Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenning til springer på sykkel.

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

I går monterte vi springeren på sykkelen, og jeg og Ask ruslet opp og ned veien noen ganger, han i springeren mens jeg leide sykkelen. Han fant seg fort til rette, og tilpaset seg sykkelens tempo. Nå ruslet vi jo bare da..

litt senere prøvde jeg igjenn, jeg på sykkelen denne gangen. Hunden er jo naturtalent! Skal ut igjenn nå, men lurer på hvor lenge jeg bør holde på med disse turene på noen hundre meter? Når kan jeg øke til en runde på ca 1 km i rolig travetempo på grus for eksempel..

Anngefaler sykkling altså, det er kjempegøy, og hunden koser seg også, hvertfall ask ;)

Skrevet

Hvor god grunnkondis har han da? Om det er relativt kjølig ute, potene hans er fine og du sykler på grusvei samt holder et øye og følger med om han blir sliten er det bare å sykle, i hvert fall om runden "bare" er en km.

Tips: ha et kobbel fra halsbåndet og slakt opp til hånden på styret, så har du straks litt mer kontroll når Ask ser katten du ikke så og stuper foran forhjulet feks...

Skrevet

Hei!

Litt OT dette - men jeg prøver meg likevel! Høres ikke ut som du er så erfaren på springeren - så lurer derfor på om du synes det var vanskelig å holde balansen? Har nemlig tenkt å prøve selv i år for første gang, og er i grunn litt smånervøs... ;)

Dyret mitt veier forresten 30 kg...

Skrevet

[...]

Tips: ha et kobbel fra halsbåndet og slakt opp til hånden på styret, så har du straks litt mer kontroll når Ask ser katten du ikke så og stuper foran forhjulet feks...

Anbefaler også bånd i halsbåndet, men hvis hunden kan springe foran forhjulet, er snoren i springeren for lang.

fætter Vims

Skrevet

Jeg bruker springer, men mine hunder kommer seg ikke frem forbi forhjulet på sykkelen...

Jeg bruker sele på hunden, ikke halsband. Og nei, det er ikke vanskelig å holde balansen. ;)

Skrevet

Hei!

Litt OT dette - men jeg prøver meg likevel! Høres ikke ut som du er så erfaren på springeren - så lurer derfor på om du synes det var vanskelig å holde balansen? Har nemlig tenkt å prøve selv i år for første gang, og er i grunn litt smånervøs... ;)

Dyret mitt veier forresten 30 kg...

Er ikke så erfaren nei, men syns det er nokså lett og holde balansen. Nå veier jo dyret mitt bare 18kg men han er utrolig sterk, så når han rykker i er det greit med bremser og en "rolig" kommando som holder. :P

jeg trudde det ville bli mye værre enn det er, og ble veldig postivit overasket! Vurderte å sette på støttehjul til den første turen, men heldigvis droppa jeg det :P men det er veldig kjekt og vite at hunden faktisk sakker på farten når du ber om det!

Det med bånd å holde i var veldig lurt, skal huske det! :P For om han ser noe kan det nok bli vanskelig og holde igjenn ja..hvertfall om det er en katt eller hund eller noe.

han har nokså god grunnkondis, vi har jogget en del med han, og på turen på, som ble ca en km tok vi det veldig med ro, han styrte farten mesteparten av tiden, så dette går nok bra :P

Skrevet

Det virker jo som at Ask løper på en fin måte, så da kommer det vel an på kondissen, og bare ta det rolig i begynnelsen. Min hund derimot galoperer som en gal og trekker alt hun makter når vi sykler. Stopper vi opp hyler hun og bjeffer vilt (som trekkhunder :P ). Så vi har et styr med å holde et noenlunde trygt tempo og har slitt ut flere bremser på sykkelen.. Så jeg tør ikke sykle med henne. Det er typen som gjør det. Og da må vi passe på hvor langt det blir for jeg er sikker på at hun kan løpe til hun stuper..

Så nyt sykkelturene du! Du som har en så kjekk hund å sykle med! ;) Er en fin måte å trimme på for hunden!

Skrevet

Hvor store hunder kan man ha i springer?

*ser for seg Mona som hopper ut på et jorde og drar med seg både eier og sykkel på slep*

Skrevet

Alle hunder kan løpe i springer. Men alt avhenger jo i hvordan hunden løper, hvilken kontroll man har osv osv. Men teoretisk sett er det større sjanse for uhell med en stor hund, enn med en mindre hund. ;)

Skrevet

hmm.. jeg kunen tenkt meg å fått odin til å dra meg til jobb.

desverre passer ikke en springer på min sykkel :S

Det samme trudde jeg, til jeg fant ut at den satt på feil plass ;) Den passet ikke til sykkelen min heller for rammen under sete var for tynn til springeren, men så la vi til litt polstring, og da satt den perfekt. :P

Skrevet

Hugo blir gjerne med mona på sykkeltur! Dette kan bli kjempegøy ;)

Men regelen er vel at hunden ikke skal være større enn at du har kontroll selv om den får panikk og tar ut. Har du dårlig balanse og skranglete sykkel så skal ikke det så mye til. Husker livlig da jeg prøvde å sykle med en elghund som så en katt...

