Kattene er vandt med mennesker, unger og alt mulig. De er vist veldig kjælne.

Men, jeg fant ut at jeg ikke kan noe som helst om katt. Og siden jeg er av den oppfattning av at man ikke bør skaffe seg dyr uten noen kunnskaper, så spør jeg her.

Vi hadde katt før, men den var voksen når vi fikk den. Og sky, så det eneste vi gjorde var å gi hu mat og vann, og slippe henne ut når henne skulle på do.

Det blir søstra mi sin katt da, for ordens skyld.

Når bør den steriliseres?

Skal de ha fri tilgang på mat?

Andre ting man bør tenke på før/etter vi får den?

Generelle ting som er viktig å vite når man har katt?

Tar det lang tid før de blir reinslige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bør den steriliseres?Så tidlig som mulig.Før sa man gjerne at de burde hatt en løpetid først men det er blitt avkreftet som myte.At de bør ha et kull først er også det reneste sludder.

Skal de ha fri tilgang på mat?Nope.Ikke med mindre den er flink til å styre det selv.Min er ikke det og må på slankekur når vi har fått oss eget bo.Hun er seriøst feit, men desverre er den andre pusen litt tynn. <_<

Andre ting man bør tenke på før/etter vi får den?Masse. men det viktigste: hvordan skal den få seg ut/inn (kattedør, vindu eller skal dere slippe den ut/inn når den ønsker.Den må ha kattedo hvis den skal sperres inne i perioder (jeg anbefaler den som er lukket), klorebrett er kjekt å ha, og å venne de til kattebur før et vetrinærbesøk er også lurt etc..

Generelle ting som er viktig å vite når man har katt? katter skal egentlig ikke leveres fra moren før de er 12uker gamle.Her syndes det desverre stort, men det er uansett lurt å prøve å drøye det så lenge som mulig.Pus bør vaksineres en gang i året og få markkur 4ganger de første årene.Dyrebutikk fòr blir billigst i lengden og reduserer ofte røyting.(og avføring har du innedo)

Tar det lang tid før de blir reinslige de er stort sett renslige ved ankomst i den forstand at de går i kattesanden, de liker jo gjerne å grave ned sakene og kattemor er ofte nøye på å lære de det.Å lære å holde seg kan ta noe lenger tid.Men det synes jeg uansett at de ikke bør trenge.Sperrer man pusen inne så bør man sette kattedoen i samme rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bør den steriliseres?

Det rådet jeg fikk av vetrinær var at katten burde ha ett kull først pga. stabilisere hormoner.

Så jeg har latt de få det før sterilisering.

Skal de ha fri tilgang på mat?

Ja. Eg har alltid vann og mat stående fremme til pus.

Andre ting man bør tenke på før/etter vi får den?

Gjerne ha et klorestativ til den. :)

Generelle ting som er viktig å vite når man har katt?

Kommer ikke på noe her.

Tar det lang tid før de blir reinslige?

Kommer litt ann på deg selv. Det jeg gjer er å flytte doen nærmere og nærmere ytterdøren og til slutt sette den på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede skåler/do og klorebrett fra den forrige pusen vår.

Kull blir det nok ikke her i huset, så det får den greie seg pent uten.

Vi tenkte vi skulle fôre med royal canin.

Noe mer? :)

Takk for tips sålangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under på alt det Loke skriver, med en liten kommentar: Våre to kattegutter har alltid hatt maten stående framme (tørrfor fra Olivers), de er slanke og spreke. Jeg tror dette er noe man må prøve seg fram på, hvis kattene legger på seg av å ha det stående framme, må man posjonere ut, men ellers er det greit at de styrer det selv synes jeg. Våtfor må alltid posjoneres ut, dels fordi dyr lettere legger på seg av det, dels fordi det blir fordervet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at pusen komme fikses når den var 6 mnd gammel.. Da pga hormoner som skulle være på plass å under kontroll.

Mat har vi stående fremme hele tiden. Det hadde vi hjemme til mamma og pappa også. Vi fyller på skålen på morgenen, å spiser han opp iløpet av dagen, så får han bare litt påfyll på kvelden. Han er litt feit :rolleyes:

Katter liker lune plasser som er litt gjemt bort. Vår har sin plass innerst under sofaen, inni en krok. Der la vi etter en stund et teppe, å den koser seg der...

Vi forer med RC, og kan anbefale det. Vi forer nå med RC Outdoor 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange slipper ut katten med engang, men det er faktisk ikke så lurt. En katt har ikke utviklet retningssansen før den er nermere 1 år gammel og kan fort rote seg bort om man slipper den ut tidligere enn det. :)

Du kan gi p-piller eller sette P Sprøyte fra katten er 4-5 mnd gammel for å slippe at den blir med kattunger før steriliseringen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å slippe ut katten til den føler seg helt hjemme i huset. Så slipper dere den ut korte turer, der dere har kontroll på hvor den er. Små katter har lett for å gå seg bort! Etterhvert som den blir kjent med nabolaget kan den overlates mer til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bør den sterilisere?

Så fort som mulig ja, men tror ikke veterinærene gjør det før katten er passert 6 mnd, så sant den ikke er stor av størrelse. Rett og slett fordi det er en klundrete jobb :) Men, FOR ALL DEL! Ikke tro på dette med at de MÅ ha et kull osv, det er bare tull og det ender bare opp i flere kattunger som får kattunger osv osv.. Så, steriliser så fort som vet'n lar dere få lov. Og kommer katten i kjønnsmoden aldre før du rekker det, gi henne p-piller så lenge.

Skal de ha fri tilgang på mat?

