Gå til innhold
Hundesonen.no

hunder som sloss


janne&kenny

Recommended Posts

For ca 2uker siden ble Ike angrepet av en annen hund for første gang. Vi gikk forbi en fotballbane der det var noen hunder som løp løse rundt. Da kommer en huskyblanding løpende bort,stopper opp noen meter foran oss å stirrer noen sekunder før han flyr på.Jeg mista båndet til Ike,men fikk tak i det igjen å dratt han unna. Eieren kom løpende å fikk tatt hunden sin ganske kjapt,så det ble heldigvis ingen skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke opplevd noe slossing med mine hunder, hvis alle hadde vært flinke til å sosialisert valpen sin når de fikk den hadde ikke slik slossing forekommet i det hele tatt.

Hadde verden vært så enkel, så...

Men det er den ikke - dessverre.

Noen hunder liker hverandre ikke, noen hunder er mindre tollerante enn andre, noen hunder er usikre og engstelige - uansett sosialisering og miljøtrening. Det er hunder. Og det er faktisk ganske normalt at hunder ikke tollererer alle andre hunder. Min mening er at det er naivt å tro at alle hunder kan leve i fred og fordragelighet.

Det er EIERENS ansvar å kjenne hunden(e) sin(e), og sørge for at de ikke havner i situasjoner der de føler seg så presset at de må sloss/forsvare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund var en "hakkekylling". Han var syk og slet med nerver noe de andre hundene luktet på lang avstand og selv den greieste Pluto ble til et aggresivt monster rundt han..så joda..jeg har opplevd hundeslosskamper. Jeg går rett inn og lemper hunden som ligger øverst av og holder de fra hverandre. Enkelt og greit..Jeg vet jeg kan bli bitt, jeg HAR blitt bitt (av min egen hund faktisk) og jeg hører mange si det er ulurt (noe de sikkert har rett i) men det er altså slik jeg reagerer. Bortsett fra en gang når det var 2 av mine egne hunder som sloss og jeg sto rett ved siden av med en vaskebøtte...de ga seg fort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde verden vært så enkel, så...

Men det er den ikke - dessverre.

Noen hunder liker hverandre ikke, noen hunder er mindre tollerante enn andre, noen hunder er usikre og engstelige - uansett sosialisering og miljøtrening. Det er hunder. Og det er faktisk ganske normalt at hunder ikke tollererer alle andre hunder. Min mening er at det er naivt å tro at alle hunder kan leve i fred og fordragelighet.

Det er EIERENS ansvar å kjenne hunden(e) sin(e), og sørge for at de ikke havner i situasjoner der de føler seg så presset at de må sloss/forsvare seg.

Jeg trodde også før at det var så enkelt som at noen hunder rett og slett ikke likte andre hunder, men er det ikke noe som skurrer når en hund virkelig forrakter sine artsfrender? Jeg tror ikke at alle hunder går kjempefint sammen, men god sosialisering løser faktisk veldig mange problemer, både for deg og for hunden. Og jeg må si at jeg har aldri møtt på en annen hund som min bikkje har eller villet slåss med, nettopp på grunn av god sosialisering fra starten av. Og en ting til sosialisering er ikke nekelt, en må legge ned ganske mye arbeid i noe sånt for å kunne oppnå de resultatene man er ute etter. Det som derimot er enkelt er å si er at sosialisering ikke hjelper noe særlig, noen hunder liker hverandre dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også før at det var så enkelt som at noen hunder rett og slett ikke likte andre hunder, men er det ikke noe som skurrer når en hund virkelig forrakter sine artsfrender? Jeg tror ikke at alle hunder går kjempefint sammen, men god sosialisering løser faktisk veldig mange problemer, både for deg og for hunden. Og jeg må si at jeg har aldri møtt på en annen hund som min bikkje har eller villet slåss med, nettopp på grunn av god sosialisering fra starten av. Og en ting til sosialisering er ikke nekelt, en må legge ned ganske mye arbeid i noe sånt for å kunne oppnå de resultatene man er ute etter. Det som derimot er enkelt er å si er at sosialisering ikke hjelper noe særlig, noen hunder liker hverandre dårlig.

Har aldri sagt at sosialisering/miljøtrening er bortkastet, eller ikke er nyttig. Gjort riktig er det tvertimot veldig nyttig.

