Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er DU mest interessert i?

Djervekvinnen

Felles møter  

38 stemmer

1. 1.

• Trene med hundene i bånd og ha øvelser og sånn
      20
    • Slippe hundene løs sammen og la dem leke
      12
    • Annet?
      6

Recommended Posts

Syns det er best å trene med hunden jeg da. Men kommer kanskje av at jeg trener frem til bronsjemerket...

Samme her, men det er herlig og se at hunden virkelig koser seg i de fri også. Nå har jo jeg uheldigvis en hund jeg bomma fullstendig med når det gjelder det å være løs, så det er en glede han alt for skjelden får..

Stemmte på både trening og fri lek, men kunne egentlig stemt på annet å , for jeg liker også de lange koselige turene i bånd i skogen osv :icon_redface::P

EDIT: Du da, djerve? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frislipp av en hel bunch med hunder som ikke kjenner hverandre ser jeg ikke helt poenget med, men alle hunder trenger å lære å omgås andre hunder i bånd.Og å fokusere på fører med andre hunder tilstede.Så jeg ville helt klart valgt det første... Frislippet hadde jeg ikke møtt opp på :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helst hatt faste dager med treninger. Jeg syns både jeg og hunden får mer nytte ut av det, enn å dra på frislipp. På frislippene kommer det jo hele tiden nye hunder og jeg ser ikke noe vits i å la Buster møte nye hunder hele tiden. Da er det bedre å ha en fast turgjeng å forholde seg til syns jeg. Jeg vil heller ha en hund som kan oppføre seg i bånd og ha fokus på meg framfor en som turer frem å skal hilse på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frislippet hadde jeg ikke møtt opp på :icon_redface:

Glemt Hundesonentreffet du da? :P

Jeg er vel mest interessert i å trene, det er viktig å kunne klare det selv om det er andre hunder rundt. Så jeg svarte det... Selv om det også er koselig at de får leke noen ganger, så er det mer nødvendig å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er smart å slippe hundene til å leke ofte. Det kan ende med at hunden får skikelige stress problemer som er vanskelige å kjedelig å trene vekk. Det har skjedd med oss, vi går aldri på treff der hundene bare skal leke. Vi går tur sammen med rolige hunder og trener masse på at han skal lære å roe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er smart å slippe hundene til å leke ofte. Det kan ende med at hunden får skikelige stress problemer som er vanskelige å kjedelig å trene vekk. Det har skjedd med oss, vi går aldri på treff der hundene bare skal leke. Vi går tur sammen med rolige hunder og trener masse på at han skal lære å roe seg.

og som en dyktig hundekar sa til meg, "aldri dra med hunden din til steder hvor hunder får gå løs sammen, for om din hund er ny i gjengen så blir den et mobbe offer.... Det er faktisk det værste stedet hunden kan være på".

Så om det er et sted man pleier å slippe mange hunder sammen, så ville jeg aldri kommet dit en dag for å slipt rex. Han vil bli et mobbeoffer til han har blitt "godtatt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ofte sammen med Buster at jeg syns Hera får nok lek med han. Derfor syns jeg treninger blandt andre hunder er best. Derfor jeg og Elisabeth har tatt initiativ til dette her i byen. Virker som at folk liker mye bedre og slippe bikkjene løse og stå å se på, enn å trene litt. Hundetreff her i Bodø er veldig populært. Mange som møter opp og slipper hundene løse. Hera blir redd når det løper 15 løse hunder omkring henne, så det passer heller ikke for oss. Det beste er å ha faste leke kompiser, som hunden kjenner, enn å la hunden stadig få nye hunder å forholde seg til. Mange hunder takler det ikke. Dessuten er det nesten bedre å sosialisere hunden i bånd blandt andre hunder, enn løs, for da lærer du rett oppførsel i bånd noe du vil tjene på senere. Sånn at ikke hunden trekker i båndet, blir vill og måå leke /hilse på andre hunder man passerer på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best å trene jeg :D

Pleier å unngå store møteplasser for løse hunder rett og slett for Balder blir mobbet og plaget av andre hannhunder pga han er kastrert. Det er lite kjekt for han å alltid ha en eller flere hannhunder over ryggen som ikke gir seg.

Skulle aller helst hatt faste lekekamerater, men i mangel av det pleier han av og til få leke med noen få utvalgte vi treffer på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemt Hundesonentreffet du da? :D

Jeg er vel mest interessert i å trene, det er viktig å kunne klare det selv om det er andre hunder rundt. Så jeg svarte det... Selv om det også er koselig at de får leke noen ganger, så er det mer nødvendig å trene.

