Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er DU mest interessert i?

Djervekvinnen

Felles møter  

38 stemmer

1. 1.

• Trene med hundene i bånd og ha øvelser og sånn
      20
    • Slippe hundene løs sammen og la dem leke
      12
    • Annet?
      6

Recommended Posts

Skrevet

Hva har du mest lyst å gjøre? På faste "happeninger". Vil du helst ha faste treninger der hundene er i bånd og dere gjør øvelser selv og sammen med hverandre? Eller syns du heller det er best å møtes å la hundene leke sammen. kanskje noe annet?

Skrevet

Syns det er best å trene med hunden jeg da. Men kommer kanskje av at jeg trener frem til bronsjemerket...

Samme her, men det er herlig og se at hunden virkelig koser seg i de fri også. Nå har jo jeg uheldigvis en hund jeg bomma fullstendig med når det gjelder det å være løs, så det er en glede han alt for skjelden får..

Stemmte på både trening og fri lek, men kunne egentlig stemt på annet å , for jeg liker også de lange koselige turene i bånd i skogen osv :icon_redface::P

EDIT: Du da, djerve? :P

Skrevet

Frislipp av en hel bunch med hunder som ikke kjenner hverandre ser jeg ikke helt poenget med, men alle hunder trenger å lære å omgås andre hunder i bånd.Og å fokusere på fører med andre hunder tilstede.Så jeg ville helt klart valgt det første... Frislippet hadde jeg ikke møtt opp på :icon_redface:

Skrevet

Jeg ville helst hatt faste dager med treninger. Jeg syns både jeg og hunden får mer nytte ut av det, enn å dra på frislipp. På frislippene kommer det jo hele tiden nye hunder og jeg ser ikke noe vits i å la Buster møte nye hunder hele tiden. Da er det bedre å ha en fast turgjeng å forholde seg til syns jeg. Jeg vil heller ha en hund som kan oppføre seg i bånd og ha fokus på meg framfor en som turer frem å skal hilse på alle.

Guest Per Olav
Skrevet
[--]
Fader'n. Overskrifta fenga meg, men så handla det jo bare om bikkjer

--

Per Olav

Skrevet

Jeg liker og se at Gizmo koser i det fri uten bånd, men har han ofte i band også da og det gjør ingenting for han.... Men jeg slepper han mye laus når vi er et godt stykke fra veien da :icon_redface:

Skrevet
Frislippet hadde jeg ikke møtt opp på :icon_redface:

Glemt Hundesonentreffet du da? :P

Jeg er vel mest interessert i å trene, det er viktig å kunne klare det selv om det er andre hunder rundt. Så jeg svarte det... Selv om det også er koselig at de får leke noen ganger, så er det mer nødvendig å trene.

Skrevet

Jeg synes ikke det er smart å slippe hundene til å leke ofte. Det kan ende med at hunden får skikelige stress problemer som er vanskelige å kjedelig å trene vekk. Det har skjedd med oss, vi går aldri på treff der hundene bare skal leke. Vi går tur sammen med rolige hunder og trener masse på at han skal lære å roe seg.

Skrevet

Jeg synes ikke det er smart å slippe hundene til å leke ofte. Det kan ende med at hunden får skikelige stress problemer som er vanskelige å kjedelig å trene vekk. Det har skjedd med oss, vi går aldri på treff der hundene bare skal leke. Vi går tur sammen med rolige hunder og trener masse på at han skal lære å roe seg.

og som en dyktig hundekar sa til meg, "aldri dra med hunden din til steder hvor hunder får gå løs sammen, for om din hund er ny i gjengen så blir den et mobbe offer.... Det er faktisk det værste stedet hunden kan være på".

Så om det er et sted man pleier å slippe mange hunder sammen, så ville jeg aldri kommet dit en dag for å slipt rex. Han vil bli et mobbeoffer til han har blitt "godtatt"...

Skrevet

Jeg er så ofte sammen med Buster at jeg syns Hera får nok lek med han. Derfor syns jeg treninger blandt andre hunder er best. Derfor jeg og Elisabeth har tatt initiativ til dette her i byen. Virker som at folk liker mye bedre og slippe bikkjene løse og stå å se på, enn å trene litt. Hundetreff her i Bodø er veldig populært. Mange som møter opp og slipper hundene løse. Hera blir redd når det løper 15 løse hunder omkring henne, så det passer heller ikke for oss. Det beste er å ha faste leke kompiser, som hunden kjenner, enn å la hunden stadig få nye hunder å forholde seg til. Mange hunder takler det ikke. Dessuten er det nesten bedre å sosialisere hunden i bånd blandt andre hunder, enn løs, for da lærer du rett oppførsel i bånd noe du vil tjene på senere. Sånn at ikke hunden trekker i båndet, blir vill og måå leke /hilse på andre hunder man passerer på tur.

Skrevet

Liker best å trene jeg :D

Pleier å unngå store møteplasser for løse hunder rett og slett for Balder blir mobbet og plaget av andre hannhunder pga han er kastrert. Det er lite kjekt for han å alltid ha en eller flere hannhunder over ryggen som ikke gir seg.

Skulle aller helst hatt faste lekekamerater, men i mangel av det pleier han av og til få leke med noen få utvalgte vi treffer på turen.

Skrevet

Glemt Hundesonentreffet du da? :D

Jeg er vel mest interessert i å trene, det er viktig å kunne klare det selv om det er andre hunder rundt. Så jeg svarte det... Selv om det også er koselig at de får leke noen ganger, så er det mer nødvendig å trene.