For meg er det ikke noe mål at hundene mine skal kunne leke sammen med, eller hilse snute mot snute på alle hunder vi møter. De skal tollerere andre hunder i nærheten, men de skal slippe å ha nærkontakt med alle vi møter på vår vei. For meg blir det like unaturlig som om jeg skulle begynt å snakke med alle jeg møtte i matbutikken eller på biblioteket eller andre offentlige plasser.

Og nei, jeg synes ikke det skurrer når en hund forrakter sine artsfrender. Mye kan være årsaken til det, bl.a. dårlige erfaringer. Ikke alle mennesker liker alle andre mennesker heller. Hvorfor skal vi forlange det av våre hunder? Det eieren må gjøre er å lære hunden å oppføre seg blandt andre hunder, og sørge for at den ikke behøver å gå i "forsvar".

Jeg synes det er en uting at folk slipper sine hunder bort til alle andre hunder for å "sosialisere" og "miljøtrene". Etter min mening er det misforstått miljøtrening... og kan virke mot sin hensikt. Veldig ofte får hunder dårlige erfaringer nettopp i slike settinger.

Men fint du har en hund som ikke vil sloss. Ingen av mine vil heller det. Tror faktisk ingen hunder VIL sloss. Noen har lavere terskel for å forsvare seg enn andre, akkurat som hos alle andre individer. Og igjen.. det er eierens ansvar å kjenne til hundens grenser, og sørge for at hundene slipper å komme i slike situasjoner.

Selvfølgelig kan rett sosialisering gjøre at hunder blir sikrere på andre hunder, hundespråk osv. osv. Men at det løser alle problemer og at alle kan leve i fred og fordragelighet bare sosialiseringen er bra nok, det blir litt naivt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Emilie, mange hunder kan blir riktig så fine og greie mot andre hunder hvis de blir sosialsert riktig, men andre hunder er rett og slett ikke sosiale. Det er faktisk ikke så enkelt som at hvis du lar hunden din bare få masse positive opplevelser med alle mulig hunder igjennom hele oppveksten så vips!har du en trygg, sosial og veltilpasset hund. Det er noe som heter arv og det er noe som heter individ...og noen ganger gjør disse to tingene at ikke alt blir som det skal - selv om man følger oppskriften i boka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg pleier ikke å la hunden min hilse på alle hunder vi møter. Jeg tror heller ikke at alle hunder går overens bare de sosialiseres, men det jeg prøver å si er at om du legger litt arbeid i sosialiseringsarbeidet så kan dette spare deg for en god del stress senere i livet. Selv om en hund ikke er "egnet" til å leve/være sammen med andre hunder så betyr ikke dette at hunden ikke har godt av sosial omgang med andre som valp. Blant annet lærer en valp at den ikke skal bite hardt i lek med andre hunder. Jeg er sikker på at man kan erstatte en valps lekekamerater, men da må en jo se for seg hvilket ansvar dette innebærer. For å si det enkelt jeg har aldri hatt god erfaring med dårlig sosialiserte hunder, de pleier å mangle visse grunnleggende egenskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg pleier ikke å la hunden min hilse på alle hunder vi møter.

Lar mine knapt hilse på noen jeg. Holdter dem eller legger dem ned og lar andre passere på grei avstand. Det finnes for mange hundeeiere uten hverken peiling eller kontroll som suser rundt og har formeninger om alt mulig, lar ikke dem ødelegge tryggheten til mine hunder. Da velger jeg meg heller ut noen firfotinger som er greie tur-/hilse-/lekekompiser.

Senest i dag fikk jeg en svær Ridgebackhann "rett i fanget" etter flere titalls meter brøling og sleping av eier mot oss mens hunden min satt på motsatt side og ventet på signal for å gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar mine knapt hilse på noen jeg. Holdter dem eller legger dem ned og lar andre passere på grei avstand. Det finnes for mange hundeeiere uten hverken peiling eller kontroll som suser rundt og har formeninger om alt mulig, lar ikke dem ødelegge tryggheten til mine hunder. Da velger jeg meg heller ut noen firfotinger som er greie tur-/hilse-/lekekompiser.

Senest i dag fikk jeg en svær Ridgebackhann "rett i fanget" etter flere titalls meter brøling og sleping av eier mot oss mens hunden min satt på motsatt side og ventet på signal for å gå videre.

