Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan oppdaterer du siden din.?


Tore

Recommended Posts

Tror jeg har det mest tungvindte måten å oppdatere på...

For jeg er gått lei av å oppdatere dagbøker osv... ;)

Har jo såklart litt me hvordan jeg valgte å byge opp dagboken å kodene, men hele prosessen virker så tungvindt..

Så hvordan gjør du det.? Når du tilføyer osv holder du på direkte på webhotellet eller lager du alt på pcn før du laster opp.? Andre metoder.? Skriver du om enkle ting i notisbok via ftp programet.? osv osv osv...

Hehe...

Så. Ønsker å høre hvordan du jobber... :P

Håper å plukke opp noen tips til "effetivisering" av oppdateringene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbøker vet jeg manger bruker http://www.blogtown.se/ det har jeg også gjort, enkelt og greit.

Når jeg oppdaterer så har jeg Dreamweaver oppe også "putter" jeg bare etterhvert som jeg oppdaterer, jeg er aldri inne på webhotellet, nesten.

Vet ikke helt om det var dette du spurte om,men det er sånn jeg gjør det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller alldrig inne på webhoteller jeg bare skriver på siden lagrer denne og sender den over ftp min.... Syntest nå dette ikke er tungvint går helt greit her hverfall.... Jeg opptaterer ca hver 3- 4 dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbøker vet jeg manger bruker http://www.blogtown.se/ det har jeg også gjort, enkelt og greit.

Når jeg oppdaterer så har jeg Dreamweaver oppe også "putter" jeg bare etterhvert som jeg oppdaterer, jeg er aldri inne på webhotellet, nesten.

Vet ikke helt om det var dette du spurte om,men det er sånn jeg gjør det. ;)

Vil ikke bruke noe andre bruker eller har som blogtown.se... Alt skal være egenhendig laget... (ja jeg er sær...)

Har du Dreamwaver som ftp så det oppdateres rett på webhotellet.?

Dette har ikke jeg prøvd enda, men lurer på å prøve det....... :P

EDIT: fikk til DreamW. som ftp nå, tror det forenkler en god del.! :P prøvd lenge nå... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke bruke noe andre bruker eller har som blogtown.se... Alt skal være egenhendig laget... (ja jeg er sær...)

Har du Dreamwaver som ftp så det oppdateres rett på webhotellet.?

Dette har ikke jeg prøvd enda, men lurer på å prøve det....... ;)

EDIT: fikk til DreamW. som ftp nå, tror det forenkler en god del.! :P prøvd lenge nå... :P

Ja jeg har vist sånn ftp sier dem i bakgrunnen her. :P den oppdateres rett til webhotellet.

Jeg høyreklikker bare på den filen jeg vil sende/opdatere til hjemmeisden også trykker jeg "put"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått over til blogtown for å kunne oppdatere dagboken veldig raskt, så jeg slipper å åpne masse programmer og FTP-styr..

Men når jeg legger til bilder eller gjør endringer på siden (f.eks under "olppdateringer" eller "Galleri") så åpner jeg GoLive, gjør de oppdateringene jeg trenger, lagrer, og laster opp med SmartFTP. Ble litt lei av å åpne GoLive og SmartFTP "bare" for å oppdatere dagboken, derfor har jeg byttet og har blog i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaterer via ftp i dreamweaver. Det er jo utrolig enkelt. Bare lagre siden og trykke på en knapp ;) .

Hvis du vil ha en egenprodusert blogg ala blogtown må du nesten lære deg php (evt. asp) med database (MySql). Men siden du kan bruke dreamweaver (inkludert ftp) til å oppdatere en dagbok, trenger du jo strengt tatt ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager først layout feks. i photoshop, så hiver jeg den over i imageready for "grov html".

Etter det, er det tilpassninger, omjusteringer, o.l. i textpad (www.textpad.com) <- gratis "trial", som fungerer utmerket.

Etter det, laster jeg opp via CuteFTP PRO.

Videre redigering gjør jeg primært i FTP (Perl Color Syntax og LineNumbers, nam nam..).

Jeg føler jeg har best kontroll på koden selv og hater generatorkode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har best kontroll på koden selv og hater generatorkode ;)

Enig. Er glad i intellisensen i dw. Da går alt så kjapt og fint :P . Color syntax og linenumbers er det jo der også. Syns også det er veldig greit å ha både koding og ftp i ett og samme program. Slipper å skifte frem og tilbake.

Lager utkast og grafikk i photoshop, men imageready og slicing syns jeg er noe herk <_< . Har aldri helt skjønt poenget. Gjør sidene tyngre å laste, gir unødvendig kode, unødvendige filer og er klønete å oppdatere/endre. Pføy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Enig. Er glad i intellisensen i dw. Da går alt så kjapt og fint ;) . Color syntax og linenumbers er det jo der også. Syns også det er veldig greit å ha både koding og ftp i ett og samme program. Slipper å skifte frem og tilbake.

