Jump to content
Hundesonen.no

Tilvenning til springer på sykkel.

MarieR

Recommended Posts

I går monterte vi springeren på sykkelen, og jeg og Ask ruslet opp og ned veien noen ganger, han i springeren mens jeg leide sykkelen. Han fant seg fort til rette, og tilpaset seg sykkelens tempo. Nå ruslet vi jo bare da..

litt senere prøvde jeg igjenn, jeg på sykkelen denne gangen. Hunden er jo naturtalent! Skal ut igjenn nå, men lurer på hvor lenge jeg bør holde på med disse turene på noen hundre meter? Når kan jeg øke til en runde på ca 1 km i rolig travetempo på grus for eksempel..

Anngefaler sykkling altså, det er kjempegøy, og hunden koser seg også, hvertfall ask ;)

Hvor god grunnkondis har han da? Om det er relativt kjølig ute, potene hans er fine og du sykler på grusvei samt holder et øye og følger med om han blir sliten er det bare å sykle, i hvert fall om runden "bare" er en km.

Tips: ha et kobbel fra halsbåndet og slakt opp til hånden på styret, så har du straks litt mer kontroll når Ask ser katten du ikke så og stuper foran forhjulet feks...

Hei!

Litt OT dette - men jeg prøver meg likevel! Høres ikke ut som du er så erfaren på springeren - så lurer derfor på om du synes det var vanskelig å holde balansen? Har nemlig tenkt å prøve selv i år for første gang, og er i grunn litt smånervøs... ;)

Dyret mitt veier forresten 30 kg...

[...]

Tips: ha et kobbel fra halsbåndet og slakt opp til hånden på styret, så har du straks litt mer kontroll når Ask ser katten du ikke så og stuper foran forhjulet feks...

Anbefaler også bånd i halsbåndet, men hvis hunden kan springe foran forhjulet, er snoren i springeren for lang.

fætter Vims

Hei!

Litt OT dette - men jeg prøver meg likevel! Høres ikke ut som du er så erfaren på springeren - så lurer derfor på om du synes det var vanskelig å holde balansen? Har nemlig tenkt å prøve selv i år for første gang, og er i grunn litt smånervøs... ;)

Dyret mitt veier forresten 30 kg...

Er ikke så erfaren nei, men syns det er nokså lett og holde balansen. Nå veier jo dyret mitt bare 18kg men han er utrolig sterk, så når han rykker i er det greit med bremser og en "rolig" kommando som holder. :P

jeg trudde det ville bli mye værre enn det er, og ble veldig postivit overasket! Vurderte å sette på støttehjul til den første turen, men heldigvis droppa jeg det :P men det er veldig kjekt og vite at hunden faktisk sakker på farten når du ber om det!

Det med bånd å holde i var veldig lurt, skal huske det! :P For om han ser noe kan det nok bli vanskelig og holde igjenn ja..hvertfall om det er en katt eller hund eller noe.

han har nokså god grunnkondis, vi har jogget en del med han, og på turen på, som ble ca en km tok vi det veldig med ro, han styrte farten mesteparten av tiden, så dette går nok bra :P

Det virker jo som at Ask løper på en fin måte, så da kommer det vel an på kondissen, og bare ta det rolig i begynnelsen. Min hund derimot galoperer som en gal og trekker alt hun makter når vi sykler. Stopper vi opp hyler hun og bjeffer vilt (som trekkhunder :P ). Så vi har et styr med å holde et noenlunde trygt tempo og har slitt ut flere bremser på sykkelen.. Så jeg tør ikke sykle med henne. Det er typen som gjør det. Og da må vi passe på hvor langt det blir for jeg er sikker på at hun kan løpe til hun stuper..

Så nyt sykkelturene du! Du som har en så kjekk hund å sykle med! ;) Er en fin måte å trimme på for hunden!

hmm.. jeg kunen tenkt meg å fått odin til å dra meg til jobb.

desverre passer ikke en springer på min sykkel :S

Det samme trudde jeg, til jeg fant ut at den satt på feil plass ;) Den passet ikke til sykkelen min heller for rammen under sete var for tynn til springeren, men så la vi til litt polstring, og da satt den perfekt. :P

Hugo blir gjerne med mona på sykkeltur! Dette kan bli kjempegøy ;)

Men regelen er vel at hunden ikke skal være større enn at du har kontroll selv om den får panikk og tar ut. Har du dårlig balanse og skranglete sykkel så skal ikke det så mye til. Husker livlig da jeg prøvde å sykle med en elghund som så en katt...

Guest Per Olav
Hvor store hunder kan man ha i springer?

*ser for seg Mona som hopper ut på et jorde og drar med seg både eier og sykkel på slep*

Jeg tror nok at springeren vil takle selv et udyr som ditt ;) Du kan jo feste springeren ganske langt opp på sykkelramma. I tillegg får fu kjøpt et s k "adapter" som jeg har funnet helt uunværlig. Med den kan du justere feset for bøylen noen cm opp eller ned i forhold til rammefestet, i tillegg kommer bøyelen et par cm eller tre ut fra sykkelramma - det er en kjempefordel synes jeg. Adapteret er den sølvfarga dingsen du kanskje ser best på det venstre bildet i andre raden http://home.online.no/~perolav/springer.htm . Koster vel idag rundt 150 kroner og kjøpes direkte fra fabrikken http://www.springer.no/

--

Per Olav

Olavxxx: er du i tvil, så dra til et sykkelverksted og be dem om å hjelpe deg sette på en springer.

