Gå til innhold
Hundesonen.no

Hat-øvelse


Mud

Recommended Posts

Hvilken øvelse sliter dere mest med? For meg så hviler det en forbannelse over apporten..jeg hater den og jeg klarer på et merkunderlig vis å herpe den på alle hundene jeg trener. Tilmed på naturapportøren Pan klarte jeg å drepe enhver antydning til en anstendig apportering..Han trodde til sin dødsdag at apport betydde at han skulle kaste gjenstanden høyt i luften.Men Loke gikk jeg hardt ut og begynnte tidlig og med et godt resultat - helt til han begynnte å produsere sagspon... <_<

Nå kan jeg få han til å holde metallapport uten å tygge og på en god dag så plukker han den opp, men da skal han vite at det vanker lek etterpå.. Er han ikke 100% sikker på det så er det helt uaktuellt.

Med en annen fører er jeg sikker på han hadde apportert med glans...

Har dere en hat-øvelse? En dere skulle ønske rett og slett ikke fantes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Felt søk <_<

Jeg hadde problemer med den i mange år på ene hunden min.(fikk ham som voksen) Fikk masse råd fra erfarene hundefolk, dem tom lånte hunden min for å fikse det. Uten resultat.

Tilslutt løste det seg, men jeg sitter igjen med en vond følese i magen hvergang jeg skal gjøre den.

Er bare så redd for å herpe øvelsen med alle hunder etter dette. Jeg har fortsatt følesen av å misslykkes i bakhode :P

Redigere: Jeg kan stille diagnose på meg selv tror jeg:Posttraumatisk stress :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste jeg vet er venstreomogholdt, men det er fordi jeg alltid stokker om på beina. Ellers pleier jeg bare legge vekk ting og se på dem med litt andre øyne etter en (god) stund, å legge dem for hat ødelegger bare hele attituden min føler jeg og det smitter fort over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat og hat.. vi har innkalling, særlig i hall. Men misforstå meg rett, hugo kommer han.. Det er bare såååå tungt å reise seg opp, og kan det haste sånn da mamma? Kommer i tutletrav bortover, og øker farten litt når han er inntil meg.

I det siste har vi fått til noen skikkelig gode innkallinger da, med vill fart.. Problemet blir da siktingen på slutten.. Vi sikter på midten, han har jo lært at man ikke skal gå for langt ut i innsitten må skjønne.. Så sikter vi på midten, i full galopp, og så blir problemet å bremse hundre kilo hund... Så kræsjer vi i mamma, svinger rundt i luften, og setter oss ved siden av magen hennes...

Treneren våres så showet engang, og han sa han ville gitt full score på entusiasme. Jeg vet ikke om knærne mine er like entusiastiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt! Hun hater denne øvelsen, og er alltid treig. Har ikke peiling på hvordan jeg kan få henne til å like denne øvelsen. Eneste gangen jeg klarer å få henne til å sitte er når jeg f.eks. plutselig begynner å løpe fort noe meter (hun følger kjapt etter), bråstopper og sier sitt, men aldri ellers. Går jo ikke ann å gjøre dette hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hat-øvelse er faktisk blitt apport-øvelsen :icon_redface:

Var godt i gang med en fin og rask apport, men så fikk bikkja tre-apporten på labben sin da hun slapp den. Og du vet belgere, Loke ^_^ . En fiks liten ide, blir lett til et kjempeproblem når man ikke husker at det er belger man jobber med, hehe

Det er blitt komplett umulig å få henne til å ta solid grep om noe som ligner apportbukk. Hun bare pingler uansett hvor god forsterkning jeg bruker. Føles nesten som om jeg forsterker skepsisen hver gang jeg prøver å trene apport. Vet ikke åssen jeg skal gripe an dette, men har lagt øvelsen på hylla for en stund mens jeg er i tenkeboksen i håp om å finne på en lur innfallsvinkel. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felt søk <_<

Jeg hadde problemer med den i mange år på ene hunden min.(fikk ham som voksen) Fikk masse råd fra erfarene hundefolk, dem tom lånte hunden min for å fikse det. Uten resultat.

Tilslutt løste det seg, men jeg sitter igjen med en vond følese i magen hvergang jeg skal gjøre den.

