Gå til innhold
Hundesonen.no

hundedrit


yvonne_89

Hundedrit  

45 stemmer

  1. 1.

    • ja
      32
    • nei
      11
    • ingen komentar
      2


Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Yvonne89

Hva kan DU gjøre for å få dere hestefolka til å bli flinkere å rydde etter hestene deres?? Jeg har vært selv hesteeier mange år og klarte å komme meg ned og sparke etterlater til side. Kanskje du kan være eksampel til de andre :)

hilsen marica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille få som plukker opp hundedritten etter seg for tiden ser jeg.. Her "flyter det over" nå som snøen smelter. Selv plukker jeg ikke alltid opp, og kunne godt vært flinkere, men jeg anser ikke meg selv som uegnet hundeeier av den grunn.. Enkelt og greit fordi det har mer med latskap fra naturens side enn ansvarsbevissthet å gjøre.

Men vi burde absolutt bli flinkere til å plukke opp, vi som sluntrer unna en gang i blandt.

Synes forresten ordning med "bokser" på lyktestolper her og der er helt genialt. Der er det gratis hundeposer og søppeldunk så man kan kaste dritten, og alltid ha med seg pose. Noen steder har de slike, og det synes jeg er et kjempeflott tiltak.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da hadde nok jeg og vært flinkere, men skulle likt og sett at de hadde satt opp noe her ja. Men de vil vel ikke bruke penger på sånnt noe her nei :rolleyes: Det som er så synd de tenker stor sett ikke på sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har så pass små hunder at bæsjer de flere ganger på turen er det ikke synlig engang men på størelsen med en kanin bæsj så det tar jeg ikke opp.

Og til dere som går av hesten for å tråkke bæsjen til side det er ikke alltid mulig. Rir du f.eks. gallophester har du ikke mulighet til å gjøre det. Så å si at det er en plikt blir bare tullete etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett.. jeg syns det er MYE bedre å tråkke i hestedrit enn å tråkke i katte- eller hundedrit! Det lukter jo ikke halvparten så ille.

Jo - men hvis vi tenker litt på de rundt oss - hestedrit ødelegger hjullager på skatebords, rollerblades og sparkesykler. Har faktisk i min spede ungdomm opplevd å få full blokkering av flere hjul på skateboardet pga hestemøkk. Særlig artig var ikke det - det skjedde selvsagt ned en bratt bakke i stor fart. Fikk et ganske så ublidt møte med asfalten, og hadde jeg sett synderen akkurat i det øyeblikket asfalten kom fykende i mot meg, så hadde jeg nok slått ihjel både den firbente og den tobente oppå.... Heldigvis fikk jeg rase i fra meg alene slik at jeg slapp å spikre paller i flere år..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har så pass små hunder at bæsjer de flere ganger på turen er det ikke synlig engang men på størelsen med en kanin bæsj så det tar jeg ikke opp.

Og til dere som går av hesten for å tråkke bæsjen til side det er ikke alltid mulig. Rir du f.eks. gallophester har du ikke mulighet til å gjøre det. Så å si at det er en plikt blir bare tullete etter min mening.

Ikke mulig???

Mener du at dere rir hester som ikke lar seg stoppe? Og det på offentlige gangveier??? Det burde ihvertfall ikke være lov, hva hvis dere møter en hel barnehage gående i mot dere rundt en sving? Hvis det ikke er mulig å stoppe da, så ryker det vel 3-4 barneliv? Men det er kanskje ikke så farlig sålenge dere får holde på med hestene deres kanskje.... Selvsagt er det en plikt å plukke opp dritten fra gangveien, om du har hest, ku, hund eller uansett dyr. Kan man ikke gjøre det, så holder man seg unna offentlige gangveier såfremt man har mer enn en fungerende celle i topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mulig???

Mener du at dere rir hester som ikke lar seg stoppe? Og det på offentlige gangveier??? Det burde ihvertfall ikke være lov, hva hvis dere møter en hel barnehage gående i mot dere rundt en sving? Hvis det ikke er mulig å stoppe da, så ryker det vel 3-4 barneliv? Men det er kanskje ikke så farlig sålenge dere får holde på med hestene deres kanskje.... Selvsagt er det en plikt å plukke opp dritten fra gangveien, om du har hest, ku, hund eller uansett dyr. Kan man ikke gjøre det, så holder man seg unna offentlige gangveier såfremt man har mer enn en fungerende celle i topplokket.

