Gå til innhold
Hundesonen.no

Hagen din..


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hvordan ser hagen din ut? Er det mye bæsj der? Er gresset fortsatt fint? Vår hage er ødelagt. Har hørt at for mye urin ødelegger gresset, så nå (før vinteren kom) var det bare flekker der uten gress. Æsj.. Ifjor ble det mye griseri med bæsj i hagen når våren kom og allt dukket opp.. Så iår var vi veldig bestemt på å fjerne dritten med en gang.. Men så er det så lett å glemme.. :D Men vi har vært mye flinkere iår enn ifjor.. Men gresset lurer jeg på hva jeg skal gjøre med... Har mest lyst å helle over grus.. og glemme alt <_<

Så hvordan er din hage? Lar du hunden gjøre ifra seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han får gjøre fra seg i hagen. Det ligger ikke dritt der for det er ikke bare vår hage. Vi leier sokkelleilighet og deler denne delen av hagen med naboen som leier hybelleiligheten i sokkelen her. Vi var ikke like flink der vi leide før for da bodde vi så skjermet til og delte ikke hage med noen. Men det begynner å se ganske stygt ut så jeg har ikke lyst å la han stå så veldi mye der ute. At plenen skal bli ødelagt av urin er jeg ikke så bekymret for fordi han sjelden tisser på selve plenen men heller på verandastolpen, veggen eller buskene. Men han tramper den ganske kraftig ned så kan hende det bli noen restriksjoner <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei her er det ikke noe, jeg går ut med hun når hun skal på do, hverken hund eller eier dør av litt bevegelse. :P

Vi har en fin skråning rett borti veien som jeg kaller 100% skråningen, der gjør hun alltid fra seg om hun må på do.

Jeg syntes det er noe griseri med bæsj og tiss (tiss er jo ok, men bæsj..grrr) i hagen om sommeren når man skal sitte ute og kose seg med gjester og mat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter ikke i hagen. Er for uappetittlig. Selv om det ikke er synlig bæsj der, så er det bare ekkelt. Angrer på at det ble sånn. Men når valpen skulle tissetrenes var det jo rett ut i hagen. og siden da har det vært sånn. Ut i hagen på do om morgenen, og før leggetid. Ellers er det do på turene. Men bæsj og langt gress er en dårlig kombinasjon.. og det som er enda værre er diare. Æsj.. :D Jaja. blir litt av et prosjekt til våren og finne ut en reddningsaksjon til hagen. kanskje bare asfaltere hele greia :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har lyst på fin hage så er det bare å grave opp det som er nå å plante plen. Blir jo ikke store kostnadene siden hagen ikke er spesielt stor. Tror faktisk det er billigere enn å asfaltere. Kan hjelpe deg jeg som har så grønne fingre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantasjen selger faktisk frø-tapet med også gressfrø i år. 30 meter for 149 kr. tror jeg , klippe og lime fasong selv :D Bare å rulle ut, ha på tynt lag jord og vanne. :P

Tips hvis man vil ha moseplen i stedet for gressplen (mindre jobb med klipping, bedre å gå i): snauklipp plenen for ofte og hell på kefir tynnet med vann: voila: Moseplen (har prøvd) :P

On topic: Yngste voven min vil helst ikke gjøre fra seg i hagen, her gjelder det visst å samle opp og bruke det man kan til markering på stolper. :rolleyes: Lille storebror har jeg fått lært å gjøre fra seg på kommando der jeg vil (steder i hagen eller skogen som passer, varierer litt) Værre med naboenes katter som graver ned møkka i grusen foran garasjen. <_<

Jeg er nybegynner hagefrik, men foreløbig har det gått bra med hundene i hagen. :P Tydelig at de varierer hvor de tisser, så ingen ting har blitt svidd i stykker enda ihvertfall av busker, planter etc. Jeg var mest bekymret for evt. spising av planter, men gikk bra det og. Spiser bare litt gress og bringebær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. over 80% av vår hage er terasse. Men det er en grass/jord flekk sånn bak huset der bikkjene kan gjøre i fra seg. Det ståre en busk akkurat midt i galninga, så avføringen synes ikke.

Dessuten, spesielt om sommerne, våren og høsten, er vi nøye med å plukke opp :D

Det både ser og lukter Nasty i solsteken /råta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hunden min gjort fra seg på tur, hender det han bæsjer i hagen, men vi er veldig nøye med å plukke opp avføring. Kan ikke tenke meg noe eklere.. spesielt når det blir varmere i været og vi finner brune "skatter" under snøen. Æsj! Tisse gjør han på kommando, og det er fast rutine å ta han ut i hagen for å tisse-tisse før vi sover natta.. :P

Heldigvis er han nøye med hvor han gjør i fra seg, helst nær gjerdet, og heldigvis ikke der vi går mest. Nå som våren kommer blir vi ekstra-ekstra nøye med å plukke opp avføringen, for vi sliter med mordersnegler i hagen, og de spiser faktisk hundebæsj (!) (og alt annet de ser, inkludert hverandre). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som våren kommer blir vi ekstra-ekstra nøye med å plukke opp avføringen, for vi sliter med mordersnegler i hagen, og de spiser faktisk hundebæsj (!) (og alt annet de ser, inkludert hverandre). :P

:P

Bra du sa det.. Skal plante mye "sneglemat" fremover, så jeg har tenkt å vinne over mordersneglen. :P (Tester ut kaffefelle nå, strø brukt kaffegrut rundt sneglefavoritter, tror det blir en slags overdose på koffein, og de fleste planter tåler det). Men da skal jeg være enda nøyere med møkka/kattemøkka også..! :D