Vi sliter med at vi får ikke skrudd vår springer godt nok fast. Har vært på verksted også og fått dem til å skru skikkelig til (og de sa: ja nå skal den jammen meg sitte godt) Vi har også polstret inni. Men når hunden drar, drar hun hele springeren fremover og rundt, slik at man sitter med springeren inntil foten og får ikke tråkket pedalene rundt (ikke det at vi i det hele tatt har hatt noe bruk for det da, men! ;) ) Så det er plagsomt.. Men kanskje ikke så rart at den ikke takler kraftene til et villt 40 kg beist som trekker alt det makter.. :P

Guest Christine

Så bra dere får det til Marie...Regner med det blir en deeeel sykkelturer på oss da, i malvikmarka? Eller på Lade stien? :mellow:

HiHi

Så bra dere får det til Marie...Regner med det blir en deeeel sykkelturer på oss da, i malvikmarka? Eller på Lade stien? ;)

HiHi

stol på det! ;) Bikkja er og blir naturtalent, men vi hadde maks uflaks da vi møtte to hunder på en tur ;) Jeg trudde springeren satt godt jeg, men han dro den helt inn til foten min.. :) da bar det hjem å stramme opp :P

I går monterte vi springeren på sykkelen, og jeg og Ask ruslet opp og ned veien noen ganger, han i springeren mens jeg leide sykkelen. Han fant seg fort til rette, og tilpaset seg sykkelens tempo. Nå ruslet vi jo bare da..

litt senere prøvde jeg igjenn, jeg på sykkelen denne gangen. Hunden er jo naturtalent! Skal ut igjenn nå, men lurer på hvor lenge jeg bør holde på med disse turene på noen hundre meter? Når kan jeg øke til en runde på ca 1 km i rolig travetempo på grus for eksempel..

Anngefaler sykkling altså, det er kjempegøy, og hunden koser seg også, hvertfall ask :huh:

Snakket med vetrinæren om akkurat det der med springer og hvor lang tid det tar å tilvenne en hund. Det kommer jo litt an på rasen, men med min hund på 30 kg fikk jeg anbefalt bare noen få minutter av gangen to tre ganger daglig og så etter hvert øke tempo og distanse. Fikk beskjed om å gå veldig sakte frem i hvert fall. Det kommer jo også an på hvordan hunden er vandt til å bevege seg fra før og hvor god kondis den har i utgangspunktet. Bare tenker på at hunden kanskje bruker andre bevegelser enn hva den gjør til vanlig og da kan den lett få gangsperr hvis en går for fort fram.

Emilie

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Når jeg fjerner meg selv eller han fra situasjonen begynner han å bjeffe, forså å fortsette atferden. Setter han da bak en grind eller går inn på ett annet rom hvor han ikke har tilgang. Det er ikke i forbindelse med mat, men han blir lett oppgiret. Han kan også være litt munnete bare ved vanlig kos også, og merker at etter 1,5 år begynner jeg å bli litt lei av de tennene. 
    • Det er litt vanskelig å si uten å se hunden og situasjonene. Hva skjer når du fjerner deg selv (eller ham?) fra situasjonen? Jeg antar at du gjør det slik at han ikke kan nå fram til deg, enten gjennom stengt dør, grind e.l. Det kan kanskje hjelpe å evaluere situasjonene det skjer i. Blir han for oppgiret? Er det i forbindelse med mat? Bruk av for sterk belønning i trening? Sammen med andre hunder? Prøv å forutse situasjonene, være i forkant, og roe ned før det tipper over. Det er også viktig at han får nok mental og fysisk aktivisering, men mye kan også trigge overslagshandlinger. Jeg ville satt meg ned og skrevet en oversikt over de gangene det har skjedd, se på likheter, og prøve å unngå eller forutse og forebygge situasjonene først og fremst. I selve situasjonen ville jeg tvert avbrutt og oversett hunden. Og med en så intens rase er det viktig å være konsekvent, for hver gang han opplever at han oppnår noe med biting så blir det vanskeligere å trene det bort.
    • Hei! Har en Jack Russel Terror på 1,5 år som fortsatt er ganske bitete når han ikke får viljen sin.  Har prøvd å trene det bort med "au" som kontaktlyd, fjerne meg selv fra situasjonen og fryse helt uten noe hell.  Er det noen som har noen gode tips? Han har forsåvidt alltid vært litt "munnete". 
    • Våren er her, deilig å kunne gå tur  i skogen igjen.  Ellers har vi klart kvalifiseringsprøven for jakt, første delmål nådd for 2025
    • Lurer på hvorfor kjettinglenker har gått av moten. Lett etter og bare funnet en kjip, for lang, med nylonhåndtak. De er utrolig praktiske når en har villstyring. Ikke kan de tygges istykker, og med den deilige tyngden kjenner en hundens bevegelser umiddelbart, om en ikke ser på den.  Når ble de avlegs? Ønsker meg en tykk og tung kort en med lærhåndtak. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...