Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor? :)

Taz

Recommended Posts

Hehe.. Har egentlig aldri valgt hund jeg da... Det er bestandig de som har valgt meg! Har aldri gått til anskaffelse av hund, de har bare "dumpa ned i fanget på meg" :D Men jeg er veldig glad for de hundene jeg har hatt da! :) 2 Schäfere og nå Tequila som er et Kjærlighetsbarn! :wink:

Schäferene er jo som kjent brukshunder og når jeg fikk Winston så ble jeg bitt av treningsbasillen og fortsatte med Laurelle, når jeg fikk henne. Trente bruks, lydighet og agillity. Har trent endel Lp og Ag med Tequila også.

Begge Schäferene var veldig snille, men de var syke begge to.. Winston hadde sterk grad HD og forkalkninger og Laurelle hadde masse allergier og klødde helt sinnsykt. Det er det "gode" resultat av den "fantastike" avlen på en av de beste rasene i verden, spør du meg da...

Tequila er frisk som en fisk og det er vanvittig deilig!!!!!!!!! :D:D:D:D Så inntil avlen på Schäferen begynner å få fram flere friske individer så tror jeg at jeg holder meg unna den rasen og heller blir helt syk av lengsel hver gang jeg ser en Schäfer.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter og ha godt gjennom MANGE raser, sto det mellom norsk buhund, shetland sheepdog, islandsk fårehund og border collie. hvorfor vi valgte buhunden...fant ut at det var den rasen som passet oss best. både i lynne, str, egenskaper og alt mulig anent.

ask er vel ikke så lik meg i peronlighet, bortskjett fra at jeg har blitt fortalt at vi paser så innmari godt sammen fordi vi er like gale, kvikke, rampete og pene begge to.. :D noe jeg ikke kan si meg helt ueni i..

de positive sidene ved ask er at han ALLTID gjor sitt beste for og glede megf og andre, eller for og lære nye ting! feks, så tok det han to minutter og skjønne hi five.. :) det som er negativt med han er vel at habn som alle hunder elsker og stikke av og gjøre eiern veldig irritert ved og blåse i inkallingen.... :D men han er verdens beste hund uansett hva han gjør eller ikke gjør, kan eller ikke kan! love yah ask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til det er ganske enkel egentlig. Jeg vokste opp med Schäfer, fikk den rasen inn med morsmelken kan du seie. :)

Så langt tilbake som jeg kan huske har det kun vært schäfer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte du den rasen du har nå?

Og hvordan er den lik din personlighet??

og hvilke positive og negativer sider har hunden/rasen din?

Hmm... Jeg valgte papillon fordi jeg synes de er helt nydelige, og de er den perfekte "stor hund i liten kropp". De er små av størrelse, men har allikevel en utrolig utholdenhet. De kan være med over alt, både på shopping i veske og på på vandring i skog og mark.

Hun er ikke særlig lik meg i personlihet! Hehe.. Hun er helt vill og har et skikkelig temperament, mens jeg er veldig rolig av meg og blir aldri sint. De positive sidene er de jeg har nevnt ovenfor, pluss det at de er utrolig smarte og lærevillige. De er faktisk verdens åttende smarteste hunderase :) De er også veldig kosete og myke og gode :D De er også ganske så robuste, til tross for størrelsen. Pluss at de har masse pels, som varmer godt, men allikevel er enkel og stelle. Og masse masse mer.... De negative sidene er at de har et utrolig temperament, i alle fall min! Hun blir så sint når hun ikke får viljen sin at det nesten koker under topplokket :D hehe.. Hun har ikke helt skjønt hvem som er sjefen ennå, men det går da fremover. Jaja, det var litt om papillon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte labrador retriever fordi rasens aktivitetsnivå, gemytt, pelsstell, størrelse og bruksområder passer oss veldig bra. Svart labbe ble det fordi vi liker svart bedre enn gul, og brun er vanskeligere å få tak i (vi fant ingen brune tisper som var leveringsklare desember 2003).

Tinka og jeg er like på mange områder, men det har vel kanskje innmari mye med at det er JEG som er eieren hennes, og ikke en av dere f.eks.

Positivt: Omtrent absolutt alt. Glad, vennlig, lærevillig, arbeidsvillig, tilpasningsdyktig, forholdvis stille hund, kan brukes til nesten alt, lite pelsstell, ganske tålmodig, ivrig.

Negativt/positivt (kommer an på øyet som ser): Matglad (spiser alt den kommer over, selv om det er middagen du skulle servere i selskapet ditt eller en død mus/gjør innmari mye for en godbit - stor fordel i treninga). Elsker vann (ruller seg og bader i alt - søledammer og iskaldt vann - og tar ikke hensyn til at du hadde tenkt til å kjøre hjem med tørr og ren hund/veldig praktisk på varme sommerdager, da hunden omtrent ligger uti vannet før du har kommet ned til sjøen, og i tillegg er det sjelden at en labrador ikke liker å bli dusjet).

Negativt: Hoppe-rase. Hopper på mennesker av alle slag, også når hunden er gjennomvåt og skitten og mennesket har på seg ren, kritthvit bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte du den rasen du har nå?

