Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyebetennelse?

Silje

Recommended Posts

Skrevet

Enya har i dag runnet veldig på det ene øyet. Nå den siste timen har det kommet litt gulaktig væske ut av øyet. Øyet er også litt hovent under og litt sammen lukket.

Min diagnose er øyenbetennelse, men siden jeg ikke har hatt hund med det før, så er jeg ikke helt sikker...

Noen som har andre forslag?

Og så er det jo hva jeg skal gjøre med det da. Jeg har nå kokt opp vann og vasket øye med dette. Er det noe mer jeg kan gjøre før i morgen og vetrinær kontoret åpner?

Skrevet

Rennede øyne kan være tegn på øyekatarr.(om det ikke er det samme som øyebetendelse da!) Blunking og/eller gniing, samt utflod kan skyldes irrtasjoner, vet egentlig ikke hva kan gjøres før turen til veterinær annet enn å passe på at det ikke kommer på det andre øyet, tørk bort væsken med bomull eller klut. Det er volsomt smittsomt!!

Skrevet

Takk for svar!

Nå gikk jeg til en dyrlege som hadde åpent enda jeg. Selv om han egentlig er en dyrlege jeg ikke pleier å gå til ;)

Og han diagnose stemte med min. Hun hadde øyebetennelse og fikk øyedråper for det.

Skrevet

så bra du fant det ut da :huh:

Rex hadde også øyebetennelse for noen uker siden, og han var veldig hoven, og dyrlegen sa det så virkelig stygt ut. Og vi fikk øyedråper som vi skulle dryppe i øyet flere ganger daglig, og en salve som skulle legges på øyet på kvelden.. etter 2 dager så alt som normalt ut, men fortsatte ut "kuren"...

Skrevet

Enya har i dag runnet veldig på det ene øyet. Nå den siste timen har det kommet litt gulaktig væske ut av øyet. Øyet er også litt hovent under og litt sammen lukket.

Min diagnose er øyenbetennelse, men siden jeg ikke har hatt hund med det før, så er jeg ikke helt sikker...

Noen som har andre forslag?

Og så er det jo hva jeg skal gjøre med det da. Jeg har nå kokt opp vann og vasket øye med dette. Er det noe mer jeg kan gjøre før i morgen og vetrinær kontoret åpner?

Vanlige øyedråper kan ta kekken på en vanlig øyebetennelse, skyll med "øyebad" (selges i dyrebutikk) og blir det ikke merkbart bedre etter et par dager anbefaler jeg å kontakte veterinær. Går en hund for lenge med betennelse kan det føre til arrdannelser på hornhinnen og hunden kan bli blind.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...