Nei det har jeg ikke glemt og det blir også siste gangen:P Selv om vi gikk tur sammen i forveien så ble Loke bare stresset og dempet av det..Det ble lite leik og samspill.Flere hunder han kjenenr er greit. Og 2-3 stykker han ikke kjenner så godt.Men noe mer enn det så blir det for mye stress og motarbeiding av det arbeidet jeg har lagt inn i at han skal kunne konsentrere seg med andre hunder i nærheten. :D

Skrevet

Jeg liker begge deler. Det er kjempemoro å trene med hunder som forstyrrelser, for da er det jo så utrolig mye morsommere når hun presterer! Samtidig er det utrolig herlig å se henne løpe rundt helt fri, og leke med andre hunder. Og dessuten er det også kjekt å gå turer med andre hunder, hvor hundene er i bånd. Riktignok kan du få vonde hender og armer av det, men det er jo utrolig bra trening å lære hunden å holde kontakt med eier selv om man ikke trener lydighet eller noe, og man er sammen med andre hunder.

Skrevet

Trene. Har blitt litt for mye løping rundt med andre hunder. Men skulle gjerne trent på innkalling mens hun leker med andre hunder, siden hun pleier å overse meg totalt hvis hun leker med/ser andre hunder.

Skrevet

Fader'n. Overskrifta fenga meg, men så handla det jo bare om bikkjer

--

Per Olav

Du så for deg "hva foretrekker du av rullator- eller gåstoltreff", som jeg gjorde?

Om jeg er med på samlinger med pelsen er det for å trene og ha det sosialt for min egen del og sammen med min hund (miljøtrening, lydighetstrening, innkallingstrening, rotrening osv osv). Løping med andre hunder er uaktuelt med mindre det er en av dem " i gjengen" men også da blir det trening innimellom. Å løpe bajas er ikke lov.

Skrevet

Jeg synes det først og fremst er best å kunne trene med Pito i BÅND at hun skal godta at det er andre hunder i nærheten.

Hvis dette gå greit så kan hun få leke som belønning hvis de går fint sammen.

Skrevet

På valpekurset jeg gikk på startet vi alltid med å slippe hundene sammen og etter det var Tella "ferdig" med å stikke bort til de andre hundene for å hilse og mer motivert for å trene.. Så det syntes jeg var en grei ordning..:D

Skrevet

Jeg liker best å trene. Men etter treningen pleier vi å slippe hundene løs slik at de kan leke. Så det blir litt av begge deler :D

Guest Per Olav
Skrevet
Du så for deg "hva foretrekker du av rullator- eller gåstoltreff", som jeg gjorde?
Øh - nei - det sto ingen ting om hundetrening i overskriften - så - nei glem det :D
Om jeg er med på samlinger med pelsen er det for å trene og ha det sosialt for min egen del og sammen med min hund (miljøtrening, lydighetstrening, innkallingstrening, rotrening osv osv). Løping med andre hunder er uaktuelt med mindre det er en av dem " i gjengen" men også da blir det trening innimellom. Å løpe bajas er ikke lov.
Når vi snakker om hunder så er jeg på linje med deg :D

--

Per Olav

Skrevet

Å "ha hunden i bånd, og gjøre øvelser og sånt" er rett og slett det kjedeligste og tregeste jeg vet om. Så hvis jeg først skal dra ett sted og møte andre hundeeiere, ville jeg gjort noe annet. Så jeg valgte lek. Kan gjerne trene noe annet da. Agility eller spor e.l. Men ikke sånn gå rundt på en plass og gjøre øvelser og sånt. Det er ikke helt meg :D

Skrevet

Å "ha hunden i bånd, og gjøre øvelser og sånt" er rett og slett det kjedeligste og tregeste jeg vet om. Så hvis jeg først skal dra ett sted og møte andre hundeeiere, ville jeg gjort noe annet. Så jeg valgte lek. Kan gjerne trene noe annet da. Agility eller spor e.l. Men ikke sånn gå rundt på en plass og gjøre øvelser og sånt. Det er ikke helt meg :D

Hehe, ja jeg tror at de fleste her i denne byen jeg bor i tenker sånn også. :D Helt greit det, skjønner det godt. Alle har forskjellige interesser og ønsker.

Skrevet

Hva har du mest lyst å gjøre? På faste "happeninger". Vil du helst ha faste treninger der hundene er i bånd og dere gjør øvelser selv og sammen med hverandre? Eller syns du heller det er best å møtes å la hundene leke sammen. kanskje noe annet?

Hva JEG er mest intressert i....? Tja...-en dugendes bruksanvisning m/fjernkontroll til bikkjen min..?? hihi..

-vi trener lydighet to ganger i uken og trives med det. Gå løs og herje gjør vi i skogen, helst sammen med faste følgesvenner. Ørten ukjente hunder løse er ikke jeg så gira på..

Skrevet

Hehe, ja jeg tror at de fleste her i denne byen jeg bor i tenker sånn også. :D Helt greit det, skjønner det godt. Alle har forskjellige interesser og ønsker.

Jeg trener jo bikkjene mine, så det er ikke der det ligger. agilitytreninger tre ganger i uka og litt freestyle innimellom. Men sånn type trening som jeg ser for meg med hunden i bånd på en plass sammen med andre, den type øvelser er rett og slett kjempekjedelige. Og at jeg synes det er så teit smitter jo over på hunden. Så da får vi lite ut av det. Når jeg og venner møtes med bikkjene våre går vi heller tur, og slipper bikkjene på jordet, enn å drive med "øvelser og sånt".

Moisforstå meg rett... :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...