Skrevet

Det samme trudde jeg, til jeg fant ut at den satt på feil plass ;) Den passet ikke til sykkelen min heller for rammen under sete var for tynn til springeren, men så la vi til litt polstring, og da satt den perfekt. :P

Her er sykkelen min...

Tror ikke jeg får springer festet på den :P

Guest Per Olav
Skrevet
Hvor store hunder kan man ha i springer?

*ser for seg Mona som hopper ut på et jorde og drar med seg både eier og sykkel på slep*

Jeg tror nok at springeren vil takle selv et udyr som ditt ;) Du kan jo feste springeren ganske langt opp på sykkelramma. I tillegg får fu kjøpt et s k "adapter" som jeg har funnet helt uunværlig. Med den kan du justere feset for bøylen noen cm opp eller ned i forhold til rammefestet, i tillegg kommer bøyelen et par cm eller tre ut fra sykkelramma - det er en kjempefordel synes jeg. Adapteret er den sølvfarga dingsen du kanskje ser best på det venstre bildet i andre raden http://home.online.no/~perolav/springer.htm . Koster vel idag rundt 150 kroner og kjøpes direkte fra fabrikken http://www.springer.no/

--

Per Olav

Skrevet

Den "adaptertingen" var ikkje dum! Jeg sliter med at jeg dunker foten bort i springeren fordi den er så nær trøen når jeg sykler.

Skrevet

Olavxxx: er du i tvil, så dra til et sykkelverksted og be dem om å hjelpe deg sette på en springer.

Vi sliter med at vi får ikke skrudd vår springer godt nok fast. Har vært på verksted også og fått dem til å skru skikkelig til (og de sa: ja nå skal den jammen meg sitte godt) Vi har også polstret inni. Men når hunden drar, drar hun hele springeren fremover og rundt, slik at man sitter med springeren inntil foten og får ikke tråkket pedalene rundt (ikke det at vi i det hele tatt har hatt noe bruk for det da, men! ;) ) Så det er plagsomt.. Men kanskje ikke så rart at den ikke takler kraftene til et villt 40 kg beist som trekker alt det makter.. :P

Skrevet

Per Olav: Takk for godt tips! Hvis jeg skal prøve det i fremtiden så skal jeg kjøpe et sånt adapter også, det var jo ikke store summen det kostet ;)

Guest Christine
Skrevet

Så bra dere får det til Marie...Regner med det blir en deeeel sykkelturer på oss da, i malvikmarka? Eller på Lade stien? :mellow:

HiHi

Skrevet

Så bra dere får det til Marie...Regner med det blir en deeeel sykkelturer på oss da, i malvikmarka? Eller på Lade stien? ;)

HiHi

stol på det! ;) Bikkja er og blir naturtalent, men vi hadde maks uflaks da vi møtte to hunder på en tur ;) Jeg trudde springeren satt godt jeg, men han dro den helt inn til foten min.. :) da bar det hjem å stramme opp :P

Skrevet

I går monterte vi springeren på sykkelen, og jeg og Ask ruslet opp og ned veien noen ganger, han i springeren mens jeg leide sykkelen. Han fant seg fort til rette, og tilpaset seg sykkelens tempo. Nå ruslet vi jo bare da..

litt senere prøvde jeg igjenn, jeg på sykkelen denne gangen. Hunden er jo naturtalent! Skal ut igjenn nå, men lurer på hvor lenge jeg bør holde på med disse turene på noen hundre meter? Når kan jeg øke til en runde på ca 1 km i rolig travetempo på grus for eksempel..

Anngefaler sykkling altså, det er kjempegøy, og hunden koser seg også, hvertfall ask :huh:

Snakket med vetrinæren om akkurat det der med springer og hvor lang tid det tar å tilvenne en hund. Det kommer jo litt an på rasen, men med min hund på 30 kg fikk jeg anbefalt bare noen få minutter av gangen to tre ganger daglig og så etter hvert øke tempo og distanse. Fikk beskjed om å gå veldig sakte frem i hvert fall. Det kommer jo også an på hvordan hunden er vandt til å bevege seg fra før og hvor god kondis den har i utgangspunktet. Bare tenker på at hunden kanskje bruker andre bevegelser enn hva den gjør til vanlig og da kan den lett få gangsperr hvis en går for fort fram.

Emilie

Skrevet

Hadde faktisk bestemt meg for å teste ut sykkel og springer for første gang i dag jeg, men ble litt skeptisk når jeg leste "historiene" deres.

:huh:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...