Takk for tips/info. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisseflekkene i gresset er vel vasket bort av snø og regn nå. Hvis det ikke spirer nytt gress der, så ha på litt jord+sand, tramp det godt på plass og så gressfrø. Hold gresset kort, så er det lettere å fjerne bommelommen. Pippin tisser endel i hagen han også, skal prøve å bli litt flinkere til å ta han med litt lenger bort for å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er masse gjørme her nå.. leier, og har parkeringsplass i hagen.. ( husvert som ga oss den) og der er det masse gjørme.. og gress og snø rundt...

toya koser seg :D bade i gjørme og gjørmevann er da morro i hennes verden... ( ikke min da... siden det er meg som vasker henne...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene får tur tre ganger om dagen -morgen , middag og kveld. Vil de ut ellers så har vi en veldig stor hage med egen gressplen og litt grusvei som er inngjerdet. Og den ene bor stort sett ute. Sier jo seg selv at de tisser og bæsjer der da. De tisser ikke så mye at gresset blir ødelagt, og bæsjen blir fjernet systematisk hver kveld (og når jeg ser det) jeg kan ikke fordra hager og gårdsplasser som er overfylte av hundebæsj.... Men hva gjør man egentlig når hunden har gravemani?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er en del av hundegården til Ero oppe i skogen, så som regel er han der å tisser og bæsjer, og ikke på plenen. Men med en gang han bæsjer så plukker jeg det opp, så slipper jeg det problemet. Eneste problemet hos oss er at Ero er så fæl til å grave i plenen hvis det er noen bare flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo valp i desember, så da ble det temmelig mange turer på utsiden "bare for å tisse".

Jeg syns det var ekkelt med masse tissing foran huset, der barna leker og graver snø huler osv. Jeg har også en gutt på 2,5 år som elsker å spise snø, så han hadde sikkert syns det var spennende å smake på gul snø.... ( :D )

Så da ble min nye veranda bak huset tatt i bruk, siden den likevel var full av snø og skal høytrykk spyles og oljes på nytt år snøen forsvinner likevel. Bomelomm fjernes med en gang...

Jeg går jo selvfølgelig tur med henne, men det blir fort endel turer ut for en liten valp. Ebbe er syk og får ikke gå tur, så han har også brukt verandaen flittig.

Prosjektet med spyling hadde jeg planer om å gjøre i dag siden siste snøen på verandaen forsvant i går, men nå snør det pina dø igjen.... Våren har visst glemt Sørlandet i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vinteren kom plukket jeg opp i hundegården hver kveld, men når vinteren kom så snødde det jo ofte over iløpet av dagen og sånn, så jeg har tatt opp når jeg har sett endel ute i gården, når snøen har begynt å smelte og sånn. Skal ta meg en runde i kveld da for nå har det smeltet litt snø, men gleder meg til all snøen er borte og jeg kan få bort all dritten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men moseplen? Det vil jeg ha! Blir det vanskelig for trærne og plantene mine og vokse opp da?

Mordersnegler liker forresten øl, hvis du graver ned noen skåler og fyller de med øl, så drikker de det opp, blir fulle og drukner seg selv.

Hagen vår er hugo sin do, men bare litt tissing innimellom, han foretrekker å gjøre sånt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mordersnegler liker forresten øl, hvis du graver ned noen skåler og fyller de med øl, så drikker de det opp, blir fulle og drukner seg selv
.

Jo det funker faktisk bra med øl. Satte ut noen skåler i jordbærhagen i fjor. Men må passe veldig på, for hunden min liker øl han også. :D Han slurpet i seg 2 skåler i fjor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men moseplen? Det vil jeg ha! Blir det vanskelig for trærne og plantene mine og vokse opp da?

Mordersnegler liker forresten øl, hvis du graver ned noen skåler og fyller de med øl, så drikker de det opp, blir fulle og drukner seg selv.

Hagen vår er hugo sin do, men bare litt tissing innimellom, han foretrekker å gjøre sånt på tur.

:icon_clapping::D Ser det for meg. Selvmordssnegler og fulle hunder ravende rundt i hagen ;)

Tror ikke mose skal være problem for busker/ kraftige stauer og trær. Sikkert ikke like lurt i bed med små blomster og sånn, men mosen er jo lettere å luke vekk enn gress også. ;) Surjordplanter som rhododendron og sånn trives med mose tror jeg (?) Tåler mindre slitasje enn plen (fotballsparking e.l.) , men har tålt hundene. Har ikke gjort om hele plenen her, bare vanskelige områder. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må alltid gå ca. 15-20 minutter tur, før hunden min er klar for å drite..

Har bare en liten hageflekk foran leiligheten (blokk), samt en liten hage bak, men der bare markerer han av og til..

Den forrige hunden jeg hadde (for mange år siden, når jeg bodde hos faren min), den gikk heller ikke på do i hagen. Da kunne han være ute i hagen hele dagen uten å gå på do.. Man måtte mao. gå på tur med han, før han gikk på do.

Personlig må jeg si at det var en del "enklere" å tømme den andre hunden for energi der, da det var litt mer hundevennelig på landet.. Der kunne jo hunden løpe fint i skogsområde, fjell, o.l. Mens nå må jeg nesten ha bånd på han mer eller mindre hele tiden.

Har forøvrig tatt han litt ut av sentrum også, da løper han helt villt :icon_clapping:

Han foretrekker også å gå på do i bratte bakker / skråninger, men bare på gress heldigvis.. Ikke på fortau, el. lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...