Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynte dere å trene?

tuppetroll

Recommended Posts

Det tok kanskje et par uker før jeg begynte å trene i ordets rette forstand. Vi startet ganske tidlig, etter ett par dager med å sette grenser og lære han hvordan han skulle oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par dager, kanskje? Trente på å gå i bånd, og på å sitte i gangen. Og så kommer jo miljøtrening og sosialisering og alt "det der"; grensesetting/oppdragelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å trene dagen etter ho kom i hus. Men då snakkar eg om kontakt trening, det var vel ikkje før etter ei veke og to eg byrja med sitt o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen med å forstå klikking, kontakt, ikke tisse inne, oppførsel osv begynte dagen etter at vi hentet henne:)

Og hun var svært lærevillig... etter 1 uke kunne hun sitt! Vi begynte veldig tidlig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på definisjonen din av trening. Vi trente jo på å være husrein, å ha kontakt med oss, å komme på innkalling, å gå pent i bånd, å ikke bite på ulovlige ting, å ikke gå inn på ulovlige rom, å ikke bite, sosialisering og miljøtrening osv helt fra dag en.

Men ordentlige øvelser som sitt og ligg osv begynte vi vel å trene på etter 2-3 uker kanskje? Husker ikke helt. hadde jeg fått valp nå hadde jeg ikke sett noe problem i å begynne å lære inn øvelser helt fra starten av - tvert i mot egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hvordan trente dere det?

I valpekassa var det trening på kontakt, apportering av bamser når de ble litt større :) Vi forsterket mye av de adferdene vi likte hos hver av valpene. Treningen helt fra valpekasse stadiet er også viktig. Det er mye i den store verden som må læres. Og senere hadde vi valpene ute i hundegården, og der trente vi masse på apportering av metallskje`er(forberedelse til metallapport, apportering av leker og pinner. Og jeg begynte nokså tidlig med kontakt trening med min egen, siden jeg hele tiden var hos oppdretter helt fra starten av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Begynnte i valpekassen her også. Med skuddtrening faktisk. Oppdretteren begynnte å skyte utenfor huset når valpene var 3 uker 1xdaglig. (moren hadde selvsagt ingen reaksjon)

Også selvsagt metall gjenstander i valpekassen og "kjettinger" spm lager mye lyd.

Startet straks hunden kom hjem med lek, kontakt og søk etter gjenstander. Alt Blaze kunne fram til hun var 7mnd var det og daglig innkalling+ sitt.

Det virkelige treningen begynnte når hun var 7mnd og ferdig med første løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg begynnte hos oppdretter med Pan (når jeg var å hentet han).Belønnet masse for kontakt og det fikk jeg igjenn for.Han hadde en knallfin kontakt synes jeg :P

det gjorde jeg og :( er kjempelurt å jobbe med kontakten allerede da syns jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente bare som det falt seg, alene og tisse ute kunne han omtrent når han kom til oss. Så lekte vi kom, og rolig, og diverse ting som bare kom som han vokste opp. Han var med meg på jobb i stallen det første halve året, så kom jo litt bli, foran, stå, legge deg og sånne ting.

Han begynte ikke på kurs før han var ni måneder, vi krevde heller ingenting før dette, og han gikk ikke i bånd på tur før omtrent på denne tiden. Men så hadde jeg jo ett englebarn også da.. :rolleyes: Han gjorde jo ikke noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei jeg hadde jo ikke det, men nå er hun et familiemedlem og har vært det i 3 år, så å sende henne tilbake er uaktuelt. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
    • Hei,  Jeg har en 3 år gammel malteser på for. Jeg betalte 5k da jeg fikk henne, men signerte fortsatt en vanlig forvert avtale. Hun skal ifølge avtalen få 2 kull. Det ble spesifisert da jeg fikk henne at hun skulle avles med andre registrerte maltesere.  Oppdretter bestemmer seg i stedet for å få et blandings kull og lage maltipoo på første kull. Jeg likte det ikke, men orket ikke å lage noe styr av det. I oktober hadde hun første løpetid etter kull nr 1. Det er nå ca 6 mnd siden og jeg har fulgt med for å sjekke om hun får løpetid.  I dag fikk jeg melding av oppdretter hvor hun truer med å ta henne tilbake fordi jeg ikke har sagt ifra om løpetid, men hun har jo ikke hatt løpetid enda. Hun mener maltesere har løpetid hver 4. Mnd? Dette høres ikke riktig ut. Jeg ble veldig satt ut siden jeg alltid har gitt beskjed ved løpetid tidligere. Mitt spørsmål er hvilke rettigheter har jeg? Jeg har jo betalt en viss sum for hunden. Jeg har fulgt kontrakten, og kan dokumentere at oppdretter har brutt kontrakten. Kontrakten spesifiserer at hun må følge nkk sine retningslinjer for avl, og de åpner ikke for blandingsavl. Hun sa hun er i sin fulle rett til å blande raser så hun er åpen på at hun vil bryte kontrakten nå og.  Jeg vil egentlig bare bli ferdig med dette og hadde planer om å si ifra ved løpetid som sikkert kommer nå straks, men nå føler jeg meg ikke trygg på dem overhodet.    Edit: jeg har hatt hunden i 3 år og er absolutt ikke interessert i å heve kjøpet. Jeg ønsker egentlig kun at de skal forholde seg til kontrakten, og ikke true meg med å hente henne når jeg alltid har fulgt kontrakten. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...