Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av kommandoer under trening

Ingvild

Recommended Posts

I hvor stor grad bruker du kommandoer når du trener? Bruker du bare kommandoer, eller belønner du nesten kun for frivillig atferd?

Tenker på lydighetstrening nå.

på hver ting jeg ber hunden gjøre :) Men rosen spares det godt på. Den skal være belønning, ikke dilledallespråk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønner frivillige ting, men gir kommandoer også..

Skal jeg f.eks trene dekk under marsj klikker jeg opp frivillig dekk først, for da er det mer sannsynlig at hun tilbyr dekk under baklengsmarsjen. Men, jeg kan si dekk i andre sammenhenger og da legger hun seg jo, hun kan kommandoen. Så det er vel litt begge deler kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvor stor grad bruker du kommandoer når du trener? Bruker du bare kommandoer, eller belønner du nesten kun for frivillig atferd?

Det blir på samme måten. Først tilbyr hunden å løpe ut til ståmarkør og når den atferden er befestet, setter jeg navn på den. Ellers blir det jo en omvei. Om f. eks. hunden min sitter på plass og jeg sier "gå markør", så vil den lære at det å sitte på plass heter; "gå markør". Og tidligere har jeg prentet inn at det heter på plass. Hunden kan jo ikke norsk så dette blir forvirrende og en lang omvei. Mye bedre å fortelle hva det heter det den gjør i øyeblikket og da blir det ikke kommandoer i den forstand. Siden blir ordene "gå markør" en tillatelse og ikke en ordre (kommando). Så for mitt vedkommende bruker jeg ikke kommandoer kan man si. Og selv om jeg prøver og ikke rose for mye, men heller belønne atferden, så kommer det et og annet "dyktig" allikevel. Egentlig bortkastet fordi ros er ikke belønning for hundene mine, men kan i beste fall bli en sekundærfortserker, men vanligvis blir det bare et forstyrrende element og støy!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvor godt øvelsen sitter. Jeg har vært veldig treig til å sette komando på noe, jeg satte komando på fot feks for et par uker siden, og jeg belønner mye for frivellige atferder når jeg trener inn nye ting. Jeg har en hund som er kreativ av natur, og jeg vil ikke ha han FOR kreativ så jeg prøver å være tydlelig på hva vi trener akkurat nå men jeg setter ikke nødvendigvis en kommando på det..Hvis du skjønner? :unsure: Litt rotete forklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på... hvor langt vi har kommet i treningen av en øvelse / et moment, hva slags trening, hvilket humør osv. osv.

Men vanligvis er det nok en salig blanding, selv om jeg har økter der jeg kun trener med kommandoer og andre økter der jeg belønner kun det hunden tilbyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt fikk meg til å tenke gjennom når jeg bruker kommando, i hvilke settinger jeg bruker det, når jeg ikke bruker det osv..

Og det var kjemepnyttig.. For jeg satt her og grublet og tenkte gjennom det vi trener på. Bla kom til at: Jo vi bruker i hvert fall kommando for å vente i forskjellige settinger; f.eks. vente når jeg gir mat, vente på å gå ut av bil, vente på belønning, vente på meg på tur osv før jeg sier værsegod.

Men så tenker jeg nå.. trenger jeg nå den kommando lenger? Hunden har jo sikkert lært dette for lenge siden. Den har bare blitt en refleks i hjernen min for at jeg skal si dette hver gang hunden skal vente til den før en annen kommando. Hun skjønner nå sikkert kjempegodt at hun skal vente til jeg gir klarsignal.. Hm, hm.. dette skal jeg jammen prøve ut i morgen og sjekke hvor godt det sitter i ryggmargen hennes nå.

Ellers er jeg en kvinne med få ord - dvs jeg har tenkt at jeg vil bruke så få ord som mulig i trening av hunden for å gjøre det lettere for meg selv - må ha ting veldig lett for at jeg skal klare å huske ting. Derfor bruker jeg faktisk ganske få kommandoer når vi trener. Og det er ganske greit å finne fram til de få ord som vi kan klare å få til øvelsene våre med. Og siden vi jobber med klikkerfilosofien så føler jeg også at vi ikke trenger det helt store ordforrådet. Klarer de å trene en spekkhogger til å tisse i et glass for å avgi en urinprøve (stjælt fra min eminente trener Åse) så tenker jeg vel at vi kan klare å trene en hund med veldig få kommandoer.. Klart at dette går på signaler i en eller annen form - men er det ikke signaler vi også bruker veldig mye med kroppsspåket vårt i forhold til å få hunden vå inn i den adferd/posisjon vi ønsker?

Så det jeg synes hadde vært interessant å høre fra dere er hvor mange kommandoer som dere synes er helt nødvendig å lære inn. Tenker da i forhold til en lydighetsøvelse - vet at det er stor forskjell i de forskjellige klasser men alikevel..

westminster - håper du ikke føler dette er som å stjele tråden din da det absolutt ikke er det. Men jeg tenker at det er veldig likt og også interessant å høre hvordan andre bruker dette. Kjempeflott tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg synes hadde vært interessant å høre fra dere er hvor mange kommandoer som dere synes er helt nødvendig å lære inn. Tenker da i forhold til en lydighetsøvelse - vet at det er stor forskjell i de forskjellige klasser men alikevel..

Det är inte många kommandon egentligen. Missy kan väl "kom" (kontaktord), "sitt", "ligg", "stå", "varsågod" och "Missykom" (inkallning). Apportering, hopp, rutan etc. går på "varsågod". Ska väl lära in kommando för de där grejerna någon gång, jag är bara lite lat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig mange kommandoer. Om jeg skal gå gjennom en lp øvelse (som er ferdig baklengskjedet) tar jeg med kommando, ellers er mye frivillig atferd. Frivillig utgangsstilling, fremmarsj, bli, frivillig touch, apport osv. Men selvsagt, hun er jo avhengig av noen stimuli. F.eks kan hun ikke tilby apport før hun ser apportbukken, tilby touch når hun ser musematte/stick/håndflaten/pekefingeren, utgangsstilling n¨r jeg står rett opp og ned osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som labbis. Vi kjører mye frivillig men holder vi på med momenter til baklengsjkeding f.eks stå eller dekk bruker vi såklart kommando. Og ferdig baklengskjeda øvlser bruker vi kommando til. Har også frivillig utgangstilling. (men har kommando for det og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...