Gå til innhold
Hundesonen.no

Døvstum bildeselger på døra.

MarieR

Recommended Posts

jeg sitter jo her, det ringer på, ask bjeffer, og jeg går ned og åpner. Der står det En nokså gammel mann, det ser ut som han er fransk, han har hvertfall en sånn alpe hatt på hode. han rekker fram hånden, og jeg tar den, holdt på å få sjokk da han kysset den. :P:P så gir han meg en lapp der det so noe sånnt som "jeg er døvstum, jeg har ikke penger til.." Jeg leste ikke mer, men pekte innover i huset for å signalisere at jeg skulle spørre pappa. Vi kjøpte ingenting. han solgte nydelige bilder, av både hunder og andre ting. Når jeg kom ut igjenn og ristet på hodet, tok han igjenn hånden min og kysset den.

jeg trur aldri jeg har syntes så synd på noen i hele mitt liv! Tenk så mye arbeid han har lagt den i de tegningene..fine var de og. uff..er så glad jeg har alle funksjoner i behold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har to nydelige bilder av hunder som de har solgt på døra.. det er sikkert tull fra mange av dem men de lager nydelige bilder.. :icon_redface:

Vel,

Dere må gjøre som jeg gjør, når jeg møter hun damen med lapp "Jeg har to unger i Romania".

Jeg sier "Og? Tenk på meg da? Jeg har ikke unger engang Òg så klager du??"

neida, hehe..

Jeg gav henne penger jeg :P

Men, ja.. jeg gir ikke uendelig med penger, jeg ser det litt an, samt jeg gir ikke penger til folk om og om igjen.

Tror hun damen med lappen fikk vel ca. 60kr (mynter jeg hadde i baklommen).

Noe kan man fint gi, om det er en femmer, en tier, elns.. Med mindre man tror det garantert går til dop/alkohol da :P

Jeg gir ikke penger til de som kommer med feks. "Hei, jeg var på fylla i går, så drakk jeg opp alle pengene og kom meg ikke hjem til damen. Har ikke penger til bussen, kan jeg få en tier??".

Den er for drøy, synest jeg da :P

Hva kostet bildene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ei her på døra og eks: jeg har ikke penger og vil selge noen bilder for å tjene meg litt penger. Så sa jeg nei for jeg ikke hadde penger på meg så tok hun lappen og kikka stygt på meg :P følte meg litt dum da, men det er jo litt ekkelt når de kommer på døra og tigger penger og da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ei her på døra og eks: jeg har ikke penger og vil selge noen bilder for å tjene meg litt penger. Så sa jeg nei for jeg ikke hadde penger på meg så tok hun lappen og kikka stygt på meg :P følte meg litt dum da, men det er jo litt ekkelt når de kommer på døra og tigger penger og da :icon_redface:

Ja, men du.

Jeg synest bøssebærere kan være verre.

PS PS. mener da ikke alle bøssebærere, men noen av de.

De synest jeg til tider kan være irriterendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du.

Jeg synest bøssebærere kan være verre.

PS PS. mener da ikke alle bøssebærere, men noen av de.

De synest jeg til tider kan være irriterendes.

Hehe, jeg skal kanskje gå med bøsser til tirsdag, men jeg tror ikke jeg er så veldig irriterende da... :icon_redface: Sier bare hva jeg samler inn penger for og spør om de vil bidra. Hvis de gir penger sier jeg takk og hvis de ikke gir, ønsker jeg dem en god dag, så går jeg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe!! jeg de værste er de der jehovas vitner! trenger seg skikkelig på! gir aldri penger til noen jeg heller! trenger de nok til meg selv! hehe!

Ja, de og mormonere.

Bestemoren min så noen Jehovas Vitner(de kommer flere ganger) øverst i veien her en gang og sendte Lisa ut i hagen, så de turete ikke å komme inn(Lisa pleide å varsle en del når det ko noen)

En annen gang da bestemoren min var syk(psykisk) kom det mormonere inn til henne, så da jeg kom hjem hadde hun masse brosjyrer og bøker hun hadde fått av dem.

Angående døvstumme menn o.l. tror jeg de fleste prøver å lure til seg penger. Her kommer ofte sånne på døren, og det kan jo ikke være så mange døvstumme menn fra Romania her :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De står jo pokker meg på parkeringsplasser !! jeg ble stoppa på gata også av dem! men det er jo litt kjekkt å virke knall intressert så når de er ferdige å snakke så lukker du bare døren eller sier nei!! huff føler meg litt slem av og til men de fortjener det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... liker ikke jehovas vitner jeg heller.. vi er nemli kristne å pappa liker dem absolut ikke.. en gang de kom å ringte på sa pappa at han ikke ville snakke me de, men som vanli nektet de å gå og var veldi påtrengende.. hehe pappa som har litt kortlunte og som ikke er så lur å tulle med (kan eksplodere til tider, er da best å søke dekning fort..!) klikka helt han begynnte å rope og ba dem pelle seg vekk fra tomten hans..hehe.. har ikke hatt besøk der av jehovas vitner etter det.. tror ikke de nye som bor der heller har hatt det.. hehe.. :)

men husker en gang jeg var på mcdonnalds så kom en jente bort til oss ca på min alder (var da ca 8-9 år) hun ga oss en lapp der det stod at hun var døv.. og så lurte hun på om vi ville kjøpe noe pinser.. mamma kjøpte en for å vere snill.. Jeg så henne senere på dagen da hun var med sin far eller noe.. hun var faktisk døv.. men for meg virket det mer som om han brukte henne til å tjene penger.. liker ikke sånne folk.. syns litt synd i henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det kom et sånt døvstumt menneske med lapp i hånda på døra her en gang. På lappen stod

det at hun var døvstum, og ikke snakket norsk. At hun trengte penger til øre-operasjon før hun kunne

starte på utdannelse. (Døv og stum men snakker ikke norsk, logisk nok spør du meg...)

Jeg sa "har ikke penger på meg, så nei takk". Så nikket hun og gikk. Hvis hun ikke kunne høre svaret,

og ikke kunne norsk slik at lesing på lepper ikke nyttet, hvordan visste hun da at hun skulle gå etter

jeg hadde sagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det kom et sånt døvstumt menneske med lapp i hånda på døra her en gang. På lappen stod

det at hun var døvstum, og ikke snakket norsk. At hun trengte penger til øre-operasjon før hun kunne

starte på utdannelse. (Døv og stum men snakker ikke norsk, logisk nok spør du meg...)

Jeg sa "har ikke penger på meg, så nei takk". Så nikket hun og gikk. Hvis hun ikke kunne høre svaret,

og ikke kunne norsk slik at lesing på lepper ikke nyttet, hvordan visste hun da at hun skulle gå etter

jeg hadde sagt det?

Haha! Hun trenger mye trenging før hun kan bli proff svindler :)

Sånn er det faktisk, de aller fleste er proffe tiggere. De lærer hverandre opp i generasjoner. De har det som skattefritt "yrke", og mange av de "tjener" mer enn meg i måneden!

Noen synes kanskje at dette er en fordomsfull ting å si, men det er det overhodet ikke. Det er harde fakta, og bare dumsnille nordmenn tror noe annet. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg kjøpte et flott blyanttegnet bilde av en dørselger en gang, syntes det var så fint. Etter en stund satte jeg meg ned for å se litt på dette flotte bildet jeg hadde kjøpt. Plutselig oppdaget jeg at bildet var kopiert og bare skrablet litt oppå med blyant så det skulle se tegnet ut.. *så skuffa*

Jeg er forresten utrolig dårlig på å si nei til dørselgere.. Huff og huff.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...