Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Taz

Hva synes dere om båndtvang i turområder, og loven som sier det er båndtvang uanz fra 1 april - 20 august?  

26 stemmer

  1. 1.

    • Nei,nei,nei..!!!!!!
      4
    • Jo, gjør ikke meg noe
      7
    • Hate den loven
      7
    • Vet ikke
      3
    • Bra lov
      5


Recommended Posts

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1056304.ece

Vel, dette er resultat av at folk IKKE følger båndtvangen. Skjerpings! De stakkars uskyldige dyrebarna.. Hunden er tross alt et dyr med innstinkter, og selv om du tror du kjenner hunden din, og at du har "100%" innkalling; tar innstinktene overhånd kan det være veldig vanskelig å få hunden til å huske det!

Ta hensyn: ha hunden i bånd eller line! La de ville dyrene få leve i fred, de også

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trykket først av på første alternativ, men etter å ha tenkt litt, så er det jo nødvendig for noen, folk som ikke har kontroll på hunden eller om hunden jager andre dyr og fugler som en del raser gjør, og det er jo derfor loven er blitt til, for at hunder ikke skal jage dyr som får unger på den tiden.

Men hvis man har kontroll på hunden, og vet den ikke ville skade/ jage

hverken dyr eller mennesker, og den holder seg til sin eier, så synes jeg det er helt greit!

Altså: Greit hvis man har en 100% lydig hund, ihvertfall på innkalling og som man vet ikke jager dyr, hvis ikke, så synes jeg ikke de skal få gå løs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hjelper ikke at hunden ikke jager hund, eller at den er en jakthund.. Hvem som helst kan skremme en rådyrmor bort fra ungen, så hun ikke tør å komme tilbake. Eller en fuglemor bort fra redet. Det er ikke bare de som jager, det er alle som kommer i skogen. Vi mennesker kan også skremme de, men vi kan jo ikke totalforby hele skogen gjennom hele båndtvangen. Det vi kan er å gjøre det litt lettere for disse dyrene og fuglene, altså de som legger egg på bakken, og de dyreungene (som elg, rådyr osv) som trykker på bakken istedet for å løpe..

Det hjelper jo ikke at hunden er snill og ikke vil skade noe dyr i det hele tatt, den kan likevel skremme bort en dyremamma.. Les saken om rådyrungen, den var jo ikke skadd.. Moren var skremt bort av en hund (sannsynligvis), og ungen var så underernært at den måtte avlives.. Men hunden som skremte moren var sikkert snill, den!

Regner med at jeg hisser opp noen folk her nå, men...:

Hundeeiere klager ALLTID over at det er vanskelig for oss å ha hund, ikke noe blir lagt til rette osv. (jeg gjør jo det selv). Det MINSTE vi kan gjøre da er å legge ting litt bedre til rette for ANDRE dyr.. Tross alt! Vi eier ikke skogen! Dessuten gir vi heller ikke hundehaterne noe nytt å fråtse i...

Såklart synes jeg ikke hunden skal være nødt til å gå i bånd halve året. Har du en hund med 100% innkalling, også under forstyrrelser som løpende hare, fugler som letter osv. så finn en grusvei, en fotballbane eller et jorde.. Eller ha langline i skogen.. Sånn er det jo bare! Vi kaller oss dyreelskere.. La oss ta vare på de ville dyrene også, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

har man 100% innkalling skjer ikke sånt... da tar man bare hunden fri ved fot hver gang det er situasjoner den må være helt rolig... men som sagt det i avis utklippet var trist.... :P:) syns det er sørgelig at folk slipper hunder uten 100% innkalling løs... får helt vondt av de stakkars villdyr ungene som blir etterlatt pga en lovløs hunde eier... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...