Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Taz

Hva synes dere om båndtvang i turområder, og loven som sier det er båndtvang uanz fra 1 april - 20 august?  

26 stemmer

  1. 1.

    • Nei,nei,nei..!!!!!!
      4
    • Jo, gjør ikke meg noe
      7
    • Hate den loven
      7
    • Vet ikke
      3
    • Bra lov
      5


Recommended Posts

Hva synes dere om Båndtvang?

Og det der tullet om de få plassene der det ikke er båndtvang så er det ikke hele året engang.. 1 april- 20 august.

Si din mening.. :lol:

Og når du er på tur i ett område med båndtvang, følger du da den loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er nok dessverre nødvendig, siden en del hundeeiere ikke har kontroll på hundene sine. Det hadde selvfølgelig vært flott om det hadde funket, men det gjør det nok ikke. Men forresten så har jo verstingene hundene sine løs uansett båndtvang eller ikke...

Hadde folk vist litt mer respekt, og koblet hundene sine når de møter andre, så hadde det jo ikke vært noe problem om de var løse ellers.

Hovedgrunnen til at denne loven finnes, er jo faktisk for å beskytte viltet, så i skogen bør man passe på. Selv har jeg hunden løs i skogen, siden der er den ikke til sjenanse for noen, og jeg har uansett heller aldri møtt noen som er redd for det lille nøste. Vilt greier hun heller ikke å skremme, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig synes jeg det er fint å vise respekt å ta hunden i bånd når det kommer folk som er redd hund..

Men der jeg bor så er der 2 turområder (10 min fra hverandre)

En det er båndtvang på og en som deler av året ikke har båndtvang.

Så hva gjør folk som er redde for hund på ett turområde de vet det er masse hunder på? Hvorfor ikke gå på det turområdet som de vet at INGEN har hunden løs? Og selv mener jeg at hunden skal få iallefall springe løs iallefall 1 gang til dagen.Ikke bare ute i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet det er for å beskytte viltet i skogen. men når alt viltet er noen fugler (som hunder ikke klarer å ta uanz) og noen ekorn. Som det er ganske få av som hunder heller aldri har klart å få tak i.

Så jeg synes det burde være noen turområder som det ikke er båndtvang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Jeg synes også det burde være egne turområder uten båndtvang rundt omkring i landet! Da er det jo ikke noe problem. Folk som ikke liker hunder trenger jo ikke å ferdes der. Men synes fortsatt folk bør ha kontroll på hundene sine før de slipper dem løs (som mange IKKE har). Jeg har jo en liten hund, og kommer det en stor fremmed hund løpende mot oss er ikke det særlig gøy. De kan også jage katter, noe som heller ikke er særlig moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

båndtvangen er også for at dyr skal få fred mens de har små unger og skal føde og sånnt.

Og en hund kan nok ta fugleunger og andre dyreunger.

Jeg syns loven er grei, selvom jeg ikke overholder den så mye selv. Jeg kaller alltid inn lunah når vi møter noen på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

syns alle skulle brukt langliner fra starten og fått en 100% innkalling. Noen ganger klarer ikke folk å kalle inn hunden sin, og da må jeg si de har tråkka i salaten... skjønner at det bekymrer med hunder som ikke har 100% innkalling... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor er det ikke sauer. Og det er 2 turområder 10- 15 fra hverandre. Den ene er det båndtvang hele året, den andre bare halve året.

Jeg synes det burde være mer plasser der det ikke er båndtvang.

Syns hunder bør få springe løs og leke.

En hund bør ikke gå i bånd hele livet. Min meining iallefall..

Og det er ikje lov å slippe løs hunden i det hele tatt i nærheten av sau med mindre den har vore på sånn sauekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en hund som går løs på dyr synes jeg de skal holdes i bånd!

Jeg slipper Mico i skogen nå innimellom så han får løpe fra seg. selv om det er bånd tvang. Men jeg vet at han ikke skader dyrene. Og hvis jeg ser han begynner å bli ivri på noe.. Roper jeg så kommer han.

Men Tini lar jeg ikke gå løs enda.. i skogen.. for jeg vet ikke enda hvordan hun reagerer på vilt dyr og vi trener på inkalling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en hund som går løs på dyr synes jeg de skal holdes i bånd!

Jeg slipper Mico i skogen nå innimellom så han får løpe fra seg. selv om det er bånd tvang. Men jeg vet at han ikke skader dyrene. Og hvis jeg ser han begynner å bli ivri på noe.. Roper jeg så kommer han.

Men Tini lar jeg ikke gå løs enda.. i skogen.. for jeg vet ikke enda hvordan hun reagerer på vilt dyr og vi trener på inkalling!

Ja, er ganske tåpelig å slippe hunden løs hvis den går løs på andre dyr.

Jeg har ALLTID Diego løs på turområdet der jeg bor.

Er en perfekt plass. Langt fra veier, folk, og det er ikke vilt der. (bare noen få ekorn og fugler)

Men,men.. Synes hunder bør få springe fra seg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ganske tåpelig å slippe hunden løs hvis den går løs på andre dyr.

Jeg har ALLTID Diego løs på turområdet der jeg bor.

