Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador Retriever - Lisa


charlotte

Recommended Posts

Lisa ble født i North Yorkshire 2. april 2005 i et kull med to andre tisper og fire hanner. Hun fikk navnet Rhypyker Trio hos sin oppdretter i Rhypyker Gundogs, og ble karakterisert som den rolige kosejenta i kullet. 9 uker gammel landet hun på Gardermoen sammen med sin kullbror Tribute. Tribute ble kjørt til sin eier i Stavanger og min valp kom endelig hjem etter mange mnd med venting. Lisa skulle hun hete, det ble bestemt før hun ble født. Hun var også den rolige i kullet, hun sovnet på dyrlegebordet når hun skulle ha 12 ukers vaksina, og hun sovnet i trapper, i heisen, i bilen, overalt. Et par mnd senere ble hun litt tøffere, og pr i dag er hun 1 år og er den villeste hunden i kullet. Ting forandrer seg!

Lisa er gul, egoistisk og klok. Hun røyter, piper når hun kjeder seg, kommer aldri til å få mer enn gult på utstilling, er arbeidsnarkoman og har rosa nese. Hun drar i båndet hvis jeg ikke har godbiter, hopper på folk og spiser hestebæsj uansett hvor råtten den er. Allikevel er hun min lille gulljente, og den dagen hun kom fra England var den beste dagen i mitt liv. Hun er en drøm og jobbe med, hun er lettlært, arbeidsglad og er alltid blid og klar for å ta i et tak. Hun stoler på meg når jeg sender henne ut på en markering, og jeg stoler på at hun klarer oppgaven.

Lisa kan pr i dag sendes ut på 250meter markering, hun går feltsøk, tar dirigering fra lang avstand, hopper over gjerder, apporterer kaldt vilt, lystrer fløytesignal og kan sitte og bli mens jeg går avgårde. Hun klarer dobbelmarkering, behersker blind markering og har blitt presentert for vannmarkering. Lisa har stilt på working test med 77/100 poeng, og har vært med på Norsk Lagmesterskap for Oslo 2006 hvor hun gjorde det bra. Dette er egentlig bare prøveerfaring for henne. Debut på B prøve skjer juni 07.

Lisa med due:

IMG_8138edit.JPG

Portrett av Lisa:

04hode2.jpg

Bilde som var i Hundesport:

04apport2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...

ENDELIG!

Jeg kaster meg over som en grådig ulv og sluker både treningslogg og album i en rivende fart; nam! Dette har jeg ventet lenge på.

Kan jeg ta bildene av meg selv og linke til dem? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ååå..Lisa er så utrolig nydelig :(

Jeg spurte mamma om hvor sannsynlig det var for at jeg kunne få en Labiss av hun..Svaret var nei: De er så klumpete...

Så viste jeg henne siden din, og bildene av Lisa...DA ville hun ha Labbis da ;;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er verdens flinkeste hundemamma og inspirator! Hadde ikke Ane truffet deg på et viktig tidspunkt, er det slett ikke sikkert at vi (eh jeg..) hadde jobbet så aktivt med Fibi i dag! Takk skal du ha og stå på! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG!

Jeg kaster meg over som en grådig ulv og sluker både treningslogg og album i en rivende fart; nam! Dette har jeg ventet lenge på.

Kan jeg ta bildene av meg selv og linke til dem? :(

Ja, seff! Beklager at de er i gif format ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er så utrolig flink! Ser så konsentrert ut og er fokusert på det hun skal gjøre. Ser ut som om hun virkelig liker det hun holder på med. Elegant hoppestilling på det bildet du la inn her forresten, kjenner igjen det siste gledeshoppet for å få tak i apportgjenstanden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er så flink, og ivri! :P Herlig hund. Må bare spørre om en ting, "funker hun" like godt i saltvann som i ferskvann?

kan hende jeg har missa noe, men skal du bruke henne i jakt med tiden? ;) Eller trener du bare for å trene liksom? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er så flink, og ivri! :P Herlig hund. Må bare spørre om en ting, "funker hun" like godt i saltvann som i ferskvann?

kan hende jeg har missa noe, men skal du bruke henne i jakt med tiden? ;) Eller trener du bare for å trene liksom? :P

Har ikke trent i saltvann, kommer ikke til å bruke henne til sjøfugl noe særlig. Det hun skal apportere i vann blir and, utover det er det fasan, due og hare som er mest vanlig. I første omgang skal hun stilles på jaktprøver, og det blir helt sikkert praktisk jakt med tiden også. Fikk henne nettopp til dette formålet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...