Er bare så redd for å herpe øvelsen med alle hunder etter dette. Jeg har fortsatt følesen av å misslykkes i bakhode :icon_redface:

Redigere: Jeg kan stille diagnose på meg selv tror jeg:Posttraumatisk stress :P

Hmm.. Jeg føler meg litt utafor nå, men den eneste "hat-øvelsen" jeg har, er egentlig ikke en øvelse.. Jeg har fått store problemer med å møte andre hunder (og nå gamle damer og små barn) med hund i bånd. Samme diagnose som deg, JeanetteH, postraumatisk stress.. Etter å ha ødelagt Herverket, fortsatte jeg med å ødelegge Zarten.. Og så fikk jeg en voksen hund uten noe dill, og jammen jobber jeg hardt og intenst for å ødelegge henne også.. Og det verste er at jeg aner ikke hva jeg gjør galt :P Tror jeg skal kjøpe meg katt istedet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hund nå, men det var definitivt dekk og bli. Bli var et ikke-eksisterende begrep, hvorfor i alle dager kunne ikke han få briefe med sin elegante fri ved foten istedet for å bare ligge der, og se at jeg gikk fra han? Ellers var det passering av barn (overhappy) og passering av gamle damer (litt skummelt). Jeg har en tendens til å trene såå mye kontakt og lineføring/fri ved fot, belønne alt som heter kontakt og følge tett ved eier uansett, og når man har en hyperaktiv hund med seperasjonsangst blir dekk og bli øvelser desto vanskeligere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare er meg som har ting jeg på mystisk vis klarer å gjøre utrolig vanskelig.. Jeg tror det sitter et eller annet sted i bakhodet mitt at dette klarer vi bare ikke..Og når jeg i tillegg har satt som mål at apporten skal sitte før belgerklubben starter opp brukstreningene sine igjenn når snøen går så blir det fort anløp til panikk. (fy, som den smelter!) Det er sikkert noe overtroisk i det hele..eller postraumatisk stress ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt i fri ved for av alle ting...men instruktøren min mener det er fordi hun fikk vondt i ryggen før av å ha hodet opp og se på meg samtidig...så nå som hun blir bedre så begynner øvingen igjen, kan ikke si jeg gleder meg akkurat.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter veldig med kontakt på steder med litt forstyrrelser, noe som gjør det vanskelig og i hele tatt få trent.

Utenom det, så er det nok apport, hvis den ikke får tygges på er den kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nirm er det fellesdekk. Han ligger så pent og pyntelig på trening uansett, men oppfinnsomheten hans på konkurranser er stor. Vel. Han ligger jo.... Det skal han ha, men til tider både opp ned og bak fram...

Samt spor. Han har null interesse for å gå spor, og synes det er kjeeeeeedelig... Uansett hva jeg gjør.

Ellers var gå pent i band et virkelig hat moment, så jeg kjøpte seler og belte....

Bogar er pensjonert. Men problemet hans var egentlig bare at det var litt for mye lyd. Alltid tre bjeff på starten av apporteringsøvelser og fremadsendig. Og for å ikke glemme skriking på fri ved foten.

Vida har jeg nettopp starta å trene, så vi har ikke kommet så langt å fått noen hat øvelse enda. Og håper at vi ikke får noen. Enda i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Vesla er det dekk. Hun tar ikke poenget. Har slitt med å lære henne det i flere måneder.

Med Lisa er det apport. Etter at hun fikk slag glemte hun omtrent alt hun har lært, så nå sliter jeg med å få henne til å holde apporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det stå under marsj.. Det enkleste å lære hunden ifølge instuktøren..

Vi sliter og har sliti noe gudsjammerlig med det men nå endelig ser vi lyset i tunnellen. Herregud for et slit det har vært!! Tror vi har en eller annen fobi mot å stå; både hunden og jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Må vel si fellesdekk. Vi debuterte i lp i dag, og det hadde gått veldig bra om vi ikke hadde fått null der:p æsj:P:P

Så morro da! Det går sikkert bedre neste gang :huh: Mange nuller på debuten. Det er jo da man er mest nervøs. Var det klasse en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdekk! Alle tre huskiene jeg har gått lydighet med har reist seg i fellesdekk. De gjør aldri noe dramatisk eller noe, kommer bare til meg.. To av dem sluttet å reise seg når jeg begynte å gå i skjul (aner jeg en tendens der? :) ). Tror jeg omtrent har vært på besvimelsens rand når jeg står på klasse I og ser hunden min. ;) Har nesten ikke turd trene lengre dekk med Likka enda nettopp fordi jeg er så redd det samme skal skje igjen. Posttraumatisk stress ja! :huh:

Dessuten er jeg ikke glad i apport akkurat nå.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke om jeg har noen spesiell hat-øvelse. Det er jo litt opp og ned på treningene. Det som er kjempelett den ene dagen er et ******* den neste, og omvendt :)

kan signere den...

og en annen ting jeg hater er at toya har en knall aport når hu gidder... men enkelte ganger så kan hun finne på å slække farta på tilbakeveien, slippe aporten.. og ikke komme tilbake i det hele tatt...

så aport er hat øvelse ... og en øvelse hu ikke kan godt nok enda ;) enkelt og greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...