Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er fylte analkjertler?

Recommended Posts

Skrevet

Uten at jeg skal si det sikkert så er vel kjertlene rett og slett fyllt med dritt? ser iallefall sånn ut, men jeg vet ikke jeg. :barfy:

Noen hunder har problemer med å få tømt de selv.

Et symtom kan være at hunden sitter på rompa og gnir seg bortover gulvet mye.

Skrevet

Trodde det var talgkjertler som ble oppfylt og ikke tømmer seg selv... Og ja, symtomene er bla at hunden aker seg på gulvet.

Skrevet

Analkjertlene er ikke fylt med dritt, som det er foreslått her, men med et sekret. De kan tette seg, og da hoper det seg opp og må tømmes. Hunder som er plaget med dette, bør få mer fiber i kosten. Symptomer er slikking og biting der bak eller at hunden aker bortover gulvet.

(Har jeg lest en del steder)

Skrevet

Var ikke det som er i anakjertlene hundens unike lukt væske? Mener å ha lest at væsken har en unik lukt for hver hund og det er derfor hunder sniffer hverandre i rumpen.

Skrevet

Var ikke det som er i anakjertlene hundens unike lukt væske? Mener å ha lest at væsken har en unik lukt for hver hund og det er derfor hunder sniffer hverandre i rumpen.

Det er sikkert noe rett i det.. :lol:

Det er som flere har skrevet over, ikke så vanskelig å se om hunden er plaget med dette. De hundene jeg har sett som har hatt fylte analkjertler har aket seg ofte, og vært tydelig opptatt av sin egen bakdel, for å si det på den måten. I tillegg kan man marke om hunden har gnidd seg på enkelte områder av gulvet, fordi noe av det som skilles ut blir sittende på gulvet, om du forstår hva jeg mener.

Det går visst an å tømme analkjertlene selv, men det lønner seg å få dyrlegen til å vise første gangen. Har hørt om noen som har fått seg en ubehagelig opplevelse mens de gjorde dette.

Skrevet

Tømte selv på gutten og ja...man må passe på at det ikke spruter på en. :) hadde noe tørkepapir som "skjold" :lol:

Skrevet

Tømte selv på gutten og ja....man må passe på at det ikke spruter på en. :) hadde noe tørkepapir som "skjold" :lol:

Puttet du fingeren inn eller klemte du bare på utsiden?

Skrevet

Putter pekefingere litt inn (med hanske seff) og tommelen utenfor og kjenner etter på begge sider. Første gang eg gjorde det var det kunn høyre kjertel som var tett. Det luktet men langt ifra som fryktet og vanlig poop er laangt verre. :lol:

Edit: Det er var mest redd kordan hunden kom til å reagere på at matfar plutselig begynner å pirke på fyfy område. Han sto stille og gjorde ingeting og ikke hylte han eller noen ting. Heldigvis! Vasket seg litt etterpå.

Skrevet

Felix får ofte fylte analkjertler, da begynner han å ake seg på rompa hvis det har gått så langt.. Ellers pleier jeg å tømme dem annen hver gang jeg bader omtrent :)

Skrevet

det lukter død og grønne bein ..Sånt får dyrlegen lov til å ta seg av...

henrik får dette ganske ofte, særlig om han har spist mye som ikke er hans vanlige ordinære hundefor..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...