- Jeg hadde bestemt meg for liten rase. Det stod jo egentlig mellom chihuahua, pomaener, papillon og Phalene. Jeg har alltid synes Boston terriere er fine. Men de er ikke så lett å få tak i! Også så jeg tini da! Ble forelsket med en gang. Også ble det Boston terrier! Men skal ha en hund til og da står det mellom de andre. Kanskje en Boston til! Men vil ikke forhaste meg!

- Vi liker begge å sove, gå LANG tur når det er fint vær, er ikke så glade å gå ute i regn så da går vi fort på do og fort inn. Vi er begge egne. Elsker andre hunder og dyr. ja her var i såfall noe!

og hvilke positive og negativer sider har hunden/rasen din?

- Negative er det ikke mye synes jeg da veldig egen kanskje.Fjertingen æææ det lukter hehe.Vanskelig å få tak i.

-Posetive her kan jeg fylle ut flere sider sjarmerende, snorkingen er så søt. Den kan jo stå på negativ side for noen, men ikke meg! En liten hund, men stor i hode. De er tøffe, kan bli veldig lydige. ja det er MASSSSE!

Fyller ut mer når jeg kommer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tini kan utstilles??

Va innpå hjemmesiden din og så noen bilder av henne..

Hun var alldeles herlig.. :) Har alltid likt Boston terrier.

Men hun er jo litt mer svart i fjeset enn normalt. Så lurte på om det gikk.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt amstaff fordi vi har en mere i familie og den er herlig - jeg blev forelsket. Den er sød, kærlig og ALTID glad. Den er ubetinget loyal og er meget lærenem. Min hund er min nr 1 og jeg er så heldig at jeg er hans nummer 1 også. Jeg har valgt amstaff fordi jeg ønsker mig en hund der er en del af familien og ikke er reserveret.Det er en hund der ikke kræver meget pels-pleje til gengæld har racen ofte hud- og renlighedsproblemer.

Hvorfor valgte jeg præcis den valp jeg gjorde? Fordi den var fuld af liv og rendte rundt og udforskede verden da vi tog den ud af buret. Den kom til hen til os og var glad og fræk lige med det samme :) og jeg har ikke fortrudt siden !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Nemi kom til oss var bare hell i uhell. Vi ventet på en liten fransk bulldog, men to dager før vi skulle få henne ble hun syk. Jeg ble ufattelig lei meg, men samtidig glad for at vi slapp unna problemene som kunne ha fulgt den valpen. Jeg fortsatte nå å titte på hunder og leste alt jeg kom over av hunde materiale på nettet og der... FFOH hadde en omplasseringshund som passet det jeg likte av utseende (Drømmer en dag om en dobberman!! :oops: ) Jeg var litt usikker med en gang fordi vi måtte ta avgjørelsen så fort. Men, men dagen etter var vi på vei til Haugesund og etter to timer satt jeg der rød i kinnene av forelskelse... :oops: :) Så slik havnet Nemi hos oss...

Nemi ligner egentlig meg på mange måter. Begge litt utålmodige og gidder ikke gjøre alt mulig hvis det ikke er gøy. Men er det gøy derimot kan vi holde på i mange timer!! Rolig, avslappet og kjærlig... (Prinsessen min)

Hennes gode og dårlige sider... Gode er vel at hun sjarmerer alle. Til og med folk som er redd eller ikke liker hunder. Min svigerfar liker ikke hunder, men etter en time hos de, var plutselig både han og Nemi borte.. Jo de hadde tatt seg en tur!! He he.. Hun er også veldig flink til å lye, lett å trene og går overens med alt fra hunder, katter, sauer osv..

Og negativt... hmm... kommer faktisk ikke på noe. Røytingen kanskje..men det er vel hun ikke alene om!?! He he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tini kan utstilles??

Va innpå hjemmesiden din og så noen bilder av henne..  

Hun var alldeles herlig..  :D  Har alltid likt Boston terrier.  

Men hun er jo litt mer svart i fjeset enn normalt. Så lurte på om det gikk.?

Det er jeg også veldig spent på.

Rasekravene er at de skal ha hvitt bless mellom øynene og oppover.. hun har jo på en måte det. Bare ikke det ønskelige blesset. Det skal vist ikke være en feil å ikke ha det ønskelige blesset, men er ikke sikkert hun vinner så mange priser.

Men de skal ikke ha for mye hvitt! Hun er jo godkjent i rasen. Hvis du skjønner. Skal finne litt mer ut om det...

Har ikke sånn kjempe planer å stille henne ut. Skal nok prøve en gang. Ellers hadde jeg planer om agility.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte du den rasen du har nå?  :D  

og hvilke positive og negativer sider har hunden/rasen din?  :)

Jeg valgte den rasen jeg har nå fordi vi ville ha en liten rase og hadde egentlig sett på disse før, men hadde lagt det litt på "hylla". Så fant jeg en annonse på internett og da var det gjort :D

Hvordan hun er lik min personlighet?? Ja si det!