Jeg er enig i det at hunder ikke trenger å hilse på hverandre til en hver tid, men jeg synes det er greit at hunden vet å oppføre seg når vi på et eller annet tidspunkt ikke har mulighet til å gå over andre siden av veien, og da er det jo en fordel at hunden er sosialisert og vet hvordan den takler en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en hund ikke er "egnet" til å leve/være sammen med andre hunder så betyr ikke dette at hunden ikke har godt av sosial omgang med andre som valp. Blant annet lærer en valp at den ikke skal bite hardt i lek med andre hunder.

Men også her finnes unntak. Valper som går rett i forsvar av en eller annen grunn ovenfor andre valper, er ingen egnet lekekamerat for andre valper... For slike valper er ikke lek med andre tingen, men en trygghet på at den _slipper_ å forholde seg til andre.

Jeg er sikker på at man kan erstatte en valps lekekamerater, men da må en jo se for seg hvilket ansvar dette innebærer. For å si det enkelt jeg har aldri hatt god erfaring med dårlig sosialiserte hunder, de pleier å mangle visse grunnleggende egenskaper...

Og hvis du ikke lar hundene dine hilse på disse som mangler de grunnleggende egenskapene, så gjør jo ikke det noe...?

Men for all del: Jeg er enig i at sosialisering/miljøtrening er viktig, men ikke svaret på alle problemer hunders "sosiale liv". Det kan være mange grunner til at hunder ikke alltid oppfører seg etter "vårt" ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også her finnes unntak. Valper som går rett i forsvar av en eller annen grunn ovenfor andre valper, er ingen egnet lekekamerat for andre valper... For slike valper er ikke lek med andre tingen, men en trygghet på at den _slipper_ å forholde seg til andre.

Og hvis du ikke lar hundene dine hilse på disse som mangler de grunnleggende egenskapene, så gjør jo ikke det noe...?

Men for all del: Jeg er enig i at sosialisering/miljøtrening er viktig, men ikke svaret på alle problemer hunders "sosiale liv". Det kan være mange grunner til at hunder ikke alltid oppfører seg etter "vårt" ønske.

Jeg synes det er viktig at hunden i det hele tatt vet hvordan den skal oppføre seg i møte med andre hunder for det må den gjennom før eller siden og da er det vel greit at den har lært seg det grunnleggende som valp? Hvis valpen ikke er flink til omgås andre valper sier det jo seg selv at den nettopp bør omgås andre valper enda mer, evt voksne hunder som kan være med på å "oppdra" den. En hund som aldri får hilse på andre bikkjer må jo bli ganske stresset i situasjoner der de møter andre (som kan komme løpende løs bort til dem). I en ulveflokk fungerer det i hvert fall sånn at valpene oppdras av de voksne ulvene samt sine kullsøsken, det er noe jeg tenker veldig på når jeg skal oppdra min egen hund, for at den skal fungere godt i menneskeflokken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at hunden i det hele tatt vet hvordan den skal oppføre seg i møte med andre hunder for det må den gjennom før eller siden og da er det vel greit at den har lært seg det grunnleggende som valp? Hvis valpen ikke er flink til omgås andre valper sier det jo seg selv at den nettopp bør omgås andre valper enda mer, evt voksne hunder som kan være med på å "oppdra" den. En hund som aldri får hilse på andre bikkjer må jo bli ganske stresset i situasjoner der de møter andre (som kan komme løpende løs bort til dem). I en ulveflokk fungerer det i hvert fall sånn at valpene oppdras av de voksne ulvene samt sine kullsøsken, det er noe jeg tenker veldig på når jeg skal oppdra min egen hund, for at den skal fungere godt i menneskeflokken sin.

Og der sa du det - voksne i samme flokk + kullsøsken! :icon_clapping:

Voksne i samme flokk finner man ikke rundt omkring, men hjemme under samme tak som valpen. Og kullsøsknene er det sjelden de får leke med etter at de har forlatt oppdretter.

I tillegg til de hundene jeg har hjemme, velger jeg ut en liten "omgangskrets" for hundene mine. De utvalgte hundene får de løpe løs med, leke med og "sloss" med. Utover det.. ingen hilsing på noen. Men sånn velger jeg å ha hundeholdet mitt, og det fungerer faktisk helt utmerket. Ikke noe stress, nei.. fordi de vet de ikke skal hilse. De skal bare forholde seg til de andre hundene, på samme måte som jeg forholder meg til fremmede mennesker på offentlige steder.

