Gå til innhold
Hundesonen.no

Maria...

Anne

Recommended Posts

Skrevet

Heij!

Tispa er parret for ca, 2 uker siden. Så de vet ikke ennå. Men det er stor sjanse for at hun er drektig, ja! :)

Men jeg vurderer også en nytt kull med valper, som fødes 24. Mai. Så vi får se hva det blir til! :D

Det ble nemlig ikke den hannhunden de hadde tenkt å bruke. Den ville ikke pares.. :D Så det ble en hanne av den curlye typen i stedenfor, og jeg hadde mest lyst på wavy.

Men den tid, den sorg. Jeg ser hva det blir til når de blir født :D Det blir nok en vannhundvalp på meg, om så det er det siste jeg gjør! 8)

(På bildene; Foreldrene er ikke den peneste, men de har vist seg å gi veldig vakre avkom :D hehe! )

Foreldrene er nå:

Wildside's Joysea og

joyseapotret5vn.jpg

Lacustrine Unbelivable

litenm1cb.jpg

Den andre kennelen skal bruke:

Abadessan's Caffe Freddo

sam0503199np.jpg

Gnupens Magiska Doris

dorisbimnuch09034ct.jpg

Kennlenes hjemmesider:

www.portugisiskvannhund.com ( GoldenWater kennel )

www.digadogs.com ( Kennel Digadogs )

Skrevet

Ok, synes foreldrene så bra ut jeg, men jeg har null peiling på vannhund... Du som er mer opptatt av rasen ser nok mye mer forskjell :) Men det er jo bra at valpene blir bra! Du får ha lykke til :mrgreen: Og hold meg oppdatert :D

Skrevet

Ja, skal nok holde dere oppdatert! :)

HVIS det kommer nok valper til meg.. Hvis ikke veit jeg ikke hva jeg gjør altså! Da blir jeg KNUST! :D

Skrevet

Ja, var fine alle samen.. :D men likte den brune tispen best.. :D:)

Maria : Om du kan fortelle litt om rasen? :D

Hvis du ikke har gjort det før da?

Skrevet

Jeg kan fortelle vettu! :D

Portugisisk vannhund

Hjemmland: Portugal

Kjent siden: Middelalderen

Opprinnelig brukt til: Hjelp på fiskebåter

I dag brukes den som: Selskaps, vakt og apportørhund

Forventet levetid: 12-14 år

Opprinnelig navn: Cao de Agua (kalles ofte Cao eller portis)

Vekt: Hanner 19-25 kg. Tisper 16-22 kg.

Høyde: 43-57 cm

Helhetsintrykk:

Portugisisk vannhund er en relativt ny rase her i Norge. Per i dag finnes det ca. 190 hunder i Norge, men antallet øker fra år til år. Rasen er spredt utover hele landet, men det er ikke så mange som driver oppdrett av rasen her.

I lange tider har den Portugisiske vannhundens viktigste oppgave vært å jobbe som apportør på fiskebåter. Den har også blitt brukt som en dyktig kaninjeger på land. I dag holdes den for det meste som selskapshund, men brukes også til apporterende jakt, vakthund og tjenestehund.

Den portugisiske vannhunden er sterk, lojal og noe mistenksom av natur. Grunnet dens opphav tåler den godt varme til tross for den tykke pelsen. Den er smart og og utspekulert, men lettdressert. Rasen trenger en del fysisk mosjon for å få utløp for mye energi, men også mye hjernestimulanse. Den trenger noe å arbeide med. Ute kan den Portugisiske vannhunden være en racer, men den klarer fint å slappe av når den er inne.

Rasen ser kanskje ut som en type jålete hund, men det er langt i fra sannheten. Rasen er tøff og sterk og kan brukes til besten alle aktiviteter. Den egner seg godt til agility, spor, lydighet, trekking av saccovogn eller av andre ting.

Den portugisiske vannhunden er en hengiven rase. En av dens viktigste oppgaver er å tilfredstille sin familie, og beskytte den. Noen vil anse portisen som en hund som ikke bryr seg så mye om andre enn sin familie, men det er nok mest en individsak. Rasen fungerer fint sammen med andre dyr. Men det lønner seg å presentere dem for hverandre i tidlig alder.

Pels:

Den portugisiske vannhunden har mye pels. Pelsen trenger regelmessig stell, for å unngå tover og floker. Pelsen er tidkrevende. Man må være innstilt på å ha god tid til den slags hvis man vil ha en portis.

Rasen finnes i to hårlagsvarianter:

Wavy - Lang pels, bølget, luftig og glinsende.

Curly - Kortere, mattere pels som danner lokker.

Vannhundens pels er uten underull. Det vil si at den ikke slipper hår, som mange andre raser gjør. Hårene må gres ut. Hvis gemytt og helheten av rasen passer, er dette en ypperlig hund for dem med pelsallergi.

Under medfølger et fargekart jeg har laget selv! :; ;)

portisfarger.JPG:D

Skrevet

Her har vi litt flere bilder da. Liker å vise frem :D hehe..!

Dette er litt av familiene fra begge de aktuelle kullene.

