Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador Retriever - Lisa

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Lisa ble født i North Yorkshire 2. april 2005 i et kull med to andre tisper og fire hanner. Hun fikk navnet Rhypyker Trio hos sin oppdretter i Rhypyker Gundogs, og ble karakterisert som den rolige kosejenta i kullet. 9 uker gammel landet hun på Gardermoen sammen med sin kullbror Tribute. Tribute ble kjørt til sin eier i Stavanger og min valp kom endelig hjem etter mange mnd med venting. Lisa skulle hun hete, det ble bestemt før hun ble født. Hun var også den rolige i kullet, hun sovnet på dyrlegebordet når hun skulle ha 12 ukers vaksina, og hun sovnet i trapper, i heisen, i bilen, overalt. Et par mnd senere ble hun litt tøffere, og pr i dag er hun 1 år og er den villeste hunden i kullet. Ting forandrer seg!

Lisa er gul, egoistisk og klok. Hun røyter, piper når hun kjeder seg, kommer aldri til å få mer enn gult på utstilling, er arbeidsnarkoman og har rosa nese. Hun drar i båndet hvis jeg ikke har godbiter, hopper på folk og spiser hestebæsj uansett hvor råtten den er. Allikevel er hun min lille gulljente, og den dagen hun kom fra England var den beste dagen i mitt liv. Hun er en drøm og jobbe med, hun er lettlært, arbeidsglad og er alltid blid og klar for å ta i et tak. Hun stoler på meg når jeg sender henne ut på en markering, og jeg stoler på at hun klarer oppgaven.

Lisa kan pr i dag sendes ut på 250meter markering, hun går feltsøk, tar dirigering fra lang avstand, hopper over gjerder, apporterer kaldt vilt, lystrer fløytesignal og kan sitte og bli mens jeg går avgårde. Hun klarer dobbelmarkering, behersker blind markering og har blitt presentert for vannmarkering. Lisa har stilt på working test med 77/100 poeng, og har vært med på Norsk Lagmesterskap for Oslo 2006 hvor hun gjorde det bra. Dette er egentlig bare prøveerfaring for henne. Debut på B prøve skjer juni 07.

Lisa med due:

IMG_8138edit.JPG

Portrett av Lisa:

04hode2.jpg

Bilde som var i Hundesport:

04apport2.jpg

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...
Skrevet

ENDELIG!

Jeg kaster meg over som en grådig ulv og sluker både treningslogg og album i en rivende fart; nam! Dette har jeg ventet lenge på.

Kan jeg ta bildene av meg selv og linke til dem? :)

Guest Christine
Skrevet

Ååå..Lisa er så utrolig nydelig :(

Jeg spurte mamma om hvor sannsynlig det var for at jeg kunne få en Labiss av hun..Svaret var nei: De er så klumpete...

Så viste jeg henne siden din, og bildene av Lisa...DA ville hun ha Labbis da ;;)

Skrevet

Du er verdens flinkeste hundemamma og inspirator! Hadde ikke Ane truffet deg på et viktig tidspunkt, er det slett ikke sikkert at vi (eh jeg..) hadde jobbet så aktivt med Fibi i dag! Takk skal du ha og stå på! :rolleyes:

Skrevet

ENDELIG!

Jeg kaster meg over som en grådig ulv og sluker både treningslogg og album i en rivende fart; nam! Dette har jeg ventet lenge på.

Kan jeg ta bildene av meg selv og linke til dem? :(

Ja, seff! Beklager at de er i gif format ;)

Skrevet

Hihi, kongledykking.. Har fått Mona til å stappe trynet neddi etter pølse, men spørs om kongler er litt dårlig belønning for henne :)

Skrevet

Hun er så utrolig flink! Ser så konsentrert ut og er fokusert på det hun skal gjøre. Ser ut som om hun virkelig liker det hun holder på med. Elegant hoppestilling på det bildet du la inn her forresten, kjenner igjen det siste gledeshoppet for å få tak i apportgjenstanden... ;)

Skrevet

Hun er så flink, og ivri! :P Herlig hund. Må bare spørre om en ting, "funker hun" like godt i saltvann som i ferskvann?

kan hende jeg har missa noe, men skal du bruke henne i jakt med tiden? ;) Eller trener du bare for å trene liksom? :P

Skrevet

Hun er så flink, og ivri! :P Herlig hund. Må bare spørre om en ting, "funker hun" like godt i saltvann som i ferskvann?

kan hende jeg har missa noe, men skal du bruke henne i jakt med tiden? ;) Eller trener du bare for å trene liksom? :P

Har ikke trent i saltvann, kommer ikke til å bruke henne til sjøfugl noe særlig. Det hun skal apportere i vann blir and, utover det er det fasan, due og hare som er mest vanlig. I første omgang skal hun stilles på jaktprøver, og det blir helt sikkert praktisk jakt med tiden også. Fikk henne nettopp til dette formålet :-)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...