Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er fylte analkjertler?


Recommended Posts

Uten at jeg skal si det sikkert så er vel kjertlene rett og slett fyllt med dritt? ser iallefall sånn ut, men jeg vet ikke jeg. :barfy:

Noen hunder har problemer med å få tømt de selv.

Et symtom kan være at hunden sitter på rompa og gnir seg bortover gulvet mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analkjertlene er ikke fylt med dritt, som det er foreslått her, men med et sekret. De kan tette seg, og da hoper det seg opp og må tømmes. Hunder som er plaget med dette, bør få mer fiber i kosten. Symptomer er slikking og biting der bak eller at hunden aker bortover gulvet.

(Har jeg lest en del steder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det som er i anakjertlene hundens unike lukt væske? Mener å ha lest at væsken har en unik lukt for hver hund og det er derfor hunder sniffer hverandre i rumpen.

Det er sikkert noe rett i det.. :lol:

Det er som flere har skrevet over, ikke så vanskelig å se om hunden er plaget med dette. De hundene jeg har sett som har hatt fylte analkjertler har aket seg ofte, og vært tydelig opptatt av sin egen bakdel, for å si det på den måten. I tillegg kan man marke om hunden har gnidd seg på enkelte områder av gulvet, fordi noe av det som skilles ut blir sittende på gulvet, om du forstår hva jeg mener.

Det går visst an å tømme analkjertlene selv, men det lønner seg å få dyrlegen til å vise første gangen. Har hørt om noen som har fått seg en ubehagelig opplevelse mens de gjorde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putter pekefingere litt inn (med hanske seff) og tommelen utenfor og kjenner etter på begge sider. Første gang eg gjorde det var det kunn høyre kjertel som var tett. Det luktet men langt ifra som fryktet og vanlig poop er laangt verre. :lol:

Edit: Det er var mest redd kordan hunden kom til å reagere på at matfar plutselig begynner å pirke på fyfy område. Han sto stille og gjorde ingeting og ikke hylte han eller noen ting. Heldigvis! Vasket seg litt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...