Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekke tenner?

Recommended Posts

Skrevet

Heisann! jeg la merke til idag da jeg så i munnen til Timon at på den ene siden så det ut som dobbelt opp med hjørnetenner... Må han trekke den? De kjentes ikke løse ut..

i58300953_98192_3.jpg

Se og bedøm selv...

Skrevet

Hvis de gamle hjørnetennene ikke er løse nå, så ville jeg ABSOLUTT ha trekt dem nå!

trekker du dem ikke kan du risikere feil tannstilling.

Skrevet

Slikt ordner seg veldig ofte helt av seg selv. Og fra bildet å dømme er det jo ingen fare for at tannstillingen skal bli feil - da de voksne tennene allerede har kommet seg på riktig plass.

Litt røff leking med en annen hund - litt drakamp om en tauleke, e.l. - så er de tennene borte på nulltid. Synes forøvrig han har kommet langt i tannfellingen for å være bare 5 mndr. Store fine og kraftige tenner.

JEG hadde avventet det litt, jeg - fulgt med at de ikke får noen misfarging, og troligvis er de borte før du aner ordet av det.

Susanne

Skrevet

Ja er litt enig der! han var veldig tidlig med å felle også da! :P Fant akkuratt nettopp ei hjørnetann på gulvet faktisk! men var ikke på den siden som jeg har tatt bilde av så de faller nok snart ut! han er ikke akkuratt så "forsiktig" når han leker! :P

MEN hvis de ikke detter ut av seg selv.. vet noen hvordan de gjør når de trekker tenner? får hunden narkose eller noe lokal bedøvelse eller? Jeg hadde ikke klart å sett på! :unsure:

Skrevet

heheheheh han har sikker 40 gnageting så tror ikke det er nødvendig å gi han mer! Han er faktisk snart ferdig med griseøret som han fikk for.... :unsure: 2 mnd siden :P

Skrevet

For meg ser det ikke så ille ut, hadde vært værre hvis den nye hjørnetannen hadde kommet innenfor (det gjorde den her nemmelig), og pass på hvis han ser ut som han har vondt, for Felix sine løsnet ikke i det hele tatt og den ble presset slik at han hadde vondt, så da var det vekk me'n :P

Skrevet

Heisann! jeg la merke til idag da jeg så i munnen til Timon at på den ene siden så det ut som dobbelt opp med hjørnetenner... Må han trekke den? De kjentes ikke løse ut..

i58300953_98192_3.jpg

Se og bedøm selv...

Dette er dobbelt ja! Trekk så fort som overhode mulig!!! Så rekker tennene å komme på riktig plass igjen :P

Skrevet

Ja er litt enig der! han var veldig tidlig med å felle også da! :P Fant akkuratt nettopp ei hjørnetann på gulvet faktisk! men var ikke på den siden som jeg har tatt bilde av så de faller nok snart ut! han er ikke akkuratt så "forsiktig" når han leker! :P

MEN hvis de ikke detter ut av seg selv.. vet noen hvordan de gjør når de trekker tenner? får hunden narkose eller noe lokal bedøvelse eller? Jeg hadde ikke klart å sett på! :unsure:

Athene måtte trekke to hjørnetenner på den ene sida (andre sida falt ut uten problemer), og hun var i full gass-narkose. Alt gikk veldig udramatisk for seg. Levere hunden og hente når de er ferdige. Trekker du ikke risikerer du feil tannstilling.

Skrevet

hmm er litt forskjellige svar her så jeg aner jo ikke hva jeg skal høre på! Noen sier jeg bare kan vente siden de ikke står på feil plass å andre mener jeg bør trekke de! ikke lett å vite! kan dere ikke bli enige :icon_redface: (det siste var ironi)

Skrevet

Så akkurat sånn ut her ved 6 mnds. alder, og jeg var også usikker. Kontakta hun som eier faren, de har tross alt drevet oppdrett en stund, så jeg regna med jeg fikk et ålreit svar der.

Hun ba meg vente og se, og sa de mest sannsynlig datt ut av seg selv. Hvilket de gjorde, etter en kort stund. Og de satt bom fast da jeg snakket med henne.

Lurte også på det med tannstillingsfeil, men det mente hun ville vært genetisk betinget og kommet uansett.

Så jeg ville ventet jeg altså...

Skrevet

Valpen til Cavkooik har også gått rundt med 7 hjørnetenner og har sett ut som en vampyr. Men nå har han endelig mistet alle og han er 5,5 mnd. :)

Skrevet

hihi jeg snakka med noen andre relativt erfarne hundefolk og de sa også at jeg burde vente til han var 7 mnd hadde han ikke mistet dem til da burde jeg ringe og få trukket dem! så jeg tror jeg venter jeg! Så kjekkt å høre andre sine historier om dette også! hihi! takk takk :)

Skrevet

Lara løper rundt her med 8 hjørne tenner nå hun...

Melketennene hennes sitter bom fast og hun syns det er ubehagelig, hun vil ikke ha fingre i nærheten av munnen, så jeg begynner å vurdere å trekke. De har vært sånn i en uke nå.

Typisk at det skjedde akkurat nå for vi var på valpeshow i helga og da hadde vi NM i å trekke seg unna dommeren :)

Hun hadde ingen planer om at han skulle grave henne i munnen... Jeg fikk gløtta litt på leppa hennes, og i kritikken står det "Perfekt bitt", så det er nok inn med ekstra hjørne tenner ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...