Jeg hadde faktisk blitt ganske forundret og sjokkert om det hadde kommet en vilt fremmed "busende" bort til meg og gitt meg en klem på Rema. Første gangen hadde jeg blitt sjokkert, andre gangen irritert.. tredje gangen tror jeg at jeg hadde blitt rimelig sint..

Og av den grunn sørger jeg for at ingen hunder kommer løpende bort til mine. Løshunder skremmer jeg bort, rett og slett. Og ingenting irriterer meg mer enn folk som har hundene sine løse uten kontroll, og som lar hundene sine hilse på kreti og pleti i bånd. Skjønner faktisk ikke hva de tenker på/med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden hvor jeg skulle ønske at Loke`s tidligere eiere ikke hadde sosialisert han halvt i hjel under oppveksten.. Jovisst har han et godt språk, men det hjelper så lite når han bare MÅ bort til enhver hund han møter og stikker nesa si bort i alt og alle.. Han slapp kanskje unna med det når han var liten og søt, men nå er han stor og svart og skummel, så det smeller stadig vekk i fleisen hans når vi prøver å passere andre hunder på utstilling etc og han trekker snuta for langt bort. Jeg vurderer faktisk å bruke grime på han (han har laaang nese..) i slike situasjoner..

Hunder trenger stort sett ikke å kunne hilse på tilfeldige forbipasserende artsfrender.For det meste trenger de å kunne la vær å hilse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der sa du det - voksne i samme flokk + kullsøsken! :icon_clapping:

Voksne i samme flokk finner man ikke rundt omkring, men hjemme under samme tak som valpen. Og kullsøsknene er det sjelden de får leke med etter at de har forlatt oppdretter.

I tillegg til de hundene jeg har hjemme, velger jeg ut en liten "omgangskrets" for hundene mine. De utvalgte hundene får de løpe løs med, leke med og "sloss" med. Utover det.. ingen hilsing på noen. Men sånn velger jeg å ha hundeholdet mitt, og det fungerer faktisk helt utmerket. Ikke noe stress, nei.. fordi de vet de ikke skal hilse. De skal bare forholde seg til de andre hundene, på samme måte som jeg forholder meg til fremmede mennesker på offentlige steder.

Jeg hadde faktisk blitt ganske forundret og sjokkert om det hadde kommet en vilt fremmed "busende" bort til meg og gitt meg en klem på Rema. Første gangen hadde jeg blitt sjokkert, andre gangen irritert.. tredje gangen tror jeg at jeg hadde blitt rimelig sint..

Og av den grunn sørger jeg for at ingen hunder kommer løpende bort til mine. Løshunder skremmer jeg bort, rett og slett. Og ingenting irriterer meg mer enn folk som har hundene sine løse uten kontroll, og som lar hundene sine hilse på kreti og pleti i bånd. Skjønner faktisk ikke hva de tenker på/med.

Ja, men det er jo fint :-) Men jeg synes likevel det fint at hunden min kan få hilse på og få løpt og lekt litt med andre hunder når vi f.eks. er på tur over fjellet, og da er det jo en fordel at hunden har fått møtt forskjellige hundetyper på forhånd gjennom oppveksten slik at den klerer å tolke språket til de ulike rasene på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo fint :-) Men jeg synes likevel det fint at hunden min kan få hilse på og få løpt og lekt litt med andre hunder når vi f.eks. er på tur over fjellet, og da er det jo en fordel at hunden har fått møtt forskjellige hundetyper på forhånd gjennom oppveksten slik at den klerer å tolke språket til de ulike rasene på riktig måte.

Vi er forskjellige, og vi har forskjellig hundehold - og godt er det.

Håper bare ikke du er eier av en av de hundene jeg må jage vekk fra mine :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått litt, jeg mener ikke at hunder skal få hilse på hverandre til en hver tid...og en ting til, det der med at hunden ikke klarer å beherske seg når den ser en annen hund og skylde på at det er fordi den er så godt sosialisert, synes bare det høres mer ut som mangel på oppdragelse. Min hund kaster seg ikke mot andre hunedr hun ser på gaten selv om hun blir glad hvis hun får hilse på dem. Er intensjonen at vi ikke skal hilse så går hun pent forbi selv om hun er godt sosialisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått litt, jeg mener ikke at hunder skal få hilse på hverandre til en hver tid...og en ting til, det der med at hunden ikke klarer å beherske seg når den ser en annen hund og skylde på at det er fordi den er så godt sosialisert, synes bare det høres mer ut som mangel på oppdragelse. Min hund kaster seg ikke mot andre hunedr hun ser på gaten selv om hun blir glad hvis hun får hilse på dem. Er intensjonen at vi ikke skal hilse så går hun pent forbi selv om hun er godt sosialisert.

