Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenning til springer på sykkel.


MarieR

Recommended Posts

I går monterte vi springeren på sykkelen, og jeg og Ask ruslet opp og ned veien noen ganger, han i springeren mens jeg leide sykkelen. Han fant seg fort til rette, og tilpaset seg sykkelens tempo. Nå ruslet vi jo bare da..

litt senere prøvde jeg igjenn, jeg på sykkelen denne gangen. Hunden er jo naturtalent! Skal ut igjenn nå, men lurer på hvor lenge jeg bør holde på med disse turene på noen hundre meter? Når kan jeg øke til en runde på ca 1 km i rolig travetempo på grus for eksempel..

Anngefaler sykkling altså, det er kjempegøy, og hunden koser seg også, hvertfall ask ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor god grunnkondis har han da? Om det er relativt kjølig ute, potene hans er fine og du sykler på grusvei samt holder et øye og følger med om han blir sliten er det bare å sykle, i hvert fall om runden "bare" er en km.

Tips: ha et kobbel fra halsbåndet og slakt opp til hånden på styret, så har du straks litt mer kontroll når Ask ser katten du ikke så og stuper foran forhjulet feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Litt OT dette - men jeg prøver meg likevel! Høres ikke ut som du er så erfaren på springeren - så lurer derfor på om du synes det var vanskelig å holde balansen? Har nemlig tenkt å prøve selv i år for første gang, og er i grunn litt smånervøs... ;)

Dyret mitt veier forresten 30 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Tips: ha et kobbel fra halsbåndet og slakt opp til hånden på styret, så har du straks litt mer kontroll når Ask ser katten du ikke så og stuper foran forhjulet feks...

Anbefaler også bånd i halsbåndet, men hvis hunden kan springe foran forhjulet, er snoren i springeren for lang.

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Litt OT dette - men jeg prøver meg likevel! Høres ikke ut som du er så erfaren på springeren - så lurer derfor på om du synes det var vanskelig å holde balansen? Har nemlig tenkt å prøve selv i år for første gang, og er i grunn litt smånervøs... ;)

Dyret mitt veier forresten 30 kg...

Er ikke så erfaren nei, men syns det er nokså lett og holde balansen. Nå veier jo dyret mitt bare 18kg men han er utrolig sterk, så når han rykker i er det greit med bremser og en "rolig" kommando som holder. :P

jeg trudde det ville bli mye værre enn det er, og ble veldig postivit overasket! Vurderte å sette på støttehjul til den første turen, men heldigvis droppa jeg det :P men det er veldig kjekt og vite at hunden faktisk sakker på farten når du ber om det!

Det med bånd å holde i var veldig lurt, skal huske det! :P For om han ser noe kan det nok bli vanskelig og holde igjenn ja..hvertfall om det er en katt eller hund eller noe.

han har nokså god grunnkondis, vi har jogget en del med han, og på turen på, som ble ca en km tok vi det veldig med ro, han styrte farten mesteparten av tiden, så dette går nok bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som at Ask løper på en fin måte, så da kommer det vel an på kondissen, og bare ta det rolig i begynnelsen. Min hund derimot galoperer som en gal og trekker alt hun makter når vi sykler. Stopper vi opp hyler hun og bjeffer vilt (som trekkhunder :P ). Så vi har et styr med å holde et noenlunde trygt tempo og har slitt ut flere bremser på sykkelen.. Så jeg tør ikke sykle med henne. Det er typen som gjør det. Og da må vi passe på hvor langt det blir for jeg er sikker på at hun kan løpe til hun stuper..

Så nyt sykkelturene du! Du som har en så kjekk hund å sykle med! ;) Er en fin måte å trimme på for hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. jeg kunen tenkt meg å fått odin til å dra meg til jobb.

desverre passer ikke en springer på min sykkel :S

Det samme trudde jeg, til jeg fant ut at den satt på feil plass ;) Den passet ikke til sykkelen min heller for rammen under sete var for tynn til springeren, men så la vi til litt polstring, og da satt den perfekt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo blir gjerne med mona på sykkeltur! Dette kan bli kjempegøy ;)

Men regelen er vel at hunden ikke skal være større enn at du har kontroll selv om den får panikk og tar ut. Har du dårlig balanse og skranglete sykkel så skal ikke det så mye til. Husker livlig da jeg prøvde å sykle med en elghund som så en katt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hvor store hunder kan man ha i springer?

*ser for seg Mona som hopper ut på et jorde og drar med seg både eier og sykkel på slep*

Jeg tror nok at springeren vil takle selv et udyr som ditt ;) Du kan jo feste springeren ganske langt opp på sykkelramma. I tillegg får fu kjøpt et s k "adapter" som jeg har funnet helt uunværlig. Med den kan du justere feset for bøylen noen cm opp eller ned i forhold til rammefestet, i tillegg kommer bøyelen et par cm eller tre ut fra sykkelramma - det er en kjempefordel synes jeg. Adapteret er den sølvfarga dingsen du kanskje ser best på det venstre bildet i andre raden http://home.online.no/~perolav/springer.htm . Koster vel idag rundt 150 kroner og kjøpes direkte fra fabrikken http://www.springer.no/

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olavxxx: er du i tvil, så dra til et sykkelverksted og be dem om å hjelpe deg sette på en springer.

Vi sliter med at vi får ikke skrudd vår springer godt nok fast. Har vært på verksted også og fått dem til å skru skikkelig til (og de sa: ja nå skal den jammen meg sitte godt) Vi har også polstret inni. Men når hunden drar, drar hun hele springeren fremover og rundt, slik at man sitter med springeren inntil foten og får ikke tråkket pedalene rundt (ikke det at vi i det hele tatt har hatt noe bruk for det da, men! ;) ) Så det er plagsomt.. Men kanskje ikke så rart at den ikke takler kraftene til et villt 40 kg beist som trekker alt det makter.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere får det til Marie...Regner med det blir en deeeel sykkelturer på oss da, i malvikmarka? Eller på Lade stien? ;)

HiHi

stol på det! ;) Bikkja er og blir naturtalent, men vi hadde maks uflaks da vi møtte to hunder på en tur ;) Jeg trudde springeren satt godt jeg, men han dro den helt inn til foten min.. :) da bar det hjem å stramme opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går monterte vi springeren på sykkelen, og jeg og Ask ruslet opp og ned veien noen ganger, han i springeren mens jeg leide sykkelen. Han fant seg fort til rette, og tilpaset seg sykkelens tempo. Nå ruslet vi jo bare da..

litt senere prøvde jeg igjenn, jeg på sykkelen denne gangen. Hunden er jo naturtalent! Skal ut igjenn nå, men lurer på hvor lenge jeg bør holde på med disse turene på noen hundre meter? Når kan jeg øke til en runde på ca 1 km i rolig travetempo på grus for eksempel..

Anngefaler sykkling altså, det er kjempegøy, og hunden koser seg også, hvertfall ask :huh:

Snakket med vetrinæren om akkurat det der med springer og hvor lang tid det tar å tilvenne en hund. Det kommer jo litt an på rasen, men med min hund på 30 kg fikk jeg anbefalt bare noen få minutter av gangen to tre ganger daglig og så etter hvert øke tempo og distanse. Fikk beskjed om å gå veldig sakte frem i hvert fall. Det kommer jo også an på hvordan hunden er vandt til å bevege seg fra før og hvor god kondis den har i utgangspunktet. Bare tenker på at hunden kanskje bruker andre bevegelser enn hva den gjør til vanlig og da kan den lett få gangsperr hvis en går for fort fram.

Emilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...