Er en perfekt plass. Langt fra veier, folk, og det er ikke vilt der. (bare noen få ekorn og fugler)

Men,men.. Synes hunder bør få springe fra seg.. ;)

Synes bandtvangen er ok. Du skriver at du alltid har Diego løs på turområdet der du bor. Men hvor gammel er han? (Er ikke han bare en valp enda...?) Tror nok at du vil oppleve en eller annen gang når dere er ute og går at du må ha han i band... Det er en hanne som vil få sine drifter, og da kan du vel selv tenke hva som skjer om dere feks møter noen med en tispe som har løpetid...

Men jeg har ikke problemer med å skulle slippe min hund fri, men da går vi på steder der jeg vet at det ikke er andre turgåere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bandtvangen er ok. Du skriver at du alltid har Diego løs på turområdet der du bor. Men hvor gammel er han? (Er ikke han bare en valp enda...?) Tror nok at du vil oppleve en eller annen gang når dere er ute og går at du må ha han i band... Det er en hanne som vil få sine drifter, og da kan du vel selv tenke hva som skjer om dere feks møter noen med en tispe som har løpetid...

Men jeg har ikke problemer med å skulle slippe min hund fri, men da går vi på steder der jeg vet at det ikke er andre turgåere. ;)

Ja, Diego er bare 14 uker. Men har jo hatt andre hunder også.

Og de hadde jeg alltid løs.

Folk med tisper som har løpetid går ikke på det turområdet.

Så har aldri blitt bedt om å ha hunden i bånd. (utenom en gang når det ikke var båndtvang)

Elsker den plassen jeg bor, perfekt for hund. Ettersom de alltid kan springe løs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bandtvangen er ok. Du skriver at du alltid har Diego løs på turområdet der du bor. Men hvor gammel er han? (Er ikke han bare en valp enda...?) Tror nok at du vil oppleve en eller annen gang når dere er ute og går at du må ha han i band... Det er en hanne som vil få sine drifter, og da kan du vel selv tenke hva som skjer om dere feks møter noen med en tispe som har løpetid...

Men jeg har ikke problemer med å skulle slippe min hund fri, men da går vi på steder der jeg vet at det ikke er andre turgåere. ;)

Løpetid greiene tar jeg hensyn til. Jeg holder alltid øye rundt og ser jeg en hund kaller jeg inn Mico. Og han hører.. han er også kastrert så han bryr seg ikke om lukten.Han synes det lukter godt men bryr seg ikke noe om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som bor i oslo har vel egentlig ingenting og klage over..dere har jo hundehjørnet i frogberparken..liker ikke båndtvangen jeg heller, selv om ask ikke kan gå løs alene fr da stikker han..men han får løp i fjæra da..så lenge det ikke er folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tingen med båndtvang er jo egentlig ikke at folk som er redde for hund skal få gå i fred, det er jo for å beskytte vilt som har unger, og fugler som f.eks hekker på bakken (måker o.l) Dessverre er det jo båndtvang hele året i tettbebygd strøk, og det er synd for oss som har hunder som KAN gå løse, men tenk på f.eks Beagler eller div. fuglehunder og polare spisshunder; selv om en hund egentlig har 100% inkalling, så har jo disse hundene veldig sterke instinkter, på en helt annen måte enn f.eks gjeterhundene...

Jeg synes båndtvangen er veldig fin jeg, for selv om hunden din ikke tar fuglunger eller rådyrkalver, så kan de skremme foreldrene såpass at de f.eks ikke tør å komme tilbake til reiret. En nysgjerrig hund kan ødelegge mye mer enn vi tror!

Men på den andre siden, bruk vettet ditt.. er du på et sted hvor det ikke finnes fugler eller dyr som har unger, og du har kontroll på hunden så kan du jo såklart ha den løs i bånstvangstiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som bor i oslo har vel egentlig ingenting og klage over..dere har jo hundehjørnet i frogberparken..liker ikke båndtvangen jeg heller, selv om ask ikke kan gå løs alene fr da stikker han..men han får løp i fjæra da..så lenge det ikke er folk der.

Ingen ting å klage på.. hundegjørnet. Stoler ikke på alle som lufter hunden sin der jeg er. ikke alle som er gode skal jeg si deg.. vært der noen ganger med en venninne. Plutselig kommer det en hund løpene mot deg å hopper oppå deg.. og ikke alle er like lydige og hva skjer hvis den løse hunden kommer i møte med hunden din og de ikke går overens!!!! hehehe.. ... tenk deg at hunder som er syke er der også.. kan bære mye smitte...

Synes det blir tungvindt å måtte ta t banen ned til frognerparken tar 30-40.min så må man jo betale så mye for t banen også da... for HUNDEN også!

jeg lufter ikke hundene mine der jeg... Men dette er jo min smak..

Så jeg har noe å klage for mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1056304.ece

Vel, dette er resultat av at folk IKKE følger båndtvangen. Skjerpings! De stakkars uskyldige dyrebarna.. Hunden er tross alt et dyr med innstinkter, og selv om du tror du kjenner hunden din, og at du har "100%" innkalling; tar innstinktene overhånd kan det være veldig vanskelig å få hunden til å huske det!

Ta hensyn: ha hunden i bånd eller line! La de ville dyrene få leve i fred, de også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...