Joda, han er nok dårlig oppdratt i tillegg :icon_clapping: Og så har han lært seg at han får lov til å hilse på andre hunder stort sett hver gang han møter en og selv om han går i bånd..en uting..spesiellt med en slik rase som gjerne blir litt lettere oppjaget når noe er spennende..Men altså:jeg har hatt han siden august og han kan ENDA ikke passere hunder uten å lage en huskestue fordi et par av de tidligere eierene har vektlagt "sosialisering" en smule mer enn nødvendig.. Når man da i tillegg vet at sosialseringsfasen bare varer opp til valpen er 16 uker så kan man saktens undres hva all hilsingen skulle være godt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romeo har blitt tatt noen ganger ja. De to jeg husker best var en gang på leiren. Vi trente agility og jeg tok sjangsen på å ta av Romeo båndet. Han løp da ned til welsh.tispa Nemi, og det var en flat der som ikke likte at Romeo flørta med Nemi, så han gikk på'n. Det var ingenting alvorlig og Romeo kom fra det uten noen som helst skader. Kpnsekvensen av dette "angrepet" var at Romeo var lydig på hver agility trening resten av uka :icon_clapping:

Andre gangen var på lydighetstreninga. Der har vi en terv som ikke utstår pudler! Han hater dem! Rett og slett. det som skjedde var at vi trente fellesdekk, og så reiste Romeo seg. Terven begynner da å gjete Romeo(fordi han trodde det var en sau). Romeo hyler og løper så fort bena kan bære han unna og terven følger etter. Han gir seg ikke før eieren hopper på han og holder han nede. Romeo var veldig oppskaka etter dette og krøp veldig. Jeg fikk beskjed om å stille krav til Romeo, og ba han sitte. Han hadde ikke spesielt lyst akkurat... Resten av den kvelden ble brukt på at Romeo skulle lære seg at terven ikke var no' farlig, og terven skulle lære seg å respektere eieren(ingen straff ble brukt under denne treninga).

All honnør til lydighetstrenern vår som virkelig kan hund og positiv trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lou Dan, jeg kan ikke dy meg:

Den honnøren du gir til lydighetstreneren din er vel litt feilplassert? En god instruktør som "kan" hund og kjenner dere ulike ekvipasjene i klubben, burde sørget for at dette IKKE SKJEDDE i det hele tatt... Alternativt har hun/han ikke gjort jobben ordentlig ved å kjenne til ekvipasjene, eller at terveieren ikke har sagt det som sant er.

Du kan risikere å få en utrygg hund på fellesdekken, terveieren har også fått negativ innlæring i denne situasjonen på sin hund, og alle taper.

Jeg har selv vært borti en instruktør som riktig fjongt erklærte "du blir med på fellesdekken" til en med en utagerende hannhund. Den ble lagt ned bare to hunder fra en belger av samme kjønn som begynte å nistirre. Vel, hundene imellom evakuerte... gutta braket sammen... eierne ble rasende og instruktøren? Hun burde VISST at dette kom til å skje, og heller hatt et par hjelpeinstruktører med langline. Og ikke turde hun gripe inn heller.... Da mistet jeg troen på vedkommende ;)

At din instruktør er flink til å prøve å lappe på skaden, er bare reparasjon. Men forebygging er bedre! Håper hunden din kommer seg etter denne unødvendige hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lou Dan, jeg kan ikke dy meg:

Den honnøren du gir til lydighetstreneren din er vel litt feilplassert? En god instruktør som "kan" hund og kjenner dere ulike ekvipasjene i klubben, burde sørget for at dette IKKE SKJEDDE i det hele tatt... Alternativt har hun/han ikke gjort jobben ordentlig ved å kjenne til ekvipasjene, eller at terveieren ikke har sagt det som sant er.

Du kan risikere å få en utrygg hund på fellesdekken, terveieren har også fått negativ innlæring i denne situasjonen på sin hund, og alle taper.

