Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i "tenårene"


_aussie_

Recommended Posts

Ja, nå gir jeg nesten opp dette "vill" dyret her. Etter hun fikk løpetid er hun blitt ett monster, mildt sagt. Hun angriper andre hunder, stresser seg opp av den minste ting og oppfører seg som den lille djevelen. Det er så frustrerende og jeg føler meg helt mislykka, pappa sier det er min skyld at hun er blitt sånn :lol: Mange ganger har jeg bare lyst å gi hun opp. Jeg føler at jeg har gjort alt, hun har jo vært med overalt for å bli sosialisert og hun får masse trening og tur.

Er det noen som har noen gode tips når hun er sånn? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Hvor gammel er hun nå?

Det er veldig ofte sånn når de er i puberteten. Det fin er at det mest sannsynlig går over. Jeg hadde nok prøvd å skjerme henne mest mulig så hun ikke legger til seg noen uvaner.

Puberteten er noe alle hunder må gjennom, og det er ikke eiers feil hvis hunden plutselig forandrer atferd. Har hun veldige hormonsvingninger bør du nok ta henne til en veterinær og vurdere evt sterilisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun nå?

Det er veldig ofte sånn når de er i puberteten. Det fin er at det mest sannsynlig går over. Jeg hadde nok prøvd å skjerme henne mest mulig så hun ikke legger til seg noen uvaner.

Puberteten er noe alle hunder må gjennom, og det er ikke eiers feil hvis hunden plutselig forandrer atferd. Har hun veldige hormonsvingninger bør du nok ta henne til en veterinær og vurdere evt sterilisering.

Litt over 1 år, hun ble 1 år den 12 mars..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan aldri si hvordan en hund blir atferdsmessig før hormonene har roet seg. Hun blir ikke voksen før hun er over 2 år, og noen har verre pubertet enn andre. Bare vent til hun kommer til toårskrisa!!! :lol:

åå, hjelpes, hun gjør meg gaaal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må gjenom dette, hold ut, det gir seg! :lol: puberteten hos hundene er ofte eierens største prøve på hundehold, og mange gir opp hunden netopp der, beskriver den som enten dum eller farlig, og omplaserer :) Vi mennesker er jo gjerne litt villere av oss i tenårene også?

Et tisp kan være å legge treningen litt på hyllen, ikke forvent at hun skal være seg selv i denne perioden, prøv heller å gjør det beste ut av det, gå lange turer, gi henne med hjernetrim, og mindre AG/LP samma hva - trening.

Lykke til, heng in there! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte det akkurat sånn som deg! Helt sant. FØlte at jeg hadde mislykktes med hundeholdet mitt. Men jeg holdt ut, og ting gikk av seg selv. Og vips ble hunden eldre og alt går så myyye bedre. Bare gjør som normalt, så vil det gå seg til. Bare tenkt på at dette er en tull tid, og det vil gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de tennåra er ikke lette værken for mennesker eller dyr.

Jeg synes ikke du skal unngå sitvasjoner, eller ignorere oppførselen og tenke at det går sikkert over når hunden blir voksen.Men heller prøve å avlede hunden i de problematiske sitvasjonene som oppstår med en godbit e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg Lise, er mange som kjenner og har kjent seg sånn... så du er heldigvis ikke alene.... Husker selv hvor sliten jeg var. Var en periode jeg ikke sov på mange døgn, for hunden hadde raptus, og da trodde jeg virkelig at det var noe galt med meg som eier. Men heldigvis hadde jeg gode trenere rundt meg som støttet meg opp. Gjør det samme som jeg :lol: Tren med vennene dine i klubben, Er helt sikker på at de kan mye :) Det er kanskje ikke noen motivasjon nå, men det vil heldigvis bli bedre :) Husker selv jeg hadde en gal aussie som skulle hoppe på alle, leke med alle, tulle med alle, kose med alle, springe fra fellesdekk, rulle seg i hestemøkk, osv... Du har en gjeterhund, og de er det mye futt og fres i :P Og det er litt mer jobb med enn med en chihuahua.... Men tro meg, det du legger i henne og jobber med nå, det vil du få masse igjen for senere Lise :P En ting som du kan trene med henne er å være rolig. Min måtte jeg også lære å roe seg ned noen hakk når det var fullt kjør. Belønn hver gang hun klarer å være rolig i de situasjonene Luna syns er oppgirende eller skumle. La henne leke med hunder som er snille, men som vet å si ifra. :) Det hjelper veldig.