De fleste katter klarer å styre dette selv om de får mat hele tiden fra de er små. Her i huset får de mat to ganger om dagen, for ellers legger de på seg. Men dette ser du jo fort. Blir katten tykk, så gi den mat to ganger om dagen eller noe.

Andre ting man bør tenke på før/etter vi får den?

Vaksiner, kattedo (best å bruke en kattesand som klumper seg skikklig. EverClean eller Olivers sin er jeg veldig fornøyd med. Og har du hund bør du sikkert ha kattedo som er innebygd). Er det en langhårs katt, så må du ha børste og lære den til å bli børstet.

Det var det jeg kom på i farten... For mat/vannkopper osv er jo obligatorisk

Generelle ting som er viktig å vite når man har katt?

Katter er jo veldig enkle dyr å ha, men behandle den pent, tren den (ja, katter kan så absolutt trenes til det meste, og det er GØY!). Skal det være en utekatt også så ikke slipp den ut uten ilsyn før den er noen mnd gammel og er kjent i omerådet.

Og en ting til... Straff funker SVÆRT sjelden på katter.. :D

Tar det lang tid før de blir reinslige?

Kommer ann på hvordan den er oppdratt fra der den var. Men ingen av kattene jeg har hatt har noen gang gjort fra seg utenfor kassa. De fikk jeg i 10-12 ukers alder. Og var vant med å gå på kasse hjemmefra. Mora lærte dem det.

Og ja, de bør ikke tas fra mora før 10-12 ukers alder!

Lykke til, og bare spør mer om du lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de gå ute med en gang?

Må de gå på noe piller før de steriliseres?

Det med piller er jeg ikke sikekr på..

Vi slapp ut pusen da han hadde vært hos oss i en uke ca.. Var da med han ut å kikket litt.

Han gikk mellom beina på meg hele tiden.. Var en stor å skummel verden.

Nå er han gatas skrekk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når katten min hadde bod her i en uke tok jeg med han ut for å leke i hagen ver dag i en uke fr å venne seg til hagen vår. etter det gikk han ute alene. det med renslighet har jeg ikke peiling på.. mons har aldrig gjort noe utenfor kassen... selv ikke halvt bedøvet :icon_redface: Jeg er veldig fornøyd med RC som for. mons og kattene som bor hos pappa (jessie og laban) har fri tilgang på tørrfor men får våtmat annenver dag. jessie og laban skulle kanskje fått litt mindre, men det er kanskje litt rasetypisk for persere og skogskatter å vere litt runde?! mons har hat fri tilgang på mat hele tiden og er flik til å regulere mengden selv. ingen av våre katter har fått våtfor regelmessig når de var små. mons fikk første gang når han var ca 8mnd. det kan kanskje vere en ide og gi katten og hunden orm kur samtidig? sjekk om den har orm en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter trenger overhodet ikke ha et kull før de kan steriliseres. Dette er en myte som verserer blandt folk men som ikke har noe som helst medisinsk grunnlag. Da jeg jobbet på kattehuset har jeg ikke tall på hvor mange sånne telefoner jeg svarte på i løpet av en dag.

Skulle alle kattene ha et kull før de steriliseres vil vi ende opp med ca en 9 dobling av antallet katter hvert år.

Dette vil føre til enda flere hjemløse katter en de vi allerede har. Det vil rett og slett ikke finnes nok hjem da om de skal 9 doble antallet hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting! Ikke ha katten ute alene før den er minst 8-9 mnd. Pga retningssansen, som Cavalita skrev. Før det må du gjerne være sammen med pus ute i hagen :)

Det er vel ikke lov til å ha link til annet forum? Vet nemlig om et flott katteforum med masse kunnskapsrike kattefolk ;)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de gå ute med en gang?

Vi har hatt våre katter inne i 2 mnd før de har fått gå ut alene. Det har gått helt fint, men det er lurt å ha katten ute med deg i hagen i bånd eller løs eller i bånd slik at den blir gradvis kjent med området også vet den hvor den skal gå for å få mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Loke ga deg mange gode råd, men jeg vil også understreke det noen sier her inne. At du venter til katten er i det minste 5-6 mnd. FØR du slipper den ut. Det er ikke bare snakk om dårlig retningssans, men de er fullstendige hjelpeløse babyer på mange måter. Og det er virkelig råttent å slippe den ut helt alene før den tid. Så etter det blir det gradvis tilvenning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med det PsychoLynx skriver, at en katt skal ha et kull før den blir kastrert er en myte, katter savner IKKE å ha unger når de aldri har hatt dette. Det er alt for mange katter i Norge allerede, mye bedre vi gir dem som allerede er født en sjanse til å få et godt hjem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Loke ga deg mange gode råd, men jeg vil også understreke det noen sier her inne. At du venter til katten er i det minste 5-6 mnd. FØR du slipper den ut. Det er ikke bare snakk om dårlig retningssans, men de er fullstendige hjelpeløse babyer på mange måter. Og det er virkelig råttent å slippe den ut helt alene før den tid. Så etter det blir det gradvis tilvenning...

Dette er jeg ikke enig i.

Vi har hatt mye katter og vi holder de inne en uke(etter vi har fått de 12 uker gamle) så er det ut og se seg rundt. Men ha gjerne sele på i starten(første uka eller to) slik at den ikke brått blir skremt og stikker av pga det. La den venne seg litt til ting, vær ute med den. Da katten og du har vært ute sammen et par uker kan du begynne og slippe den ut alene, kan være greit og ha den inne om nettene i starten. Har aldri hatt katttunger som har blitt borte for oss og vi har gjort det på denne måten.

Lykke til. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...