Hun er litt reservert ovenfor fremmede, og det er vel kanskje jeg også. Litt sjenert ja! Hun kan også si i fra hvis det er noe hun ikke liker, og det er vel jeg ganske så flink til også. Ellers så er vi ganske "late" til tider og når det er guffent vær ute, holder vi oss gjerne inne. Men har ikke noe i mot å finne på noe innimellom. :D

Negative sider: Gneldrete til tider, frysepinne (liker ikke minusgrader, regn, snø, eller vind... tro meg, det kan være kjedelig enkelte ganger), MYE pels stell... Også kan hun være sta til tider.

Positive sider: Hengiven, kjælen, elsker å ligge under dyna og kose, lett å ta med seg på turer i bilen, enkelte ting har hun veldig lett for å lære. Ikke agresiv (som jeg har opplevd i allefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesiden ligger ikke på profilen din så da vet jeg ikke hvor jeg kan finne den, men nå har jeg vært inne og sett... Utrolig mange gøye flotte bilder!! =D>

Hmmmm.. hvordan får man slettet dette igjen da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesiden ligger ikke på profilen din så da vet jeg ikke hvor jeg kan finne den, men nå har jeg vært inne og sett... Utrolig mange gøye flotte bilder!!  =D>

Stemmer.. glemte og legge den inn!

Nå er den på profilen. Takk for påminnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min historie er enkel og ganske kort hehe !

Hadde en japansk spisshund til jeg var 18 år. Da vi mistet den ville jeg gjerne ha en ny hund, men mamma sa at jeg måtte vente til jeg bodde for meg selv så ikke ansvaret ble hennes denne gang.

Jeg bestemte meg for at når jeg skulle kjøpe meg en ny hund en gang skulle det bli en Pomeranian. Syntes nemlig Chester i serien Nanny Fran var så fin hehe... + den ligner litt på japansk spisshund i ansiktet osv.

Vel, flyttet til Oslo og jobbet i en klesbutikk "Risøe", hvor en gammel dame i rullestol hadde en chihuahua på fanget og var innom HVER dag. Jeg var jo HELT på denne lille hunden og ELSKET denne lille langhårete hvite Chihuahuaen m. navnet "Jossa". Etterhvert spurte damen om jeg kunne passe hunden hennes mens hun og mannen skulle på ferie i 2 uker..

DA var det gjort ! Dette var rasen jeg skulle ha, siden den gang stod jeg på venteliste, og har snart 2 Chihuahuar :D

Kanskje ikke så kort historie alikevel ? Hehe...vel det er slik jeg valgte rasen :D

Michelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg valgte min fordi jeg trengte en god arbeidshund. Jeg har en aussie på 4 år. Hun er like arbeids narkoman som meg, også er hun ikke glad i katter heller... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte pomeranian fordi at jeg ville ha en liten hund med stor personlighet.

De er lette og ta med seg og har verdens beste lynne syns jeg!

Elsker rasen og angrer ikke et sekund på at jeg skaffet meg denne rasen!

Positive sider om min raser er uendelige! De har et fantastisk gemytt som gjør at de elsker alle og enhver (Merk: hvis de er god sosialisert! Er ikke alle som er like flink til det og behandler dem som "lille babyen sin")

De er med overalt! Skal du på dags marsj i skogen så følger de etter uten problemer! Er det en dag du er litt lat så er ikke det noe problem det heller.

De er billige i kosten.

Kunne fortsatt i årevis! :D

Negative sider er at de har veldig sensitiv mage. En liten mage trenger ikke så masse for å bli dårlig.

De har en tendens til å bli veldig gneldrete.

Pateller er en utbredt sykdom i rasen :D

De må bli sosialisert med barn og andre hunder i tidlig alder for å like dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte dobermann fordi jeg ville ha en allround hund av stor størrelse med mye arbeidslyst som kunne vokte og være med overalt. Hun er like glad i å jobbe som jeg er, og kan være jeg kjempelat hvis jeg er det. Hennes positive sider er at hun er en dyktig brukshund. Negativt er: piping, stress-flass og meget høyt aktivitetsnivå.

Har bestilt meg labrador fra jakt-kennel, fordi jeg ønsker en hund som jeg kan konkurrere med (jaktprøve), forhåpentligvis i elite med tiden. Og fordi den kan læres opp til alt fra lydighet på høyt nivå til å hente avisa! Likeheter med min personlighet er vel kort sagt: vann! Hehe.. Positivt: Den har AV/PÅ knapp ettersom man er ute eller inne, den apporterer selvom det er minusgrader ute og det bare er en stinky dummy den skal hente, dessuten kan den brukes til alt. Negativt: røyting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte dobermann fordi jeg syns de er den fineste rasen, rett og slett. Positivt: de er vakre, respektert, glade og lærevillige. Negativt: masete,

og stressete, blir aldri sliten.

Hvis jeg skulle ha hatt en annen rasen ville jeg vudert Grand danoise. De appelerer mye til det jeg er ute etter i en hund. Som feks. at de er rolige, og kresen på været, veldig flotte og store, men det negative er at de ikke lærer så godt og lever kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...