Isostar's Empress Egeria O'Vannsea

vannsea0001.jpg

GoldenWater's a Ruffsea of Westsea (Valp fra forrige år's kull)

ruffsea0003.jpg

Wildside's Bella

Galleri-Bella-455.jpg

TT-ON-Toast

TT-ON-Toast.jpg

Gorila Do Vale Negro

Gorila_do_Vale_Negro.jpg

Skrevet

Lurer på en ting... Er de naturlig sånn i pelsen? Tenker på at de har kortere pels på bakparten, eller må de klippes der...?

Skrevet

Hehe.. Skulle akkurat til å spørre om det samme.. :D;)

Men nå fristet det med en portis asså.. :D Hehe

Skrevet

Nei de har hår over hele kroppen...

Dette er en klipp som gjør det lettere å svømme eller noe!

Det finnes en annen klipp også..

Det er jo en rase som krever da.. Mye mosjon, klippes ofte osv ..

De har som menneske hår som bare vokser og vokser. Pluss at det er en syksom dom ofte forekommer hos rasen. Som også mennsker får.. Noe nervesykdom et eller annet..

Det var akuratt om rasen på Animal Planet. Breed all abot it..

De er kjempe fine!

Skrevet
Lurer på en ting... Er de naturlig sånn i pelsen? Tenker på at de har kortere pels på bakparten, eller må de klippes der...?

Det lurte jeg på før også ...

Forresten: Så du på "Breed all about it" i dag på Animal planet? Det var portiser :wink::D

Skrevet
Nei de har hår over hele kroppen...

Dette er en klipp som gjør det lettere å svømme eller noe!

Det finnes en annen klipp også..

Det er jo en rase som krever da.. Mye mosjon, klippes ofte osv ..

De har som menneske hår som bare vokser og vokser. Pluss at det er en syksom dom ofte forekommer hos rasen. Som også mennsker får.. Noe nervesykdom et eller annet..

Det var akuratt om rasen på Animal Planet. Breed all abot it..  

De er kjempe fine!

Jøss.. Hva er det for noe da?

Jeg har opparbeidet en del kjennskap til rasen, men aldri hørt om dette.

Men som det er sagt. Portisene i USA og Europa har helt ulike standarder. Så for min del kan ikke disse sammenlignes. Rasen har ingen kjentesyndommer som jeg vet om. Men enkelttilfeller forekommer, som hos alle raser.

Angående pelsen. Dette er bare grunnet funksjon. Akkurat som med puddel må denne rasen også klippes på en spesiell måte på utstilling. klippen har opphav langt bak i tiden. Og ja, i USA er det også vanlig at man klipper pelsen jevnt over det hele i en såkalt lammeklipp.

Skrevet
Hvordan så du på det, Linn? Du la jo inn emnet før 12 og "Breed all about it" går jo 12:35!!

Om du ser litt nøyere,så har hun lagt inn det innlegget 12.57..

-plenty tid til å se på portiser på animal planet...

Og så skal vi og huske på at programmene på den kanalen,er en eviglang reprise..

:wink:

Skrevet

ja jeg så det jeg.. Jeg la inn komentaren før programmet var slutt da.. eller på slutten..

Men når jeg sier jeg har sett det så har ejg jo sett det.. JUGER jo ikke... hehe :D

Kan hende jeg så på det samtidig... bærbare dataen er fin og ha med seg i soffan å se på tv samtidig!

Har sett om denne rasen før.. Er faktisk en stund siden den var...

Skrevet

Jøss.. Hva er det for noe da?

Jeg har opparbeidet en del kjennskap til rasen, men aldri hørt om dette.

Men som det er sagt. Portisene i USA og Europa har helt ulike standarder. Så for min del kan ikke disse sammenlignes. Rasen har ingen kjentesyndommer som jeg vet om. Men enkelttilfeller forekommer, som hos alle raser.

Angående pelsen. Dette er bare grunnet funksjon. Akkurat som med puddel må denne rasen også klippes på en spesiell måte på utstilling. klippen har opphav langt bak i tiden. Og ja, i USA er det også vanlig at man klipper pelsen jevnt over det hele i en såkalt lammeklipp.

Jeg vet ikke så mye om rasen. Jeg bare sa det som var på tv. Jeg vet ikke noe om rasen.

Og ja du har rett med den pelsen.. hehe lamme klipp ble den kaldt.

Det var snakk om den sykdommen på programmet. Det var mest utbrett i denne rasen. Kanskje ikke i norge da, men tror ikke de juger akuratt!

Skrevet
Hvordan så du på det, Linn? Du la jo inn emnet før 12 og "Breed all about it" går jo 12:35!!

Nå så jeg det!

Klokken på mine innlegg går senere enn de er.

Nå er kl mi på dataen 17:24

Skrevet

Om du ser litt nøyere,så har hun lagt inn det innlegget 12.57..

-plenty tid til å se på portiser på animal planet...

Og så skal vi og huske på at programmene på den kanalen,er en eviglang reprise..

:wink:

Hvis jeg ser litt nøyere etter så står det 11:57 :D

Sikkert på grunn av at jeg er på pappa's bærbare ...

Skrevet

Hvis du leste litt lengre ned så står GRUNNEN...

Klokka mi på anlegget går ikke likt med den riktige klokka..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...