Stå på Lisemor! Du klarer det!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi :lol: ikke enkelt det der nei, jeg har vell vært heldig med mine hunder ser det ut til for mine har aldri forandret seg noe i den alderen de har alltid vært de samme snille hundene :P

Det eneste problemet vi har er at Tinka og Aiwa ikke er så glad i hverandre når det er løpetid på gang men med an gang løpetiden er der så står de å rir på hverandre som noe idioter :) se for dere stor hun ri på liten hund og liten hund prøve så godt den kan å ri på den store men bare klarer å "ta" det ene bakbenet dens :):P må jo skille dem av da for ellers så holder de på hele dagen <_< rare hundene mine(Småen bryr seg ikke om slikt og vil helst være i fred for de andre når hun har løpetid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Vicky gir deg gode råd her. Rotrening er viktig og du får masse igjen for det.

Og også greit å styre unna det som girer hunden mest opp.

Det jeg gjorde når min gjeter-gutt var som verst, var å legge all nyinnlæring på hylla. Vi drev kun med vedlikeholdstrening, samt at vi gikk masse spor for å slite han litt ut psykisk.

Selv om trening virker nyttesløst, så tro det eller ei, men du får mye igjen for det senere.

Plutselig en dag er hunden over det verste, og du ser at det har hjulpet å jobbe... :)

Men jeg vet akkurat hvordan du har det. Ikke moro når det står på. Min hund er nesten to år, og på vei ned igjen fra sin andre pubertet. Og jeg kan trøste deg med at jeg synes første runde var annerledes, men hakket verre.. :)

Lykke til, og ikke glem at det går over... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tid hvor hunden er helt forferdelig, og selv om det overhodet ikke hjelper å høre det, så går det over! Hunden min var helt forjævlig for noen få måneder siden, men har modnet seg og blitt en langt mer harmonisk og behagelig hund. Jeg vær utrolig nær til å gi henne opp, og nå kunne jeg ikke ønsket meg en annen hund. Og det vil skje med Luna også, selv om det kan føles ut som om det er mange år fram i tid! ;)

Senk kriteriene, ikke forvent mer enn det hun kan klare å gjennomføre. Om det betyr å belønne for helt banale og latterlige ting, så får det bety det. Tren ro-trening! Legg inn pauser hvor du sitter helt stille og lærer henne til å slappe av, øk kriteriene etterhvert.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk kriteriene, ikke forvent mer enn det hun kan klare å gjennomføre. Om det betyr å belønne for helt banale og latterlige ting, så får det bety det. Tren ro-trening! Legg inn pauser hvor du sitter helt stille og lærer henne til å slappe av, øk kriteriene etterhvert.

treningen er vel ikke det vanskelige for Luna.. er vel det med hyperaktivitet. som er vanlig hos unge gjetere. :) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

treningen er vel ikke det vanskelige for Luna.. er vel det med hyperaktivitet. som er vanlig hos unge gjetere. :) hehe.

Tenkte ikke på trening, tenkte på å belønne i hverdagssituasjoner hvor hun ikke er stressa, men hvor hun lett kan bli det - situasjoner hvor hun tidligere overhodet ikke ville blitt stressa.

Som med Tinka f.eks. - for fire måneder måtte jeg ha belønnet henne stadig vekk for å sitte stille på bussen til byen, nå sitter/ligger hun stille og slapper av hele veien.

Redigert pga dårlig formulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på trening, tenkte på å belønne i hverdagssituasjoner hvor hun ikke er stressa, men hvor hun lett kan bli det - situasjoner hvor hun tidligere overhodet ikke ville blitt stressa.

Som med Tinka f.eks. - for fire måneder måtte jeg ha belønnet henne stadig vekk for å sitte stille på bussen til byen, nå sitter/ligger hun stille og slapper av hele veien.

Redigert pga dårlig formulering.

oki :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva pleier du å gjøre? og hvordan skjer det?

