Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyebetennelse?


Silje

Recommended Posts

Enya har i dag runnet veldig på det ene øyet. Nå den siste timen har det kommet litt gulaktig væske ut av øyet. Øyet er også litt hovent under og litt sammen lukket.

Min diagnose er øyenbetennelse, men siden jeg ikke har hatt hund med det før, så er jeg ikke helt sikker...

Noen som har andre forslag?

Og så er det jo hva jeg skal gjøre med det da. Jeg har nå kokt opp vann og vasket øye med dette. Er det noe mer jeg kan gjøre før i morgen og vetrinær kontoret åpner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rennede øyne kan være tegn på øyekatarr.(om det ikke er det samme som øyebetendelse da!) Blunking og/eller gniing, samt utflod kan skyldes irrtasjoner, vet egentlig ikke hva kan gjøres før turen til veterinær annet enn å passe på at det ikke kommer på det andre øyet, tørk bort væsken med bomull eller klut. Det er volsomt smittsomt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nå gikk jeg til en dyrlege som hadde åpent enda jeg. Selv om han egentlig er en dyrlege jeg ikke pleier å gå til ;)

Og han diagnose stemte med min. Hun hadde øyebetennelse og fikk øyedråper for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra du fant det ut da :huh:

Rex hadde også øyebetennelse for noen uker siden, og han var veldig hoven, og dyrlegen sa det så virkelig stygt ut. Og vi fikk øyedråper som vi skulle dryppe i øyet flere ganger daglig, og en salve som skulle legges på øyet på kvelden.. etter 2 dager så alt som normalt ut, men fortsatte ut "kuren"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enya har i dag runnet veldig på det ene øyet. Nå den siste timen har det kommet litt gulaktig væske ut av øyet. Øyet er også litt hovent under og litt sammen lukket.

Min diagnose er øyenbetennelse, men siden jeg ikke har hatt hund med det før, så er jeg ikke helt sikker...

Noen som har andre forslag?

Og så er det jo hva jeg skal gjøre med det da. Jeg har nå kokt opp vann og vasket øye med dette. Er det noe mer jeg kan gjøre før i morgen og vetrinær kontoret åpner?

Vanlige øyedråper kan ta kekken på en vanlig øyebetennelse, skyll med "øyebad" (selges i dyrebutikk) og blir det ikke merkbart bedre etter et par dager anbefaler jeg å kontakte veterinær. Går en hund for lenge med betennelse kan det føre til arrdannelser på hornhinnen og hunden kan bli blind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...