SElvfølgelig greier vi å stoppe hestene men vi kan ikke hoppe på dem igjen. Det er noen få (jockeyer) som greier det men de fleste for ikke det til! Pluss at det er vanskelig å få de til å stå stille for i det hele tatt å prøve å hoppe på dem. Og ja de er nok lit mer viltre en de fleste ridehestene men vi må da få lov til å ri på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke alltid opp. Det er fordi jeg går som regel i skog og mark... Der det går andre folk tar jeg alltid opp. Men så lenge de går på do langt utforbi stiene, så tar jeg ikke opp.

Jeg synes de som ikke alltid tar opp etter seg er avsvalig nok til å ha hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i starten av påska var jeg i Oslo, hos besteforeldrene mine - og det var ekstremt mye hundedritt overalt. Rett utenfor oppkjørsla deres, på stien opp til t-banestasjonen, langs en tursti i Østmarka (hvor det var flere søppelbøtter i umiddelbar nærhet) osv. Da snakker man om ekstrem latskap altså, når man ikke orker å plukke opp dritten til hunden når den driter omtrent på noen sin eiendom, og man bare trenger å bære posen i ti meter.

I områdene jeg går tur er det svært, svært, svært få søppelkasser. Det kan gjerne være to-tre kilometer fra der hunden driter til nærmeste søppelkasse. Om hunden da setter seg oppi en grøftekant/skråning hvor det ikke er et eneste menneske som setter en fot, da ser jeg ikke problemet med å la det ligge igjen. Om Tinka driter tett innpå fortauet/turstien eller på områder utenfor fortau/stier hvor folk går en del, så plukker jeg alltid opp. Om jeg veit at jeg skal gå samme veien tilbake og det er et stykke til neste søppelkasse lar jeg posen ligge og kaster den når jeg kommer hjem i stedet for å ta den med på hele turen. På åkeren gidder jeg ikke plukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bikkja driter på åkeren trøster jeg meg med at han hjelper til med gjødslingen, og når han tisser så vanner han jo bare plantene :) I skauen gjødsler han også, slik at det kan vokse vakre planter der. Men på assfalten, der er det jo bare til plag.. derfor driter ikke min hund der, for han vil hjelpe samfunnet :D

*marie er trøtt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dorab01

Har aldri i mitt liv sett en eneste med jockeysal på ridetur i offentlig veier, ikke i Norge, Sverige, Usa, Canada ell Frankerike (dette vet jeg siden jeg har trent gallophester i flere steder i verden :mellow: ). Har lite tro at gallophestene blir trent slike steder heller. Hva er egentlig problemet til hestefolka? Kan man ikke komme seg opp på hesten igjen, bør man vel ikke ri da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SElvfølgelig greier vi å stoppe hestene men vi kan ikke hoppe på dem igjen. Det er noen få (jockeyer) som greier det men de fleste for ikke det til! Pluss at det er vanskelig å få de til å stå stille for i det hele tatt å prøve å hoppe på dem. Og ja de er nok lit mer viltre en de fleste ridehestene men vi må da få lov til å ri på dem!

Men hvis du vet at du ikke har mulighet til å gjøre noe med dritten til hesten, så mener jeg du har to valg: enten ta samme runden til fots som du gjorde med hesten med en gang du kommer til stallen - for å rydde opp etter hesten din, eller rett og slett la være å holde deg på gangveier, stier og andre plasser hvor folk flest ferdes. At du ikke kommer deg opp på hesten din igjen, bør ikke være en sak som blir til plage for andre. Og nei - jeg mener ikke alle har noen selvskreven rett til å ri eller ha hund eller lignende. Kan man ikke drive med dyr uten å plage andre unødig, så bør man ikke drive med dyr - det er min mening.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg red, pleide det å være vrient å skulle stoppe midt i turen for å sparke driten i grøfta. Derfor gikk/syklet/kjørte vi tilbake dit etter rideturen og så sparket driten vekk. Men som oftes pleide vi å få hestene til å drite langt neddi grøfta, om det så var på asfalt eller i skogen. Er så irriterende å skal trø over hestemøkk på tur. Hester driter ikke akkurat lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg rir på tur barbak og hesten driter så hopper jeg av for å spenne den til side og leier hesten til vi evt. finner steder som jeg klarer å hoppe oppå hesten igjen :mellow:

Hvis jeg ser drit fra andre hester midt i veien så pleier jeg å spenne det tilside for det ser ikke akkurat så delkat med en hestepære midti i veien og turgårdere blir mye gladere da. Vi finner fort ut hvilken hest som har gått der ( det er ikke så mangen staller rundt der) og snakker litt til den personen. For hvis det blir liggende mass hestepære rundt så får vi sikkert ikke ri så mangen steder etterhvert.

