Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupert

Cavalier&Collie

Burde man kupere?  

17 stemmer

1. 1.

• Ja, paa alle hunder
      0
    • Ja, paa de som passer til det (i saafall hvilken?)
      5
    • Nei, synes ingen bor kupere, det odelegger hunden!
      12
    • Hva er kupere?
      0

Recommended Posts

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Jeg liker ikke kupering i det hele tatt. Men jeg har ingen ting i mot de som ER det. Har bare noe imot grunnen for at det gjøres. :-o

Syns jo alle raser er penest helt naturlig, men kuperte Dobbiser er vel det eneste jeg ville godtatt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering er jo ulovlig her i Norge, og man kan ikke delta på hverken utstillinger eller andre konkurranser med kupert hund. Heller ikke jakthunder som har fått kupert deler av halen sin p.g.a. skade får ikke delta på jaktprøver.

Derfor skjønner jeg heller ikke vitsen med å kupere.

Uansett så synes jeg at man skal la ørene og halene på bikkjene våre være i fred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering er jo ulovlig her i Norge, og man kan ikke delta på hverken utstillinger eller andre konkurranser med kupert hund. Heller ikke jakthunder som har fått kupert deler av halen sin p.g.a. skade får ikke delta på jaktprøver.  

Derfor skjønner jeg heller ikke vitsen med å kupere.

Uansett så synes jeg at man skal la ørene og halene på bikkjene våre være i fred!

Så lenge jakthunden ikke er av en rase som opprinnelig har vært kupert, er det fullt lovlig å delta på akkurat det man vil her i norge!!

Har man papirene i orden vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hund synes du er penest naar den er kupert?

Selv synes jeg Dobermann, men har ikke hort om andre hunder heller da :oops:

Dobermann, Rottweiler, Pinscher, Pudler,Bokser,"Staffer",mastiffene og noen fuglehunder er kuperingsraser.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke kupering i det hele tatt. Men jeg har ingen ting i mot de som ER det. Har bare noe imot grunnen for at det gjøres.  :-o  

GRUNNEN for at det gjøres, er blandt annet fordi musklene i bakparten er for kraftig til halen. Det er plenty jakthunder som kommer hjem hver eneste sesongslutt,blodig og ****** - full i åpne betente ekle sår på halen,og mange dobbere b.l.a knekker halene og.Dette er svært smertefullt,og noen av dem må kuperes pga sår som ikke vil gro, da de slår dem opp igjen konstant.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

syns kuppering er helt grusomt! Så en kuppering av dobbermann valper i Polen og det er det verste jeg har sett og opplevd! De stakkars valpene fikk ikke bedøvelse, de ble bare kappet av halen på! Det er det jeg kaller body modification på hund, og det syns jeg er helt grusomt!!! Har ingen respekt for det. Sånne grusomheter støtter jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at han som "skapte" dobermannrasen ikke klarte å lage en rase med stående ører. Derfor begynte de å kupere, for at dobbisen skulle få et mer fryktingytende utseende.

Jeg vet jo ikke om dette er sant, men det høres jo tross alt logisk ut.

Og skjønnhet i seg selv er ikke gyldig grunn for kupering.

Men bedrer det hundens liv, eller har en medisinsk årsak, selvsagt. Slik som på noen jakthunder.

Calina:

Jeg visste ikke at man kuperte pudler? Hvor er det man kuperer i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om kupering. Men så er jeg også imot plastisk kirurgi på mennesker... Hvorfor kan man ikke bare la folk og dyr være som de er, naturlige? Nei, kupering er ikke no for meg. Helt unødvendig, bare for at hundene skal ha et spesielt utseende! Det er jo det samme som mange raser som er avlet så mye på en spesiell ting som mennesker synes er søtt, kult o.l. at de blir syke og svake av det. F.eks. sånne hunder som har så flattrykte tryner at de får puste- og øyeproblemer av det. Og rynkehunder som får hudproblemer.

Det er også en viktig grunn til at jeg valgte papillon, fordi den er kjent som en generelt veldig sunn rase.

Det er selvsagt noe helt annet når man kapper halen av en hund som har sår/er betent. Men synes ikke man skal gjøre det bare fordi 'de kan bli betente'. Er jo massevis av hunder som klarer seg fint med halen sin også, det er jo tross alt sånn det er ment å være.

Og når folk vil kupere ørene for at hunden skal se mer fryktinngytende ut, synes jeg bare det sier at de har noe å være redde for. Det er også ofte grunnen til at folk kjøper den type raser. Når man vil ha en hund som ser 'tøff og skummel' ut er det gjerne fordi man vil være tøff selv, men innerst inne er man ikke tøff i det hele tatt...

Man kan selvfølgelig også kjøpe 'tøffe' raser av helt andre grunner!

(Selv er jeg tøff nok til å ha en hund på 1.2kg! :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hund synes du er penest naar den er kupert?

Selv synes jeg Dobermann, men har ikke hort om andre hunder heller da :oops:

Grand Danois, Bouvier des Flandres og Briard er også raser som normalt blir kupert.

Jeg har da en rase som har stående ører, selv om den ikke akkurat ser farlig ut med dette.. :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Danois, Bouvier des Flandres og Briard er også raser som normalt blir kupert.