Nei det har jeg ikke glemt og det blir også siste gangen:P Selv om vi gikk tur sammen i forveien så ble Loke bare stresset og dempet av det..Det ble lite leik og samspill.Flere hunder han kjenenr er greit. Og 2-3 stykker han ikke kjenner så godt.Men noe mer enn det så blir det for mye stress og motarbeiding av det arbeidet jeg har lagt inn i at han skal kunne konsentrere seg med andre hunder i nærheten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker begge deler. Det er kjempemoro å trene med hunder som forstyrrelser, for da er det jo så utrolig mye morsommere når hun presterer! Samtidig er det utrolig herlig å se henne løpe rundt helt fri, og leke med andre hunder. Og dessuten er det også kjekt å gå turer med andre hunder, hvor hundene er i bånd. Riktignok kan du få vonde hender og armer av det, men det er jo utrolig bra trening å lære hunden å holde kontakt med eier selv om man ikke trener lydighet eller noe, og man er sammen med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader'n. Overskrifta fenga meg, men så handla det jo bare om bikkjer

--

Per Olav

Du så for deg "hva foretrekker du av rullator- eller gåstoltreff", som jeg gjorde?

Om jeg er med på samlinger med pelsen er det for å trene og ha det sosialt for min egen del og sammen med min hund (miljøtrening, lydighetstrening, innkallingstrening, rotrening osv osv). Løping med andre hunder er uaktuelt med mindre det er en av dem " i gjengen" men også da blir det trening innimellom. Å løpe bajas er ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det først og fremst er best å kunne trene med Pito i BÅND at hun skal godta at det er andre hunder i nærheten.

Hvis dette gå greit så kan hun få leke som belønning hvis de går fint sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpekurset jeg gikk på startet vi alltid med å slippe hundene sammen og etter det var Tella "ferdig" med å stikke bort til de andre hundene for å hilse og mer motivert for å trene.. Så det syntes jeg var en grei ordning..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Du så for deg "hva foretrekker du av rullator- eller gåstoltreff", som jeg gjorde?
Øh - nei - det sto ingen ting om hundetrening i overskriften - så - nei glem det :D
Om jeg er med på samlinger med pelsen er det for å trene og ha det sosialt for min egen del og sammen med min hund (miljøtrening, lydighetstrening, innkallingstrening, rotrening osv osv). Løping med andre hunder er uaktuelt med mindre det er en av dem " i gjengen" men også da blir det trening innimellom. Å løpe bajas er ikke lov.
Når vi snakker om hunder så er jeg på linje med deg :D

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "ha hunden i bånd, og gjøre øvelser og sånt" er rett og slett det kjedeligste og tregeste jeg vet om. Så hvis jeg først skal dra ett sted og møte andre hundeeiere, ville jeg gjort noe annet. Så jeg valgte lek. Kan gjerne trene noe annet da. Agility eller spor e.l. Men ikke sånn gå rundt på en plass og gjøre øvelser og sånt. Det er ikke helt meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "ha hunden i bånd, og gjøre øvelser og sånt" er rett og slett det kjedeligste og tregeste jeg vet om. Så hvis jeg først skal dra ett sted og møte andre hundeeiere, ville jeg gjort noe annet. Så jeg valgte lek. Kan gjerne trene noe annet da. Agility eller spor e.l. Men ikke sånn gå rundt på en plass og gjøre øvelser og sånt. Det er ikke helt meg :D

Hehe, ja jeg tror at de fleste her i denne byen jeg bor i tenker sånn også. :D Helt greit det, skjønner det godt. Alle har forskjellige interesser og ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du mest lyst å gjøre? På faste "happeninger". Vil du helst ha faste treninger der hundene er i bånd og dere gjør øvelser selv og sammen med hverandre? Eller syns du heller det er best å møtes å la hundene leke sammen. kanskje noe annet?

Hva JEG er mest intressert i....? Tja...-en dugendes bruksanvisning m/fjernkontroll til bikkjen min..?? hihi..

-vi trener lydighet to ganger i uken og trives med det. Gå løs og herje gjør vi i skogen, helst sammen med faste følgesvenner. Ørten ukjente hunder løse er ikke jeg så gira på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg tror at de fleste her i denne byen jeg bor i tenker sånn også. :D Helt greit det, skjønner det godt. Alle har forskjellige interesser og ønsker.

Jeg trener jo bikkjene mine, så det er ikke der det ligger. agilitytreninger tre ganger i uka og litt freestyle innimellom. Men sånn type trening som jeg ser for meg med hunden i bånd på en plass sammen med andre, den type øvelser er rett og slett kjempekjedelige. Og at jeg synes det er så teit smitter jo over på hunden. Så da får vi lite ut av det. Når jeg og venner møtes med bikkjene våre går vi heller tur, og slipper bikkjene på jordet, enn å drive med "øvelser og sånt".

Moisforstå meg rett... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...