Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva burde hunden kunne

Nina

Recommended Posts

Skrevet

Som emnetittelen sier, hva burde hunden kunne før man melder seg på agilitykurs og starter å trene agility?

Skrevet

Stor fordel om den kan innkalling. Så får man brukt tiden på trening/kurs til noe annet enn å prøve å få hunden til å komme... :)

Du kan jo trene sitt og bli slik at du kan sette den igjen før hinderne. Men ikke alle bruker det.

Skrevet

Jeg og Raja har begynt på å trene mye kontakt mens jeg hopper en liten bane med henne, over noen små hindre. Ellers bør man vel ha en god inkalling med andre hunder i nærheten, slik at man kan trene med hunden løs. Dette har ikke jeg jeg fått trent så mye på enda.

Skrevet

Lurt å ha grunnkurs først, slik at dere begge kan prinsippene rundt timing av forsterkerformidling etc. Det kan være lurt at hunden også har framsending inne. Da kan dere i prinsippet trene på hva som helst, men hunden skal kunne gå i fra deg og utføre oppgaven. Agility er aktivitetsøvelser, så kontakt er viktig!

Skrevet

sitt og bli, kontakt og innkalling. men også uavhengighet. med tanke på at hunden etterhvert helst skal kunne løpe ett stykke foran deg og ta hinderene. men dette er jo også noe du vil lære på kurs ;)

Skrevet

sitt og bli, kontakt og innkalling. men også uavhengighet. med tanke på at hunden etterhvert helst skal kunne løpe ett stykke foran deg og ta hinderene. men dette er jo også noe du vil lære på kurs ;)

Ikke minst uanhengighet. Har en del på nybegynnertrening som har trent kontakt til de grader. Bikkja vil helst gå helt inntil dem og se på dem hele tiden. Umulig å få bikkja til å løpe i fra. Ofte virker de som om noen tar agility som "på plass" med hinder til :P

Skrevet

Hvorfor? :unsure:

Godt spørsmål, jeg har spurt om det samme selv, men ikke fått svar. men beskjeden var klar, jeg og min hund får ikke være med på vårens kurs siden vi ikke har bronsemerket. At han kommer på innkalling, fint kan være løs uten å stikke av osv, spiller ingen rolle... :unsure:

Kanskje på tide å bytte klubb? Er det ikke slike regler i andre hundeklubber?

Skrevet

Godt spørsmål, jeg har spurt om det samme selv, men ikke fått svar. men beskjeden var klar, jeg og min hund får ikke være med på vårens kurs siden vi ikke har bronsemerket. At han kommer på innkalling, fint kan være løs uten å stikke av osv, spiller ingen rolle... :unsure:

Vet at Stovner blandt annet praktiserer dette. Sikkert andre også. Jeg skjønner ikke pointet.

Joda, de har en garanti for at du og hunden din har vært litt aktive i forkant, men ikke særlig mer. Hvilke av øvelsene du må gjennom for bronsemerket er nødvendige for agility. Strengt tatt ingen. Sitt og bli kan være godt å ha, men er heller ikke nødvendig. (Min Pia har bronsemerket, men bruker ikke sitt til henne på agilitytrening, jeg synes det demper henne for mye.).

Min mening er at agility og lydighet er to helt forskjellige hundesporter. Ikke alle som vil prøve agility er interessert i lydighet. Om noen vil være aktiv med sin hund, og gå agility, hvorfor skal de ikke få lov til det, selvom de har null intersse av lydighet? En hundeklubb bør jo fremme aktivitet, ta i mot nybegynnere. Ikke nekte dem å være med på en ting fordi de ikke vil være med på noe annet.

Hverken Tinka eller Frisbee har noe bronsemerke (Tinka kan øvelsene nå, men ikke da vi begynte med ag, og de har liksom kommet av seg selv). De har begynnt rett på agility. Det har gått helt fint. Hadde bronsemerket vært ett krav hadde jeg nok ikke blitt bitt av agilitybasillen , fordi jeg mest sansynlig aldri hadde begynt med ag om det hadde vært slik.

Skrevet

Tror ikke det å kreve bronsjemerket på agilitykurs har så mye med de faktiske øvelsene å gjøre, mer en pekepinn på at hunden er vant til å trene, er forholdsvis kontrollerbar, også rundt andre hunder. Ellers kan det bli ganske slitsomt for både eier og instruktører på kursene, når man bruker mest tid på å få kontakt med hunden eller hente den når den stikker av osv. Og selv om en eier sier at "jo, han kan nå sitte og bli da, er jo forholdsvis lydig han" så kan det vise seg at "forholdsvis lydig" ikke nødvendigvis betyr det samme fra person til person.. Snakker av erfaring..

Nå synes jo jeg at krav om bronsjemerket er å legge lista litt høyt da, kanskje gått et grunnkurs burde holde? Egentlig har dette mye med å gjøre hvordan agilitykurset er lagt opp, hvilken klubb, hvor store grupper, treningsmetoder osv, kan hende at hvis det er så høyt krav om bronsjemerket for å gå på agilitykurs så kan man finne seg et annet kurs? Jeg og Likka skal på agilitykurs i mai, der er heldigvis ikke kravet noe merke, da hadde ikke vi fått blitt med nei.. ;)

Skrevet

det er greit å ha rimelig kontroll på hunden sin før man begynner i agility. At den ikke stikker av og skal lukte på ALT annet (det er mange som gjør og man får jo ikke så masse utbytte av treningen hvis hunden har plantet nesa i bakken) så er det greit å kunne "rolig" (hvis hunden er så kjapp ned av hinderne at den hopper over feltene.) men dette kan man lære underveis også ;)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Nå er det bare å trene mer på innkalling med forstyrrelser og litt mer kontakt.

Skrevet

Så rart. Sånn har ikke vi det. De sa heller at det var greit om hunden ikke var for lydig, pga uavhengihet osv. Men Frodo var en dust da, og stakk en del av, men har fått vendt av han det på banen. og han er blitt mye bedre hjemme også.. Det vi sliter med nå er bjeffing <_< skikkelig kjedlig..

Skrevet

I Lundqvist kreves det at man har tatt grunnkurset hos dem før man får begynne på noen andre kurs.. men det er det eneste.. Begrunnelsen på det er kun at grunnkurset er det de tjener penger på, og vil da ikke "gi bort" plasser på de andre kursene til folk "utenfor".

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...