Jeg har da en rase som har stående ører, selv om den ikke akkurat ser farlig ut med dette.. :D:(

HæHæHæ :lol: Min hund har da også stående ører, svæææære stående ører attpåtil, jammen skummel hund ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var meningen fra naturens side at hunde skulle ha kupperede øre havde de nok haft det! :lol: Når man ser måderne hvorpå hundene får sine øre klippet af med en saks og syet dem igen af sådan en flok fæhoveder der ingen forstand har på medicin eller ved noget om ørets anatomi er det fandeme for klamt. Det er flot men unødvendigt! Så mange får betændelse i ørene fordi der ikke er noe til at beskytte øregangen. De lider unødigt fordi folk vil ha en hund der er "sej".... det gør mig sur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt imot kupering. Spesielt når det gjelder ører! Ikke for å tråkke noen på tærne, men kuperte f eks dobbere er IKKE pene. Ukuperte dobbere er noe av det vakreste som fins :wink:

Enig med du :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

kuppering er jeg helt imot. Det vakreste som finnes er dobbermann som ikke er kupert. Syns kuperingen av ørene er det verste... usj.... b.m på hund er jeg heeelt imot!!! avle dem heller friske enn å drive å forme kroppen deres etterpå!! sykt, syns det er like ille som å tatovere eller pierce en hund! Greit på mennesker, men dyret kan IKKE bestemme selv. basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal kjære om hunden sin for og bli fornøyd med den. så må indrømme at jeg er litt imot det.

Synes det er greit pågrunn av sykdom.

De kan heller prøve og avle frem rasen uten hale. Som ini. Hun er jo født uten hale.

Jeg har fått mange sure blikk og sinna komentarer etter meg av folk som ikke kan noe om rasen. Dette er ikke noe morro! :lol:

Men de blir grønne i ansiktet når jeg sier de er født uten hale! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns kuppering er helt grusomt! Så en kuppering av dobbermann valper i Polen og det er det verste jeg har sett og opplevd! De stakkars valpene fikk ikke bedøvelse, de ble bare kappet av halen på! Det er det jeg kaller body modification på hund, og det syns jeg er helt grusomt!!! Har ingen respekt for det. Sånne grusomheter støtter jeg ikke...

Da har du vært hos en som gjør det på gamlemåten skjønner jeg - den som er sånn ca steinalder gammel...

En valp har overhodet ingen nerver/følelser de første dagene av sitt liv i hale og andre deler av kroppen.

Ergo trengs det ingen bedøvelse,og en skikkelig og seriøs oppdretter får en dyrlege hjem til seg. Denne trekker opp huden (bakover,inn mot rumpen) på halen,og klipper/kutter denne mellom de tre øverste leddene - det varierer litt på hvor lang hale man skal ha.

Det er noen valper som trenger et sting etterpå,for å leges fortere.De fleste får litt "lim" på.Fiks ferdig.Tispa er med valpene (selvfølgelig),og ikke et knyst høres, bortsett fra den vanlige pipingen en valp lager for å gi beskjed til mor hvor den er...så den ikke blir skvist..-det er forbausende mange dobbervalper som mister livet pga mamma ligger seg på dem..

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var meningen fra naturens side at hunde skulle ha kupperede øre havde de nok haft det!  :lol: Når man ser måderne hvorpå hundene får sine øre klippet af med en saks og syet dem igen af sådan en flok fæhoveder der ingen forstand har på medicin eller ved noget om ørets anatomi er det fandeme for klamt. Det er flot men unødvendigt! Så mange får betændelse i ørene fordi der ikke er noe til at beskytte øregangen. De lider unødigt fordi folk vil ha en hund der er "sej".... det gør mig sur

En kupert hund har ikke mer sjans til å få ørebetennelse enn en ukupert...

dette er en myte. Det som derimot erfakta, er at raser med ører som har fullt pels i øregangene, lettere får betennelse der.Se igjen på puddel som et fint eksempel. Dermå man nappe øreganger ofte, da disse gror igjen med pels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt imot kupering. Spesielt når det gjelder ører! Ikke for å tråkke noen på tærne, men kuperte f eks dobbere er IKKE pene. Ukuperte dobbere er noe av det vakreste som fins :wink:

*ler* -tviler på noen blir tråkka på tærne.! :wink:

Selv syns jeg en ukupert dobber ser ut som en dum fuglehund,og jeg skal ALLTID ha en kupert dobber! :lol::):D:(:(:(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* -tviler på noen blir tråkka på tærne.! :wink:

Selv syns jeg en ukupert dobber ser ut som en dum fuglehund,og jeg skal ALLTID ha en kupert dobber! :lol::):D:(:(:(:(

Det blir for tynt Calina...!

Hvorfor skaffe seg en hund som man opprinnelig ikke syns er noe pen, men skjære i den for å få det utseendet man vi hal..?. Dobbeltmoral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for tynt Calina...!

Hvorfor skaffe seg en hund som man opprinnelig ikke syns er noe pen, men skjære i den for å få det utseendet man vi hal..?. Dobbeltmoral?

Enig! Helt søkt spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...