Gå til innhold
Hundesonen.no

Tenkte jeg skulle presentere meg litt

annan

Recommended Posts

Skrevet

Hei alle sammen! Jeg er jo, som innlegget sier, helt ny her. Så da tenkte jeg kanskje jeg skulle komme med en liten presentasjon av meg og hundene da :lol:

Jeg heter da Anna.. Jeg er veldig glad i dyr og har selv en flat coated retriever som heter Kira og en blandingskatt fra Dyrebeskyttelsen som heter Tussi. På fritiden min liker jeg veldig godt å gå sammen med venner eller holde på med dyr. Liker også å sitte litt foran dataen eller tegne litt. Jeg gleder meg alltid til tirsdagene, for da er det trening i SBK! Da går jeg bare og gleder meg til skolen er over, når jeg kommer hjem tar jeg meg en tur med Kira og går og gleder meg til vi kan dra avgårde :) Det er så utrolig koselig på fortet. Det er så mange koselige folk der som er så levende interessert og engasjert. De skryter når noen er flinke og gir alt i treningen. Flottere klubb skal man lete lenge etter.

Litt om Kira

Kira er en flat coated retriever som er født 24.7.05. Oppdretteren heter Anne Berith Waskaas.

Kira er svært sosial og vennligsinnet, møter vi noen på tur, enten det er katt, hund, menneske eller hest må hun alltid bort for å hilse på.

Men etterhvert, som vi har trent i SBK, har hun blitt veldig mye bedre til å ikke bry seg om alt. I dag, 22.03.06, gikk vi forbi to rottweilere og en husky(?) som bjeffet og knurret. Eieren som gikk med de to rottweilerene klarte nesten ikke å holde de igjen og holdt på å slippe hannhunden. Men heldigvis gjorde hun ikke det. Og Kira? Kira så bare så vidt på dem, hun. Flinke jenta mi!

Hun har med tiden blitt ganske flink til å gå pent i bånd, men hun kan bli litt flinkere til å ikke trekke. Hun har en uvane med at hvis vi løper eller båndet henger litt og dingler, skal hun alltid ta tak i det. Hun vil ikke bite, bare holde det. Hun er ekstremt sosial og er ikke mye glad i å være alene.

Da er hun en eneste stor, adrenalinutskillende vandal. Hun har ødelagt mange ting pga det. Deriblant et fint bilde, mammas sangnoter og mammas briller til 3000 kr.

Kiras første uker

sort og veldig snill og glad på alle måter. Kira kommer fra Rintilla's Kennel i Sandefjord, og oppdretteren Kira heter som sagt Anne Berith Waskaas.

Moren hennes heter Rintilla's Ruter Ess og faren heter (Such)(Nuch) Flatterhaft Black Dog.

Hun har en veldig fin stamtavle. Ruter Ess var 2,5 år gammel da 13 små sorte valper kom til verden, 7 hanner og 6 tisper.

En av de tispene skulle altså bli min. Da vi dro den lange veien til Sandefjord for å se på henne for første gang, ble vi møtt av en hyggelig oppdretter og 13 små kullsorte valper på 4 uker.

I rommet ved siden av var det også 4 golden retriever valper som var 9 dager eldre enn kullet som Kira var i.

Valpene kunne knapt gå, men de fikk skuffet seg bort for å lukte og hilse på oss likevel.

Det var veldig gøy og interessant å være på Rintilla's Kennel i Sandefjord.

Neste gang vi var der skulle vi hente Kira. Det var da bare meg og pappa som dro dit.

Da vi kom fram etter mange spente og håpefulle timer i en glovarm bil, ble vi godt mottatt.

Det var da bare 9 valper igjen. Da Kira skulle hentes hadde Anne Berith badet henne og en annen tispe som skulle hentes den dagen.

Etter en del gjennomgåing av diverse hundeting tok vi med oss hjem igjen en livlig, sosial og utrolig søt Kira.

Noen fakta:

Kennelnavn: Rintilla's Yawa

Kallenavn: Kira

Kosenavn: Snuppa, Tulla, Gullet, Jenta mi osv :P

Født: 24.07.05

Kjønn: Tispe

Oppdretter: Rintilla's Kennel i sandefjord v/ Anne Berith Waskaas

Kullsøsken: 6 hanner, 6 tisper

Mor: Rintilla's Ruter Ess

Far: Such Nuch Flatterhaft Black Dog

Farge: Helsort

Øyne: Nøttebrune, ikke testet

Vekt: ca 31 kg

HD: Ikke testet

AD: Ikke testet

Se bilder og mer stoff på hjemmesiden vår :)

Skrevet

Hei og velkommen Anna! Var inne og titta på bildene av Kira; hun ligner ganske mye på min eldste hund :lol:

Da tror jeg nok at din eldste hund er svært så nydelig :)

Skrevet

Men jeg bare lurer på en ting; under min profil står det "advar (0%) også noen firkanter.. Hva er dette? Kan jeg tar det bort, ser ikke at dere andre har det..

Som dere skjønner, er jeg helt grønn her på forumet :lol:

Skrevet

Men jeg bare lurer på en ting; under min profil står det "advar (0%) også noen firkanter.. Hva er dette? Kan jeg tar det bort, ser ikke at dere andre har det..

Som dere skjønner, er jeg helt grønn her på forumet :lol:

Hei og velkommen

Det du ser på profilen din er noe vi kaller advarselsgraf. Brudd på Retningslinjene (titt gjennom dem, du finner dem øverst til venstre) kan føre til advarsel, de vil da vise der. Hver bruker ser kun sin egen advarselsgraf, vi i moderatorteamet ser alle sine. Ingenting skummelt altså :)

Ellers er det bare å spørre i vei om du lurer på fler ting angående forumet

Vipsen

Skrevet

Hei og velkommen

Det du ser på profilen din er noe vi kaller advarselsgraf. Brudd på Retningslinjene (titt gjennom dem, du finner dem øverst til venstre) kan føre til advarsel, de vil da vise der. Hver bruker ser kun sin egen advarselsgraf, vi i moderatorteamet ser alle sine. Ingenting skummelt altså :)

Ellers er det bare å spørre i vei om du lurer på fler ting angående forumet

Vipsen

Var det jeg lurte litt på om det kunne være skjønner du :lol:

Takk for svar i alle fall!

Skrevet

Heisann! Fin presentasjon! Håper du vil trives her! :)

Hehe takk, bare kopiert det fra hjemmesiden min :lol:

Men har skrevet det selv da. B)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...