Jeg har selv vært borti en instruktør som riktig fjongt erklærte "du blir med på fellesdekken" til en med en utagerende hannhund. Den ble lagt ned bare to hunder fra en belger av samme kjønn som begynte å nistirre. Vel, hundene imellom evakuerte... gutta braket sammen... eierne ble rasende og instruktøren? Hun burde VISST at dette kom til å skje, og heller hatt et par hjelpeinstruktører med langline. Og ikke turde hun gripe inn heller.... Da mistet jeg troen på vedkommende ;)

At din instruktør er flink til å prøve å lappe på skaden, er bare reparasjon. Men forebygging er bedre! Håper hunden din kommer seg etter denne unødvendige hendelsen.

Romeo kom seg helt fint. Og at dette kunne skje var det ingen av oss som kunne hs noen anelse om. Jeg hadde trent mye på akkkurat dette kvelden før, og Romeo hadde ligget stille. Terv eieren har som regel god kontroll på hunden sin, men den tålte ikke at Romeo reiste seg.

Instruktøren kjenner alle ekvipasjene kjempe godt, og han vet hva han gjør. Dette er nå lenge siden, og er det noen av ekvipasjene som har hatt problemer i ettertid så er det terv eieren. Kjempe flink i lydighet og kjempe flink sånnn sett, men han tåler rett og slett ikke pudler...

Her er det ingen tvang. Alle trener på det nivået de er. Vil du ikke være med på fellesdekken, nei da blir du ikke med. Enkelt og greit. Vil du være med, men er redd for at hunden skal reise seg og stikke av, ja da går du kun lengden av båndet.

Den episoden jeg beskrev over har kun skjedd en gang og uhell skjer faktisk. Jeg trodde jeg kunne stole på hunden min, så det var min feil, og ikke trenern sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gi mitt besyv med: Hunder er DYR, og dyr - særlig ukastrerte hanndyr - VIL komme i konflikt, det ligger i deres natur.

Sosialisering er bare frem til fire måneder. Resten er miljøtrening. Og som Loke beskriver - den fella med å ønske å la hundene treffe på "så mange som mulig for å sosialisere dem godt", DET skaper virkelig problemer når hannhunder blir store og fremdeles insisterer på å fly bort til alt og alle.

Nei, hunder som har truffet trygge, fine voksne hunder eller jevnaldrende som valp, har fått grunnlaget - de MÅ ikke hilse på gud og hvermann, men trenger kanskje en liten gjeng turkamerater som blir "venner"...

Hunder blir fort voksne. De kan sitt språk ganske raskt, og etter det... vel, toget er gått. Derimot handler det like mye om hva eier velger å ha av kommunikasjon med hundene sine, og fortelle dem hva som er lov og hva som ikke er bra. Helst forebygge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ting kan skje - og jeg hadde ALDRI risikert hunden min sin fremtidige øvelse ved å legge den ned i en fellesdekk sammen med en hund som jeg på forhånd hadde visst "hatet pudler" (ikke bra ut med en hund som generaliserer sånn, så det høres ikke ut som noen ålreit terv)...

Ytre ting kunne skjedd, eller en tredje hund køla det til. Med en slik ekkel hund på samme fellesdekk kan mye skje, så den burde ikke fått lov - av INSTRUKTØR - å være med uten sikring når det skulle være en av en "hatet" rase med.

Så der er vi nok uenige om instruktørens ansvar. Han eller hun tok faktisk en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ting kan skje - og jeg hadde ALDRI risikert hunden min sin fremtidige øvelse ved å legge den ned i en fellesdekk sammen med en hund som jeg på forhånd hadde visst "hatet pudler" (ikke bra ut med en hund som generaliserer sånn, så det høres ikke ut som noen ålreit terv)...

Ytre ting kunne skjedd, eller en tredje hund køla det til. Med en slik ekkel hund på samme fellesdekk kan mye skje, så den burde ikke fått lov - av INSTRUKTØR - å være med uten sikring når det skulle være en av en "hatet" rase med.

Så der er vi nok uenige om instruktørens ansvar. Han eller hun tok faktisk en sjanse.

Nå tar vi våre forhåndsregler. Det har skjedd en gang, og det skjer ikke en gang til. Jeg stoler nå på Romeo. Vi har kommet mye lenger en det vi var da. Terv eieren har bånd på hunden sin nå, så alt går greit.

Det blir vel feil og si at terven hater pudler, men den gjeter dem og tror det er sau. Det er ikke bare Romeo, skjønner du. Eieren møter ofte en puddel ute på tur, og hunden oppfører seg på samme måte mot den.

Ja, vi er visst uenige, og bra er det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...