Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund stikker om den ikke er i bånd


Wanderlust

Recommended Posts

Ja for to uker siden trente vi hele helga, og bikja stakk ETTER fri ved foten ute, og tok lang tid før vi fikk tak i han. Så skulle vi være inne dagen etter, men han stakk, og jeg måtte bare jobbe han inn...

Også gikk jeg opp til bronsjemerkeprøven på lørdag som var, og han stakk igjen...

Hva må jeg trene mer på er da mitt spm?

Og hva annet kan jeg gjøre?

Bruker belønning med godbit, lek og stemme om han gjør noe bra, og et "NEI" og kanskje fysisk straff om han gjør noe galt... Kanskje lettere å svare om man vet dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker han bare mens/etter dere har trent, eller stikker han om dere bare er ute og går på tur og han er løs også?

Hva gjør han når han stikker? Løper han bare avgårde bort fra deg, drar han bort til folk, går han og lukter, eller noe annet?

Er det noe spesielt som skjer før han stikker, f.eks. en spesiell øvelse dere gjør? Hva er det som får han til å stikke liksom? Kjeder han seg (at det ikke skjer noe altså)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker han bare mens/etter dere har trent, eller stikker han om dere bare er ute og går på tur og han er løs også?

Hva gjør han når han stikker? Løper han bare avgårde bort fra deg, drar han bort til folk, går han og lukter, eller noe annet?

Er det noe spesielt som skjer før han stikker, f.eks. en spesiell øvelse dere gjør? Hva er det som får han til å stikke liksom? Kjeder han seg (at det ikke skjer noe altså)?

Han kan egentlig stikke når som helst. Og tør ikke ha han løs på tur nettopp pga dette. Stikker han så løper han kanskje etter skygger, eller løper bare bort fra meg. og ikke bort til folk (han vil jo ikke bli fanga) ;)

Han går kanskje å lukte litt, løper rundt, (litt etter skygger om det er sol.)

Når han stakk på bronsjemerkeprøven så stakk han midt i øvelsen. Når han stakk ute den gangen stakk han etter at jeg var ferdig med fri ved foten : han begynte å lukte på en flekk, og jeg skulle ta tak i han, og da stakk han... LANGT LANGT bort..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det der er ikke så lett... Husker Jóga var akkurat sånn, turte ikke slippe henne før hun var over året, og da trente vi fra hun var helt liten. Visste aldri hvor jeg hadde henne liksom...

Jeg slapp henne kun på steder jeg visste hun ikke ville rote seg bort i noe, dvs. laaangt fra veier osv., og etter mye terping gikk det faktisk.. Problemet er jo at bikkjene ikke lærer å gå løse fr de har prøvd det, så det er nok det som må til.. Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det der er ikke så lett... Husker Jóga var akkurat sånn, turte ikke slippe henne før hun var over året, og da trente vi fra hun var helt liten. Visste aldri hvor jeg hadde henne liksom...

Jeg slapp henne kun på steder jeg visste hun ikke ville rote seg bort i noe, dvs. laaangt fra veier osv., og etter mye terping gikk det faktisk.. Problemet er jo at bikkjene ikke lærer å gå løse fr de har prøvd det, så det er nok det som må til.. Tror jeg da.

Men vi tenkte jo å prøve å ha han løs, men da må vi vekk, vekk fra vei og det meste, Men nå er det jo blitt den båndtvangen, og jeg tar ikke sjangsen nå da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på han langline, da har du iallefall litt større kontroll på han. Slipp han løs en plass med minimalt med forstyrrelser, ha med verdens beste gobit og en leke han elsker over alt her i verden. Kommer han innom deg eller tar kontakt så gir du han gobit. Rop på han når han er på vei inn til deg, gi han gobit eller lek med han (pass på at leken er noe dere gjør sammen, ikke bare han). Du må hele tiden passe på å gjøre deg intressang for hunden, og at han synes det er skikkelig stas og artig å komme til deg. Når Ero er løs roper jeg han ofte inn for å leke litt med han slik at han skal ha lyst til å komme flere ganger. Du må bruke deg selv og være mer intressang enn det som skjer rundt deg. Rop han inn flere ganger i løpet av turen og la han springe ut igjen, han må ikke forbinde det med å komme til deg som å bli tatt i bånd eller at morroa er over. Dette har iallefall virket på Ero. Lykke til får du nå iallefall ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i alle fall prøve med langline. Siden du veit at han kan stikke kan du kjøpe 15-20 m så du veit at du rekker å få tak i ham. La lina ligge på bakken, eventuelt la den ligge løst og gli gjennom hånda di (husk hansker så du slipper brannsår!). Belønn for frivillig kontakt. Når du ser at han er i ferd med å stikke tråkker du på lina og holder den fast så han ikke kommer seg unna. Belønn når han ser på deg/kommer bort til deg.

Om du bruker innkalling (som han forbinder med noe positivt - leiking, mat osv) når han er i ferd med å stikke ender du bare opp med å forsterke at han stikker (han stikker -> du roper -> han snur seg etter belønning). BC er en smart rase, og det skal bare to-tre repitisjoner til, så har innkallinga blitt til en betinget forsterker (på lik linje med en klikker).

Jeg ville altså hatt på langline hele tiden, så du har mulighet til å få tak i ham om han stikker, og belønnet for frivillig kontakt framfor å bruke innkalling. Det finnes flere måter å bruke en langline på, men den overnevnte metoden er den jeg ville ha brukt. Det går også an å si nei (eller noe annet) i det han stikker, og rykke i lina. Da lærer han at å stikke av = nei og rykk i lina. Etterhvert trenger du bare å si nei for at han skal snu og komme tilbake.

Når dere har trent såpass mye med langline på forskjellige steder, kan du ta av lina. Da må du også senke kravene, ved å være på et sted hvor det ikke er så mye forstyrrelser og hvor det heller ikke er noen veier han kan forville seg på.

Håper det hjalp litt, lykke til med treninga! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg slet med samme for litt siden, siden min hund eeelsker å vandre rundt alene og snuse rundt omkring. Jeg gikk først til et rolig sted, og hadde henne løs. Jeg belønnet henne hele tiden (ca 20-30 ganger på et minutt!), for å være sikker på at hun ble hos meg. Jeg belønnet selvsagt kun når hun holdt deg til meg (ikke nødvendigvis så på meg). Om hun var på vei bort, snuste i bakken etc bare overså jeg henne og belønnet henne med en gang hun rettet oppmerksomheten sin mot meg. Om hun gikk sin vei ropte jeg ikke på henne, men belønnet henne for å frivillig komme til meg, og belønnet henne for å holde seg til meg. Jeg kunne også belønne med "fri" og la henne få en pause til å løpe rundt og snuse litt. Etterhvert økte jeg kravene, og hun måtte holde seg lenger og lenger til meg for å få belønning. Hun fikk heller ikke belønning hver eneste gang hun kom inn til meg. Nå kunne hun "kom" osv fra før av, men det å holde seg til meg (ikke stikke av) ville jeg ikke ha kommadno på. Det skulle være en frivillig atferd. Noen ganger "belønner" jeg henne ved å gi henne en kommando (hun er klikkertrent, og enhver kommando vil bli en slags belønning, siden det gir henne sjansen til å oppnå noe kult). Når hun holdt seg til meg hele tiden begynte vi med flere forstyrrelser. Hadde henne løs på trening, på jorder osv. Jo flere forstyrrelser det var, jo oftere belønnet jeg. Og når hun mestrer forstyrrelsene øker jeg igjen kravet for hvor lenge hun skal holde kontakt før hun får belønning. men det er en tålmodighetsprøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...