Hvis jeg ha rir en hest som er litt vanskelig å gå oppå så rir jeg ferdig turen og hopper utav like med møkken og spenner den tilside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen hund har lagt fra seg den store ruka rett under postkassen vår, og vi klarte så klart å miste noe av posten i den.. Folk må skjerpe seg! De kan vel plukke opp bæsjen etter hunden sin, og da særlig hvis den har bæsjet rett urenfor en eiendom. Det er lite hensynsfullt, og nettopp pågrunn av dem, får alle hundeiere et dårlig rykte! Så ja, har man tatt til seg en hund, skal man ta til seg ansvaret for alt den gjør, og da også å plukke opp bæsjen..Men vil ikke si at det har sååå mye med ansvaret å gjøre, at man blir uansvarlig dersom man ikke gjør det hver eneste gang. Men en del av ansvaret er det ja..

Selv, plukker jeg alltid opp, med mindre det er i skogen, eller i et kratt hvor folk ikke kommer til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men atte... noen skriver at de plukker opp bæsjen hvis den ligger der folk går, eller sparker den ned i grøfta... Har dere gått langs veien sammen små barn noen gang? De går som regel i grøfta! Hestemøkk kan som kjent smitte unger med stivkrampe også, litt av et ansvar å ha! En annen ting er at når det regner så blir grøftevannet fullt av ormeegg og jeg vet ikke hva. Hvis alle hadde plukket opp i grøfta også så tror jeg det hadde vært mye mindre hundeorm! Det er jo slik hundene smitter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dorab01

Har aldri i mitt liv sett en eneste med jockeysal på ridetur i offentlig veier, ikke i Norge, Sverige, Usa, Canada ell Frankerike (dette vet jeg siden jeg har trent gallophester i flere steder i verden :) ). Har lite tro at gallophestene blir trent slike steder heller. Hva er egentlig problemet til hestefolka? Kan man ikke komme seg opp på hesten igjen, bør man vel ikke ri da?

Hæ selvfølgelig rir vi i galloptrenings sal!!! Kom deg en tur på øvrevoll og se da vel!! :mellow: Nå har jeg ridd gallophester i 7 år ig de siste fem daglig hos mange forskjellige trenere og har til dags dato ikke sett en eneste gallophest med ridehest sal. Noe som absolutt er veldig bra da ryggen dems ikke tåler den tunge salen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg rir på tur barbak og hesten driter så hopper jeg av for å spenne den til side og leier hesten til vi evt. finner steder som jeg klarer å hoppe oppå hesten igjen :)

Hvis jeg ser drit fra andre hester midt i veien så pleier jeg å spenne det tilside for det ser ikke akkurat så delkat med en hestepære midti i veien og turgårdere blir mye gladere da. Vi finner fort ut hvilken hest som har gått der ( det er ikke så mangen staller rundt der) og snakker litt til den personen. For hvis det blir liggende mass hestepære rundt så får vi sikkert ikke ri så mangen steder etterhvert.

Hvis jeg ha rir en hest som er litt vanskelig å gå oppå så rir jeg ferdig turen og hopper utav like med møkken og spenner den tilside.

Hei

som kjent er øvrevoll i et ganske tettbygd strøk. Og jeg har aldri hørt en diskusjon om at vi ikke skall ri på veien pga. hestemøkken. Det etr faktisk i denne diskusjonen jeg har hørt dette første gangen. De har så mange andre grunner hvorfor de er imot oss :mellow: så hestemøkk blir likosm ikke tatt opp som tema en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dorab01

Gallophest tåler ikke vekt av en vanlig sal??? hehehe... Ja-a, der kan vi ha mange meninger. Syes du at det er helt ok å la hestemøkk ligge midt i veien? Føler du deg en ansvarlig rytter? Eller synes du kanskje at hestemøkk er dekorativt?

yvonne89

Setter pris på det du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...