Gå til innhold
Hundesonen.no

Rumpebruk - dempning eller dominans?


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til en egenskap ved Amigo. Når han skal hilse på andre bikkjer, så slenger han rumpa mot dem først. Ikke bare nye hunder heller forresten - det er gjerne våre egne bikkjer også under lek at han brått vender rumpa til og dytter borti dem... det er veldig avvæpnende og jeg lurer litt på hva dette egentlig er? Det virker å være dempende, men har aldri sett andre hunder gjøre dette.

I går f.eks var jeg på tur sammen med en jevngammel hannhund som er kjent for å være både stridig, dominerende og bøllete. Han pleier å legge enhver annen i bakken, men da han og Amigo kom sammen så skjedde det ikke. Amigo viste med hele sitt kroppsspråk at han ikke fant seg i noe tull og brukte rumpa systematisk. Og den andre hannen reagerte ved å bli smiskete og leken! Og dette hadde eieren aldri sett før. Amigo var klart den som var "i føringen" om man skal si det slik - men på en fin måte uten at han trengte å snakke i store ord for å roe ned bøllefrøet.

Men dette med bruk av rumpa - er det et dempende signal eller er det et tegn på dominans - eller en kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

:)

Måtte bare le når jeg leste det. Blaze hilser på fremmede hunder på denne måten. Hun rygger mot dem med rumpen først og forparten lav (litt sånn "leke bukk", bare feil vei...)

Slik jeg ser det så er det ett dempende signal. Rompen kan ikke skade noen og dem stiller seg "åpen" for angrep. Div dem kan ikke skade motsatte part pga tenna er i andre enden. Det gir også ett signal om at "jeg er ikke farlig".

Hun kan også gjøre det mot hunder som er over henne. Springeren i huset gjør hun det ikke med, mens rottisen til en venn av meg treffe hun alltid på den måten. (den rottisen er ganske høy på pære!)

Faktisk så ser jeg på det som ett ganske posetivt signal! Blaze har enda ikke vært i bulk med fremmede hunder. Hun venter med å kjefte til hun kjenner dem litt bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til den ja...Når damene blir sure på Loke fordi han har vært litt for lite subtil i sjekkinga så slenger han rumpa i fjeset dems før han prøver på nytt. Man kan da ikke være sint på en så snacksen rumpe vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på tur i dag møtte vi en utrolig skjønn toller valp på 4 mnd. Kali lekte litt med, men så skulle den bort å hoppe på meg som spiste is. Da fikk den klar beskjed at det var noe man ikke skulle gjøre. Hver gang den hopte brukte hun munnen og fikk den vekk med litt knurring. Den datt en del ganger, men ga seg ikke. Til slutt klarte Kali å dytte den så langt vekk at den ikke brydde seg og da ville hun bare ha den med på leke.

Valpen hadde blitt ganske oppgira av bitingen til Kali og drev og beit henne i ørene og halsen. Da begynte hun å svinge rompa på den så den datt i bakken. Hver gang den beit gjorde hun det. Hun landa t.o.m oppå den. Det så skikkelig komisk ut, men det virka utrolig nok. Hun har aldri gjort dette før, men hun har løpetid så kanskje det har noe med det å gjøre..

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm gjør det samme når han leker med litt for intense hunder, som gjerne er litt hardhendte i tillegg. Han gjør det ofte ovenfor Vida eks, men aldri ovenfor Bogar. Han har også stoppa angrep fra andre hunder med å slenge rumpa til de, eller stille seg med sia til (som endte en gang med at den andre hunden stakk hylende vekk med halen mellom beina...).

Men mange ganger er det den mest selvsikre hunden som viser flest dempende signaler. Den tør å slippe en annen hund inn på seg. Den redde hunden viser mengder med avstandsøkende signaler - og eier står ofte og beundrer sin megatøffe hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...