Jeg prøver å avlede, men det er ikke alltid like lett når hun er så fokusert på den andre hunden, det kan skje i mange forskjellige situasjoner egentlig, hun bare flyr på andre hunder. Eller vis det er en hund som ser mot oss, osv så kan hun knurre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå gir jeg nesten opp dette "vill" dyret her. Etter hun fikk løpetid er hun blitt ett monster, mildt sagt. Hun angriper andre hunder, stresser seg opp av den minste ting og oppfører seg som den lille djevelen. Det er så frustrerende og jeg føler meg helt mislykka, pappa sier det er min skyld at hun er blitt sånn.

Er det noen som har noen gode tips når hun er sånn? :unsure:

Ikke slipp henne bort til andre hunder på en stund. Reagerer hun på andre hunder, så rygg til de er utenfor stress-sonen hennes. Få henne til å sette seg. Ros og godbit og prøv å passere andre hunder på en avstand hun mestrer. Ros og godbit. Mink gradvis avstanden osv. Hva mener egentlig pappan din med sitt utsagn? Tror han det gjør det lettere for deg, eller at hunden blir bedre av at du får skylda? Han kan ta ansvar som en mann og ta med Luna på språk og passeringskurs, eller spandere et på deg!! Hilsen en hønenmor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har kommet i 2 årskrisen nå og jeg holder på å bli gal. Nesten så kveler henne noen ganger. Hun gjør ALT for å få oppmerksomhet hele tiden, og har glemt alt av regler. Gleder meg til dette er over, for jeg orker snart ikke mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en gjeterhund, og de er det mye futt og fres i :) Og det er litt mer jobb med enn med en chihuahua....

Hvordan vet du deT?

Jeg har en som er nett ferdig med pub. og en som er midt i smørja.. føler meg ganske misslykka til tider, eneste forskjellen er vel størrelsen vil jeg tro! Chihuahuaen er like mye en DRITT bikkje i den alderen som alle andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slipp henne bort til andre hunder på en stund. Reagerer hun på andre hunder, så rygg til de er utenfor stress-sonen hennes. Få henne til å sette seg. Ros og godbit og prøv å passere andre hunder på en avstand hun mestrer. Ros og godbit. Mink gradvis avstanden osv. Hva mener egentlig pappan din med sitt utsagn? Tror han det gjør det lettere for deg, eller at hunden blir bedre av at du får skylda? Han kan ta ansvar som en mann og ta med Luna på språk og passeringskurs, eller spandere et på deg!! Hilsen en hønenmor!

Jeg vet ikke hva han mener, men jeg tror han mener at han er mye flinkere til å oppdra hunder enn meg. Han hinter stadig vekk til at ingen av hundene de har hatt har blitt sånn. Men jeg kan selv huske at selv Jenna var litt sånn når hun var på den alderen å.

Å holde seg unna andre hunderpå en stund blir litt vanskelig, siden vi er påmeldt på en del kurs framover, denne helga er det agilitykurs, samma med neste. Så skal vi snart på et canis kurs der jeg håper vi får litt hjelp. :) Ellers skal jeg prøve å følge dine råd her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du deT?

Jeg har en som er nett ferdig med pub. og en som er midt i smørja.. føler meg ganske misslykka til tider, eneste forskjellen er vel størrelsen vil jeg tro! Chihuahuaen er like mye en DRITT bikkje i den alderen som alle andre..

jaja. men en aussie krever mye mer aktivisering og hjernetrim for å holde seg bra. Og jeg vil tro det er rimelig stor forskjell på aktivitetsnivået til en aussie og bc sammenlignet med en chi.

Jeg prøver å avlede, men det er ikke alltid like lett når hun er så fokusert på den andre hunden, det kan skje i mange forskjellige situasjoner egentlig, hun bare flyr på andre hunder. Eller vis det er en hund som ser mot oss, osv så kan hun knurre.

en ting som er viktig er at du forholder deg rolig i den situasjonen. Kan ikke bedømme hva du skal gjøre uten å ha sett situasjonen :) Men det aller viktigste i en sånn situasjon er at du er veldig rolig. Møte med andre hunder må være et sted hvor det ikke er stress rundt dere. Hvis det er mye mennesker og hunder rundt øker risikoen for at hunden stresser eller blir usikker. Møte med andre hunder må være så naturlig som mulig, og det må være gode og snille hunder som kan si ifra som leker med henne. Gjerne en som er voksen og har god selvtillit. Da lærer hun av av dem :) Men husk å være VELDIG rolig i alle disse situasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...