Enig :P
Lager utkast og grafikk i photoshop, men imageready og slicing syns jeg er noe herk <_< . Har aldri helt skjønt poenget. Gjør sidene tyngre å laste, gir unødvendig kode, unødvendige filer og er klønete å oppdatere/endre. Pføy...
Nå bruker jeg *bare* Fireworks som iflg Olav er altfor enkelt :P

Synes slicing er helt OK der hvor det er på sin plass. Å dele opp tung grafikk i mange mindre enheter skal vel gi en raskere overføring og ikke det motsatte?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slicing er helt OK der hvor det er på sin plass. Å dele opp tung grafikk i mange mindre enheter skal vel gi en raskere overføring og ikke det motsatte?

--

Per Olav

Ja, det man gjør, er jo å finne "Mønster" i designet man kan strekke (tile).

På mange designs, da utenom mitt nye design, er det ting som kan strekkes.

En rett linje feks, kan gjerne være 1 pixel bred og feks. 3 pixler høy.

Så strekker du den gjerne 400pixler.

Men, å slice "Unødvendigt", gir mer kb både på layout (html/css), såvel som bildeplass.

Hver eneste fil du har, skal jo ha headers, etc.

Den ekstra båndbredden på bilder er forøvrig mye mindre enn den ekstra du vil få på layout (html/css).

Om man skal slice og bruke tables, er det best å få ting til å "gå på linje", da man slipper unødvendige colspans, rowspans, etc.. dvs. kolonner eller rader som strekker seg over andre kolonner/rader.. (over er litt feil å si, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette).

Tables er jo som excel, som vi alle vet..

Og en colspan, vil være en kolonne som er like bred som to andre.

En rowspan, er en rad som er like høy som to andre.

ja, metafor ble vel best?

edit: dette ble jo egentlig sammenligning med som, ikke metafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en egenprodusert blogg ala blogtown må du nesten lære deg php (evt. asp) med database (MySql). Men siden du kan bruke dreamweaver (inkludert ftp) til å oppdatere en dagbok, trenger du jo strengt tatt ikke det.

Fungerer MySql på gratis servere som start.no og home.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet løsningen min, hadde helt glemt at DW har ftp, å da kan man oppdatere sidene rett på webhotellet, det var dette jeg ønsket å det lå der rett fremfor meg hele tiden..... ;)

Enig. Er glad i intellisensen i dw. Da går alt så kjapt og fint :P . Color syntax og linenumbers er det jo der også. Syns også det er veldig greit å ha både koding og ftp i ett og samme program. Slipper å skifte frem og tilbake.

Lager utkast og grafikk i photoshop, men imageready og slicing syns jeg er noe herk <_< . Har aldri helt skjønt poenget. Gjør sidene tyngre å laste, gir unødvendig kode, unødvendige filer og er klønete å oppdatere/endre. Pføy...

Skummelt, jeg er enig i alt du sier her... :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, oppdaterer jeg volvosiden min via egenprodusert CMS (Content Management System).

Altså en web-WYSIWYG editor.

Lagrer alt i mysql og henter ut via php og genererer emulerte statiske sider.

Men jeg gidder ikke mekke noe slikt for en liten side jeg "aldri" oppdaterer..

Videre, er dynamiske sider en del begrenset med tanke på design, med mindr man vil ha "a4" design. (forum-stil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre, er dynamiske sider en del begrenset med tanke på design, med mindr man vil ha "a4" design. (forum-stil).

Hvorfor det? Har spurt deg om det før, men jeg husker ikke svaret. Hva slags design er det du ikke kan få til med dynamiske sider? Du styrer jo kodeoutput selv og kan legge inn det du vil ha av html og css.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Har spurt deg om det før, men jeg husker ikke svaret. Hva slags design er det du ikke kan få til med dynamiske sider? Du styrer jo kodeoutput selv og kan legge inn det du vil ha av html og css.

hei,

i denne sammenhengen her, snakker jeg om dynamiske sider, dvs. at brukeren kan on the fly opprette flere sider, o.l.

problemet da, om man har grafiske dibbedutter, er at plutselig har man noe kræsj..

feks. www.raskt.net ville ikke vært vits å koblet til noe CMS, så begrenset som den layouten er.

men, mer "stilrene" sider, går fint å bare spy ut generert innhold.

forrige gang du spurte, var det ikke samme problemstilling.

Da mente jeg (og gjør fortsatt), at det er mer knot å få ting "standard" i css layout, enn tables.. (ved "avanserte" slices, oppdelinger, o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...